Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 177, 178, 179   >>
25 besök idag (863094 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
erikjakan skrev:
Har du vägt denna auto fram bak? Dvs vad är det för viktfördelnign på den?

MVH Erik


Det var ett tag sedan bilden vägdes en oventenskaplig upprullning på 4 vågar sa då att vi kunde rulla ner den igen. Det var så otroligt jämn fördelning vä-hö både bak och fram.

Det finns skisser på dom exakta värden sedan ett antal vägningar längre bak i tråden, det är ju trots allt bara 95 sidor att plöja igenom

Sen fluxar det där en del i min bil, det plocka ut nåt, monteras in något osv osv MEN övergripande så är viktfördelningen mycket god!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Stacken skrev:
Dom där vägarna har man kört på några gånger.
Skön video Johan thumbs up .


Jepp det är trevliga små vägar Stacken, det blir en ny runda idag med lite andra roliga bilar, tänkte videon skulle få jobba lite då oxå.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
a.johnsson skrev:
Johan Sjöström skrev:
Tack pågar för omtanken!

Davve vi är ju här för att köra inte putsa, få fart på eländet nu bara!

Anders: Skönhetenr ligger i betraktarens öga, är man som vi tillräckligt nördiga kan man uppskatta en bild på lite bromsbelägg. Är man ännu nördigare så som jag kan man göra en helnördig video med körning på lokala vägar http://youtu.be/_1Ts0cOP38U?hd=1 obs se den lite med glimten i ögat folks :-)


Filmen är 3:28 lång, det börjar inte gå överstyr nu va?!?!?!


Crap jag trodde inte någon skulle upptäcka det, men gå överstyr hur menar du då???























































































Det var läääääääääääääääänge sedan det gick överstyr Anders och det veeeeet du

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 357



För länge sedan...

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dagens innehållsförteckning är relativt mager men dock minnesvärd.

En spontanträff beslutades via fejjan i morse och alla möttes upp vid Statoil i Staffanstorp, inte massa rejsputtar med spoilers och solfilm (förutom jag då) utan vanligt folk med körglada bilar. Det var ett brett utbud av bilar med både Compacter, 120d, Mustang och en bunke svansmotorförsedda tyska bilar från ett par olika tidsepoker.

Efter lite pladder insåg vi att det relativt fina vädret började försvinna och i takt med att vi körde därifrån ökade mängden snö som föll ner, kändes helt galet men vi fortsatte köra bort från det mörka. Det blev en rejäl uppsättning med fantastiskt svängiga vägar i ett rimligt men roligt tempo, en paus vid Häckeberga slott blev väldig kort då det fortsatte snöa och var kallt som f..n



Vi fortsatte hitta kanonvägar,smala och lite osopade efter vintern men OJ vad underhållande, vid något ställe blev det ordentligt hjulluft vilket min medresenär och tillika son uppskattade ordentligt. Vädret blev bättre och bättre och dom kurviga vägarna verkade aldrig ta slut, det märktes ganska tydligt på chassiet att det inte är så raffinerat som en del mer kostsamma är, det lirade väl inte optimalt på smala, halvgrusiga vägar av dålig kvalitet men vad kan man begära för dom pengarna?

Till slut bidde det kaffe på fina stället i Anderslöv där vi även passade på att tjöta lite gött.. Efter det tog vi ett par underbara partier skånsk landsväg igen och rundade av hemma hos mig. Med andra ord en redigt trevlig dag med bettan och det mesta verkar funka, nåt undertill där bak skramlar, bilen är nervös i framvagnen och skall ses över men annars så...

Jag filmade en hel del med min Go Pro II men tyvärr hade mitt SD kort en dålig dag och började sin resa mot slutet, det blev några korta snuttar men inget värt att visa. Det kommer dock att fixas några nya klipp med tiden då det var sjukt roliga vägar vi körde på idag

Det blir nog fler spontanträffar utan märkeskrav, ett riktigt bra alternativ när man bara har nån timme att spendera och gillar att köra bil. Imorrn blir det besök hos 02 depån och kolla på dom stora grabbarnas bilar, men primärt är det den grillade korven som frestar men det kan man väl inte berätta?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Spontana träffar på små kurviga vägar med en avslutning som inkluderar något smarrigt är alltid kul thumbs up

Varför grå himmel och tjocka kläder?
Det ska väl vara subtropisk värme med Fjollträskmått mätt i Skåne redan i april?
En ny istid på gång? Dags att gasa mera!

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Länkar till egna bloggen då jag inte måste fylla den här tråden med massa OT, ni som är intresserade klickar vidare helt enkelt. Inte så relaterat till Compacten dock http://bimmer.se/blogg/?p=187


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Idag kom man lite närmare en användbar bil till Mantorp i slutet av månaden, det finns en del kvar att göra men det går trögt nu av olika anledningar.

Idag fick i alla fall bettan ny olja i spisen, nytt oljefilter, ny växellådsolja samt ny olja i diffen. Diffoljan byttes förra året och såg mkt fräsch ut vid bytet, oljan till lådan var däremot inte lika vacker men så var det 2 år sedan förra oljebytet.. När diffoljan byttes passade vi även på att montera dit givaren för difftemp så nu är det bara lite kabeldragning och sådant kvar :- )

En värmeplåt som lossnat fästes upp med lite brickor, plastskyddet till bränslefiltret monterades, ett försök gjordes att justera kränghämmaren fram men det gick fan inte att få loss kränghämmarstaget, muttern satt som fastsvetsad, detta måste jag se om min käre vän på Need For Speed kan hjälpa mig med, det blir kanske så att jag byter ut staget om det är i dåligt skick.

Jag bokade även tid för hjulinställning idag och det skall bli gott då det är ett tag sedan, bilen är relativt nervös och känslig för tillfället. Det blev GT-service i Kävlinge som gör jobbet då Euromaster hade mycket att göra i kombination med mitt lite korta förbehåll. Grabbarna på GT-service skötte sig mycket bra sist dom var på bilen så även dom har mitt fulla förtroende.

En snabb överblick på bussningar, hjullager osv visade inga uppenbara brister, det som dock MÅSTE fixas innan Mantorp är upphängningen av avgaset, 2 gummiupphängningar i bakre delen är av och det lär inte lira en dag på bana. Gummibitarna är beställda så finns dom bara i Sverige skall det hinnas med.

Jag måste även jaga fram lite bra bilder på någon som fäst sina bältesöglor i golvet fär midjedelen av bältet, det sitter nämligen ett slags hål bakom förarstolen med ett lock liksom som är fäst med massa underredsmassa och där går det inte att fästa plattan. Jag har sett någon bild men inga klockrena. Jag hoppas verkligen att få detta löst innan Mantorp. Har DU bilder från din E36 så dela gärna med dig.

Imorrn skall jag byta batteri och sedan måste bilen rensas ur på skit och ev. städas lite då den ser skitig ut som bara den. Jag behöver även testa kameran och se så att vinkel och höjd är vettig, jag har gjort en mindre justering för att minska vibrationer och få en bättre vy, jag tänkte även köra med en sekundär kamera inne i bilen och även den måste trimmas in med en vettig vinkel.







_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Trevligt att se när det händer grejer här thumbs up Coolt med tempmätare på bakaxeln, men behövs det?

Jag tog en bild på hur jag fäste mitt midjebälte i golvet. Funderade också på luckan i golvet. Inte så lyckat att fästa i den. Jag lyckades istället få till en infästning i tröskelsidan som jag blev himla nöjd med. Känndes bättre ju färre hål man behövde borra rakt igenom golvet..



Man kan faktiskt komma åt med en arm ner i compactens trösklar om du tar bort baksätets svarta täckplåtar/dörrsidor. Så jag borrade ett hål och stoppade ner en FIA-platta inne i tröskeln. Det högra fästet sitter bara rakt genom golvet. Jag mätte rätt noga innan jag borrade, då broms och bränsleledningar går väldigt nära. FIA-platta där också.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
PERFEKT tips fredrik!

jag vet att ni har varit väldigt flitiga och jag är grymt avis på er!





_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Racetec
Näsum
Här sen Apr 2006
Inlägg: 580



ja fredrik har varit väääldigt flitig, han blir farligt snabb i år! nu lär man inte hänga med där heller

dessa compacter......

_________________
Mvh Kristofer Larsson
ex-BMW CS #7228
ex-BMW SC #770
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Racetec skrev:
ja fredrik har varit väääldigt flitig, han blir farligt snabb i år! nu lär man inte hänga med där heller

dessa compacter......


Jo det har jag förstått, att man sedan var rolig på hans bekostnad om just farten lär ju ha sporra honom ännu mer. Näe jag tror jag slår på högerblinkersen direkt och drar till med nån ursäkt om att nåt är fel på bilen

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Ingen risk att någon av er blir omkörda. Ni glömmer att ni faktiskt kan köra!

Hur har du gjort med dina övriga fästpunkter av bältet Johan? Vore fint om du la upp några bilder. Grenremmarna bl.a. Det är rätt många som fäster dom i stolsunderredet på något vis, men det är väl inte det bästa om man ska följa sfbs rekommendationer på vinklar.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
frapp skrev:
Ingen risk att någon av er blir omkörda. Ni glömmer att ni faktiskt kan köra!

Hur har du gjort med dina övriga fästpunkter av bältet Johan? Vore fint om du la upp några bilder. Grenremmarna bl.a. Det är rätt många som fäster dom i stolsunderredet på något vis, men det är väl inte det bästa om man ska följa sfbs rekommendationer på vinklar.


Du kan få se på lördag men visst kan vi lägga upp bilder, hur vore det om du starta en tråd smygis! Blir nog snarare jag som vill kika på vad och hur du har gjort..

Grenbälten kör jag utan på Mantorp iallfall, vill ha en knodd till kanske och är rädd om dom två stenarna Skämt åsido så har jag bara en 4 punkt bälte men det skall kompletteras, jag kommer väl att borra fler hål i bilen någonstans under stolen och fästa dom, det var iallafall inte tänkt att fästa dom i stolen.

axelbältena är fästa i halvburens bätesstag där det fanna gänga för öglor så det var enkelt. Men nu måste jag föröska få till det där med midjebältet, och jag som inte ens har en bra borrmaskin eller borr


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Det brukar finnas ett nyckelgrepp där pilen pekar! Jag skriver brukar, för jag har stött på kulleder utan också men det är oftast på andra mindre väl utvecklade bilmärken... Med mothåll på detta nyckelgrepp brukar det inte vara några problem att lossa. Blir det det ändå problem får du gå på med värme, då lossnar det mesta. Men då finns dock risk att man smälter ut fettet i kulleden. Men det lossnar åtminstone. Det räcker med sådana där små värmare som finns på t.ex. Biltema.

Biltema gasolbrännare:

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
jodå där fanns ett ställe med mothåll men trots fasta nycklar och bestämdhet gick det inte. Värme provades dock inte. Jag är beredd att investera i ett nytt stag

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Johan Sjöström skrev:
jodå där fanns ett ställe med mothåll men trots fasta nycklar och bestämdhet gick det inte. Värme provades dock inte. Jag är beredd att investera i ett nytt stag
Då behövs värme. Värm på muttern, det är den som ska expandera och lossna.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det börjar dra ihop sig, tiden rusar på och på torsdag drar jag mig mot lite nordligare breddgrader. Helgen har inte tillåtit speciellt mycket pill med bilen då en kart numera finns i familjen och knodden vill gasa såklart, riktigt skoj för oss alla, idag bidde det regnträning i flera timmar, grymt vad dom är snabba på att parera dom små skitarna!

Nåja ett par små saker hanns med i helgen, del fick jag bytt till lilla batteriet, det räcker ju med all extravikt man släpar på runt midjan. Det blev även en lätt damsugning men frugan lånade bilen och så var det ett minne blott! Jag såg även till att täta ett hål ut mot motorutymmet från Kupén där motorvärmaren gick, dock bara temporärt då mer kablage kommer inom kort.

Imorron är det dags för hjulinställning på GT-service i Kävlinge så ikväll stack jag iväg till garaget och passade på att montera R-däcken. Efter att ha fått lite fina bilder från ett par compactägare på deras bältesöglor och hur dessa monterats beslutade jag mig för att följa Frapps lösning och dra vänstra midjebältets ögla in i sidan. I förberande syfte demonterade jag plåten på vänster sida bakom förarstolen.

Innanför plåten fick jag syn på något skoj, där satt en asfaltsmatta och sådana skall hållas korta har jag hört, det blev att låna granngaragets värmepistol och totaltömma sista flaskan Label off och på så vis få undan 95% av mattan. Vi snackar ju inga kilo precis men på vänstersidan har vi ju lite överlast lite snällt sagt så det passar säkert bra oavsett vikt.

Imorron hoppas jag mina gummibitar till avgaset kommer och då skall dessa monteras asap och då förhoppningsvis även få dit bältena (som allt annat tar det evigheter när jag skall fixa nåt)
Efter dessa småsaker så är det "bara" att tvätta av bilen lite på utsidan och kanske torka av insidan, montera lite kameror, testa dom och sedan packa bilen full med allt man behöver, måste ju förresten byta däck igen så lite är där att göra..

Eventuellt hinns det även med att byta det kränghämmarstaget, eller lossa det så att jag kan justera krängaren, vi får väl se..




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En sak jag glömde berätta.

Efter att ha bytt växellådsoljan för ett par dagar sen kan jag göra en kort sammanfattning. Redan när jag gled iväg efter att jobbet var utfört tyckte jag mig känna att lådan gled mjukare in i växlarna, dock tog jag ingen större notis om det då placeboeffekten brukar göra sitt till, dock kan jag nu kallt konstatera att växellådan har bibehållet sin goda känsla men växlarna glider trots detta in klart smidigare. Olja kostar lite mer än traditionell men i mitt och andras fall som plågar bilen mer än gemene man så får det kosta lite extra, det är ju inga FAT med olja det går till lådan

Mer info om oljan hittar man här: http://www.lesmorjmedel.se/prod/1601-1609%20TD.pdf
Jag köpte min olja på www.nfs.nu som brukar ha den på lager och även hjälper till med bytet.

Sen tycker jag det är väldigt dåligt med kommentarer här, David E brukar alltid ha nåt OT att prata om och det finns säkert fler smygisar här!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Nice!
Växellådsoljebyte är att rekommendera. Jag hade lite problem med att det synkade dåligt till tvåan. Bytte olja, och vipps blev det mycket bättre. thumbs up
Är som sagt ingen jätteinvestering.

_________________
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Kör du kuggväxelolja i lådan? Vad är det för synkringar?

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 177, 178, 179   >>
25 besök idag (863094 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande