Våra race- och banåkarbilar
BMW E28 M5 CSL - SÅLD
210718 besök totalt
<<   1, 2, 3, ... 32, 33, 34   >>
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1137



Härligt Mats, detta blir kul att följa.

Fast "hundbenen" är det väl ingen större idé att ha kvar när du stummonterat balken?

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537



Det här ska jag följa. thumbs up

_________________
Henrik Andersson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Härligt Kinnby! thumbs up

_________________
Stefan Larsson
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 567


Trådstartare
patrik skrev:
HALLELUJA!!!! Det finns hopp!!! Yttligare ett bevis för att:old racecars never die, thay just goes faster!!!!
Vi i Bapelsin välkomnar detta å det bästa. äntligen en riktig räserbil till! Ska bli kul o se hur herr Kindby tänkt sig nå 1050 kg, du har förvisso mindre midjemått än mig o Kristofer. dock inte Gunnar!
Du vet var vi är om du vill kolla in vår nybyggda framvagn!!! o du behåll dragkroken!


Hehe, ja, man har ju stått vid sidan om och sett hur kul man kan ha med en bil när reglemntet är lite friare, så det är väl dags att vi får leka med varandra i framtiden. thumbs up

Vad gäller midjemåttet är det alltid ok, bara byxorna som blir mindre, märkligt, samma sak med tävlingsoverallen...

Vad gäller vikten 1050 så är detta en målsättning, inget som ännu är uppfyllt, men ett par saker talar för att jag har en liten fördel gentemot mina goda vänner i Bapelsin;
*Min karosseristomme är 50 kg lättare än Er.
*Min motor 10 kg lättare
*Växellåda 15 kg lättare,
*Beroende på vilken diff ni kör så kan min vara 10 kg lättare, men jag har för mig ni har samma som jag, därför räknar jag inte med det.
Summan blir då 75kg, dessutom tror jag att jag kommer ha mer kompositmaterial än er i karossen, som tex bakdörrarna. Osv.

Bilen vägde 1220 kg utan förare i tidigare utförande, då åkte jag med 40kg viktlåda och säkert 10 kg underredsmassa på bilen, värmepaket, stort batteri, glasrutor, plåt, plåt och åter plåt i allt karosseri.

Vi får se var det slutar, ska bli kul att rulla upp den på vågen när allt är klart, jag vågar inte mer än hoppas i nuläget.

Tar jag sen bort dragkroken så jävlar blir den lätt

I vilket fall ska det bli kul att åter sitta i Dieseldoris, känna värmen från den vedeldade kaminen och ljuga om varvtider och erfarenheter från tider som varit.

Jag behåller blinkersen så ni vet vilken sida ni skall placera er M650CSi när ni kör om på långrakorna...

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 567


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Fast "hundbenen" är det väl ingen större idé att ha kvar när du stummonterat balken?


Tjena Gunnar , Hundbenen hjälper ju till att få bort bryteffekten i pinnbultarna som håller balken mot karosseriet, eller har jag fel?

Bärarmarna är fortfarande upphängda via bussning mot balken, så jag behöver "glasögonbussningen" - för att inte bärarmen skall röra sig i sidled, misstänker att mackorna kommer generera lite fäste när de blir varma , så jag tar det säkra före det osäkra.
Kommer förmodligen gå upp till 18" och slicks på samma fälgdimensioner senare, då blir ju greppet än bättre.
Men som sagt, bilen byggs nu som en MK1, det blir nog ett par evolutioner på den innan jag sätter mig i gungstolen... Man kan ju inte göra rätt från början, hur skulle det se ut?

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
patrik
Karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 154



Du vet, vi har ritningarna till alla stumbussningar i bakvagnen....stumt är manligt

_________________
Patrik Silverstam
BMWSC 001..:-)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1137



Nog har hundbenen en funktion men inte den. Måste tänka lite mer...
De borde snarare ha toe-justerande effekt, vilket du lätt kontrollerar mha lite torrkörning upp och ner av bärarmen.

Fast med dina mackor kommer du ändå att bottna alla gummibussningar så då är eventuell orginalfunktion som bortblåst. Ähh, stoppa dit stadiga nylonbussningar i bärarmarna så sitter hjulen still.

Huvudsaken att du får köra, förbättra kan man som sagt alltid.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 567


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Nog har hundbenen en funktion men inte den. Måste tänka lite mer...
De borde snarare ha toe-justerande effekt, vilket du lätt kontrollerar mha lite torrkörning upp och ner av bärarmen.


Hehe, nu ska vi se. Jag menade de rödmarkerade stagen som hundben, men det var ju fel visade det sig, men det var dem jag menade hjälpte pinnbulten att bli avstressad vid acceleration. Hunbenen är ju naturligtvis de stag som är markerat blått ja, hundbenet/glasögonbussningen består ju i princip av två uniballs som kan ledas helt fritt emot varandra. Får åka med detta ett par försök, sen blir det väl omkonstruktion igen, lite sugen på att bygga M3 E30 DTM bakvagn under tiden denna tjänar ut...



Patrik, alla stumma bussningar är välkomna, i hårdvara eller mjukvara


Lite motorbilder.














_________________
Mats Kinnby
0708319602
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5219



Mats Kinnby skrev:




Extremt snyggt Mats!

_________________
Patrik Skoog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 567


Trådstartare
Putrix skrev:
Extremt snyggt Mats!


Tackar!

Closeups...





_________________
Mats Kinnby
0708319602
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5535



Mats Kinnby skrev:

Motorporr


Vackert

_________________
BMW MC-klubben
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5219



Hur lackade du plenumet & toppkåpan?
Lackade du allt och sedan polerade bokstäverna/fräste av eller maskerade du?
Pulverlack?

_________________
Patrik Skoog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Impreza
Malmö - Skumparp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 84



Riktigt vackert. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik Nilsson

Team HellBörners
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
patrik
Karlskoga
Här sen Apr 2004
Inlägg: 154



Sluta störa Mats nu, och du Mats sluta vara kreativ fotograf så hinner du klart till Mantorp, för där tar ursäkter slut och hårdvaran tar över... Jag ska plocka fram alla ritningar till dig!

_________________
Patrik Silverstam
BMWSC 001..:-)
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
perf
Gävle
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Putrix skrev:
Hur lackade du plenumet & toppkåpan?
Lackade du allt och sedan polerade bokstäverna/fräste av eller maskerade du?
Pulverlack?


Jag slipade bokstäverna med ett 1200 papper innan jag lackade. Krävdes inte mycket slipning efter lack, gick nästan att pilla bort lacken på bokstäverna.

_________________
Per Forsgren
BMW 135i -07
BMW 320d Touring -09
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
TS
Gbg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 166



Citat:
Hehe, nu ska vi se. Jag menade de rödmarkerade stagen som hundben, men det var ju fel visade det sig, men det var dem jag menade hjälpte pinnbulten att bli avstressad vid acceleration. Hunbenen är ju naturligtvis de stag som är markerat blått ja, hundbenet/glasögonbussningen består ju i princip av två uniballs som kan ledas helt fritt emot varandra. Får åka med detta ett par försök, sen blir det väl omkonstruktion igen, lite sugen på att bygga M3 E30 DTM bakvagn under tiden denna tjänar ut...





Bara som lite info så kan jag meddela att hundbenen (de blå) användes även på 635:ans Grp A bakvagn, dock är bussningarna (grönmarkerade) utbytta mot två ledlager vars kula löper på rörhylsor. Dvs utan hundbenen kan bärarmarmarn glida i sidled... Denna konstruktion funkade med 1100kg bil och slicks förr i alla fall, så hållfastheten torde inte vara ngt större bekymmer...

Skall du bygga ny bakvagn tror jag att någon slags version av E36:ans är bätter än en M3E30. E30:s är ju trots allt egentligen en likadan konstruktion med "trailing arms"...

_________________
Tobbe Sällfors
BMW 2002, Grupp 2
Nürburgring Nordschleife: 9.11
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 567


Trådstartare
Putrix skrev:
Hur lackade du plenumet & toppkåpan?
Lackade du allt och sedan polerade bokstäverna/fräste av eller maskerade du?
Pulverlack?


Blästrade originalet först för att få bort all svart färg och BMWs älskade motorlack som gulnar nåt så . Sen lade jag en grund med Motip Primer, efter det så lackerade jag kåporna med "Motip High Gloss White", klarlack lät jag bli eftersom den garanterat kommer gulna när temperaturen sticker iväg. Ytan på den vita färgen är högblank och hård, så den är lätt att hålla ren.

M-färgerna är lackerad med färger ur Motips bättringssortiment, och stämmer 100% med de färgerna som finns på M-märket på plenumet, jag kan delge Motip nummerna senare, men jag har inte tillgång till dem här just nu.

Angående pulverlack så gulnar den lätt om värmen blir för hög, iaf den vita, så jag undvek denna.

Efter lackeringen slipades kåpan med en padda och fins slip papper, går säker göra på många andra sätt men detta var vad jag valde.

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Mats Kinnby

Här sen Maj 2004
Inlägg: 567


Trådstartare
[quote="TS"]
Citat:
Skall du bygga ny bakvagn tror jag att någon slags version av E36:ans är bätter än en M3E30. E30:s är ju trots allt egentligen en likadan konstruktion med "trailing arms"...


TS: Byter jag bakvagnskonstruktion är det för att få ner vikten, en rörbakvagn likt M3 E30 DTM är ju bra mycket lättare än de 80kg utan diff man har hängandes där idag, säkerligen är E36:ans bakvagn en mer utvecklad konstruktion må hända, men vi får se hur vi gör när vi kommer dit .

Hade varit coolt att se din bakvagn på Grupp A bilen .

_________________
Mats Kinnby
0708319602
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 608



Riktigt grym bil.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
M635forever
Huddinge
Här sen Jan 2006
Inlägg: 96



Spännande!
Ska bli kul att se under året,men hinner ni klart till premiären på Mantorp i Maj!?

Lådan....är det en "vanlig" 260,eller är det en E34M5/M635Csi 3 delad 280 låda? (serienr börjar på 260 med)

I år kanske ni slipper trubbel med oren gång på snurran då!?

_________________
Patrik Jansson
M635Csi -84
http://www.garaget.org/?car=72052
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6138



Så jäkla fet den kommer att bli, detta är en av få bilar jag skulle kunna råna en bank för att få äga

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E28 M5 CSL - SÅLD
210718 besök totalt
<<   1, 2, 3, ... 32, 33, 34   >>