Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (26512 totalt)
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



FSN skrev:
Cyberoid skrev:
MaZ skrev:
En MC hjälm är konstruerad för att ta upp en till ett par smällar från en höjd av runt 1.50m. Thats it.

En bilhjälm skall klara att träffa ett hårt objekt flera gånger på samma ställe, t ex en bur. Den behöver dessutom kunna ta upp mer energi i träffarna.

Sen är det ju såklart väldigt stor skillnad på rent användande, speciellt om man jämför med en täckt bil. Därav skillnader i konstruktion.


Jag är helt med på skillnaden mellan MC och bil hjälmar. Jag undersöker möjligheten att använda en karthjälm vilket uppfyller samma krav som bilhjälmarna förutom brand enligt ovan.


Varför inte en GP-5W eller GP-5K. Då är du framtidssäkrad med SA2005 godk. hjälm med nomex, borde funka fint till kart med.

EDIT: Fick hem en låda med några Arai GP-5W idag, snuskigt fina.


Anledningen är just att jag ska he den till både karting och racing. SK5:an skulle vara perfekt för kartingen med ventilation gjord för lägre hastigheter och lite större öppning m.m. När man sitter i "stängd" bil så spelar ju ventilationen mindre roll.

Men efter ytterligare efterforskningar (pratat med SBF och importören m.m.) så lutar det åt en GP5K istället för att vara på säkra sidan. Jag har dock inte hittat någon som kunnat svara på vad de väger?

Underligt krav som SBF har på 1500g när det verkar vara helt omöjligt att få fram vikter? Ska de börja väga hjälmarna på plats kanske?

GP5W är samma hjälm fast med fast skärm va? Har du vikt på dessa? Står det vikt på/i hjälmen?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Cyberoid skrev:
FSN skrev:
Cyberoid skrev:
MaZ skrev:
En MC hjälm är konstruerad för att ta upp en till ett par smällar från en höjd av runt 1.50m. Thats it.

En bilhjälm skall klara att träffa ett hårt objekt flera gånger på samma ställe, t ex en bur. Den behöver dessutom kunna ta upp mer energi i träffarna.

Sen är det ju såklart väldigt stor skillnad på rent användande, speciellt om man jämför med en täckt bil. Därav skillnader i konstruktion.


Jag är helt med på skillnaden mellan MC och bil hjälmar. Jag undersöker möjligheten att använda en karthjälm vilket uppfyller samma krav som bilhjälmarna förutom brand enligt ovan.


Varför inte en GP-5W eller GP-5K. Då är du framtidssäkrad med SA2005 godk. hjälm med nomex, borde funka fint till kart med.

EDIT: Fick hem en låda med några Arai GP-5W idag, snuskigt fina.


Anledningen är just att jag ska he den till både karting och racing. SK5:an skulle vara perfekt för kartingen med ventilation gjord för lägre hastigheter och lite större öppning m.m. När man sitter i "stängd" bil så spelar ju ventilationen mindre roll.

Men efter ytterligare efterforskningar (pratat med SBF och importören m.m.) så lutar det åt en GP5K istället för att vara på säkra sidan. Jag har dock inte hittat någon som kunnat svara på vad de väger?

Underligt krav som SBF har på 1500g när det verkar vara helt omöjligt att få fram vikter? Ska de börja väga hjälmarna på plats kanske?

GP5W är samma hjälm fast med fast skärm va? Har du vikt på dessa? Står det vikt på/i hjälmen?


Nope... GP-5W har större öppning, visir som vanligt men många säljer varianten med peak. Jag beställde med visir och köpte till skärm. Skall försöka väga asap.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



FSN skrev:


Nope... GP-5W har större öppning, visir som vanligt men många säljer varianten med peak. Jag beställde med visir och köpte till skärm. Skall försöka väga asap.


För det står ingenting i hjälmen va?

GP5W verkar ju faktiskt vara det jag söker. Större öppning samt ventilation, precis som SK5:an, fast med Nomex stoppning och därmed SA2005 klassning. thumbs up

Samt förberedd med HANS infästning m.m.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Lars L
Partille/Öjersjö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 57



Står att stoppningen är Coolmax = en variant av bomull och därmed inte brandsäkert. För att den ska kunna vara godkänd av FIA eller någon av dom andra organisationerna så ska det vara Nomex i stoppningen. Hjälmen är dessutom avsedd för motorcykel.

Hälsningar
Lars


Här är en godkänd hjälm från Suomy/Sabelt med fabriksmonterade HANS-fästen, 1350 gram


_________________
Lars Lergell
www.lm-motorsport.com
Citera
Lars L
Partille/Öjersjö
Här sen Okt 2005
Inlägg: 57



Mitt svar ovan var på ett tidigare inlägg om MC hjälm från BilTema.

Hjälmar som har fabriksmonterade HANS-fästen är försedda med en speciell FIA-etikett. Suomy/Sabelt-hjälmen ovan finns i två utföranden. Ett för bilracing med Nomexstoppning och Hansfäste och ett för karting med annan stoppning och utan HANS-fäste.

Modellen för bilracing kan naturligtvis också användas för karting men det är inte ok att göra tvärtom.

Hälsningar
Lars

_________________
Lars Lergell
www.lm-motorsport.com
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Lars L skrev:
Står att stoppningen är Coolmax = en variant av bomull och därmed inte brandsäkert. För att den ska kunna vara godkänd av FIA eller någon av dom andra organisationerna så ska det vara Nomex i stoppningen. Hjälmen är dessutom avsedd för motorcykel.

Hälsningar
Lars


Här är en godkänd hjälm från Suomy/Sabelt med fabriksmonterade HANS-fästen, 1350 gram



Johan visade SUOMY hjälmen för några veckor sen, ruskigt bra detalj-finish på den och riktigt låg vikt. Men otroligt smalt "titta ut hål".

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Den är dessutom jävulskt bekväm, Peltor ^-1 typ.

Men som sagt, lätt tunnelseende infinner sig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SIM . . . .



Dessa har ju bra pris, men är de okay i Svedala?
Snygga med, känns som man blir rippad när man handlar hjälm i Sverige...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Roger Gustafsson skrev:
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SIM%2D1320041&N=700+400151+115&autoview=sku


[img]https://rejsa.nu/im/_annat/2586-new_2008-03-13-sim1320041_w.jpg[/img.]
Dessa har ju bra pris, men är de okay i Svedala?
Snygga med, känns som man blir rippad när man handlar hjälm i Sverige...


Rippad blir du definitivt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Köpte min ST21 F21 i Sverige och känner mig inte blåst, däremot jäkligt nöjd thumbs up
Lätt (1100g), komfortabel och inga problem att ha under längre pass, varken i kaross- eller öppen bil.
Dessutom bra service vid köp och tillpassning av inredning och HANS-krage.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Suomy-hjälmen såg ju intressant ut. Pris?

_________________
--
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



FredrikÅ skrev:
Suomy-hjälmen såg ju intressant ut. Pris?


http://sabelt.lm-motorsport.com/dokument/kampanj2007suomy.pdf

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Vägde Arai GP-5W. Med fabriksmonterade HANS fäste och visir (ej skärm som på bilden) vägde dom:

XS: 1509 gram
M: 1549 gram

(Ett par lösa HANS fäste med mutter vägde 40 gram)





_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



FSN skrev:
Vägde Arai GP-5W. Med fabriksmonterade HANS fäste och visir (ej skärm som på bilden) vägde dom:

XS: 1509 gram
M: 1549 gram

(Ett par lösa HANS fäste med mutter vägde 40 gram)



Nu har jag äntligen kommit till beslut. Det blir en GP5K hjälm av lite olika anledningar. Då får man väl bara hoppas att man får ett lätt exemplar som även klarar SBFs viktkrav.

Tack Fredrik för all rådgivning och vägning av hjälmarna. thumbs up

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Hmm, hur kan en bilsporthjälm vara så tung när man kan köpa en mc-godkänd hjälm på BILTEMA för 400 spänn som väger 1100 gram?? Jag trodde att en mc-hjälm var tyngre pga den ska klara kraftigare smällar?
Snart handlar jag en Biltemahjälm alltså... jäkla snordyra bilsporthjälmar! thumbs down

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=GFR . . . .



Brand: G-FORCE Racing
Product Line: G-FORCE GF750 Helmets
Part Type: Helmets
Part Number: GFR-5403MEDWH
Helmet Size: Medium
Circumference: 22 3/8 in. - 22 3/4 in.
Hat Size: 7 1/8 in. - 7 1/4 in.
Helmet Face Style: open
Helmet Color: White
Safety Rating: SA2005 SFI 31.1A
Helmet Liner Material: CoolTec fire-resistant
Visor: Yes
Quantity: Sold individually.

Helmet, open Face, SFI 31.1A, Snell SA2005, Medium, CoolTec Fire-Resistant, White, Each

Stay safe. and comfortable!
The classic open face design of the G-FORCE GF750 helmet is lightweight, cool and comfortable to wear. A lightweight Z-38 composite shell reduces weight while the addition of our G-Flow ventilation system to this helmet helps get the heat away from your head. A liner that is hypoallergenic to the skin covers the G-78 impact liner. The adjustable visor comes with a tinted visor strip. These helmets are available in your choice of white or black colors.

EDIT: Priset är 149$

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Roger Gustafsson skrev:
Hmm, hur kan en bilsporthjälm vara så tung när man kan köpa en mc-godkänd hjälm på BILTEMA för 400 spänn som väger 1100 gram?? Jag trodde att en mc-hjälm var tyngre pga den ska klara kraftigare smällar?
Snart handlar jag en Biltemahjälm alltså... jäkla snordyra bilsporthjälmar! thumbs down


http://www.youtube.com/watch?v=4eeGkMMFJHA

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Cyberoid skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Hmm, hur kan en bilsporthjälm vara så tung när man kan köpa en mc-godkänd hjälm på BILTEMA för 400 spänn som väger 1100 gram?? Jag trodde att en mc-hjälm var tyngre pga den ska klara kraftigare smällar?
Snart handlar jag en Biltemahjälm alltså... jäkla snordyra bilsporthjälmar! thumbs down


http://www.youtube.com/watch?v=4eeGkMMFJHA


Kan inte se YouTube på denna dator. Men är det skräckpropaganda så är det värdelöst.
Förklara tack!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Kolla lite snabbt. Det där säger absolut ingenting.
Jag tror många gått på att vissa grejer ska vara så dyra o att allt annat är skit. Vilket såklart är skitsnack.
Men det kommer jag ju få skit för att jag säger. Som att säga att Audi har samma grejer som Skoda...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Roger Gustafsson skrev:
Kolla lite snabbt. Det där säger absolut ingenting.
Jag tror många gått på att vissa grejer ska vara så dyra o att allt annat är skit. Vilket såklart är skitsnack.
Men det kommer jag ju få skit för att jag säger. Som att säga att Audi har samma grejer som Skoda...


ok? om du läser igenom den här pfd filen då? TECHNICAL INFORMATION ABOUT ARAI HELMETS CONSTRUCTION

Klart att en lätt hjälm (vare sig biltema eller annan härkomst) är bättre vid en olycka - så länge man inte slår i huvudet. Men man har ju dock ett tak, en bur och en ratt m.m. inom kort avstånd?

Sen finns det ju faktorer som komfort, design, ventilation, tyngdpunkt etc men det kanske inte hör hit?

om det är NÅGOT man inte ska tumma på så är det väl hjälmen?

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Cyberoid skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Kolla lite snabbt. Det där säger absolut ingenting.
Jag tror många gått på att vissa grejer ska vara så dyra o att allt annat är skit. Vilket såklart är skitsnack.
Men det kommer jag ju få skit för att jag säger. Som att säga att Audi har samma grejer som Skoda...


ok? om du läser igenom den här pfd filen då? TECHNICAL INFORMATION ABOUT ARAI HELMETS CONSTRUCTION

Klart att en lätt hjälm (vare sig biltema eller annan härkomst) är bättre vid en olycka - så länge man inte slår i huvudet. Men man har ju dock ett tak, en bur och en ratt m.m. inom kort avstånd?

Sen finns det ju faktorer som komfort, design, ventilation, tyngdpunkt etc men det kanske inte hör hit?

om det är NÅGOT man inte ska tumma på så är det väl hjälmen?


Men, för mindre än ett halvår sedan så var det ju lätta hjälmar som gällde!? Just för att man inte utsatte hjälmen för likadana krafter I en bil som UTE i naturen på en hoj? och att vikten skulle hållas låg för att inte fresta nacken på föraren. Nu pekar ju du på helt annat!? Med tanke på att hjälmen nu ska SITTA FAST i ett snöre så borde ju hjälmen kunna vara ÄNNU tunnare och därmed lättare än förut?
Märklig utveckling.

Hjälmens design är av mindre betydelse för mig, även märket. (Vilket säkert som amen i kyrkan som vanligt gör att priset rusar upp)
Komfort är såklart viktigt det med. Men det är en prisfråga. 10,000 för en hjälm är 8000 för mycket!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Allmänt banåkaforum
Slut på Peltorkravet?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
3 besök senaste veckan (26512 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande