Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
2 besök senaste veckan (26504 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Roger Gustafsson skrev:
Cyberoid skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Kolla lite snabbt. Det där säger absolut ingenting.
Jag tror många gått på att vissa grejer ska vara så dyra o att allt annat är skit. Vilket såklart är skitsnack.
Men det kommer jag ju få skit för att jag säger. Som att säga att Audi har samma grejer som Skoda...


ok? om du läser igenom den här pfd filen då? TECHNICAL INFORMATION ABOUT ARAI HELMETS CONSTRUCTION

Klart att en lätt hjälm (vare sig biltema eller annan härkomst) är bättre vid en olycka - så länge man inte slår i huvudet. Men man har ju dock ett tak, en bur och en ratt m.m. inom kort avstånd?

Sen finns det ju faktorer som komfort, design, ventilation, tyngdpunkt etc men det kanske inte hör hit?

om det är NÅGOT man inte ska tumma på så är det väl hjälmen?


Men, för mindre än ett halvår sedan så var det ju lätta hjälmar som gällde!? Just för att man inte utsatte hjälmen för likadana krafter I en bil som UTE i naturen på en hoj? och att vikten skulle hållas låg för att inte fresta nacken på föraren. Nu pekar ju du på helt annat!? Med tanke på att hjälmen nu ska SITTA FAST i ett snöre så borde ju hjälmen kunna vara ÄNNU tunnare och därmed lättare än förut?
Märklig utveckling.

Hjälmens design är av mindre betydelse för mig, även märket. (Vilket säkert som amen i kyrkan som vanligt gör att priset rusar upp)
Komfort är såklart viktigt det med. Men det är en prisfråga. 10,000 för en hjälm är 8000 för mycket!


Men det är ju en balansgång som allt annat. Och vad är "lätt" egentligen? Största anledningen till vikthysterin i Sverige beror nog mest på SBFs regler som är väldigt svåra att efterleva.

Personligen kör jag hellre med en väl utvecklad och genomtänkt hjälm som väger något mer men många (inkl SBF) tänker annorlunda. Och det finns riktigt bra hjälmar som är lite lättare också men de kostar därefter. Alla har vi olika budget...

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



För er som är intresserade kommer det här en länk till ett väldigt utförligt test av hjälmar (MC).

Klicka mig för upplysning

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Cyberoid skrev:
FSN skrev:
Vägde Arai GP-5W. Med fabriksmonterade HANS fäste och visir (ej skärm som på bilden) vägde dom:

XS: 1509 gram
M: 1549 gram

(Ett par lösa HANS fäste med mutter vägde 40 gram)



Nu har jag äntligen kommit till beslut. Det blir en GP5K hjälm av lite olika anledningar. Då får man väl bara hoppas att man får ett lätt exemplar som även klarar SBFs viktkrav.

Tack Fredrik för all rådgivning och vägning av hjälmarna. thumbs up


Vad var det som avgjorde att det blev en K framför W?

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



FSN skrev:
Cyberoid skrev:
FSN skrev:
Vägde Arai GP-5W. Med fabriksmonterade HANS fäste och visir (ej skärm som på bilden) vägde dom:

XS: 1509 gram
M: 1549 gram

(Ett par lösa HANS fäste med mutter vägde 40 gram)



Nu har jag äntligen kommit till beslut. Det blir en GP5K hjälm av lite olika anledningar. Då får man väl bara hoppas att man får ett lätt exemplar som även klarar SBFs viktkrav.

Tack Fredrik för all rådgivning och vägning av hjälmarna. thumbs up


Vad var det som avgjorde att det blev en K framför W?


Till största del att jag behöver ett klart och ett tonat visir för olika ljusförhållande och de kostar ganska mycket. Med en K blir det ett mindre då det kommer med hjälmen s.a.s. Ingen jag pratat med har haft problem med ventilationen på K vilket jag var lite orolig för. Dessutom sägs det att W ser lite konstig ut med visir vilket kanske är en smaksak.



De är i grund och botten väldigt snarlika och det var dags att lägga en order så jag gick på magkänsla.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Cyberoid skrev:
FSN skrev:
Cyberoid skrev:
FSN skrev:
Vägde Arai GP-5W. Med fabriksmonterade HANS fäste och visir (ej skärm som på bilden) vägde dom:

XS: 1509 gram
M: 1549 gram

(Ett par lösa HANS fäste med mutter vägde 40 gram)



Nu har jag äntligen kommit till beslut. Det blir en GP5K hjälm av lite olika anledningar. Då får man väl bara hoppas att man får ett lätt exemplar som även klarar SBFs viktkrav.

Tack Fredrik för all rådgivning och vägning av hjälmarna. thumbs up


Vad var det som avgjorde att det blev en K framför W?


Till största del att jag behöver ett klart och ett tonat visir för olika ljusförhållande och de kostar ganska mycket. Med en K blir det ett mindre då det kommer med hjälmen s.a.s. Ingen jag pratat med har haft problem med ventilationen på K vilket jag var lite orolig för. Dessutom sägs det att W ser lite konstig ut med visir vilket kanske är en smaksak.



De är i grund och botten väldigt snarlika och det var dags att lägga en order så jag gick på magkänsla.


Håller med om att W ser lite stukad ut på en del bilder (lite rysk kosmonaut från 70-talet känsla) men IRL så är det inget som ser skumt ut. Jäkligt lustigt att den skall vara så svår att få med visir istället för skärm. När jag beställde så var det med visir och skärm var tillbehör.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006
Inlägg: 574



Babbe skrev:
oreo skrev:
oreo skrev:
Niklas Falk skrev:
FSN skrev:
Niklas Falk skrev:
Litet erbjudande om Hans
http://www.saferacer.com/hans-sport-series-hans-device.html?productid= . . . .
HANS Sport Series Hans Device för $695
Den är lika FIA approved som en burk majs..... Billigaste FIA godk. jag hittat i US kostar från 865$
Jag hittar inte Majsburken i denna listan iaf:
Approved HANS according to FIA 8858-2002
Förmodligen är det "20M Sport STD" från Hubbard/Downing Inc HANS Performance Products som Saferacer säljer (det är iaf de de länkar till). Ny budgetprodukt (tyngre) för 2008.


Då jag planerar att börja köra tävlingar under 2008 behöver jag bla införskaffa en godkänd hjälm. Skall till USA i maj (efter första tävlingen) och har funderat på att ta med mig en HANS krage hem då (HANS sport som refereras till ovan). Vad jag förstått på diskussionerna här är det OK att köra med HANS + HANS godkänd hjälm som är FIA godkänd. Då jag behöver hjälm innan jag fått tag i HANS kragen (samt att hjälmarna egentligen inte är dyrare här än i USA) funderar jag på om man kan köpa en FIA godkänd hjälm med HANS fästen monterade (tex Peltor G78) innan jag köpt själva HANS kragen och köra med denna först?


Nu när diskussionen är igång - ingen som vet något om min HANS fråga?




Igentligen får du vällinte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett.


Har nu pratat med SBF och idag finns det ännu inget beslut taget om vad som gäller under 2008, men man räknar med att ta och publicera beslut inom ett par veckor. Som jag förstod det räknar man dock med att FIA's regler kommer att bli de som gäller när beslut tagits. Alltså - framöver skall man kunna använda både täckta och öppna hjälmar i täckta bilar framöver förutsätt att de klarar viktkraven (1400g på vågen = lätta hjälmar med HANS fästen kan alltså klara detta) om man inte har HANS eller oberoende av vikt om man har HANS.

_________________
Citera
Hemmeslövaren
Båstad
Här sen Maj 2008
Inlägg: 7



Har inte gått igenom hela tråden, Men ska köpa hjälm nu inför nästa säsong.
och funderar på att de hade varit smdigt med en intergral hjälm ifall man skulle börja köra otäckt bil sen senare.
Men jag ska köra täckt bil nu.
Så nu undrar jag om man får köra täckt bil med intergral hjälm?

_________________
Magnus Paulsson, Robert Paulsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Enlig Bilsportförbundet när jag ringde dem för någon vecka sedan gällde internationella reglerna förutom att det inte var godkänt med integralhjälm i bil med tak! Han jag pratade med var rätt säker på att internationella reglerna kommer att gälla framöver och Peltor fasas ut till kanske 2012 osäkert. De som åker med integralhjälm har internationell licens och får åka med de reglerna.... Samt att alla med komplett HANS system givetvis fick åka med dessa.

Han berättade att det var folkrace och rally som stod för de allra flesta nackskadorna och de funderade på hur man skulle göra med det.
Citera
Hemmeslövaren
Båstad
Här sen Maj 2008
Inlägg: 7



Fan gjorde nog en fet Tabbe :/. Beställde en OMP Jet3,5 hjälm och fick hem den idag. någonstans fick jag nog hjärnsläpp under min beställning så nu när ajg fick hem den såg jag att den inte va FIA godkännd utan BS6658-85 A/FR approved. Kan man köra med den ändå? eller de blir till att skicka tillbaka den till England?

MVH Robban

_________________
Magnus Paulsson, Robert Paulsson
Citera
Andreas E
Västerås
Här sen Maj 2004
Inlägg: 187



Hemmeslövaren skrev:
Fan gjorde nog en fet Tabbe :/. Beställde en OMP Jet3,5 hjälm och fick hem den idag. någonstans fick jag nog hjärnsläpp under min beställning så nu när ajg fick hem den såg jag att den inte va FIA godkännd utan BS6658-85 A/FR approved. Kan man köra med den ändå? eller de blir till att skicka tillbaka den till England?

MVH Robban


Ska inte vara något problem. Hjälmar med följande märkning är OK (rätta mig om jag har fel):
http://rallyimport.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=338&cat=137

_________________
Andreas Eckemark
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



Hemmeslövaren skrev:
Fan gjorde nog en fet Tabbe :/. Beställde en OMP Jet3,5 hjälm och fick hem den idag. någonstans fick jag nog hjärnsläpp under min beställning så nu när ajg fick hem den såg jag att den inte va FIA godkännd utan BS6658-85 A/FR approved. Kan man köra med den ändå? eller de blir till att skicka tillbaka den till England?

MVH Robban


Den hjälmen är ok.. Står inte fia på någon hjälm. (förutom om man har hans-ankare för då står det att dom är monterade enligt fia standard)
Fia Bygger sina godkännande på bla. BS6658-85 så alla hjälmar som är godkända med det är ok.
Sen som reglerna är i dag behöver inte hjälmarna vara fia godkända.. Kravet lär komma men inte än..

_________________
Kristian Björk-Timm
Pontiac Trans am -91
Team 24 i msls (Opel Ascona)
Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
J Moberg
Göteborg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 84



Sedan tidigare finns ju HANS Pro som väger ca 500g. Hans PRo har gått upp något i pris och ligger nu med riktpriser på runt 11 000 kr. Efter Pro kom SPORT, eller Pro Eco som den också kallas. Priset för denna är nu knappa 6 000 kr och den väger dryga 1000g. Nu finns det dessutom en ny variant kallad Hans Racing. 625g och ett pris på runt 8 000 kr.

En annan intressant sak är Sliding Tether systemet, som ger förbättrade möjligheter att vrida på huvudet. Sliding Tether finns som extrautrustning till de flesta HANS modeller.

Vi försöker hålla samtliga modeller i lager(Partille) så att man kan klämma och känna innan köp.

_________________
Johan Moberg
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003
Inlägg: 186



En fråga till i denna tråd. Har läst genom den och undrar vad konsekvenserna blir.
http://www.sbf.se/artikel/3069

"Den så kallade bilsporthjälmen/SBF-hjälmen får användas nationellt till och med 31 december 2012" Detta innebär väl den svarta RACE hjälmen? Har sett på vissa sidor t.ex. rallyimport att G6 kallas för bilsporthjälmen.

Men en Peltor G6 är väl godkänd efter 2012 eftersom den är SIS godkänd? Enda nackdelen är väl att den inte kan användas utomlands.

Är det värt att betala 2600 för en G6 eller räcker det med en OMP Jet för 1100 som är FIA godkänd. Visst den väger 450 gr mer och man ska inte snåla på säkerhet.

HANS är inte aktuellt eftersom det är för dyrt och jag inte anser att risken är hög nog med min körning (ej tävling). Däremot tror jag att det kommer bli obligatoriskt förr eller senare men då tror jag det är billigare att köpa komplett än en förbered hjälm idag.

_________________
Bartek "Berra" Brejski
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

G6 är bilsporthjälmen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Berra skrev:
Är det värt att betala 2600 för en G6 eller räcker det med en OMP Jet för 1100 som är FIA godkänd. Visst den väger 450 gr mer och man ska inte snåla på säkerhet.


Jag är inne på spåret att köpa OMP Jet New Axis. Någon som har synpunkter på det, tex dumsnålt (dyrt blir det om man skall köpa allt nytt, därav siktar jag på "budgetalternativen" just nu) ?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
2 besök senaste veckan (26504 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande