Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
1, 2, 3 ... 39, 40, 41   >>
32 besök senaste veckan (253965 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Hej alla!
Eftersom rejsa.nu är en av få sidor jag kommer åt där jag är nu så spenderas också mycket tid i detta forum Dötiden under mina arbetspass fick mig att knåpa ihop denna egna lilla tråd, nog mest för att få just tiden att gå...
Bilder kommer då jag hittar ett civiliserat hak att koppla upp mig på.

Bilen NU: Audi 80 Quattro GTE 1986 aka. JINX
En liten udda detalj med just MIN är att den har taklucka & servostyrning, vilket bara ett fåtal hade.

Motor: S2 3B 2.2L 20V turbo

Bottendelen: balanserad, viktjusterad & med ett aningen lättat svänghjul, toppdeckad, henad, o-ringad, SPM-stakar & S2-kolvar. ARP-bultar uppe & nere.

Toppen: mirafräst här, här & där. Ventilfjädrar, lyftare & kammar, än så länge ovisst... "Flödesbänkad" & putsad därefter, matchportade in- & utlopp. Justerbara kamdrev.

Insuget är ett original S2-insug med borttagna servicekanaler, grenröret är av model tog-en-massa-bitar-ur-lådan-typ & skall para ihop dem med varandra sen...

Turbon står det Turbonetics på, raceturbo model mini, god för ca 550-600 hk. Spec kommer så fort ja hittar dem. Turbon såg läcker ut på hyllan, så där har den legat ett par år.

Bränslesystemet: 2 matarpumpar från tank, 2 X AN8 till 1 X AN10, trycksatt system med Bosch 040-pump fram, XXXcc spridare @ 3bar (ej ännu inköpta)

Bromssystem är aningen ombyggt & innehåller delar från såväl japanska marknaden som den svenska.
Den ordinarie handbromsen ersätts utav en hydraulisk. Bromsok & resten kommer troligtvis vara S2 original fram till nästa säsong.

Diverse: STooOR frän intercooler, lagom stor oljekylare, Turbonetics wastegate, stoor dump, mm...

Drivlina & chassi: komplett drivlina från Audi S2 med val av quattro eller RWD, beroende på låda. Aluminiumbussningar till motor, växellåda & klump. Resten av bussningarna kommer bytas under kommande vinteride.
Som alla vet så har Audi en "tendens" att understyra. Detta kommer bekämpas med en lätt flytt av motorn, framaxeln eller båda.....

Bansulor: Yokohama Advan ??? 205/50-15" / Audi S-fälgar 15/7,5"

Gatsulor: det jag snubblar över just då... / RH Porsche Cup split. Svartlackade centrum & blankpolerade kanter, storlek 17/8"


Kaross: blästrad före/efter rostlagning & riktning, epoxygrundad, lackad i Tiefschwarz

Bilen har lite extra av allt, utan att på något sätt vara märkvärdig. Det kommer finnas en del detaljer hämtade från customvärlden, dock utan att vara bling-bling. Målet har varit att hålla sig till rallystuket, men min envisa lackerare ville annat...hmmm..mao så finns lite av varje här också....
Under byggets gång hittade jag ett annat block jag letat efter en längre tid, så innan det nuvarnade hunnit hitta ner i motorrummet så byggs det redan på det andra.
Bilen är clean & diskret för att kunna "försvinna" in i mängden. Jag har valt att skippa skärmbreddningar men valt att montera dit original spoilerpaket från dess syskon, mest för att vissa saker annars inte hade fått plats i motorrummet... Av någon konstig anledning tror jag att bilen kommer märkas i alla fall....


Varför jag är där jag är idag!! (frivilligt för dem som önskar & ORKAR)

För ett par år sedan stötte jag på en person som lyckades övertala mig att testa på bankörning. Vid detta tillfälle var det bara rakt-fram-race som gällde & bilen i sig var egentligen inte ämnad för varken det ena eller det andra, trots att det gick att prestera acceptabla tider....vad nu definitionen av "acceptabla" kan tänkas vara. Under omständigheterna ganska hyfsade tider, om vi säger så

Bilen DÅ var en Audi 85Q 1985, mer känd som urquattro.
Innan bilen var betald så stod den redan halvt nerriven för renovering, knappt ens provkörd. Efter ett år kom den ut på gatan igen i presentabelt skick. Pluggade första året på högskola då bilen började rivas & studier har aldig riktigt varit ett nöje utan mer ett nödvändigt ont & inkomsten var inte den bästa, så under omständigheterna gick det ganska fort att bygga bil....

Ett par år senare så var fjädringen fortfarande av typ original & hade 1 meters fjädringsväg, bussningarna i drivlinan hade suttit sedan -85 & lagt ca 22kkm bakom sig & däcken var av budgettyp. Budgettyp då ägaren, jag, fann det mycket trevligt att snurra runt, runt, runt & ännu mera runt.
Den samma ägaren tyckte det var mycket roligare att åka på tvären genom portarna i super stage än att sätta bra tider. Vintern innna dessa banturer hade framvagnen totalrenoverats & Yokohama Advan R-däck hade införskaffats. Säsongen 2006 slutade med att motorfästet i framkant släppte & motorn med växellådan & framvagga hängde ner & bildade ett V mot kardanlagringen..... Det visade sig att jag fått fel bussningar till vaggan på V.A.G, så dessa släppte i bakkant på vaggan & resten slet sig pg a detta.
Någonstans innan dessa banäventyr så fick jag fatt i en S2 3B-maskin med chippad box. Givetvis skulle den testas innan det var dags att riva den....värddjuret fick bli....urisen. Efter en tids pyssel så var nya motorn på plats & bilen fick smaka asfalt som aldrig förr. Ingen visste hur långt & hur hårt motorn gått. Efter en säsong i min ägo så hade en hel del däck fått gå åt. Jag var ju tvunget att försäkra mig om att det inte var sopor.....

Innan urisen fick "glidarstatus" så blev jag, av samma person som tidigare, övertygad om att ta banlicens. Säger bara, stackars lilla urisen.... Jag klarar inte av att hålla igen, lita på det! Köra lugnt kan jag göra på landsväg, inte på bana!

Summa av mumma: jag var tvungen att bygga en bil som jag hade hjärta att piska & som ville bli piskad. Visst skulle urisen klarat detta, men jag hade inte hjärta att låta den ta allt våld jag utsatte den för....

Efter en "road trip" Kalmar-Härnösand tur & retur på en helg, mitt i vintern med en gammal fransk dieseltrailer & monstruöst långt släp, temperaturer långt under nollan, snökaos ovanför Sthlm, oplogade vägar & utan kupevärme, var det nya värddjuret inhandlat, inklusuve en reservdelsbil. Om resan upp & ner var en mardröm, så var de sista metrarna fram till bilen ett rent he_vete. VI skulle upp för en backe med bil & släp.

Efter 6-8 försök & en lång ansats från en åker på andra sidan vägen så kom vi upp för backen med hjulspinn de sista metrarna. Bilarnas bromsar var fastfrusna runt om, de vägrade starta & de skulle dessutom upp för en ramp. Inte nog med detta, bilen var krockskadad vänster fram & hjulet pekade åt alla håll förutom dit vi ville... ALDRIG MERA !!!

Väl hemma så skulle banne mig quattron köras av för egen maskin. Sagt & gjort, bilen kördes ner & ena fjäderbenet fick riktas med hammare & svets innan bilen kunde provköras.

Mycket text blev det, men mycket tid hade jag att undvara
Undrar ni vem denna mystiska man kan vara som lyckades övertyga mig till att genomgå allt detta? Vet du själv vem du e?

mvh

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
96 TURBO
Lundsbrunn
Här sen Jul 2006
Inlägg: 169



mycket fint med audi

_________________
Eric Ackeby
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Rolig story Har också en del dötid på jobbet De där gamla audisarna är riktigt balla. Stod en 80Q gamla karossen utanför polarn för några år sedan. Va Litauisk reggad och stod på trottoaren. Den bilen var i sånt sjutk bra skick. Nästintil nyskick. Efter det så har man verkligen vart sugen på att få tag på en och ned med en roligare snurra.

Lycka till!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Tackar tackar!!

Har själv sett en 80 i NYSKICK. Killen som äger den är nåt fruktansvärt pedantisk, den ser ut som om den precis kommit från fabrik....helt otroligt...
Som jag skrev tidigare så var tanken att denna skulle användas som om det inte fanns en morgondag, men skulle ni se bilen idag när den står lackad så skulle ni förstå varför jag börjar tveka skulle lackat bilen själv, då hade man kunnat lägga ribban där man ville ha den

urisen i Super Stage 2006. Snacka om fjädringsväg

Har ni någonsin sett R-däck nedslitna halvvägs ner på sidan av däcket ??
BIlden tagen efter att bilen passerat sista porten innan målgång, på tvären....


Tack Tommy, Soreuq.com, för bilderna. Killen e en trollkarl med kameran

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
se på fasen, det gick att ladda upp bilder från båtfaen... Det har aldrig hänt tidigare

en bild på resan...


Alla tips & tricks från er mer erfarna banåkare är MYCKET välkomna, e själv novis & har mest smugit runt på forumet & samlat lite info Helt tappad e man inte men jämfört med er andra kan man nog uppfattas så

Trevlig kväll !!!

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Bandido
Paris - France
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



barre skrev:




that's a q driven like it should be ! attaaaaaaack ! thumbs up

nice one btw ! what are this rims ?

_________________
Gerhard
81 Quattro
87 Scirocco
87 TX152
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Hi & thanks for the comment bandido
I see in your signature that you own an Audi Q from 1981, is it the black one? Do you have any pictures of it you would like to share?
The rims on the car are from an older S-model, I just don't remember which, sorry. I use these rims with my Advan R-tires.

This is my lady with the original Ronal rims

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Kul att se din fritid fylld med något vettigt. Som att hänga här Hur ser tidramen för bygget ut? Är det fortfarande körning innan året är över som gäller?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Där har vi ju mannen jag nänmt i mina första inlägg Mannen som fått mig att bygga bil som det ska gå att svänga med, prata spårval, apex & massa annat sånt där bra att ha ha... sömnlösa nätter, raserad ekonomi...ja ni förstär nog. Allt pga denna människa

Tack för det!! thumbs up
Jag har dock inte gått ifrån rakt-fram-race...du e bra, men inte så bra

Jo då P.P, bilen står hemma färdiglackad & med dörrar & skärmar på plats, om än lite provisoriskt... Drivlinan fick jag äntligen hem sista helgen innan jag for ut till jobbet, motorn står i stativ & väntar på att provmonteras. Mao så har jag ett vuxenpussel väntandes när jag kommer hem Ska passa på att skicka efter lite bra-att-ha-saker innan ja far hem. Drivlinan var det som satte stopp sist jag var hemma, fick den BARA 9 veckor senare än först avtalat....vi får väl se vad som sätter stopp denna gång...ekonomin?
Jag har blivit inbjuden till att agera hetsobjekt på märkesträff, mao INTE Audis märkesträff. Detta kan jag bara inte tacka nej till

Nu fick jag inte med mig alla bilder till kontrollrummet men lyckades hitta dessa bland mina mappar.....

Lite bilder på hur det såg ut för et tag sedan
Blästring före all rostlagning & riktning. Redan här sprack tidsplanen eftersom det var mer än jag räknat med, trots att jag räknat med mer....ja, ni fattar nog....


Fronten fick kapas bort helt & en ny fick sättas dit. Innan den hann svetsas på plats insågs det att ägaren prioriterade IC mer än en frontbalk så frontbalk reducerades bort. Man kan bygga brontbalk efter att IC:n kommit dit & där det må finnas plats kvar. Allt skall sitta innanför, alla medel är tillåtna


Allt väl med dig då, Patrik?!

Ha en trevlig kväll & vecka!

