Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
14 besök senaste veckan (66900 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
sweanders skrev:
Pär Hylander skrev:
sweanders skrev:


Det ar ganska typiskt att man far spikningar vid max vrid om man inte har tillrackligt kalla stift, prova ga ner en grad och se om det hjalper.


Mhmm, det kände jag inte till med det känns ju rätt logiskt. Jag har redan ett snäpp hårdare stift (Bxx 8 istället för orginal Bxx7 ngting av NGK) men det skulle kanske vara ytterligare ett snäpp? Den går rimligen rätt fett och jag vet inte hur det påverkar, men jag kan ju tänka mig att den extra soppan sänker tempen före tändning lite pga ökad förångningsenergi?


Vi har en hel del kunder med trimmade turbobilar och det ar ganska typiskt att man byter stift nar man okar laddtryck och chippar. Har fatt in ett par bilar som hackar och har sig precis nar de borjar bygga laddtryck och det ar en del som snalat in pa stiften. Pa en 996tt tar det ca. 5 timmar att byta stift medans det tar en halvtimme att uppdatera mjukvara och sisadar 15 minuter att hoja laddtryck.


Fasen, jag tycker snarare att det känns som att stiften är för hårda. Svårtstartat, starta ofta på 2- eller 3 cylindrar och lite tvekan innan motorn är fullt varm. Sen detn väl är helt varm går det bra som attan.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Här var det länge sen det skrevs nått. Har äntligen kommit igång med vintermeket men inte fasen kan jag skriva om det nu direkt, det är ju ingen "skruva banbanbilstråd" det här utan borde ju vara en "köra banbilsbilstråd". Så därför tänker jag försöka ge mig på en resume av 2005 fritt ur minnet.

Bytte klass halvvägs in i säsongen, från roadsport C till B.

Första tävlingen tillika shakedown om jag minns rätt var det en massa strul med det tekniska, det var nog strulrekord. Gjorde att jag inte fick mer än ett par varv på tidsträning 1. Till tidsträning 2 var det rejält blött men upptorkande men varvtider ca 10 sek långsammare än vid torrt. Kunde dock glädja mig åt snabbaste regntid men placering långt bak på gridden blev det ju ändå. Körde upp mig lite i racet och kom trea efter Stefan & Stefan i caterham resp miata, dom var ruggigt snabba och jag blev rejält distanserad trots att jag bara var 17 hundradelar över mitt pers rekord. Detta var vårracet på Knutan.

Sen åktes det på sturup, långa banan var inte öppnad men ombyggnationen av den gamla delen var kvar och denna mot höger framdäck, mina aldeles nya RE540 såg inte alls nytt ut längre på höger fram efter den nya asfalskarven i hårnålen. Inte bara däcket föresesten, konsolen mellan ramben och framvagnsbalk sprack i svetsen och rullade åt sidan. Det var nog rätt nära att hela framvagnen lossnade . Återigen hård fight med Stefan & Stefan samt Bengt Metz. 3:a för min del igen.

Utöver dessa klubbtävlingar så har jag kört en del banmöten och träningar, men jag har lite svårt att reda ut var och när nu i efterhand. Det var nog två med PCS på Knutan ivf. Det var ett par träningar på sturup långa banan oxo har jag för mig.

KM3 med MGCC var "backtävlingen" i Minnesberg. Jag körde den 2004 men jag tyckte det var extremt lite tid i stolen (2 x 40 sek) trots att man var iväg en hel dag så den hoppade jag över 2005.

Sen var det lite sommarmek, återmonterade laddluftkylare, installarade lite laddtryckstyrning och plockade ut lite vikt ur bilen vilket gör att den numera är en roadsport B bil. Målet var sänka pers från 1:12.01 till 1:10 på Knutan, men det fixade jag inte så det är ett mål som kvarstår. 1:10.7 är det snabbaste det gått. Dock blev det rätt annorlunda att köra, andra växlingspunkter och lite annorlunda bromspunkter. En positiv sak var att min överdrivna respekt för NGK börjar släppa, troligen pga att det blivit för lite bromsat av misstag ett par gånger. Numera är det lite bakvagnsdrift över krönet titt som tätt

KM4 gick på Ljungbyhed och var premiär i B. Eftersom dom flesta är tämligen lite vana vid banan på F5 som dessutom blir lite olika varje så bättrade sig i princip alla efter varje tidsträning. Otto Durholt kopplade greppet direkt men eftersom hans motor sa upp sig efter lång och trogen tjänst så lyckades faktiskt jag åka en gnutta fortare på sista passet och lyckades därmed vinna med 9 hundradelars marginal, dvs ca en halv billängd.

KM5 gick på Knutan, höstracet. Torbjörn Svensson åkte runt på riktigt snabba B-tider 1.09.3 som snabbast men gissningvis många varv under 1:10. Därefter ova Schaar i en sevenvariant och sedan undertecknad ngn tiondel ytterligare efter. Otto hade ingen ny motor till räsern utan ställde upp med en helt annan vagn som återfanns i det Durholska garaget, med luftkyld motor baktill och gatbelägg och bromsvätska om inte direkt var dagsfärsk. Hursomhelst så tog han sig runt men inte med ordinarie takt om man säger så. Första kurvan i racet var en otrevlig upplevelse. Min vana trogen så startar jag illa så att ett gäng ekipage kan åka förbi, sen med en manöver värdig vilken kamikazepilot som helst stängs dörren framför mig på ett tämligen regelvridigt sätt. Regelgrejen gör mig inte så mycket men eftersom jag inte ville göra en redan liten engelsk bil ännu smalare så valde jag att grensla curbsen vilket sånär kostade mig ett helt avgassystem.

En mkt positiv händelse på mekfronten var att jag äntligen hittade vad som orsakat min höga oljetemp. Oljefilteradaptern där slanganslutnignar till oljekylaren sitter innehåller en termostat. Denna har släppt förbi en liten mängd olja, tillräckligt för att man ska känna att kylaren blir varm, men har inte öppnat riktigt tidigare. Numera gör den det! En del annat smått och gott irriterande fel som glappande kylfläkt och lynnig startmotor är det nog bättre skick på nu

Försökte mig på en klubbtävling med Hyllinge sent på hösten. Trevligt men så började laddtrycket mixtra. Visade sig nog vara trasig wastegatemembran så det blev till att köra hem med försiktigt gaspådrag.

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Som vanligt kul läsning Pär! Verkar som du ska kunna etablera dig i toppen även i Roadsport B. Imponerande att köra så snabbt på en gång i nya klassen. Iof har du ju inte bytt bil utan bara gjort den snabbare, men iaf... thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Otto.D
Skåne
Här sen Jan 2004
Inlägg: 105



Det är bra att man blir påmind om året som gått, så att man tar sig i kragen och börjar skruva ihop en motor
Ser fram mot många duster i sommar Pär thumbs up

_________________
Otto Dürholt
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Härlig läsning Pär thumbs up

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hittade bortglömd ombordfilm från sista träningen, visade sig faktiskt att jag på ena passet hade fyra varv under 1:11 med 1:10,52 som snabbast. Så det lär ju vara mitt inofficiella personrekord då alltså. Ngt som jag blev attans nöjd med var en tidigare inte skådad jämnhet på fria varv, nästan alla fria varv höll sig inom 0,8 sekunder vilket är nytt för mig, jag har typiskt satt ett eller två i särklass snabbare varv än dom andra varven tidigare, ngt som stört mig mycket. Däremot i absoluta termer saknas det över en sekund för att vara i toppen av klassen, så så attans snabbt är det minsann inte.

otto, jag hade intrycket att du var väl igång med motorbygge?!

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Liten attgöralista utan inbörde ordning. En del lär säkert blir bortprioriterat och annat lär tillkomma

Stol och framvagnsbalk är rätt bra på gång. Mycket meck med stolsmontaget faktiskt.

    Stadigare och lägre stolsmontage
    - Konsoler
    - Golvförstärkningsplattor
    - Rostskydd och färg
    Handtag bromsbalanssvantskruv
    Måla patina undertill
    Reperation sprucken front
    omlackning front och skärmar
    Bromspadalsshälstöd
    - Justera pedaler
    Bränslepumpsrelä omkoppling
    Ny batterilåda
    omkoppling och ny huvudströmsbrytare
    Vatteninsprutning
    - Systemlösning
    - Anskaffning delar
    - - Backventil
    - - övrig armatur
    - - Behållare
    - - Spolarpump
    - - tryckvakt
    - - svep
    Cursbskydd sump (framvagnsbalk)
    Konsol samt framvangsbalk reperation/förstärkning
    Luftutsläpp huv bredvid IC
    Wastegate
    - Anskaffning membran
    - Reperation
    Reperation laptimer
    Mäta flöden K-jet
    Montage bränsletryck
    - Anskaffning extra tryckgivare
    Uppfästning avgas
    Montage bromsoksskruv
    Efterspänna hjullager HF
    Allmän genomgång skruvförband
    Hjulinst och cornerweight
    omläggning däck

_________________
Pär Hylander
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Pär Hylander skrev:
Här var det länge sen det skrevs nått. Har äntligen kommit igång med vintermeket men inte fasen kan jag skriva om det nu direkt, det är ju ingen "skruva banbanbilstråd" det här utan borde ju vara en "köra banbilsbilstråd". Så därför tänker jag försöka ge mig på en resume av 2005 fritt ur minnet.
.....


Det tyckte jag var en vettig inställning för denna typen av trådar. Jag skall genast försöka skärpa mig och försöka följa ditt exempel . Mycket trevlig och inspirerande läsning thumbs up .

Pär Hylander skrev:
..... Det var ett par träningar på sturup långa banan oxo har jag för mig.

.....


Jo det stämmer, jag kommer ihåg att vi sågs på en HMS/SvedalaMK dag på Sturup .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Väcker en tråd ur sin träda.

Detta skulle bli en banbilsåkatråd och inte en banbilsmekatråd var ju ambitionen. Dock har det varit ytterst begränsat med banåka hittils i år. Bilen och jag har varit på Falkenbergsmotorbana för några veckor sedan för träning men eftersom avgastemperaturen var påfallande hög på vägen till banan så vågade jag inte köra en meter på själva banan . I lördags var bilen frisk igen men inte jag så blev ingen åka av på Knutan . Men på lördag, då ska det minsann tränas med PCSR på Knutan hoppas jag

om mekningsövningarna kan man läsa här:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=1916&postdays=0&am . . . .

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Körde med PCSR på lördagen enligt förra inlägget. Gick dock inte alls så bra motorn hade ingen ork på höga varv senare uppåt dagen. Massor med felsökning sen och det verkade bättre, men sen samma sak på Ljungbyhed med MGCC. Rätt ok gång på morgonen och det blev sämre uppåt dagen. Det visade sig att den gick magert på höga varv (farligt farligt) och efter ännu mer felsökning visade sig att den fanns ett pyttelitet filter längst in i bränslehuvudet på K-jet-enheten som var rätt så igensatt. Detta filter finns nog inte i den dokumentation över K-jet som har.

Sen var det trassel med "ramen", utmattningssprickor hittades som var rätt tråkiga att laga (motorlyft krävdes) Mekinspirationen nådde lågnivå....

Hursomhelst, nu är det fixat. Bilen och jag hade nypremiär på ett mkt blött Sturup och goda tävlingsresultat blev det. Men det allra bästa att att ingenting viktigt krånglade och ingenting viktigt gick sönder. Så det enda jag bör göra inför nästa körning är en liten 3 minuters omkoppling av elen till vatteninsprutningen eller skaffa en hel tryckvakt (den återvunna jag har hängde sig) samt eventeullt göra bakvagnsinställning, lite mer camber på vänster sida och en gnutta mer total toe in.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Hastigt och lustigt uppenbarade sig ett träningspass på Falkenberg i fredags Har bara kört där en gång innan men det är ju bara två vänsterkurvor att hålla reda på så det det är lätt att lära sig banan, men antagligen svårt att bemästra den. Brist på rädslospärrar är nog en fördel om det ska gå fort, och tyvärr saknar jag inte dom. Några spännande upplevelser blev, bland annat lite offroadkörning bredvid rakan i ca 150 knyck och körning mellan räcke och Opel i ca 180 knyck med vad som jag upplevde som en decimeter marginal på var sida, antagligen var det väl bra över en halvmeter per sida, men jag är ju rätt ovan vid så små marginaler

Många tider mellan 53,8 och 54,0 vilket väl är ca 1,5 sekund för långsamt för att vara vinnarfart i roadsport B, men jag tyckte ändå det var kul som attan. Undrar om man få MGCC att lägga en KM-deltävling på Falkenberg eller om skåningarna tycker att det är mer än halvvägs till norrland?

Vindrutespolarmotorn till vatteninsprutning gillade inte att gå med så högt tryck och lågt flöde så den brann upp, eller ja, den brann väl inte men luktade lite mysko och den var varm att känna på . Lite korkat av mig, jag hade ju förberett för en returledning till tanken så att flödet höll sig igång, men det hade jag inte inkopplat. Hade det varit det så hade troligen vattenflödet kylt motorn såpass att den inte överhettat. Gick dock bra att köra ändå, ville spika lite i slutet av rakan men jag lättade lite på gasen i preventivt syfte så slapp man dom.

_________________
Pär Hylander
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 TURBO Roadsport B -79
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
14 besök senaste veckan (66900 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande