Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Svarva bromsskivor? | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (19292 totalt) |
Efter drygt 30 mil på Knutstorp så har jag lyckats köra bromsskivorna fram något skeva. De är inte slitna i övrigt så jag inbillar mig att det vore OK att svarva dem något. Nu är de ju "heatcyclade", så ev spänningar borde ha gått ur med följden att de inte kommer att slå sig igen (om jag ser till att få nån kylning på dem förstås..), eller?
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Svarva på du.
Mina förra svarvade jag två gånger (eller var det tre?). Varje svarvning tog inte mer än någon tiondels millimeter. Efter sista svarvningen stoppade de dock bara en sommar med banträffar. Mot slutet av den sommaren gav de dock upp i den meningen att de slog sig så fort de blev varma. (Å andra sidan var de då närmare 2 mm tunnare än nya) /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Vet inte hur många olika skivor jag har testat själv men alla blev skeva(vet inte vad det beror på, mitt körsätt eller att bilen är för tung) Blev trött på att jämt och ständigt byta skivor(fick konstiga blickar på mig i affärerna när jag gjorde reklamationer) så att jag satsade på riktiga race skivor med ok. Så har du råd så satsa på större doningar.
_________________ --VVTS-- |
||||
Hur har du kontrollerat att dom slagit sig? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Lika för mej! Jag har originalskivor på M3:an! _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Har du nån skiva kvar som är krokig. Jag skulle inte säga nej till att titta på hur den ser ut. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
_________________ Magnus Thomé |
||||
Ja, så kan man uttrycka det. Magnus, du har väl kollat sammanhanget med "köra in belägget" tråden. Vilket rör samma teorier.... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Jepp! Jag har en hel del egen erfarenhet om hur belägg kan bete sig (green fade tex eller olika varianter av ojämn beläggning på skivan o så...) _________________ Magnus Thomé |
||||
BMW's originalskivor är SJUKT bra!! Det satt begagnade originalskivor på racebilen i JMB när vi köpte den. Nu har de gått 9! långlopp, div träningar och sprintrace. De har aldrig slagit sig och de ser knappt inkörda ut!! Vet dock inte vad det sitter för skivor på 02:an (som jag har problem med) då jag inte själv monterat dem. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Det har jag i ärlighetens namn inte. Vibrationer i ratten, framförallt vid lätt inbromsning, gjorde att jag förutsatte att skivorna var skeva. Viss obalans i däcken har jag förvisso också, men vibrationerna i ratten ökar markant när jag bromsar. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Det har jag i ärlighetens namn inte. Vibrationer i ratten, framförallt vid lätt inbromsning, gjorde att jag förutsatte att skivorna var skeva. Viss obalans i däcken har jag förvisso också, men vibrationerna i ratten ökar markant när jag bromsar.[/quote] Jag tänkte mig att dom som bor i Stockholm med omnejd skulle kunna träffas hos mig vid lämpligt tillfälle. Jag plockar ur kopplingen ur min bil och visar hur den ser ut. Den är ett lysande exempel, (har inte sett den efter sista sliret. Men jag tror mig veta) på hur järnytan fungerar vid beläggsslir. Myckte lätt översatt till bromsskivor. Tanke två var att då kan ju boken lämnas ut också, samtidigt som alla får en fika. Rickard, kollade du beläggtråden? Man kan på sätt ock vis säga att skivan slår sig i den meningen att den blir ojämn. Problemet är att förändringen av materialet gör att problemet inte försvinner på sikt med slipning. Som jag nämnt, tryck inte på bromsen när ni kommer in i depån på en stillastående bil. Vänta tills skivorna kallnat lite. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
_________________ --VVTS-- |
||||
Jag är med på att skivorna slår sig, men jag har inter åkat ut för det själv. Därför är jag intresserad av att se på lite olika skivor hur resultatet blir. Om det finns värmefläckar, missfärgningar mm. Hur reagerade din bil? Samt hur såg skivorna ut? Indikerade du dom på bilen så du fick några mått? MVH Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Är det spänningar i skivan som löses upp vid hög temp som gör att en
skiva blir skev? Hur skev tror ni att skivan är när man börjar känna det i pedalen? 0.1 mm, 0.05 mm. Jag har inte en aning men det vore kul att veta. _________________ Jan Nagy |
||||
Hej !!!
ja svarvade ett par skivor till min kompis, dem slog på ca: 0,2 mm längst ut och då var det för jävligt både bilen ratten och pedalerna vibrerade , men när ja höll på o svarva dem på ena sida så hade ja en indikator klocka på andra sidan som visade + - 0,022 ca på grund av på frestning under bearbetnings tid det ja vill komma fram till att det är nästan o möjligt få dem riktigt 100 , sen dök där upp ett nytt problem när ja mätte skivan på flera punkter och där visade sig att om skivorna är ventilerade så försvinner det ca 0,008 mm vid ventilations husen , då kan upp komma ytterst lite vibbrationer ,, ja é dålig på att förklara men hoppas att ni förstår ! |
||||
Sparade trådar/FAQ Svarva bromsskivor? | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (19292 totalt) |