Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bygga racer av en Golf R32? | 1, 2, 3 >> 10590 besök totalt |
Nån som är bevandrad i VW underbara värld?
Blev just erbjuden att köpa en fullt fungerande skrotad (dvs inget chassinummer eftersom skrotarna inte får sälja hela bilar ) R32 -03 4wd som har fått inredning och plastkitet stulet, men fortfarande fungerar som den ska. Vad ska man göra för att få den att gå fort på is och bana? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Racestyrenheten till Haldex:en. Finns sjukt mycket att köpa snuskigt billigt till R32 i USA. Äger lillebror till R32 och den är ruskigt rolig att köra faktiskt i vinterväglag. T.o.m med original styrenhet för Haldexen faktiskt.
- HPA Performance - North American Motorsports Där finns mycket mums! Sen är www.vwvortex.com en mycket bra källa till info. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Vilken dröm |
||||
orginal väger dom väl 1500-1600 kg eller något åt det hållet om jag minns rätt. Men ska det byggas rejsbil är det ju inget som inte går att åtgärda. Kan man bygga räserbil av en saab kan man väl göra det av vad som helst, en tung golf också
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Körde en sån på ett regnigt Kinnekulle i somras och den är riktigt rolig och snabb, trots vikten. Bilen jag fick möjligheten att köra var även utrustad med Haldex-mod och då gick det att köra härligt attackerande när ESP:n var avstängd.
_________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Den ser ut som en std 1.6
Det kommer den göra i framtiden också (ifall jag gör en racer/isbil av den) _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Fler projekt _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Så här kommer det att se ut mao:
http://www.karlstadracing.nu/media/a Dock är denna en vanlig V6'a... fast med dubbelturbo... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Anders kommer säkert att flytta över inredningen från Porschen... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
En sån kunde jag också tänka mig att äga. Vad man behöver göra för att få den att gå fort har väl du större rutin på en många andra här och denna bilen borde väl inte vara nåt undantag? Att inredningen var stulen gör väl att jobbet har kommit en bit på väg redan, för vikten är väl påtaglig på dessa slädarna. Dessa bilarna är det ju konstigt nog väldigt glest av på klubbträffarna och på banträffarna i allmänhet, jag var på Rudskogen och körde i höstas och då fick jag 'möjligheten' att ligga bakom och jaga i regnet med min lilla bil, måste säga att den gick rätt fint. Det vanliga var väl gjort med den ungefär, KW dämpare, andra hjulvinklar, bättre belägg och lite avgassystem så det mullrar bättre. Med orginalchassi verkar ju första generationen R32 (mk4) inte så himla banvänlig, men den kanske funkar bättre på isen? Andra generationens R32 mk5 (alltså den som jag tror Figgz nämnde att han testade) fungerar nog bättre från början, dit med andra däck och bättre hjulvinklar och kör typ. De där haldex-grunkorna verkar ju göra gott, men det verkar också finnas några olika modeller/tillverkare att välja på. Motortrim verkar det ju finnas mängder av och det finns ju gott om kunskap i ämnet. _________________ Peter Karlsson |
||||
Det går att få den att gå riktigt bra även på bana trots vikten. (iofs så har har jag några kilo lättare framvagn) Men med bra dämpare o fjädrar, mycket camber fram, haldexuppgradering o hårdare bussningar på en del ställen börjar det faktiskt gå rätt skapligt fort. Jo, just ja... Bromsar! om du ska köra på bana.. många kilo som trycker på... En som snart är professor i ämnet är väl Crisss! Jag har bollat mycket med honom (o även snott en hel del idéer). Jag tror det kommer funka rätt bra! _________________ Mårten Kluck |
||||
Vikten kommer bli väldigt reducerad
Räknar kallt med att hamna under 1250-1300kg inkl förare Då tror jag att originalbromsarna med uppgraderade belägg och kylning kommer räcka långt Hade ett trevligt samtal med forumägaren alldeles nyss ang detta och han berättade att han körde ett par hårda banpass med en demokärra och han kände fullt förtroende för dom bromsarna _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det är IMHo ganska stor skillnad på att ta ut en generation-fem-Golf R32 mot den äldre fjärde-generations-golfen R32 (golfgeneration tre hette inte ens R32 utan VR6 syncro den var skoooooj )
Den senare gen-fem går som tåget på bana helt orörd "rätt ur kartong" ut från VW-handlarns butik. Nu har jag bara kört de två sista versionerna på Kinnekulle som ju är extremt snäll mot bromsarna. Senast var en gen-fem Golf R32 DSG och det var INGA som helst problem där med originalgrejorna trots fullt tempo hela dan (30-35 mil om jag minns rätt). Men då var det som sagt på en mycket "bromssnäll" bana och dessutom inte med r-däck utan "bara" några high-end-bridgestone-potenza gatdäck i extrem lågprofil som f.ö. funkade kanonbra! Men jag är helt övertygad att med lättningen som de vänliga tjuvarna lagt massa arbete på och hjälp till med så är bromsproblem inget att oroa sig. Möjligen beläggbyte. Max. Finns lite mer skrivet om hur bilen var i eftersnackstråden som jag av ren slöhet inte har letat reda på Vilken version är det du har Dude? EDIT: nu blev det intressant timing i inläggsordningen, hehe!!! _________________ Magnus Thomé |
||||
Vid något tillfälle (öhum...fråga inte) plockade jag ur låset för bakluckan på vår Golf GTI mk4 (samma gen). Jag överdriver inte om jag säger den vägde säkert 2kg, i bockade 3mm plåtar. Det finns MASSOR av vikt att spara på de här bilarna. Man tror de är byggda för ett mindre kärnvapenkrig när man börjar titta på detaljerna...
Rensad, lättad och med makrolonrutor spar man nog åtskilliga kilon. se bara till att inte ha sönder strålkastarna, varit där, gjort det och betalat mängder. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Magnus:
Det är väl en Mk4 iom årsmodell -03 Vad är väl en bal på slottet, mot ett 40min telefonsamtal med ers höghet Micke: Lysena finns att köpa på biltema för 989:- _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Är det en 3 eller 5-dörrars kaross som det handlar om förresten?
Åhh va gött dom låter! http://youtube.com/watch?v=7-TYNkswB _________________ Peter Karlsson |
||||
_________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Allmänt banåkaforum Bygga racer av en Golf R32? | 1, 2, 3 >> 10590 besök totalt |