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Trevlig läsning, trevligt projekt thumbs up thumbs up
Detta ska följas...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Bandido
Paris - France
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



barre skrev:
Hi & thanks for the comment bandido
I see in your signature that you own an Audi Q from 1981, is it the black one? Do you have any pictures of it you would like to share?
The rims on the car are from an older S-model, I just don't remember which, sorry. I use these rims with my Advan R-tires.


Hi,
yes I do own a early 81 (built 80) q with levers diff locks
the black car in the avatar is a sportq (I think it was Dr Piech's car) driven by Walther Rohrl.
I will start a thread about my q with pix.
about your rims, I would like to see a static pic of them please, I can't figure out what they are, does not look like anything stock Audi to me...
any question about q, feel free to ask.
Tchuss

_________________
Gerhard
81 Quattro
87 Scirocco
87 TX152
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Hi again Bandido! I will check my computer & see if I can find any pics of the rims. The only pics that I know i have are the ones from the Super Stage. I'll see what I can find.
Looking forward to reading your thread

Will upload some pics during the evening, see you all!!

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Har ju fått hålla Dogge sällskap när han pysslat Rex, och det har ju varit svårt att undgå järnklumpen som är VÄL insvept i hemlandsflaggan. Plus givetvis den prydliga karossen i hörnet.

Jodå, det mesta är ok, en knapp vecka kvar på en regnig semester där min ledighetskoma suttit riktigt hårt åt. Får väl se om det blir lite snurr på den egna älsklingen framöver nu när garagepolaren börjar bli klar med både sin Alfa och sitt hus...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Sorry Bandido, don't have any "static" pics of the rims but can check this up as soon as I get home.

Kan tyckas vara vansinne att kapa bort krockbalk & allt som finns i fronten på en bil, dels pga att man tappar stabilitet & dels för att man troligtvis dör redan vid krock med bäver...men jag jobbar så. Allt som går att få bort, går också att få dit....sen!
Ärligt talat så var det tvunget att kapas bort då skadorna i fronten var värre än vi båda trodde, förra ägaren & jag. Efter att ha tagit kryssmått i hela fronten & en jigg svetsats fast i motorrummet så kunde bilen riktas & skall nu vara helt nollad. IC:n e i första hand anpassad för en senare motor som skall ner. När front lyfts av & IC:n kommit på plats så fick det kapas lite i fronten & quattro-lyktorna fick läggas på hyllan, dom fick helt enkelt inte plats bredvid IC:n Andra lyktor & annan grill finns redan, problemet löst. Sanningen är den att grillen inhandlades för ett par år sedan & var tänkt att sitta på urisen, men då ja fick hem den kastades den direkt i hamsterhörnan, lögn i he_vete att få på den. Hade köpt den av KER Innovatec i tyskland för äckliga pengar & dom vägrade kompensera för problemen. DEt skulle dröja ca 2-3 år innan den plockades fram igen. Kapad i 3 delar & ihopgjuten igen, påbyggd med ca 2-3 kg glasfiberspackel ute vid kanterna. LIka mycket kapades sedan bort succesivt från andra ställen.....idag ser den ganska bra ut....

The English version!
Found some pics of a very big intercooler, trying to hide inside a very small engine bay
First the IC wouldn't fit so everything in front of it had to be removed. This affects stability, I know! No problem/later problem Than I saw that the coupe/quattro headlights wouldn't fit because of the wide IC, this problem was also easily solved. With less than inches to spare the IC fits. Now I just have to built new enforcements to stabilise the front again. The most important thing, the IC fits like a glove

The front, by the way, was cut out earlier due to a collision accident while still owned by the previous owner. The front part had to be straightened & a new front to be welded back instead. The damages were worse than we first thought. This can be seen on one of the previous pics.

Emergency onboard, gotta go. Pics tomorrow......

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
P.P. skrev:
Har ju fått hålla Dogge sällskap när han pysslat Rex, och det har ju varit svårt att undgå järnklumpen som är VÄL insvept i hemlandsflaggan. Plus givetvis den prydliga karossen i hörnet.

Jodå, det mesta är ok, en knapp vecka kvar på en regnig semester där min ledighetskoma suttit riktigt hårt åt. Får väl se om det blir lite snurr på den egna älsklingen framöver nu när garagepolaren börjar bli klar med både sin Alfa och sitt hus...


hehe, jaså du har varit i garaget & spionerat spanat in konkurrensen Då har du inte undgått att se de stora högar med drivlina & annat junk som ligger inklämt runt om karossen ??

Du såg aldrig hur den såg ut efter lacken va? om vi säger så här!! Du har sett mig köra urisen. Om jag säger att jag ställer mig tvekande till att nyttja denna på samma sätt....kan du då förstå att den blev liiiite finare än jag ville ha den för denna typ av nyttjande.... om vi jämför plastgrisarna på ELMIA så kan man nog mer likna denna vid de bilar som står i customhallen. Inga insjunkna spackelkakor & skit överallt & annat liknande, OM nu bilen ser likadan ut när jag kommer hem som när jag for iväg

Liten IC, stor bil...mer imorgon på bilen efter lack....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Nice from far, but far from nice är ett bättre stuk på en racinglack...

Kommit någon vart i funderandet/sökandet efter fjäderben?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
Helt klart acceptabel beskrivning på race, äh du får se när jag kommer hem.
Ja kastar upp bild på karossen & fälgarna ikväll.

Har inte luskat så mycket ang fjäderben faktist, får kika med öjje vid hemkomst. Har du nåt att rekommendera annars??

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
ja, då sitter man & jobbar igen, lokal tid i skrivande stund är 00:56 & jag har 4 timmar kvar på mitt pass. Har en del att göra men detta e en aning trevligare, inte bra

Lite fler bilder då. Tätt mellan bilderna ne men så är ju bilen "snart" klar också

Grillen jag tänkt använda då inget annat numera går att få dit pga platsbrist
Bygga på inifrån med glasfiberspackel & slipa ner lika mycket utanpå.....kul...
Ingen vacker syn inte & än mindre rolig att jobba med....


Full fart med lackarbetet. Mindre kul var det att lacka underredet. Jag vet inte vad som fick
mest färg på sig, jag eller bilen men svart blev det...både här här & där

Fälgarna! Ytterringen borttagen för polering..bling bling. Cup-kopior,
liknande de som satt på äldre 911

Karossen efter lack, bilder gör inte riktigt lacken rättvisa...den e liite djupare & liite blankare...


Inte mycket av detta du kan urskilja nu när den står så väl dold under lakan va, Patrik?

En trevlig afton önskar jag er alla, nu ska vi jobba lite....

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Justus
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 82



"Eftersom rejsa.nu är en av få sidor jag kommer åt där jag är nu så spenderas också mycket tid i detta forum Dötiden under mina arbetspass fick mig att knåpa ihop denna egna lilla tråd, nog mest för att få just tiden att gå... "

Sea IT + websense?

Trevligt projekt!

mvh Justus

_________________
Justus Harling

Fiat 500 -69
Alfa 159 SW -07
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Liten rättning: Du har Cup-kopior, eller liknande i alla fall. Fuchsen ser ut som på 944:an här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=39236&highlight=fuchs

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330


Trådstartare
men åh....
Citat:
Kopior på de klassiska Fuchsfälgar som fanns som tillval &/eller satt på Porsche 911 fram till 1989. Svartlackade centrum & blankpolerade kanter (se AUTOMOBIL 6.07 sid.70)


Vem som har rätt & vem som har fel, I don't know....kanske rätt båda två?? Jag vet inte i alla fall, jag fick denna info...hört både Fuchs & CUP, verkar mest vara en blandning av de båda.

Citat:
Sea IT + websense?


Kanske trött då jag ej greppar Menade i alla fall inte att rejsa.nu e ett trist forum men nog fasen fick jag det att låta s ....oops...
Tackar rejsa.nu för att ni förgyller mina arbetspass & får min tid att passera fortare & för att ja ägnar mer tid åt just rejsa.nu istället för att jobba trevlig kväll

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI 80/S2 GTE Quattro -86
1, 2, 3 ... 39, 40, 41   >>
32 besök senaste veckan (253965 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande