Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Esprit -88. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 16 besök senaste veckan (85204 totalt) |
4cyl turbomotor
allt nytt,bytt eller renoverat. bla: autronic SM4 styrsystem, bosch racing 1600cc spridare,eget grenrör, insug med 4 separata spjäll , smidda venoliakolvar komp 8,5:1, nicasilbelagda aluminiufoder som borrats till överdimension, balanserad underdel,pinnbultat block, portad topp, mirafrästa ventilsäten,flödesslipade ventiler ,mekaniska lytare och dubbla ventilfjädrar i toppen,lättat svänghjul, stor intercoler , kullagrad garret turbo. racecoolers racingkylare,vattenkyld nascar oljekyl, torrsumpsank med förvärmning av oljan, wrc torrsumpspump elektrisk vattenpump ,ombyggd kamdrivning ,ventilerad topp ,spal elfläktar till vattenkylning och intercooler, AP-racing koppling , mm.. subaru imreza grp:a växellåda,ombyggd till 2wd, rakskurna drev,tätsteged grövre axlar,lammelldiff.3,9:1 utv lotus drivknutar,fixit drivaxlar oljekylning till transmissionen. sekvensionellt spakställ. röramskonstruktion bestående av ca:40m godkända rör samt ca: 10m övriga tunna konstruktionsrör ,byggt kring Lotus org ram. org glasfiberkarross,dock tunnare plast iglasfiberdelarna. tak samt huv i kolfiber. Öhlins fullt justerbara stötdämpare runt om, push rod fram öhlins fjädrar. justerbar fram och bakvagn med uniballs och rörbärarmar. dubbla parallellstag för kasterkompensering bak. sellholm knivhämmare fram steglöst justerbar m3 e30 krängningshämmare bak.alt ingen. kort styrväxel. luftdomkrafter. centrumbults hjulnav. BBS race 3-delade splittfälgar, centrumbultsnav i magnesium, polerade aluminium fälgbanor ,9x17 fram, 12x17 bak. pirelli/dunlop 235/335 breda slicks. special pedalställ ,justerbart i längdsled samt bromsvåg, bromskraftsfördelare. fram 355x32mm bremboskivor med alunav,vattenkylda 4-kolvs bromsok med titankolvar. bak 300x28mm AP-racing skivor med alunav, AP-racing 4-kolvs ok,titankolvar hydraulisk handbroms. stålomspunna slangar överallt. instrumenpanel,dörrsidor i kolfiber , sparco Evo stolar ,tillbakaflyttad och nedsänkt förarplats,förlängd lättare rattstång. moccaratt stack raceinstrumentering med laptimer. spal elfläkt som kupefläkt. peltor intercom. annars så lite som möjligt. ställbar kolfibervinge,med justerbar flärp i aluminium. kolfiberbackspeglar ,splitter fram, v70 handtag, centraliserad torkare , diffusor i kolfiber, mm 30 liters skumfylld säkerhetstank, lättvikts batteri, effekt: ca 400hk, 500nm. vikt totalt: 980 kg 43%fram 57% bak. på vågen med normalt mycket bensin. _________________ emil andreasson |
||
ska köra med den på banträffar, småvägar osv..
än sä länge har det bara blivit några provturer.....till kiosken å ätit glass å så... ska gatregga den har jag tänkt, det är en svensksåld esprit med tillhörande orginalmotor i grunden.. får se hur det går....ska åka in med den som den är å se vad de säger (Fattar att den inte går egenom) _________________ emil andreasson |
||
Jisses på min tisdagsmorgon.. Helt fantastiskt.
Stämmer det verkligen att du har 1600cc spridare?, låter väldigt gigantiskt för 400hk. 600cc är väl lite mer "lagom". Fast jag som inte ens lyckas laga lite rost ska kanske hålla tyst _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
1600 stämmer på den, framtidssäkert och inga bekymmer med tomgång, kallstart, mappnings osv. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
JÖSSESJÄVLAR! Var fan kom den ifrån? .... man häpnar... Den här vill man ju se i verkligheten och på bana!
_________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Inte så mycket Esprit kvar kanske men fler vänner kan du nog hitta här: www.lccs.nu Edit: Hjärnan jobbar långsamt men det kan inte finnas så många race-espriter i sverige, fick leta lite men det finns redan en tråd där... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
så här ser de ut fram... Orginal esprit.. bak hade jag ingen bra bild på.... _________________ emil andreasson |
||
Grym bil!
Är det du som köpte en Esprit Turbotopp av mig förrförra vintern? Den bilen borde rejsas, i Modsport skulle den hitta sina likar (och en del Europor): www.spvm.se . _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Esprit -88. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 16 besök senaste veckan (85204 totalt) |