Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ser ett snabbt varv lugnt ut?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18758 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Alltså, jag har kikat runt lite på gamla motorsportklipp.
Funderat lite på hur jag själv upplevt vissa lopp man sett på teve och live rejs etc...

Är det inte så att när man sätter riktigt snabba varv så verkar det som om bilen/föraren ifråga tagit det lugnt runt banan?

Antagligen ser det ut så pga att det har flutit på bra hela tiden, perfekta spårval och väl avpassade bromspunkter, apexträffar osv.

Jag har inte kört mycket bana alls. (Hoppas på att ändra detta till denna säsong) Men hur upplever ni som kört mycket bana att ett snabbt varv upplevs?
Blev ni förvånade? Kändes det bara "rätt" eller var du helt slut efteråt?
Jag är nyfiken!!
Tittar man på vissa av rejsianerna härinne o på deras egeninspelade videoklipp så ser man ju rätt ofta att snabba o snygga varv åstadkommes när de inte är i ledning eller kör ensamma på banan.
Att ligga först verkar vara negativt för att sätta snabba varv. Ligga andra eller tredje bil verkar vara ett bra sätt att sätta snabba varv.

Tja, jag kanske bara svamlar... Vad tycker ni??

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Roger Gustafsson skrev:
Men hur upplever ni som kört mycket bana att ett snabbt varv upplevs?
Blev ni förvånade?


Ja, ofta. Man begriper inte varför det gick så fort jämfört med ett annat som kändes fortare - men gick långsammare.

När man kör go-cart tycker jag att man ofta upptäcker att när det gått 10-15varv och man börjar slappna av (inte orkar längre) då kommer de snabba varven. Det är inte heller sällan som långloppsförare kör snabbare under natten än under dagen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
BTG skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Men hur upplever ni som kört mycket bana att ett snabbt varv upplevs?
Blev ni förvånade?


Ja, ofta. Man begriper inte varför det gick så fort jämfört med ett annat som kändes fortare - men gick långsammare.

När man kör go-cart tycker jag att man ofta upptäcker att när det gått 10-15varv och man börjar slappna av (inte orkar längre) då kommer de snabba varven. Det är inte heller sällan som långloppsförare kör snabbare under natten än under dagen.

Man blir mer avslappnad menar du?
Så att som fransoserna gjorde förr - att ta ett glas innan rejset innebär ett bättre tempo?
Man bör kanske jobba en del med psyket när man kör. Lära sig slappna av och hålla ett lagom grepp om ratten.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Roger Gustafsson skrev:
Man bör kanske jobba en del med psyket när man kör. Lära sig slappna av och hålla ett lagom grepp om ratten.


Det tror jag absolut - med betoning på att jag är amatör!
Jag tänker mycket på min mentala inställning, framförallt när jag kör på ringen. För jag vill inte förila mig eller bli så trött att jag inte märker att jag blivit trött förrän det är för sent... etc...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns ju det gamla klassiska Murray Walker-citatet: "Mansell is slowing it down, taking it easy. Oh no he isnt! Its a lap record!"
För egen del kan jag knyta an till BTGs reflektion från hyrkarten... efter 8h sammanlagd körning (under 24h långlopp) blev mitt sista varv det snabbaste (som iofs inte var snabbt i förhållande till Lestrup&co)

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Kristian Larsson skrev:

För egen del kan jag knyta an till BTGs reflektion från hyrkarten... efter 8h sammanlagd körning (under 24h långlopp) blev mitt sista varv det snabbaste (som iofs inte var snabbt i förhållande till Lestrup&co)


För att tala mot det så satte jag mitt snabbaste varv på första passet

Jag tycker man äntligen börjat lära sig lite hur det känns när man sätter ett snabbt varv, man får liksom ett speciellt flyt och känner att man håller farten bra genom kurvorna.

_________________
Martin Öberg
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Eftersom min dator pajat så har jag inte sökt nåt mer på nätet - men finns det någon dokumentation eller annan fakta att läsa om detta någonstans?
Jag antar att man till viss del kan relatera till annan idrott.
Vet dock inte om det är direkt jämförbar med annan idrott eftersom man kan till viss del "vila" ibland. Möjligen kan man ta micropauser i längdskidor. Eller att man ju har raster i periodbryt eller halvlek. (hockey/fotboll)
Frågan är ju om annan idrott kan uppleva en positiv effekt av att vara mer avslappnad/trött?
om det nu FINNS en positiv effekt av det!
Kan vara så att amatörer är så krattiga att vi måste vara lätt utmattade för att inte stirra bort oss!?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Roger Gustafsson skrev:
Frågan är ju om annan idrott kan uppleva en positiv effekt av att vara mer avslappnad/trött?
om det nu FINNS en positiv effekt av det!
DART!

Vila vette katten om man kan kalla det. Men på rakan på Anderstorp så hinner väl pulsen gå ner lite i mitten innan det är dags att tajma bromsningen (detta om man inte koncentrerar sig på en omkörning).

Men med mera normal kondis så kanske man hinner ner i vilopuls på rakorna

Men visst går det fortast när man inte försöker så hårt (men gärna har hjälp av inhämtning av en framför (en motiverande fokuspunkt)). Jag har satt rejäla pers på Knutan två KM5 i rad med den tekniken

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Jag skulle vilja hålla med obizz när han säger att det är något som kommer med erfarenhet.
Kan väl inte säga att jag är någon banräv heller men det har börjats märkas under förra säsongen (som var min 4:e men har dock inte kört så mycket varje säsong) att pulsen börjar lugna ner sig och man är mer koncentrerad på dem viktiga sakerna när man kör, som t.ex. bromspunkter.

De första gångerna man kör är man ju bara inne i ett rus med 200 i puls och ögonen över allt för att hålla koll på alla andra och för att försöka hålla bilen på banan men nu har man blivit så pass erfaren att man känner vad bilen gör och då behöver man inte tänka på det så mycket utan kan istället koncentrera sig på dem små och lite viktigare sakerna.

och som obizz säger så känner man när man lyckas få med sig farten och när man hittar det där "flytet".

Det blir extra tydligt när man kör gokart då dem är väldigt motorsvaga och där oflyt straffas direkt.

Men att köra lite lätt utmattad och halvt full är kanske inget man ska rekomendera.
Det krävs koncentration och skärpa för att känna av hur bilen beter sig och för att kunna ligga i rätt spår på banan lite halvt automatiskt medans man ägnar den större koncentrationen åt var andra är runt om kring sig och för att leta upp sina bromspunkter m.m.
Försök istället komma in i det där kalla lungnet som definierar alla stora racingförare, det kommer ju mer van man blir vid känslan av att vara ute på banan och vid känslan av hur din egen bil pratar med dig.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Roger Gustafsson skrev:
Eftersom min dator pajat så har jag inte sökt nåt mer på nätet - men finns det någon dokumentation eller annan fakta att läsa om detta någonstans?
Jag antar att man till viss del kan relatera till annan idrott.
Vet dock inte om det är direkt jämförbar med annan idrott eftersom man kan till viss del "vila" ibland. Möjligen kan man ta micropauser i längdskidor. Eller att man ju har raster i periodbryt eller halvlek. (hockey/fotboll)
Frågan är ju om annan idrott kan uppleva en positiv effekt av att vara mer avslappnad/trött?
om det nu FINNS en positiv effekt av det!
Kan vara så att amatörer är så krattiga att vi måste vara lätt utmattade för att inte stirra bort oss!?


Med avslappning menar man normalt sett inte trötthet, utan avspändhet

I alla precisionssporter så är det naturligt att sträva efter en lämplig tämligt avspänd nivå. Så svaret är tveklöst ja!

Men menar du trötthet så är saken i annat läge, då brister ju även koncentraionen

_________________
Pär Hylander
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Eftersom min dator pajat så har jag inte sökt nåt mer på nätet - men finns det någon dokumentation eller annan fakta att läsa om detta någonstans?
Jag antar att man till viss del kan relatera till annan idrott.
Vet dock inte om det är direkt jämförbar med annan idrott eftersom man kan till viss del "vila" ibland. Möjligen kan man ta micropauser i längdskidor. Eller att man ju har raster i periodbryt eller halvlek. (hockey/fotboll)
Frågan är ju om annan idrott kan uppleva en positiv effekt av att vara mer avslappnad/trött?
om det nu FINNS en positiv effekt av det!
Kan vara så att amatörer är så krattiga att vi måste vara lätt utmattade för att inte stirra bort oss!?


Med avslappning menar man normalt sett inte trötthet, utan avspändhet

I alla precisionssporter så är det naturligt att sträva efter en lämplig tämligt avspänd nivå. Så svaret är tveklöst ja!

Men menar du trötthet så är saken i annat läge, då brister ju även koncentraionen


Ja, det har du rätt i.
Kanhända att det rör sig om en psykisk trötthet?
Eller ett "överlapp" precis innan man inte orkar mer som man kommer in i den perfekta "zonen". Nu börjar det kanske låta lite flummigt...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



När jag kört som snabbast har jag varit extremt fokuserad och knappt kontaktbar innan start.
Under själva körningen har jag sen varit fortsatt fokuserad och väldigt lugn, förmodligen har jag t o m haft ganska låg puls.
2006 var ett bra år, medan 2007 var så fullt av andra viktiga händelser att jag inte klarade att fokusera på tävlandet och det syns i resultatlistan.

Det som fortfarande överraskar mig är att ett varv där man tydligt minns ett misstag ibland ändå är snabbare än de där man inte upplevt att man missat alls...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Man skall vara 100% konsentread UTAN att tänka på vad man gör då går det fortast/går bäst.
Men en förutsätting för detta är att man vet hur man skall göra utan att tänka på DET.
Låter det sjukt??

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Dennis Kullman skrev:
Det som fortfarande överraskar mig är att ett varv där man tydligt minns ett misstag ibland ändå är snabbare än de där man inte upplevt att man missat alls...
Tidig miss ger adrenalin och ökar fokus resten av varvet?

Det skiljer nog rejält mellan timetrial (fokus på enskilda varv), sprintrace (ca 15min), fåtimmars och 24h.

Jag vet själv att alla de sprintvarv (ett knappt tvåminutersvarv med stående start) jag kört på Parkbanan har gjort mig extremt aggressiv på de första varven men jag tacklar av efter ca 7 varv (så långt räcker min kondis). Sen kan man komma i andra andningen på slutet men då behövs det en rejäl morot (nån att jaga ikapp tex).
Men det är sällan jag sätter snabbaste kvalvarv på andra halvan av en stint (om det inte är upptorkande förstås).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



fuling skrev:
Man skall vara 100% konsentread UTAN att tänka på vad man gör då går det fortast/går bäst.
Men en förutsätting för detta är att man vet hur man skall göra utan att tänka på DET.
Låter det sjukt??
Klarar man av att köra Kinnekulle med ögonbindel så borde det gå fortast mao

Det ligger nåt i det. Om bromspunkter, turn-in etc sitter i ryggmärgen så kan hjärnan pyssla med annat. Problemet är väl att för oss(?) talangnyktra (motsats till talangfull) så tar det väldigt lång tid att få in körningen i ryggmärgen (ett större antal tusen koncentrerade varv iaf).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Sen är det väl oftast så att snabba varv som "ser så enkla ut" är bra mycket bättre än lika snabba varv som kämpas fram, åtminstone om man kikar på det i långloppstermer (eller privatekonomiska).

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Kristian Larsson skrev:
Sen är det väl oftast så att snabba varv som "ser så enkla ut" är bra mycket bättre än lika snabba varv som kämpas fram, åtminstone om man kikar på det i långloppstermer (eller privatekonomiska).
Gustavo Thöni mot Ingemar Stenmark lixom

Har man fler saker än varvtiden att bry sig om (ekonomi, taktik etc) så är det ju oftast bara mjukt, effektivt och konsekvent som gäller. Dit kommer man inte i en handvändning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1054



När jag läser denna tråden kommer mc-tävlingarna tillbaks i skallen och känslorna kommer fram...
Under mitt första år, sista tävlingen på säsongen åkte jag mina livs snabbaste varv på gelleråsen, låga 1.09 med gamla trösen. Under denna tävling var första och enda gången som jag upplevde ngt för mig alldeles speciellt, i utgångarna på kurvorna struntade jag i just utgången, den gick med lätt drift på bakhjulet och under tiden tänkte jag bara på att komma rätt i nästa sväng.
Under hela säsongen hade man haft fullt upp med att lära sig tygla de 170hk/170 torrkilo men när flytet infann sig så skötte alltså ryggmärgen utgången och hjärnan ingången. Så kändes det för mig iaf.

Ex. hade alltid varje varv släppt gasen i snabba högern efter esset innan men denna tävling klarade jag hålla fullt genom hela kurvan ända till broms för ejes. Med sladd. Fattar det inte själv så här efteråt då jag vet att när jag kört "lugnt" ett varv och kollat hast mätaren visade den 193km/h i apex!
Hade jag börjat fundera på detta vansinne mitt i alltihop hade jag förmodligen släppt gasen tvärt med en highsider som följd men så gjorde jag inte.

Detta var givetvis ett sidospår då detta är ett bilforum men känslan kanske blir densamma, åtminstone med en motorstark bil. Kändes bara så rätt att förmedla denna känsla...

(Jag satte nästan alltid snabbaste varv på varv nr5 i både kval och race)

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Markus97 skrev:
Detta var givetvis ett sidospår då detta är ett bilforum men känslan kanske blir densamma, åtminstone med en motorstark bil. Kändes bara så rätt att förmedla denna känsla...
Bra beskrivet thumbs up

En sak är säker, man kan inte träna upp känslan i garaget (simracing mot kompisar hjälper en del)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Markus97 skrev:
Detta var givetvis ett sidospår då detta är ett bilforum men känslan kanske blir densamma, åtminstone med en motorstark bil. Kändes bara så rätt att förmedla denna känsla...
Bra beskrivet thumbs up

En sak är säker, man kan inte träna upp känslan i garaget (simracing mot kompisar hjälper en del)
Jag kom att tänka på att jag upplevt den bra känslan ibland. Som när man suttit och nött varv efter varv på ett bilspel eller bana efter bana på golfspel. (Jo, det är de två grejerna jag spelar... ) Man kan hålla på hur länge som helst o plötsligt så bara sitter det där! En avslappnad inställning verkar vara nyckeln. Som Stenmark sa; Det e bar o åk

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Roger tar upp golfspel (iofs SIM).

Det är precis som i racing som i golf - mina bästa rundor har presterats i ett totalt lugn, samma med mina snabbaste varv på bana. När man bara gör och inte tänker..

Edit: Det är just det här som proffsen är så fanatiskt duktiga på, att kunna känna det där lugnet trots all press.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Ser ett snabbt varv lugnt ut?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18758 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande