Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6081 besök totalt |
Budget MSLS 2008
Funderar på vad en rimlig budget på en säsong i MSLS 2008 kostar. Följande förutsättningar: - Bil för ca 75.000 kr finns, kostnaden på årsbasis är bara värdeminskning/avskrivning - Bilen är hyggligt standard (Volvo S40) och driftsäker, för att hålla kostnader för löpande drift nere - Saker som körs/går sönder (förutom då rena slitdelar) räknas inte in, det hålls separat - 6 lopp i MSLS 2008 Var hamnar rimligtvis kostnaderna per lopp och/eller säsong (lopp * 6)? Det är alltdå driftskostnaderna (däck, bromsar, bensin, anmälningsavgifter etc.) som är det intressanta här. Ni andra som kör i MSLS, vad har ni för budgetar (på en höft)? Tack på förhand. //Per _________________ Per Brugge |
||||
Re:
Vi ligger också i de trakterna i snitt en säsong. Mvh _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||
För oss blev det ca13000kr om man räknar bort inköp av bil, tält, dunkar, brandsläckare och liknande.
2 rasade lådor gjorde att budgeten sprack lite. |
||||
Hur ofta byter ni däck och bromsar?
Sviestad är ju rent obarmhärtig på bromsarna verkar det som... Beror ju oxå på vad man åker för bil osv, men vore kul att se hur länge slitagedelar varar för er. |
||||
Fram byter vi både däck och belägg till varje tävling. Bak kör vi begagnade däck och borde byta belägg efter 2-3 tävlingar (vi körde lite längre och använde oss av metalen i beläggen också
![]() Kanske skulle man kunna använda beläggen fram till 2 tävlingar speciellt om den ena är Mantorp. |
||||
Jo bromsfabrikat är jag helt på det klara med vad som fungerar.
![]() Ni har iofs relativt små bromsar, men ett race per set är svettigt alltså... |
||||
om vi bortser från kostnader för motorras
![]() Vi hade Yellowstuff belägg fram första tävlingen på mantorp, var bara stålet kvar efter 7,5 tim på banan. Köpte sedan belägg från PEAN, de har vi kört på resten av året ink träningar, är väl häften kvar (fast då har vi inte åkt alla 8tim på tävlingarna ![]() Bak finns inga bra belägg till våra ok så det är billiga belägg som byts varje tävling. Däck, Hankook Z212 går ca 3 tävlingar på 4 däck, (ca 3 set/år ink träningar om vi hade åkt hela tävlingarna). |
||||
Givet de driftsbudgetar ni indikerar (10-15.000 kr/lopp och bil), var ungefär ligger kostnaden för att köpa in sig på en förarplats (teoretiskts sett, strunt i om ni har någon ledig förarplats eller ej)? Som utgångspunkt kan man tänka sig någon som bara betalar för sig (inget mekande alltså), och att teamet har 4 förare.
_________________ Per Brugge |
||||
Jag håller på och bygger en Alfa 75ts att åka med men räknar inte med att bli klar fören framåt hösten. Min preliminära kalkyl säger att det kostar ca:3000:-/timmen inkl. allt att driva bilen om den körs alla race i MSLS eller liknande exkl. arbetstid.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Det är dubbelt så mycket som oss, du vet väl att man inte får åka på raketbränsle ![]() hur har du räknat när du kom fram till den summan? _________________ Niklas Lövgren |
||||
Förmodligen fattas det lite i din kalkyl tex resor, värdeminskning, garagekostnader mm. slå ut 8-timmar x 6 tävlingar på en bil som kostar 30-50.000:- lägg på garagehyra min 12.000:- år, en omgång däck per race, en omgång klossar per race, lite bromsskivor, olja, kanske en koppling, en motorrenovering osv. så är man snart där.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
om jag räknar som du så har jag redan gått i kk ![]() _________________ Niklas Lövgren |
||||
Re:
Beamers fråga var väl
Då är vi kring 10 000kr/tävling. Ska vi räkna allt under förra året så har vi en katastofalt hög timkostnad. Har inte modet att räkna i hop vad allt kostade förra året........ |
||||
Re:
Vår S40 kostade -06 ca 25 lilter per timme, olja och filter efter ambition men max två rejs, 1,5-2däck per tävling, anmälningsavgift, 1000kr bromskostnad/rejs. Det var ungefär det man inte kunde blunda för. Bör nog med en S40 vara beredd på 80tkr för en säsong inkluderat viss uppfräschning inför -09. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
kostnader
Hejsan! Ville bara styrka ovanstående inlägg med siffran 80"/ års rajs i msls ![]() Vi har räknat fram å tillbaka , förra årets budget / årets budget ![]() Man får jobba över lite.... ![]() ![]() Men det viktigaste e att man har kul ![]() ![]() mav vi syns på mantorp ![]() ![]() _________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
||||
Re:
Andra får svara för sig, vi tog 5tkr för 3x40min (alt 2x48minuter - beroende på hur många vi var i tävlingen). Hyr du in dig hos Driving Event, Bonnevier så räkna med lite mer pengar men de är "proffsigare" givetvis, kanske 25-30tkr för en hel bil ett helt lopp och då "väljer ni" hur många som kör. I en r-däcksbil klass 6 är runt 5tkr-per timme är realistiskt. _________________ Marcus Raninger Nuvarande: Cooper S R53 & BMW E36 Turbo, Sålda: S40 Callenge, P 924, Datzun 240Z, Hayabusa Super Seven, M3 E36 långlopp, Stingray -72 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6081 besök totalt |