Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2025 besök totalt |
Hjälmkrossarstag - inte nödvändigt längre?
Hmm. Sitter och surfar gamla trådar och söker som ett tok i TR. Men jag hittar inget om hjälmkrossarstaget som säger att det är ett måste? Toyota staget - ja, det är tydligt. Men hjälmkrossar... Icke. Var står det i årets reglemente? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
Jag kan inte se någon regeländring. De stag som kan väljas bort är fjäderbensstagen
(om bilen saknar fjäderben) och Toyotastagen "där så inte är fysiskt möjligt". Men jag har förstått att det bedöms från fall till fall i samband med vagnboksbesiktningen. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Re:
Sid 16, bild 1-3, där finns det med. http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg Men ta gärna en diskussion med din SBF-besiktningsman. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Håller inte med. Hjälmkrossarna är inte ifyllda där och jag hittar ingen text om det. Den texten har funnits tidigare för jag har sett den på rejsa ytklippt. Nu verkar det som att de gjort om hela reglementet, bytt en massa kapitelindelningar och då är det inte kvar.
Ville få det bekräftat att man får ha dem bakåt - och att man MÅSTE ha dem. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
Tamejtusan
![]() Ingenstans nämns ett krav på den strävan, endast en spec på hur den ska sitta om den monteras. Det närmaste som är definierat är TR 5.8.3.2.5 och bild 253-49. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Re:
Tävlingsbesiktarna tror jag inte brukar ha så många åsikter om burens utförande om de inte anser att den modfierats sen senaste vagnboksbesiktningen (även det är ju en personlig bedömning). Sen står ju allt detta under ett omskrivet kapitel under GrpN, A, B etc skyddsburar (App J, Art 253, Kap 8). FIA har ju ingen avdelning för hemsmide så jag vet inte hur det skall tillämpas. Tar man bara styckesindelningen på burförstärknngarna så blir det ganska tydligt: 8.3.2.1 obligatoriska förstärkningar: 8.3.2.1.1 Diagonalsträva: 8.3.2.1.2 Dörrsträvor: 8.3.2.1.3 Takförstärkning 8.3.2.1.4 Vindrutestolpens förstärkning ("Toyota") 8.3.2.1.5 Förstärkning av böjar och röranslutningpunkter: 8.3.2.2 Valfria strävor och förstärkningar: 8.3.2.2.1 Takförstärkningar (skisser 253-12 till 253-14): Valfritt endast för bilar homologerade före 2005-01-01. 8.3.2.2.2 Vindrutestolpens förstärkning (skiss 253-15): ("Toyota") Valfritt endast för bilar homologerade före 2006-01-01. 8.3.2.2.3 Diagonal i bakåtstag(skiss 253-21): 8.3.2.2.4 Framfjädringens monteringspunkt (skiss 253-25): 8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-16 till 253-30): 8.3.2.2.6 Förstärkning av böjar och röranslutningpunkter (skisser 253-31 till 253-34): (253-31 och 32 beskriver ju "hjälmkrossarstagen") Men som sakt, allt hänvisar till Grp N,A,B Homologering, bilar utanför detta vet jag inte ens hur man ska leta regler för. Borde det inte stå i varje enskilt reglemente vilka regler för skyddsbur man lutar sig mot (tex så kör i princip Sportvagnsreglementet med helt eget)? Förhoppningsvis är texten i TR 5.8.3 samma som App J, Art 253, Kap 8.3 (annars vore de dumma). I de natinella reglerna är ju hjälmkrossaren vit (optional) på minimikravsbilderna. Det borde den dessutom varit i förra utgåvan också eftersom det inte är rödmarkerat i texten. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2025 besök totalt |