Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Mk1 Gti -83
6432 besök totalt
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Körde igår hem nyförvärvet, en helrenoverad Golf GTI -83.
Kraftigt ombyggd för banåkning av förre ägaren (före detta ordförande i GTIklubben.nu).

Igår var det även premiär med en bil i villagaraget och förhoppningsvis skall denna bil brukas flitigt på diverse träffar 2010.



Info om bilen (plankade annonstexten rakt av

Kaross rostlagad
Nya trösklar, nya framskärmar, frontplåt, bakplåt, skärmkanter bak)
Blästrad kaross.
Baklucka med igenlagd låscylinder.
Epoxigrundad och garagelack.
Det mesta plastdetaljerna nya exteriört
Ny kofångare, skärmbreddare, grill, framlyktor.
Grillspoiler.
Plastrutor ( ej vindrutan ). Orginalrutorna medföljer.
Glasfiberhuv ( medföljer, ej monterad ).
Aluminium tanklock
Glastak
Alla slitdelar bytta i hjulupphängningen ( urethanbussningar, lager, leder, stag osv.)
Kortad styrväxel
Slitsade Corrado bromsskivor fram med renoverade orginalok.
Green stuff belägg.
Stålomspunna bromsslangar
Bromsrör förlagda invändigt i bilen.
K.A.V. Ställbara fjäderben men Koniinsatser och Öhlinsfjädrar.
Sspecialanpassade för bilens vikt samt ställbara med justerratt i toppen även på bakdämparna.
Ställbara topplagringar från Sellholm.
Delar som ej är utbytta är lackade.

Motor byggd på 2E-block (2-liter) med portad orginaltopp.
Portning, tillverkning ny kan samt omprofilering ventiler utfört av Ultramotor i Södertälje.
Stakar lättade och invägda, vev balanserad.
Lättat svänghjul
Samtliga slitdelar bytta i motorn.
SAAB turbo bränslehuvud, Audi gasspjäll ( större diameter ).
16V styrtryckventil.
Sportluftfilter.
Större oljekyl.
2,5" rostfritt avgassystem med extraktorgrenrör. Utblås centralt placerat i bakplåten.
Insprutning/tändning justerad på rullande landsväg hos Christos på Autokinito i Uppsala.
Effekt i motor 159hk / vrid 184nm
Renoverad (synkringar) original 5-vxl växellåda, drivaxlar inkl. knutar bytta.

Momo racingstol, 4-punktsbälte.
Fullbur från GUSS, stag fram till fjäderbenstornen.
Invändigt rensad på allt onödigt.
Minimalistisk inredning.
Batteriet placerat i fd. reserhjulsbaljan.
Flockad instrumentbräda.
Mätare med oljetryck, oljetemp, vattentemp
OMP mocka ratt, rattstången sänkt för bättre körställning.
Förlängd växelspak med kortade lägen (short shift)

DEFA Larm
MiM Amalfi 15" fälgar med nya Toyo R888 däck.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Fin bil, roliga de där. Vad är planen? Köra och uppgradera allt eftersom eller ska den bara köras?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
robber skrev:
Fin bil, roliga de där. Vad är planen? Köra och uppgradera allt eftersom eller ska den bara köras?


Inga direkta planer än förutom att garaget måste rensas ytterligare så man kan gå runt bilen och öppna dörrar osv.. Insåg att ett tomt garage ser mkt större ut än vad det är

En Glasfiberhuv ligger bak i bilen så den känns som ett bra första skruvprojekt bilen.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Grattis till en Mycket fin bil...
Viktor har "förädlat" denna bil så det är nog inte SÅ mycket att göra

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
chrix74 skrev:
Grattis till en Mycket fin bil...
Viktor har "förädlat" denna bil så det är nog inte SÅ mycket att göra


Håller med, fastnade för det gedigna och nogranna arbete han hade lagt ner på bilen
vilket gjorde att jag inte kunde låta chansen gå förbi.

Denna Gti har precis det grundstuk jag vill ha på en Mk1:a.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Grattis.
Den där behöver du inte modifiera mycket.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Raz
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 805



Grattis till en otroligt potent bil!

Hoppas vi ses på GTi Klubbens träffar i framtiden!

_________________
Per Lundin
Porsche
Golf Mk1 1.8T - såld
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Raz skrev:
Grattis till en otroligt potent bil!

Hoppas vi ses på GTi Klubbens träffar i framtiden!


Tack!

Är numera betalande medlem på gtiklubben så 2010 ska det köras Mk1:a är det tänkt..
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Lillen skrev:
Grattis.
Den där behöver du inte modifiera mycket.


Hade tänkt modda den me ny soppa och ny förare - räcker inte det
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



tisu001 skrev:
Lillen skrev:
Grattis.
Den där behöver du inte modifiera mycket.


Hade tänkt modda den me ny soppa och ny förare - räcker inte det


Helt perfekta modifieringar.
Tänk om man bara behövde göra sånna hela tiden.
Slippa skruva och greja.

Trodde du hade övergett VW sedan projektet du sålde delar ur?
Körde inte du det där konstiga märket......var det ford de hette

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Lillen skrev:
tisu001 skrev:
Lillen skrev:
Grattis.
Den där behöver du inte modifiera mycket.


Hade tänkt modda den me ny soppa och ny förare - räcker inte det


Helt perfekta modifieringar.
Tänk om man bara behövde göra sånna hela tiden.
Slippa skruva och greja.

Trodde du hade övergett VW sedan projektet du sålde delar ur?
Körde inte du det där konstiga märket......var det ford de hette


Ja, körde en Ford Fiesta ST ett tag.. Jag är lite märkesotrogen men nu har jag två VAG's på gården så jag borde väl bli förlåten av er..
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Ett par timmars mekande har det blivit i höst iaf..

Glasfiberhuven är spacklad, slipad och lackad mattsvart.

En extra sats rostfria huvlås beställdes från www.trendab.se (supersmidigt att handla där på distans!!)
och monterades motorrummets bakända.

Ska justera in huven helt och sen dra på ett sista lager färg.
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
Glasfiberhuv och spolning klar.



Citera
morotjos
Göteborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 92



Skulle nog byta de där gröna stuffen mot något mer banåkaanpassat, min erfarenhet är att de inte funkar alls på bana.
Snygg bil hursomhelst.

_________________
Martin Wahlberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ser mycket bra ut. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
morotjos skrev:
Skulle nog byta de där gröna stuffen mot något mer banåkaanpassat, min erfarenhet är att de inte funkar alls på bana.


Har inte kört en meter bana med denna bil än men enl. byggherren så passar de just denna lättviktare perfekt. Har själv bra erfarenheter av Carbontech via Stacke så såna får det bli ifall det behövs bättre klossar.
Citera
morotjos
Göteborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 92



Greenstuff thumbs down
Carbotech thumbs up
Iaf på miatorna, som väl borde vara i samma viktklass..

_________________
Martin Wahlberg
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 162


Trådstartare
morotjos skrev:
Greenstuff thumbs down
Carbotech thumbs up
Iaf på miatorna, som väl borde vara i samma viktklass..


om ett par månader får vi se hur de gröna känns

Vägde huvarna nyss:

org: 15 Kg
Glasfiberhuv med huvlås: 4 Kg
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Fin bil du hittat!

Kan du göra mig en tjänst och ta några detaljbilder på hur huvlåsen sitter mot karossen? De "övre", under framrutan som intresserar mig
Sitter och klurar på lösningar för mk2:an men.. vintern är lång och kall så jag hinner tänka mycket än

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf Mk1 Gti -83
6432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande