Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 177, 178, 179 >> 280 besök senaste veckan (863324 totalt) |
Källa: www.railo.se Ha så kul på Ringen _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Bra bild Måns (Tack Patrik) Ser ju nästan ut som att bromsljusen inte tänts _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Bromsljusen syns på filmen i alla fall http://www.youtube.com/watch?v=W9Sj8 Hoppas verkligen att du får en grym resa till Ringen, riktigt trist att jag inte kunde följa med _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||||||
Pust o stön och ett lite stånk, dagen är över och det har varit väl mycket fokus på bilen och för lite på jobbet men det är helt sjukt var det skall klydda så här precis innan avfärden.
Började dagen med att besöka Euromaster på Lundavägen i Malmö, Rolle och Henrik är en uppsättning glada pågar med ett genuint intresse en förutsättning för att få jobbet utfört på ett sådan sätt jag vill. Allt lirade på enligt planerna och något annat hade förvånat mig med tanke på att styrstagen var nya och bakvagnen på Compacten är av modell icke justerbar. Att jag behöver glasögon börjar bli uppenbart då ögonmåttet tydligen inte var det bästa när jag måttade TOE vinkeln vid styrstagsmontaget. 1 grad toe out på vänster och 2 grader på höger sidan innan vi började vrida på stagen. Nåja för att runda av det hela gjorde en korrekt inställning av framvagnen, baken visade sig var mkt jämn och fin vilket såklart passar bra när den inte är justerbar. Planer finns på att längre fram köpa en bakvagn och göra vid på alla dess vis och sedan dra på bilen, detta ligger dock en bit fram i tiden typ till 2015 eller nåt ;- )Jag tackade grabbarna för jobbet med bilen och kände mig nöjd med jobbet när jag taxade ut från lokalerna. Humana priser och trevlig personal med kompetens är en skön sång i mina öron, hit kommer jag fler gånger lita på det! Nu var alltså ytterligare en punkt på listan klar men den tunga biten med diffen fanns kvar som ett bojsänke på axlarna. Det blev massor med samtal, e-post och sms under förmiddagen. Den lilla fjädern som skickades från norra Skåne i torsdags har givetvis inte dykt upp (snacka om strul!) Döm om min förvåning när BMW hade en på lager! Nästa problem var att lokalisera någon med tid att hjälpa till med så kort varsel, sjukdomar, takläggning, tidsbrist och Gotland ring och BMW Cup gjorde det lurigt att hitta någon, tack till alla er därute som supporta mig idag det uppskattades! Till slut löste det sig då Need For Speed hittade en lucka i tidsbokningen, tacka gudarna för det då jag var beredd på en hel del strul för att ro detta i hamn! Efter att ha hämtat låsringen på Förenade bil bar det iväg till Need For Speed och inom en inte allt för avlägsen tid påbörjade vi arbetet. Det som gjordes var att demontera drivaxeln på vänster sida, av med medbringaren för att sedan lokalisera låsringen som sitter inne i packboxen (rätta mig om jag har fel) låsringen fixerar medbringaren på sin plats och om den saknas eller är defekt kan medbringaren röra sig, med max otur kan detta medföra splines-sallad eller tappad drivning vilket är ganska ointressanta fenomen på väg till eller på Ringen. Vi noterade direkt att låsringen verkligen fanns på plats vilket var både bra och dåligt, hade den saknats så hade vi varit säkra på orsaken men då vill man ju gärna veta att den inte ligger i diffen för då blir det stor jävla diffsallad och DET är jag inte intresserad av alls. Nåja ringen byttes såklart då det kan vara så att den är sliten och har tappat en del av sin spänst vem vet? Med den nya ringen på plats och lite gucka på rätt ställe satta vi ihop allt igen och nu är det bara att köra på ett tag och se om medbringaren behagar stanna kvar på sin plats. Gör den det blir jag glad för då kom jag undan relativt smidigt, man kan ju bara fantisera om hur roligt det är att råka ut för detta på Autobahn eller dylikt.. Väl hemma pillade jag med min amatörmässiga kameralösning till ringen, jag har ju aldrig fått mig själv på film och det hade varit skoj att ha lite film att analysera i vinter. Resultatet är mediokert men troligtvis funkar det för att kunna passera falkögonen vid insläppet. Imorrn blir det lite städning av bilen samt lite mer dekaltrimning tror jag. Det blir även ett hjulbyte och fastsättning av r-däcken i skuffen, ett par spännband kommer att göra susen för att få grejorna att stanna kvar. En yttre tvätt vetetusan om jag inte väntar med till vi är där nere. Kameralösning Jag rundar av med en kass mobilbild på en skitig men hungrig kärra Dagens hjälte får väl bli Tobbe på Need For Speed som ställde upp trots sjukdom och hjälpte mig få till diffen! Det blir fri öl på Lindehof HELA kvällen _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
||||||
Tack David, det kan behövas för nog har det varit ett bökigare år, samtidigt har jag lärt mig en del av detta hoppas jag, inget jag kan komma på nu för nu är det bara en fet stor jäkla på näthinnan men sen när man landat så kanske..
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Jag lovar _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Det börjar närma sig..
Idag blev det ett litet ryck i garaget, inga stordåd precis men där var ett par saker att fixa till. Först och främst skulle r-däcken av och gatfälgarna på inför resan. Jag passade på att spraya på lite färg på banfälgarna som fått lite stryk vid demontering, svarvning, montering och balansering. Gängorna till hjulbultarna fungerar ypperligt och nu uppskattar jag det verkligen, efter ett tag var jag klar med alla fälgar. Ett rejält spännband senare satt busfälgarna fast i skuffen och var redo för en långtur ner mot det gröna helvetet! Har även fixat till en riktig låda till verktygen som då ersätter min plastpåse jag kört med en säsong Lite andra verktyg, smörjor, kompressor, tryckmätare, mutterknackare o annat "bra att ha" har även stuvats in i bilen. Nästa sak var att dekaltrimma framlamporna med hjälp av lite gula dekaler från USA. Det gick till slut men var lite pilligt och om det blev bra eller inte får jag fundera på. En dammsugning av bilen behövdes och vips var det avklarat, hade tänkt putsa rutorna också men hur lätt är det utan fönsterputs? I övrigt tror jag bilen är ok, olja,vatten,bromsvätska är kollat, diffen VERKAR bättre men jag måste kolla så att medbringaren stannar inne annars får bilen helt enkelt stå så lite pirrigt är det allt fortfarande. Imorrn blir det lite fönsterputs, dammtorkning, lite shopping och allmän förberedelse inför resan. Tanken är att komma iväg tidigt för att vara framme i kristen tid, jag fick i kväll samtal från David som precis åkt ner och det var mer eller mindre usla förhållande på vägen ner, redan vid gränsen började tydligen eländet. Resan kommer troligtvis att bli en samåkning med lite annat rejsafolk men det återstår och se om det verkligen blir så. Årets resa KAN inte bli som förra året det inser jag , det är mindre körtid i år men nog tusan hoppas man på lite fria varv. En sak jag funderat på är hur bilen skiljer sig från förra året? Det har ju hänt en del saker med kärran Mer effekt +25% Mer vrid +12% M3 bromsar med PFC 06 Ny utväxling/uppsträckning/Z3M diffkåpa Större/bredare fälgar/däck Nya dämpare bak 50% hårdare fjädrar fram Splitters i fronten (bara det gör väl en minut på NS) Lättat bilen en del men det äts upp av min egen viktökning samt större bromsar. Vidare ringen alster kommer imorgon nu är det dags att fetknoppa, morgondagen är den sista dagen på ett bra tag UTAN schnitzlar och iskalla Bit's.. För att testa kamerans montage gjorde jag en liten testfilm igår, ljudet är kass och kameran verkar komma in i någon slags självsvängning i lite högre farter. Jag kommer att montera ett spännband på stolen för att fixera den lite men klockrent blir det inte vis av andra tillfällen. Tips på lösning tas emot med glädje! Filmen hittas här: http://www.youtube.com/watch?v=lfP63 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Dan före dopparedan!
Jaha då var det bara 4 timmar tills man skall gå upp så det blir till att knoppa alldels strax. Dagens saker att fixa har varit högst begränsade. Jag började dagen med att kontrollera oljenivån i diffen, jag fick i en deciliter innan det började rinna över så det var inte så farligt och under alla omständigheter är det korrekt nu. Medbringaren sitter kvar som den skall och jag kan inte se några tendenser till fukt i närheten så det känns bra. Jag åkte iväg och köpte en flaska bromsvätska (RBF 600) och sedan har jag tvättat av bilen både på insidan och utsidan. Jag skall försöka hinna med att putsa rutorna innan avfärd så man ser bra ut. Jag har även fortsatt packa bilen med diverse saker som är bra att ha och imorrn blir det bara lite småpill och domkraften som skall pregas in i bilen. Men medåkare (i egen bil) kommer att komma fram lite senare då en otäck förkylning har gjort han till en soffliggare, alla killar vet ju hur vi har det när vi är förkylda Som tur är blir det lite samåkning med några resjaianer, dels ett par i Malmö och antagligen ett gäng i Rödby men vi får se.. Jag hoppas nerfärden blir smärtfri men jag har som sagt redan fått lite varningar om att det är lite rörigt. Med dessa ord rundar jag av och önskar alla som väljer Gotland RING framför Nürburg RING en härlig helg. Hoppas allt flyter på för er! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Nog har vi kul här nere, lite verkstadsbesök och sånt men det rullar på dagtid som kvällstid
http://www.youtube.com/watch?v=nSb07 _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Hahaaa - kanon! _________________ -- |
||||||
... får säga till David han gasar lite ..... _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 69, 70, 71 ... 177, 178, 179 >> 280 besök senaste veckan (863324 totalt) |