Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Svarva bromsskivor?
1, 2   >>
11 besök idag (19304 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Efter drygt 30 mil på Knutstorp så har jag lyckats köra bromsskivorna fram något skeva. De är inte slitna i övrigt så jag inbillar mig att det vore OK att svarva dem något. Nu är de ju "heatcyclade", så ev spänningar borde ha gått ur med följden att de inte kommer att slå sig igen (om jag ser till att få nån kylning på dem förstås..), eller?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Svarva på du.

Mina förra svarvade jag två gånger (eller var det tre?). Varje svarvning tog inte mer än någon tiondels millimeter.

Efter sista svarvningen stoppade de dock bara en sommar med banträffar. Mot slutet av den sommaren gav de dock upp i den meningen att de slog sig så fort de blev varma. (Å andra sidan var de då närmare 2 mm tunnare än nya)

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Vet inte hur många olika skivor jag har testat själv men alla blev skeva(vet inte vad det beror på, mitt körsätt eller att bilen är för tung) Blev trött på att jämt och ständigt byta skivor(fick konstiga blickar på mig i affärerna när jag gjorde reklamationer) så att jag satsade på riktiga race skivor med ok. Så har du råd så satsa på större doningar.

_________________

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Det där med vad som gör att skivor slår sig är konstigt... jag har aldrig fått en skiva o slå sig trots att bromsarna inte räckt till....

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Trötta bärarmar/länkarmar eller snedmonterade skivor på navet kan slå skivorna. Obalans i däcken kan säkert också hjälpa till.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Är det vanligare att ventilerade skivor slår sig än solida?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rikard Carlsson skrev:
Efter drygt 30 mil på Knutstorp så har jag lyckats köra bromsskivorna fram något skeva. De är inte slitna i övrigt så jag inbillar mig att det vore OK att svarva dem något. Nu är de ju "heatcyclade", så ev spänningar borde ha gått ur med följden att de inte kommer att slå sig igen (om jag ser till att få nån kylning på dem förstås..), eller?


Hur har du kontrollerat att dom slagit sig?
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Magnus Thomé skrev:
Det där med vad som gör att skivor slår sig är konstigt... jag har aldrig fått en skiva o slå sig trots att bromsarna inte räckt till....


Lika för mej! Jag har originalskivor på M3:an!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Maciek Matwiejczuk skrev:
Vet inte hur många olika skivor jag har testat själv men alla blev skeva(vet inte vad det beror på, mitt körsätt eller att bilen är för tung) Blev trött på att jämt och ständigt byta skivor(fick konstiga blickar på mig i affärerna när jag gjorde reklamationer) så att jag satsade på riktiga race skivor med ok. Så har du råd så satsa på större doningar.


Har du nån skiva kvar som är krokig. Jag skulle inte säga nej till att titta på hur den ser ut.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Göran Malmberg skrev:


Hur har du kontrollerat att dom slagit sig?
Göran Malmberg.


Jag brukar leta efter plåster,blåmärken o skrapsår.

_________________


Jan Nagy
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus Thomé skrev:
Lite läsvärt:

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

och

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3365


Ja, så kan man uttrycka det.
Magnus, du har väl kollat sammanhanget med "köra in belägget" tråden.
Vilket rör samma teorier....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Göran Malmberg skrev:
Magnus, du har väl kollat sammanhanget med "köra in belägget" tråden.
Vilket rör samma teorier....

Göran Malmberg.

Jepp! Jag har en hel del egen erfarenhet om hur belägg kan bete sig (green fade tex eller olika varianter av ojämn beläggning på skivan o så...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det där med vad som gör att skivor slår sig är konstigt... jag har aldrig fått en skiva o slå sig trots att bromsarna inte räckt till....


BMW's originalskivor är SJUKT bra!! thumbs up Det satt begagnade originalskivor på racebilen i JMB när vi köpte den. Nu har de gått 9! långlopp, div träningar och sprintrace. De har aldrig slagit sig och de ser knappt inkörda ut!!

Vet dock inte vad det sitter för skivor på 02:an (som jag har problem med) då jag inte själv monterat dem.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Rikard Carlsson skrev:
Efter drygt 30 mil på Knutstorp så har jag lyckats köra bromsskivorna fram något skeva. De är inte slitna i övrigt så jag inbillar mig att det vore OK att svarva dem något. Nu är de ju "heatcyclade", så ev spänningar borde ha gått ur med följden att de inte kommer att slå sig igen (om jag ser till att få nån kylning på dem förstås..), eller?


Hur har du kontrollerat att dom slagit sig?
Göran Malmberg.


Det har jag i ärlighetens namn inte. Vibrationer i ratten, framförallt vid lätt inbromsning, gjorde att jag förutsatte att skivorna var skeva. Viss obalans i däcken har jag förvisso också, men vibrationerna i ratten ökar markant när jag bromsar.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Vibrerande bromspedal vid inbromsning brukar vara skeva skivor. Vibration vid inbromsning i bara ratten (och bilen...) brukar vara annat...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rikard Carlsson skrev:

Hur har du kontrollerat att dom slagit sig?
Göran Malmberg.


Det har jag i ärlighetens namn inte. Vibrationer i ratten, framförallt vid lätt inbromsning, gjorde att jag förutsatte att skivorna var skeva. Viss obalans i däcken har jag förvisso också, men vibrationerna i ratten ökar markant när jag bromsar.[/quote]

Jag tänkte mig att dom som bor i Stockholm med omnejd skulle kunna träffas hos mig vid lämpligt tillfälle. Jag plockar ur kopplingen ur min bil och visar hur den ser ut. Den är ett lysande exempel, (har inte sett den efter sista sliret. Men jag tror mig veta) på hur järnytan fungerar vid beläggsslir. Myckte lätt översatt till bromsskivor.

Tanke två var att då kan ju boken lämnas ut också, samtidigt som alla får en fika.

Rickard, kollade du beläggtråden? Man kan på sätt ock vis säga att skivan slår sig i den meningen att den blir ojämn. Problemet är att förändringen av materialet gör att problemet inte försvinner på sikt med slipning.

Som jag nämnt, tryck inte på bromsen när ni kommer in i depån på en stillastående bil. Vänta tills skivorna kallnat lite.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Göran Malmberg skrev:
Maciek Matwiejczuk skrev:
Vet inte hur många olika skivor jag har testat själv men alla blev skeva(vet inte vad det beror på, mitt körsätt eller att bilen är för tung) Blev trött på att jämt och ständigt byta skivor(fick konstiga blickar på mig i affärerna när jag gjorde reklamationer) så att jag satsade på riktiga race skivor med ok. Så har du råd så satsa på större doningar.


Har du nån skiva kvar som är krokig. Jag skulle inte säga nej till att titta på hur den ser ut.

Göran Malmberg.
Nej , dom ända jag har kvar är orginal skivor (men det är ett känt fenomen på volvos turbo modeller att skivorna slår sig vid hårdkörning i alla fall orginall) Alla andra skivorna reklamerade jag och fick tillbaka pengarna , men som sagt dem blev inte glada på mig när jag kom tillbaka med skivorna efter en månad. thumbs down

_________________

--VVTS--
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Maciek Matwiejczuk skrev:
Nej , dom ända jag har kvar är orginal skivor (men det är ett känt fenomen på volvos turbo modeller att skivorna slår sig vid hårdkörning i alla fall orginall) Alla andra skivorna reklamerade jag och fick tillbaka pengarna , men som sagt dem blev inte glada på mig när jag kom tillbaka med skivorna efter en månad. thumbs down


Jag är med på att skivorna slår sig, men jag har inter åkat ut för det själv.
Därför är jag intresserad av att se på lite olika skivor hur resultatet blir. Om det finns värmefläckar, missfärgningar mm.
Hur reagerade din bil? Samt hur såg skivorna ut? Indikerade du dom på bilen så du fick några mått?

MVH
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Är det spänningar i skivan som löses upp vid hög temp som gör att en
skiva blir skev? Hur skev tror ni att skivan är när man börjar känna det
i pedalen? 0.1 mm, 0.05 mm. Jag har inte en aning men det vore kul
att veta.

_________________


Jan Nagy
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



Hej !!!

ja svarvade ett par skivor till min kompis, dem slog på ca: 0,2 mm längst ut och då var det för jävligt både bilen ratten och pedalerna vibrerade , men när ja höll på o svarva dem på ena sida så hade ja en indikator klocka på andra sidan som visade + - 0,022 ca på grund av på frestning under bearbetnings tid det ja vill komma fram till att det är nästan o möjligt få dem riktigt 100 , sen dök där upp ett nytt problem när ja mätte skivan på flera punkter och där visade sig att om skivorna är ventilerade så försvinner det ca 0,008 mm vid ventilations husen , då kan upp komma ytterst lite vibbrationer ,,


ja é dålig på att förklara men hoppas att ni förstår !
Citera
Sparade trådar/FAQ
Svarva bromsskivor?
1, 2   >>
11 besök idag (19304 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande