Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Slut på Peltorkravet? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (26517 totalt) |
Exakt ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||
Nu när diskussionen är igång - ingen som vet något om min HANS fråga? _________________ |
||||||||||
Igentligen får du vällinte använda en HANS anpasad hjälm utan HANS, men det finns folk som har gjort det ändå som jag har sett. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||||
|
||||||||||
Vill minnas att Peter Gutniak berättade att de gjort det även på hjälmar av annat fabrikat än Stand 21 _________________ Martin Öberg |
||||||||||
Tack för svar! Så det skulle kunna vara OK att köra med en hjälm förberedd för HANS (= borrade hål) om man inte har själva HANS fästena monterade? Är det vikten på fästena som är problemet med att ha dem kvar? Krångligt detta Vilka är det som bestämmer i slutändan? _________________ |
||||||||||
Varför skulle men inte få det och i såfall vad skulle anledningen till det vara? |
||||||||||
Vilken sopa detta är...
Här finns en liten sammanfattning av olika standader: Från Arai Själv är jag intresserad av en integralhjälm då jag måste ha en stängd hjälm i min öppna bil samt ska ha den till karting. Så det vore ju kanon att ha en hjälm som är godkänd för båda men har tillräcklig ventilation och sikt för att funka opimalt i karting. Är det någon som vet säkert vilken klassning det är på Arai:s SK5 hjälm? Det står inget på deras hemsida och beroende på vilken återförsäljare man kollar på så står det antingen SNELL SA-2005 eller SNELL K2005 approved. Antar att det är karting (K2005) men om någon har en SK5a så vore jag tacksam för märkning och gärna vikt. Det jag kommit fram till är: Hjälmen bygger på deras GP-5K(SNELL SA-2005) hjälm men är designad för karting med större öppning och mer ventilation samt saknar brandsäker stoppning. Men den har samma skal och visir som de andra hjälmarna. Enligt hemsidan: The SK-5 is largely based on the GP-5 model, but is specially developed for kart use, with a slightly larger opening aperture as needed in the fierce kart competition. ClC (Complex Laminate Construction) outer shell with a 3 mm thick, 2D visor with F1 aluminium visor system prepared for the use of tear-offs. 4-point upper ventilation system, with large closeable twin intake scoops en closable Double-Delta2 bridged exhaust vent. Comfortable, washable lining material for better ventilation at karting speeds. The open face GP-JET2 has an cLc (Complex Laminate Construction) outer shell with the new adjustable ‘'Hyper-T'' peak with removable light tint anti-glare lens. Extra ridge at the bottom of the shell for more stiffness, removable cheeckpads for an even more custom fit. Är denna hjälm då godkänd av SBF? Enligt SBFs regler som lyder: I enlighet med klassreglerna, måste förare i alla klasser under tävlingskörning bära skyddshjälm som är godkänd enl. SBF:s, FIA:s, SFI:s eller SNELL:s specifikationer. Innefattar det då SNELL K2005? Jag tolkar det som att hjälmen är en racinghjälm med kartingdesign som är godkänd enligt SNELL K 2005 och därmed är godkänd för tävling enligt SBF. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
För att de då har varit för tunga för våra svenska regler (sbf) _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Möjligen är kanske det undantagsfallet inte med i instruktionen till besiktningsmännen iofs (har också hört "Hanskrage till Hanshjälm, annars inget tävlande"). |
||||||||||
|
||||||||||
Den som söker skall finna. SNELL SA-2005 testat enligt nedan: 1. Impact management 2. Helmet positional stability 3. Retention system strength 4. Extent of Protection 5. Flame Resistance SNELL K-2005 testat enligt samma process med undantag för punkt nr.5. SA2005 certification label. Those meeting requirements for the first four elements but not tested for flame resistance may be identified instead by the Foundations light blue K2005 certification label. om någon vill jämföra SA, K och M standarder i framtiden kanske? The SA standard requires flammability test while the M and K standards do not. The SA and K standards allow for a narrower visual field than M standard (Some SA and K certified helmets may not be street legal). The SA and K standards include a rollbar multi impact test while M standard does not. Det är därmed en helt fullgod hjälm och jag kan inte se att den skulle förbjudas av SBF. Om den nu bara väger under 1500g. Allt enligt: SNELL 2005 STANDARD FOR PROTECTIVE HEADGEAR _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
Vi hade 800 gram - 950 gram med intercom som regel. Racing har kanske haft annorlunda. Men 1500 låter tungt? _________________ Daniel Steiner |
||||||||||
Bland annat - många kör med MC hjälm tex. Försöker reda ut begreppen lite. Vad som skiljer de olika standarderna emellan. SA - Special Application K - Karting M - Motorcycle _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
En MC hjälm är konstruerad för att ta upp en till ett par smällar från en höjd av runt 1.50m. Thats it.
En bilhjälm skall klara att träffa ett hårt objekt flera gånger på samma ställe, t ex en bur. Den behöver dessutom kunna ta upp mer energi i träffarna. Sen är det ju såklart väldigt stor skillnad på rent användande, speciellt om man jämför med en täckt bil. Därav skillnader i konstruktion. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Jag är helt med på skillnaden mellan MC och bil hjälmar. Jag undersöker möjligheten att använda en karthjälm vilket uppfyller samma krav som bilhjälmarna förutom brand enligt ovan. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||||||||
Nu är det ju 1400g för öppen hjälm och 1500g för integral som gäller. |
||||||||||
Vad grundar du det på? Varför skulle en bil-hjälm behöva ta upp mer enerigi i träffarna än en MC-hjälm? Har det att göra med att hojåkare är så korkade att det liksom redan är försent? Har du jämfört SA2005 med M2005? Samma tester med undantag för burtestet och klarar en MC hjälm Snell M2005 så klarar den antagligen SA2005 med. Bara det faktum att väldigt få hojar har fullbur som gör att MC-hjälm tillverkarna nöjer sig med M2005. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
Varför inte en GP-5W eller GP-5K. Då är du framtidssäkrad med SA2005 godk. hjälm med nomex, borde funka fint till kart med. EDIT: Fick hem en låda med några Arai GP-5W idag, snuskigt fina. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
Allmänt banåkaforum Slut på Peltorkravet? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (26517 totalt) |