Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Esprit -88.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (85158 totalt)
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
4cyl turbomotor
allt nytt,bytt eller renoverat. bla:
autronic SM4 styrsystem, bosch racing 1600cc spridare,eget grenrör,
insug med 4 separata spjäll , smidda venoliakolvar komp 8,5:1, nicasilbelagda aluminiufoder som borrats till överdimension,
balanserad underdel,pinnbultat block, portad topp,
mirafrästa ventilsäten,flödesslipade ventiler ,mekaniska lytare och dubbla ventilfjädrar i toppen,lättat svänghjul, stor intercoler ,
kullagrad garret turbo.
racecoolers racingkylare,vattenkyld nascar oljekyl,
torrsumpsank med förvärmning av oljan, wrc torrsumpspump elektrisk vattenpump ,ombyggd kamdrivning ,ventilerad topp ,spal elfläktar till vattenkylning och intercooler,
AP-racing koppling , mm..

subaru imreza grp:a växellåda,ombyggd till 2wd,
rakskurna drev,tätsteged
grövre axlar,lammelldiff.3,9:1 utv
lotus drivknutar,fixit drivaxlar
oljekylning till transmissionen.
sekvensionellt spakställ.

röramskonstruktion bestående av ca:40m godkända rör samt ca: 10m övriga tunna konstruktionsrör ,byggt kring Lotus org ram.
org glasfiberkarross,dock tunnare plast iglasfiberdelarna.
tak samt huv i kolfiber.

Öhlins fullt justerbara stötdämpare runt om, push rod fram
öhlins fjädrar.
justerbar fram och bakvagn med uniballs och rörbärarmar.
dubbla parallellstag för kasterkompensering bak.
sellholm knivhämmare fram
steglöst justerbar m3 e30 krängningshämmare bak.alt ingen.
kort styrväxel.
luftdomkrafter.
centrumbults hjulnav.

BBS race 3-delade splittfälgar, centrumbultsnav i magnesium,
polerade aluminium fälgbanor ,9x17 fram, 12x17 bak.
pirelli/dunlop 235/335 breda slicks.

special pedalställ ,justerbart i längdsled samt bromsvåg, bromskraftsfördelare.
fram 355x32mm bremboskivor med alunav,vattenkylda 4-kolvs bromsok med titankolvar.
bak 300x28mm AP-racing skivor med alunav, AP-racing 4-kolvs ok,titankolvar
hydraulisk handbroms.
stålomspunna slangar överallt.


instrumenpanel,dörrsidor i kolfiber , sparco Evo stolar ,tillbakaflyttad och nedsänkt förarplats,förlängd lättare rattstång. moccaratt
stack raceinstrumentering med laptimer. spal elfläkt som kupefläkt.
peltor intercom.
annars så lite som möjligt.



ställbar kolfibervinge,med justerbar flärp i aluminium.
kolfiberbackspeglar ,splitter fram,
v70 handtag, centraliserad torkare ,
diffusor i kolfiber, mm


30 liters skumfylld säkerhetstank, lättvikts batteri,

effekt: ca 400hk, 500nm.

vikt totalt: 980 kg 43%fram 57% bak. på vågen med normalt mycket bensin.
























_________________
emil andreasson
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580






fyyy fan va fet! thumbs up

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



...........oj

Är svag för espriten, denna var rå.. thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Herrejävlar...

Meeeeer!!! MEEER!!!! Skriv mer, posta mer bilder!!!

Är den gatreggad? (knappast va?) Var ska du köra med den?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
ska köra med den på banträffar, småvägar osv..

än sä länge har det bara blivit några provturer.....till kiosken å ätit glass å så...

ska gatregga den har jag tänkt, det är en svensksåld esprit med tillhörande orginalmotor i grunden.. får se hur det går....ska åka in med den som den är å se vad de säger (Fattar att den inte går egenom)

_________________
emil andreasson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Så otroligt jäkla läcker! är mållös

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Riktigt läcker kärra, det blir 5 tummar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



ojoj vad ballt!

_________________
Philipp Klement
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jisses på min tisdagsmorgon.. Helt fantastiskt.

Stämmer det verkligen att du har 1600cc spridare?, låter väldigt gigantiskt för 400hk. 600cc är väl lite mer "lagom".
Fast jag som inte ens lyckas laga lite rost ska kanske hålla tyst

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Eric Josefsson skrev:
Jisses på min tisdagsmorgon.. Helt fantastiskt.

Stämmer det verkligen att du har 1600cc spridare?, låter väldigt gigantiskt för 400hk. 600cc är väl lite mer "lagom".
Fast jag som inte ens lyckas laga lite rost ska kanske hålla tyst


1600 stämmer på den, framtidssäkert och inga bekymmer med tomgång, kallstart, mappnings osv.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121



JÖSSESJÄVLAR! Var fan kom den ifrån? .... man häpnar... Den här vill man ju se i verkligheten och på bana!

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607



Hej Emelie


Helt underbart bygge thumbs up thumbs up thumbs up Måste fråga ... hur har du gjort med uprightsen... är det org eller egen utv ?

Mvh
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016





Inte så mycket Esprit kvar kanske men fler vänner kan du nog hitta här: www.lccs.nu

Edit: Hjärnan jobbar långsamt men det kan inte finnas så många race-espriter i sverige, fick leta lite men det finns redan en tråd där...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
Björn Persson skrev:



Helt underbart bygge thumbs up thumbs up thumbs up Måste fråga ... hur har du gjort med uprightsen... är det org eller egen utv ?

Mvh
Björn


så här ser de ut fram... Orginal esprit.. bak hade jag ingen bra bild på....


_________________
emil andreasson
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Grym bil!

Är det du som köpte en Esprit Turbotopp av mig förrförra vintern?

Den bilen borde rejsas, i Modsport skulle den hitta sina likar (och en del Europor): www.spvm.se .

_________________
Fredrik Westin
Ingegnere motorista
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Stenhård! thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Fy FAN!!!!!
Blir inte mycket tuffare än så här......!!!!!!!!!!!

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



chrix74 skrev:
Fy FAN!!!!!
Blir inte mycket tuffare än så här......!!!!!!!!!!!


Instämmer.

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722


Trådstartare
det jag ska göra nu:

flytta upp skärmkanterna, byggs i kolfiber. så bilen kan köras 2cm lägre

byter utväxling i lådan.

_________________
emil andreasson
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465





Säger inget mer.

Har du byggt allt själv?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



oj oj oj porr på hög nivå!

Mer detaljbilder! Vill se alla porriga lösningar

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Esprit -88.
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
3 besök senaste veckan (85158 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande