Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (26512 totalt)
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Tack Pär !

Vågade som färsking här inte säga rakt ut det jag tänker, som du gör.

Tycker att det gått lite för långt när det gäller säkerhetstänkandet, man borde skilja
på hobby och proffesionell motorsport.

Hoppas vi slipper se "blackrace" inom rally/racing, för många regler trubbar av människan
och gör att vi slutar tänka......

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Pär Hansson skrev:

Skärpning nu och sansa er i påhejandet av HANS mm (även om det kanske är fel tråd att vädra min frustration i), fritt val är en sak, påbud en annan.


Vet inte om det är nån som hejar på HANS, är väl mer en frustation att man kanske blir påtvingad att lägga ut minst 20.000 till om man ska vara med och leka, för det var väl det som tråden handlade om.
Eftersom att jag åker sjua utan fullbur så är man redan klassad som en "säkerhetsvilde" utan förstånd, och jag åker hellre med både fullbur och hans men eftersom bilen är en gatbil som ska användas till annat än tävling faller fullbur bort, att då bli påtvingad Hans känns då inte riktigt rätt...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Pär Hansson skrev:
Sen kan man köra bilen fylld med vadd också. Herregud, nu vet jag att jag inte brutit nacken och levt mitt liv i rullstol. Har ingen aning om hur ett sånt liv ter sig. Det har inte majoriteten av säkerhetsivrarna heller, skulle jag våga påstå.

Ska det liksom inte vara tillåtet att ge sig in i en halvfarlig (innebandy är statistiskt sett farligare) aktivitet som motorsport med öppna ögon?

Skärpning nu och sansa er i påhejandet av HANS mm (även om det kanske är fel tråd att vädra min frustration i), fritt val är en sak, påbud en annan.

Nån måtta får det lov att vara, annars sitter vi där med 60 kW elbilar (elbilar är i sig spännande (no pun intended)), skumfyllda förarutrymmen med bara en sikttunnel inom motorsporten.

Vad som händer om man fortsätter gräma sig på detta sätt är att den redan förtvinade gräsrotsnivån försvinner helt. Analysera nuläget, om det hade varit massvis med motorsportare som åker på kotförskjutningar eller dör, så visst! Men den lilla risk som finns är medveten i de allra flesta fall.

Jag känner just nu för att dra mig ur motorsporten efter en kort sejour. Glädjen verkar inte finnas kvar... det finns bara en ängslighet över allt möjligt, säkerhet, politik, miljö, opinion... Kvoten kick/krona maximerar man mycket lättare på andra håll, dock med långt högre risknivå.

*Ursäkta om mitt utfall känns missriktat på nåt sätt, det har trängt på ett tag och det kom ut just nu*


Hehe, inom rejsa så är det ju PK att vara noga med säkerheten och påpeka när nån kör utan med en ruta nere osv

05 flyttade jag 4 kotor i nacken (ja, jag har ett helvete med det) så HANS är ett självklart val för mig, men att göra det obligatoriskt tror jag inte alls på. Mina två första tävlingsbilar kostade mindre än mitt hans-set

Utan faran försvinner kicken och glädjen. Jag har kört motocross, varit alpinist, friklättrare inget av det
hade varit roligt om man hade tagit bort själva spänningsmomentet. Det som lockar är ju att man gör nåt farligt och man behärskar en situation som en "vanlig" människa inte hade gjort.

Hockey, innebandy och fotboll har väl fler skador, men de är kanske inte lika allvarliga den dagen det händer nåt? Inom motorsport har vi väl väldigt lite "små" skador (inte många stora heller).

_________________
Daniel Steiner
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Jag har faktiskt undrat varför det knappt finns någon progressivitet i säkerhetsreglementet. Klivet blir väldigt stort för att ta sig mellan banmöte och racing...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Cédric skrev:
Jag har faktiskt undrat varför det knappt finns någon progressivitet i säkerhetsreglementet. Klivet blir väldigt stort för att ta sig mellan banmöte och racing...


Ja, det är märkligt. Har själv undrat varför.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



För en något oinvigd: Innebär den förändrade hållningen ifrån SBF att man i nationella (dvs inte internationella som tex STCC) får köra med MC/Integral-hjälm? Dvs inte med endast den öppna sk Jet-hjälmen?

Svänger SBF pga av att Peltor slutat tillverka Jet-hjälmen?
Slutar Peltor tillverka för att HANS börjar bli så dominerande och HANS är svårt att kombinera med Jet-konstruktionen?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1053



Å jag som tyckte att kraven var väl tuffa redan idag... (mitt i burbygget)
Har svurit för mig själv i garaget och tyckt precis som ngn föregående att då får man väl sluta med mc-tävlingar...
Jag har åkt 200km/h på skinnstället och klarat mig och då känns flera av dessa krav som överflödiga.

Enorm skillnad på gräsrotsracing och rally dock. Där känns ju riskerna mer överhängande.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Niklas Falk skrev:
Personligen skulle jag börja bli intresserad (även utan krav) om priset på hjälm+krage slinker under 6 papp (råkar ha stol som är HANSanpassad).
Men det skulle gärna få komma fram konkurrerande system till HANS.


Vad är det som gör en stol HANS anpassad. Blir lite ekonomsikt ängslig då jag både beställt HANS krage och hjälm men inte haft en tanke på stolen.




En krage i USA kostar från 865$. Om några månader är säkert Stand21s budget pryl FIA godkänd. Den kostar 695$ ca 4500:-. 1500kr kvar till en integralhjälm med HANS ankare, blir tufft att få ihop det...

Det billigaste jag hittat är Arai i Japan för runt 3000kr utan HANS ankare. Sen så skall man ha nån som bär hem prylarna med...

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Numera fär man väl inte mecka dit HANS ankare själv?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Numera fär man väl inte mecka dit HANS ankare själv?

Nepp, har man någonsin?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Såldes väl hjälmar som var "förberedda" innan som inte hade ankare monterat från fabrik?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



MaZ skrev:
Såldes väl hjälmar som var "förberedda" innan som inte hade ankare monterat från fabrik?

Det gör det fortfarande, men man måste vad jag förstått lämna dem till någon som är auktoriserad att montera skruvarna för att det ska bli godkänt.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Max skrev:
MaZ skrev:
Såldes väl hjälmar som var "förberedda" innan som inte hade ankare monterat från fabrik?

Det gör det fortfarande, men man måste vad jag förstått lämna dem till någon som är auktoriserad att montera skruvarna för att det ska bli godkänt.


och det där just det steget som inte är godkänt längre, de måste komma monterade från fabrik.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481


Trådstartare
FSN skrev:
Niklas Falk skrev:
Personligen skulle jag börja bli intresserad (även utan krav) om priset på hjälm+krage slinker under 6 papp (råkar ha stol som är HANSanpassad).
Men det skulle gärna få komma fram konkurrerande system till HANS.


Vad är det som gör en stol HANS anpassad. Blir lite ekonomsikt ängslig då jag både beställt HANS krage och hjälm men inte haft en tanke på stolen.
Det jag vet att bälteshålen i ryggen ser annorlunda ut på OMP ARS och OMP ARS2 (den jag fick istället i våras). Hålen är nära kvadratiska och sitter lite annorlunda. Detta skulle tydligen ha med HANS att göra. Vet inte om bältet hamnar lite annorlunda med HANS eller om HANS själv interagerar med stolen (knappast troligt).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



MaZ skrev:
Max skrev:
MaZ skrev:
Såldes väl hjälmar som var "förberedda" innan som inte hade ankare monterat från fabrik?

Det gör det fortfarande, men man måste vad jag förstått lämna dem till någon som är auktoriserad att montera skruvarna för att det ska bli godkänt.


och det där just det steget som inte är godkänt längre, de måste komma monterade från fabrik.


och vad grundar du det på? Det faktum att Stand21 Scandinavia är auktoriserade att borra och montera på Arai hjälmar tyder på att du har fel.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



Ett sätt att få ner kostnaderna vore att tillåta fler nackskydd än HANS. I USA är LFT Technologies R3 och Hybrid X godkänt som nackskydd.
Ett problem med att godkänna flera olika modeller är att FIA endast godkänner HANS då deras testmetoder är gjorda så att inga andra modeller går att testa.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
StefanL
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 69



Det låter helt orimligt att det ska kunna vara noll konkurrens på detta område, klart att priserna blir därefter om så är fallet.

Klart att grejerna alltid kommer kosta pengar, men det behöver inte vara onödigt mycket...

_________________
/Stefan Leeiner

Opel GT -69
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



FSN skrev:
MaZ skrev:
Max skrev:
MaZ skrev:
Såldes väl hjälmar som var "förberedda" innan som inte hade ankare monterat från fabrik?

Det gör det fortfarande, men man måste vad jag förstått lämna dem till någon som är auktoriserad att montera skruvarna för att det ska bli godkänt.


och det där just det steget som inte är godkänt längre, de måste komma monterade från fabrik.


och vad grundar du det på? Det faktum att Stand21 Scandinavia är auktoriserade att borra och montera på Arai hjälmar tyder på att du har fel.


Det grundar sig på den information jag fick från en för dig känd leverantör av dylik utrustning.
Jag kanske minns fel men det var så jag förstod det, att det förut var godkänt men numera inte.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Niklas Falk skrev:
FSN skrev:
Niklas Falk skrev:
Personligen skulle jag börja bli intresserad (även utan krav) om priset på hjälm+krage slinker under 6 papp (råkar ha stol som är HANSanpassad).
Men det skulle gärna få komma fram konkurrerande system till HANS.


Vad är det som gör en stol HANS anpassad. Blir lite ekonomsikt ängslig då jag både beställt HANS krage och hjälm men inte haft en tanke på stolen.
Det jag vet att bälteshålen i ryggen ser annorlunda ut på OMP ARS och OMP ARS2 (den jag fick istället i våras). Hålen är nära kvadratiska och sitter lite annorlunda. Detta skulle tydligen ha med HANS att göra. Vet inte om bältet hamnar lite annorlunda med HANS eller om HANS själv interagerar med stolen (knappast troligt).


Ja det är bälteshålen som är annorlunda. När man använder HANS-skydd så hamnar bältena lite högre upp.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



BTG skrev:
För en något oinvigd: Innebär den förändrade hållningen ifrån SBF att man i nationella (dvs inte internationella som tex STCC) får köra med MC/Integral-hjälm? Dvs inte med endast den öppna sk Jet-hjälmen?

Svänger SBF pga av att Peltor slutat tillverka Jet-hjälmen?
Slutar Peltor tillverka för att HANS börjar bli så dominerande och HANS är svårt att kombinera med Jet-konstruktionen?



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



BTG skrev:
BTG skrev:
För en något oinvigd: Innebär den förändrade hållningen ifrån SBF att man i nationella (dvs inte internationella som tex STCC) får köra med MC/Integral-hjälm? Dvs inte med endast den öppna sk Jet-hjälmen?

Svänger SBF pga av att Peltor slutat tillverka Jet-hjälmen?
Slutar Peltor tillverka för att HANS börjar bli så dominerande och HANS är svårt att kombinera med Jet-konstruktionen?




Dom flesta i rally VM kör med HANS och jet hjälmar så det är det nog inte.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (26512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande