Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 177, 178, 179   >>
38 besök idag (863107 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Äntligen så var onsdagen här och idag bar det av mot Mantorp, en stund innan det var dags att jobba gjorde jag en blixtvisit i garaget och lastade bilen med verktyg och däck, det var klockrent att få detta gjort redan då. Det fanns ett par andra saker jag ville få gjort men som på grund av tidsbrist med stor sannolikhet skulle få stryka på foten.

Fixa hål till extern mic o Go Pro Skalet
Säkra upp bältena med lite ståltråd
Rulla upp och bunta ihop bältena

Konstig nog så hann jag med alltihop efter att jag plockat fram allt annat mög som skulle med, jag han dessutom torka av inredningen och en snabb damsugning! Morgondagens projekt blir att vaska av bilen då den ser FÖR jäklig ut. Bilen rullade på bra upp mot Ljungby trakten där jag stannar över natten, intressant att bränsleförbrukningen stiger på motorvägen, jag tror det stavas KÖRGLÄDJE :- )

Det enda jag stör mig lie på är att beläggen egentligen är lite väl använda, visst finns där material kvar men hade ett par nya belägg smakat mumma, bilen känns även lite orolig i framvagnen vilket jag tror försvinner med R-däcken på plats.

Näe dags att knoppa lite då man skall upp om 5 timmar, utöver bestyren med bilen omfattar även morgondagen ett styrelsemöte och lite dirigering på Mantorp så vi får alla parter dit vi vill. Kvällen brukar bli lite mys med en bit mat och nåt kallt att dricka i goda vänners sällskap.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha om man skulle försöka dra ihop några ord från Mantorpshelgen, årets premiär för både bil och förare. Jag kom fram efter en härlig tur i vackert väder strax innan lunch på fredagen och checkade in direkt för att kunna tömma bilen och förbereda den så gott det gick.

Mattias vår klubbmästare dyker upp någon timme senare och vi drar bort och kollar in banan, väl på plats är det lite träning för Camaro och Clio Cup bilar vilket gillas! Det blir även lite tjöt med cuparna som börjar droppa in.

När vi känner oss mogna åker jag och tvättar bilen, det blir en automat då den traditionella slangen vid banan saknas för tillfället, bilen blir i alla fall hyfsat ren och det känns gött. Tillbaka på motellet börjar folket droppa in, inte som andra år men det kommer lite folk. Vi betar av ett styrelsemöte på någon timme och efter det är det dags för lite gemensam middag och en hel bunke folk dyker upp.

Det blir en trevlig sittning och sedan fortsättning på parkeringen vid våra boende, det blir såklart bilsnack, goda skratt och någon pilsner förbrukas det också. Vädret är strålande och man njuter sannerligen av livet en kväll som denna. Det blir lite teamwork senare med däcksbyte på min och någon annan bil, bra blir det i alla fall och det känns bra att även den biten är avklarad så kan man fokusera på nåt annat under morgondagen. Så sakta tunnades folket ut och även jag själv kände mig mosig och började klippa med ögonen, trots att Sjögestad inte är kända för sina komfortabla sängar somnade jag som ett litet barn, dom sista tankarna man hade var i stil med, "i morrn då..."

Vida vättern, riktigt vacker och här har vi Vätterna på rätt sida på väg TILL Mantorp


Clio Cup bilar, inte att förakta alls, rullade på riktigt bra!


Camaro Cup, en manlig klass, riktigt fett ljud och bra tryck i skiten!


Automattvätt i brist på annat, gör minst 2 sekunder på banan!


Fortsättning följer..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lördag

Efter en god natts sömn om än lite kort så vaknar jag i god tid till frukosten som var spikad till 07.00
Ett par baljor kaffe och lite god morgonmat senare var man sig själv igen, nästan i alla fall. Efter att ha toppat upp kärran är jag alldeles strax framme vid banan. Starten på dagen blev lite förvirrad då schemat var något otydligt i SC men vi ifrån BMW CS hade våra åtaganden och utöver besiktningen av min bil var det först vid förarmötet jag upptäckte det, den enda skillnaden var att vi som missat lite i schemat fick göra en alkotest på förarmötet, alkotest är en nyhet i klubben som kommer att bestå och det känns riktigt bra, vi SKALL ligga i framkant och med detta gör vi det enligt mig.

Förarmötet var som vanligt av världsklass och Herr Regnell utför sitt jobb med en bravur som få klarar av, det är både humor och allvar mixad till en perfekt blandning. Till slut var mötet slut och nu började dagen för alla på allvar.



Planen för egen räkning var att arrangera träffen från vår sida och vara tillgänglig, social och hjälpa till där det går, körning var något som eventuellt skulle bli av långt senare på dagen men primärt under söndagen. Vädret var fortfarande strålande om än något blåsigt men som jag sa till någon, det är uppehåll tänk på det!

Efter att vi hade haft träffen öppen några timmar var det riktigt välfyllt på parkeringen och man kunde skåda många härliga bilar oavsett tycke och smak. Det finns gamla bilar med puts, nyare bilare utan puts, racebilar med härligt stuk och allt däremellan. Ovanliga bilar som GTS, 1M, CSL, M550D och lite andra läckerbitar gick utmärkt att spana in under dagen. En inte helt oviktig del av dessa tillställningar är det sociala, framförallt på flerdagars arrangemang har man tillfälle att vara lite social, själv brukar jag vara så egotrippad annars. Det var roligt att träffa folket man tuggat med på nätet hela vintern, en del har man aldrig träffat live och då är det extra skoj, i år var det många bekanta man stötte på och det behövs då det ibland är långt i mellan oss.

Träffen rullar på enligt planerat och vare sig på parkering eller bana händer något oväntat, någon enstaka avåkning sker på förmiddagen men inga större stopp eller skador sker vilket känns bra. Strax innan 12 snåret är det dags för lite lunch, jag hamnar bredvid en snubbe från BMW Sverige som är på plats med nya M5 och M550D, härliga bilar på alla sätt och vis men vi verkar ganska överens om att bilarna stundtals är FÖR bra och den där kicken uteblir med dessa monsterbilar med vridmomentskurvor som en atlantångare.

Efter lunch drar jag mig bort mot instruktörsbilarna och kikar lite, jag har innan träffen tjötat lite med en viss CSL ägare om lite åkning och nu var det hyffsat läge även om jag dagen till ära inte mådde helt hundra och vet med mig att jag lätt blir åksjuk i passagerarstolen, oavsett vilket vill jag inte missa en tur i kultbilen CSL, en våt dröm för många av oss. Det blev ett antal härliga varv med Magnus bakom ratten och det är en speciell känsla när växlarana dunkas i allt eftersom farten skenar iväg, det gick snabbt men jag kände mig mer trygg är när frugan fickparkerar på en tom stormarknadsparkering, Magnus KAN ratta och det märks. Dock kom åksjukan redan i första kurvan och steg i intensitet så pass att vi fick nöja oss med lite färre varv än vad man hade önskat. Tyvärr så tar det nån timme innan jag blir människa igen..



Efter att ha återhämtat mig och sett till att våra åtaganden i klubben är utförda börjar jag fundera på om man skall ta sig ett par varv på banan, bilen står snällt och bara väntar på att bli plågad så varför inte? Jag gör mig själv i ordning och pillar lite med kameran för att få den redo, det var premiär för mig med rediga bälten i bilen och gud vad bökigt allt blev för en välmående skånepåg med allt mekk :- )

Nåja till slut var jag redo och taxade så sakta ut i yttre depåområdet, får klartecken omedelbart och rullar ut på det svarta, det är en befriande känsla såhär på premiären att få öka farten, jobba sig igenom växlarna sakta och börja jobba upp lite arbetstemperatur i grejorna. Som så många andra år så känns faktiskt bilen trist, mjuk och långsam, jag vet med mig detta och kör på något varv till innan jag tröttnar och kör in i depå, jag rattar lite på chassiet, kollar luften och ger mig ut igen, bilen känns nu bättre och lite mer underhållande men vi har en bra bit kvar till Nirvana..



I slutet på Pass 2 förstärks ett missljud så pass att jag avbryter i förtid, min misstanke går mot hjulbultarna och mycket riktigt har dom börjat lossna, jag vet inte varför men dom lossnar helt enkelt när dom blir varma, efter ett par år borde väl färgen i konan vara bort och problemet löst kan man tycka. Efter att ha dragit åt dom ordentligt känns det bättre, jag tar det lugnt och bara njuter av träffen och alla bilar, det blir lite fler varv och under tiden jag är ute ser jag inte en ända incident. Även cupen verkar lira på utan för mycket problem men med full action vilket uppskattas, grabbarna i cupen kan verkligen vrida på ratten och hänger man bara med i klassindelningen är det riktigt spännande att stå och kika på.

Själv lullar jag omkring lite och njuter av livet när det är som bäst, jag tar ett tjöt med Lewan som är vår fotograf denna helg och han måste ha asbetshandskar på sig då kameran glöder! Även om denna dag hade fokus på Cupen ute på banan fanns det gott om tid för gatbilarna och ingen borde vara missnöjd, alla verkade nöjda under hela dagen i alla fall. Som alla vet har allt en ände och så även denna dag, till slut kändes det lagom att dra sig mot boendet och få göra kväll, det hade varit en redigt lång dag och faktum är att jag inte mått riktigt bra under hela dagen. Väl hemma var det gott att slappna av lite och prata av sig om dagen, dom flesta av oss gick omkring med ett fånigt leende efter att all förberedelse inför helgen hade slagit väl ut.

Lite senare på kvällen efter att alla var tillbaka och kände sig lite utvilade hade vi gemensam middag på Motellet, ett glas vin till maten satt perfekt en dag som denna och maten smakade dessutom riktigt bra idag. I vanlig ordning satt man och diskuterade allt som hänt, många hade åkt ringtaxi och fått sig en resa, vissa var glada för fina "putsbilar" dom upplevt och en del dom uppskattade helheten.

Efter middagen gjordes en repris på gårdagen med samkväm på parkeringen, denna lösning med bilarna direkt utanför respektive rum är en grym grej och lyfter Sjögestad nåt grymt. Det är cool att kunna traska omkring och sparka däck och kolla lösningar med mera. Kvällen varvades med småmek, filmvisning, allehanda minnen från dagen och svunna tider och jag tror det var fler än jag som bara gick omkring och myste. Själv kollade jag en hel del filmer med ett par mkt trevliga filurer från Skåne i form av Simon och Fredrik, riktigt sköna lirare även om Sebbe den tredje killen i deras "gäng" inte var med (tyvärr) Vi turades verkligen om att häckla varandra för våra brister och stämningen var rå men hjärtlig, precis så som jag vill ha det :- )

Ganska mycket senare på kvällen när mörkret hade fallit var det tydligen dags för en seriös fotosession, en av 2 M5 E39 ägare visade sig ha en böjelse för att fotografera och vi körde upp våra bilar i skogsgläntan PRECIS vid boendet, det var relativt tufft då bilarna är låga och vägen högst ojämn, men vi var nog en 5 bilar som blev förevigade under stor koncentration. Stor tack till Linus för din insats!



Då morgondagen är den stora bankörningsdagen för egen räkning och våra åtagande gentemot klubben är mer eller mindre avklarade hade jag en lugn kväll, jag gick och la mig strax efter midnatt för att vara på hugget i morgon bitti, gissa om man somnade gott efter en sån här superdag!

Tack till alla som gjorde den så lyckad

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Söndag

Söndag morgon vaknar jag i arla morgon och mår betydligt bättre, borta är allt magont och som en bonus ser det ut att bli bra väder idag! Efter att ha gjort iordning mig själva och stämt av så att allt är klart med bilen tar jag mig bort mot frukostbuffén som längtar efter att bli uppäten och jag gör vad jag kan för att uppfylla dess önskan. Efter att ha kompletterat med en balja kaffe är jag pigg och alert, övriga vänner verkar ta det något lugnare men droppar en efter en ut ur sina små rum.

Då våra åtaganden för dagen är minimala stressar jag inte utan lutar mig tillbaka och njuter av en god kopp kaffe en solig morgon, jag funderar lite över hur dagen kommer att se ut och inser att jag börjar bli lite taggad, jag hoppas innerligen att jag och bettan skall hitta runt idag och att jag får tillbaka den där goa känslan när jag vrider runt henne på Mantorp.

Till slut bestämmer jag mig för att på tu man hand dra mig bort mot banan, först via lokala soppahaket för att minimera risken för att bilen suger torrt vilket den gör strax före halv tank. Väl nere vid banan är det dags för förarmöte, det var ett mindre antal åhörare idag och det hela komprimerades något dock utan att tumma på det viktiga. Vi modifierade även dagens schema vilket medförde att vi fick ännu mer tid på banan, man insåg att det nu fanns nästintill ett överflöd av tid på banan och även dom mest inbitna skulle få så dom teg :- )

Ute på parkeringen insåg man att dagens deltagare verkligen var ett nerkokat antal av gårdagens och det lär inte bli trångt ute på det svarta. Uppskattningsvis 25 bilar tänkta för bankörning fanns på plats. Själv hade jag väl klumpat ihop mig med Simon & Fredrik så man hade någon att hänga med både på banan och utanför. Innan det blir körning går jag över bilen lite lätt och sedan förbereder jag kameran för lite filmning, hittills så har jag väl inte varit supernöjd med det faktum att kameran överexponerar det på utsidan hur jag än ställer den, nåja tids nog löser det sig väl.

I vanlig ordning börjar jag dagen där ute i ett makligt tempo, lite som jag själva så behöverbilen en stund på sig att komma igång, jag menar ingen av oss är några ungdomar längre, snart kan man ju gå med i oldtimer med en E36, Nåja för att checka av bilen, få lite temp i däck och oljor så gasade jag runt med lite lägre tempo, efterhand som varven passerades ökades tempot så sakteliga för att till slut nå ett trevligt tempo men ändå med lite marginaler. Efter att ha fått igång oss båda ordentligt och kört en lagom skvätt med varv tar jag en paus i depån, det är ganska gött att inte ha någon press på sig och kunna alternera mellan rattvrideri och däcksparkande. Viktor som hamnat snett här i livet och lirar golf istället för att sparka igång sin kärra påmindes om mitt löfte till han tidigare i vintras.

Simon


Rapp (varför han nu heter så?)


Löftet var att bilen stod till förfogande några varv om så önskades för vad gör man inte för en broder på väg utför. Efter lite eller rättare sagt väldigt lite övertalning drar Viktor på sig sin utrustning och häktar på sig bälte för en liten runda, jag drar lite kort vilka brister bilen har och vips är han iväg. Jag är inte speciellt orolig av mig och var övertygad om att Viktor skulle fixa detta bra. I samband med att han drog ut på banan noterade en "granne" en liten oljefläck där vi stått, först ignorerade jag det hela men efterhand insåg jag att detta bör undersökas närmare.

Viktor hade nog svårt att sluta köra för dom där "några varv" kändes plötsligt långa och jag hörde hur motorn varvades ur ordentligt (som den normalt skall göras såklart) Nåja till slut kom han in och hade det där fåniga klassiska leendet som man har när man haft skoj.

Ganska snabbt konstaterades att Viktor haft skoj och tanken var väl detta så att han fick en nytändning och kan komma in i gamet igen. Om inte får vi väl skramla ihop till en "Anonyma Golfare" kurs så han kommer ur träsket. Lika snabbt konstaterades dock att bilen släpper olja, inte så att det rinner ut men det droppar relativt mkt. Vi rullar bort bilen till ytterområdet och hissar upp bilen, man ser tydligt att hela bilen är våt undertill och jag börjar nu tänka att dagen är över och jag ser bärgningsbilar framför mig.

Simon är en hygglo man och börjar kika lite och inser snabbt att vi har ett läckage längre upp i spisen, vi rullar tillbaka till miljömattan och verktygen och börjar lite mer seriöst leta felet. Uppifrån kan man se att det är blött högt upp och efter lite luskande börjar vi med gemensamma krafter misstänka en banjokoppling vid oljetempsgivaren, detta var ett problem jag hade även förra året och ett hopp om en enkel lösning tändes. Efter lite pill och lånande av verktyg så lyckades Simon spänna kopplingen en kvarts varv vilket är en hel del. Det droppade fortfarande men jag drog en tur ut mot motellet till och tillbaka. Det droppade fortfarande men betydligt mindre och nu bevakade jag det hela ett tag och insåg att det troligtvis bara var rester från det tidigare läckaget.

Efter ett bra tag insåg jag att det med stor sannolikhet inte var ett problem längre, stickan visade ingen diff på nivån så jag kände mig relativt lugn och beslutade mig för en försiktig liten stint. Både Simon & Fredrik är relativt nya och framförallt på Mantorp, själv har jag inte kört här så mkt iheller men hade lite fler varv än dom, jag hade iakttagit deras framfart tidigare och hade ett par förslag på hur dom kunde öka farten, dealen var att vi lekte lite följa John och samtidigt filmade både framåt och bakåt för att få lite coola filmer.. Vi tar några lugna varv och om jag visar dom rätt vet inte jag men en sak är säker att mitt spår är betydligt snabbare det upptäckte vi ett flertal gånger. Det är riktigt skoj att köra ihop även om man tar det lugnt, det är skoj att byta plats då och då och det behöver inte vara 100% attack för att vara underhållande.

Lite senare på dagen har antalet bilar tunnats ut ordentligt och man börjar se vilka som kramar ur det sista ur både bilar och banträffen, uppskattningsvis ett tiotal bilar är kvar och till det någon instruktörsbil så det blev hur mycket körning som helst med Open pitlane och det var nog snarare föraren/bilen som satte gränsen än något annat. Själv passar jag på att nöta men kör med jämna mellanrum in och kollar hur oljeläckaget ter sig, en liten droppe på 5 minuter känns safe, det är åtminstone löst såtillvida att jag kan fortsätta köra och ta mig hemåt. Även hjulbultarna ses över mellan varven.

Flytet i körningen har nu infunnit sig och dom varven jag kör i egen takt flyter på riktigt bra, bilen känns neutral och lider inte av den överstyrningen jag hade på Knutan sent förra året. Det som jag har noterat är att lådan knorrar när femman petas i och om det är relaterat till den nya oljan i lådan vet jag inte men det känns som att det KAN vara orsaken, detta är något jag skall ta fatt i när jag kommer hem. Ett glapp i drivlinan som känns komma från slutet på kardan/diff är ganska påtagligt men med lite snällare körning och varsam hantering av koppling funkar det bra. Här vet jag inte vad som är felet, jag noterade i alla fall innan avfart att diffen och kardan satt fast, möjligtvis ett ganska stort spel när man vred kardanen, men det är kanske brukligt?

Mat och sov klockan har nu börjat ringa, någon tid för att sova finns såklart inte men mat är ju ett måste för att frodiga skånepågar, dom andra är inte så svårflörtade dom i heller och snart sitter vi och dinerar, maten är väl inget under av gastronomi men helt ok och förhållandevis humant prissatt. Det är skönt att koppla av lite och dra en kopp kaffe, samt vatten i mängder för att ersätta det man tappar därute på banan. Nåja det går ju inte att sitta av hela dagen här så vips är man fastbältad igen och på väg ut, vi beslutar oss för lite mer följa John men ganska snabbt får jag ett kraftigt missljud i bilen, jag kör in och ser över bilen men inser att jag plockat upp gummi från banan och rullar ut igen med total ignorans inför detta malande ljud, med tiden avtar det och jag känner mig lugn igen.

Några incidenter att tala om förekommer inte under dagen eller ja där var en i klubben som tog korta vägen till Mjölby och fick bärgas men det slutade relativt bra och efter lite översyn var bilen ute på det svarta igen, personligen tror jag en viss Porsche framför triggade men vad vet jag, huvudsaken var att det gick bra! Personligen hände INGET under hela dagen, ok jag var ute på curbsen i slutet av varvet en gång men det var allt och det är jag glad för, bilen får trots allt gå utan några fingrar i mellan och även om jag känner mig trygg i min framfart är man såklart närmare en avåkning än om man glider fram sakta..

Den senare delen av eftermiddagen har nu kommit och jag är sugen på lite coaching, Mantorp och jag har aldrig varit överens riktigt och banan är mer teknisk än man kan tro (tycker jag i alla fall) Regnell är den som jag tar ett par ord med och hör om han vill vara dragbil vilket han ställer sig positiv till, vi kommer överens om att turas om att dra då det kan vara lärorikt även för en mer erfaren förare att kika på andras spårval samtidigt som han lättare upptäcker misstag i min framfart.

Dessa pass vi tog här mot slutet av dagen skulle visa sig vara dom mest givande av alla under hela helgen, då vi hade mycket snarlika bilar (även om deras är betydligt mer seriös) och även kände varandra lite kunde tempot höjas för att få det där naturliga spårvalet, för hur enkelt är det att köra sitt normala spårval i kryptempo? Vi turades om att dra och det var skoj att följa då jag insåg att på 9/10 partier hade vi ett mycket likt spårval, visst fanns det ställen där vi var något olika men det kan också handla om bilarnas grepp/bromsar/prestanda samt det faktum att jag fortfarande efter flera år är usel på att nyttja banans bredd.



När det återstår en timme av dagen vill ledningen bryta då det bara är en handfull bilar kvar, det hela slutar med att vi kompromissar och kör till 16.30 vilket vi slitvargar tyckte lät bra, vi är nu bara 3 bilar ute, det är Jag, Regnell och en viss Alpina Touring med en chaufför som sannerligen kan ratta runt sin kärra trots lång frånvaro från banan. Vi drar ett antal varv jag och Regnell, den sista bilen håller sig långt bakom oss hela tiden och är inte med i leken. Vi kör nu följa John men med ett riktigt högt tempo och det är underhållande på allvar, fortfarande är det inte talan om någon tävling eller så då vi turas om att dra men då vi är mer eller mindre 2 bilar på banan känns det ok.

Till skillnad från korven så har denna tillställning en ände och vi blir till slut avflaggade för dagen, det känns inte alls vemodigt utan jag har nog det där fåniga leendet framme efter eftermiddagens rattande som gick bra, bilen svarar på mina önskemål även om jag hade önskat nya fräscha belägg istället för dessa lite väl använda, bilen stannar men slaglängden är lång och dom fadar en aning i slutet av banan.

Hela dagen börjar nu rundas av och det är dags att likt en transformer förvandla bilen till något med kanske inte komfort men lite mjukare och behagligare framfart. Efter att ha bytt alla däck lastat in allt skit man har med sig så är man lagom mör. Innan vi drar hemåt så åker jag bort och tackar övriga arrangörer och instruktörer för en trevlig helg, jag gratulerar Toth till sitt mål att komma under 8 min på Mantorp eller hur var det nu med SUB 8?



Det sista vi gör innan vi lämnar Mantorp och hoppar på motorvägen är att toppa upp bilarna och handla lite dricka att ha längs med vägen. Än en gång det kändes inte deppigt att lämna stället, vi har haft en toppenhelg och man är fortfarande uppe i varv efter dom sista härliga passen, att jag dessutom inte skulle hem utan vidare till nästa rolighet gjorde inte saken sämre. Vädret är fortfarande top notch och grabbarna som ligger före i sin trevliga compact och den där skabbiga 02:an (ni vet vilken) blink blink, håller ett perfekt tempo, lappen i behåll med vi kommer samtidigt framåt! Vägen ner mot Vättern är väl ok men vätternleden är bara så vacker, speciellt en solig kväll som denna, att vägarna dessutom svänger lite inspirerar till lite rolig körning.

Målet för min resa ikväll är Hässleholm och gamla regementet P2, under helgen har Lille Mats rallyt gått av stapeln och en hel hög med goda vänner härbärgerar i en kasern på området, det blir väl lite mer grill, dricka nåt gott och ljuga lite om hur fort man kört i helgen, dock inte för mycket då ett par av dom på kasernen var på Mantorp fre-lör. Att båda mina medresenärer passerade Hässleholm på vägen till byhåla var helt perfekt, det kändes tryggt att ha med någon utifall att något skulle hända.

I Värnamo ringde tydligen Simons matklocka för han började vifta ivrigt att vi skulle svänga av och pekade med hela näven mot flabben, det fanns ju inte mycket att välja på utan man svängde av snällt. Efter en äkta trashfood session på BK rullade vi vidare mot nya äventyr, takten var trevlig och vi var raskt på skånsk bördig jord igen! Mot slutet blev det lite trevligare, busigare väger vilket märktes på oss alla. Till slut skiljdes våra vägar åt precis innan Hässleholm, jag tror vi alla kunde vara överens om att vi haft en riktigt trevlig helg.

Själv gled jag vidare mot P2 och fann ganska snart mitt gäng grillandes tyska Wurstar och skålandes i allehanda drycker, det blev en rolig kväll med ett helt annat gäng och vi garvade friskt mest hela tiden. Dagen efter var det långfrukost i ett härligt väder och någon timme senare bröt vi upp, det skulle såklart bli riktigt gott att komma hem nu efter att ha varit borta relativt länge.

Skall jag försöka summera helgen så blir det TOPPEN! Jag tyckte det mesta stämde, vi hade inga skandaler eller dylikt. Kärran rullade på vettigt hela helgen även o lådan knorrade och drivlinan var lite slapp och beläggen lite slut. Blinkersregeln funkade kanon och jag tyckte alla skötte sin uppsikt med få undantag, jag råkade själv passera en i farten som inte blinkade men det var ett rent misstag.

Vädret var ju även toppen hela helgen, det var inte för varmt, ingen nederbörd, med andra ord var det kanonväder. Jag uppskattar också alkotesterna och dess resultat, vi kommer troligtvis att vara trendsättare med detta bland dom lite mindre klubbarna. Arrangemanget som helhet var toppen dock kändes söndagen som lite waste of money, här krävs det ökad närvaro eller så får vi nog räkna med att den dagen fasas bort. För egen räkning har jag redan längtan till nästa träff med klubben som för min del blir Anderstorp, Kullen känns lite avlägset och jag föll inte pladask för banan även om både jag och bil gick bra där.
Jag vill passa på att tacka alla som lagt ner tid på denna träff, jag har själv varit aktiv i planeringen från början och sett det hela växa fram, extra skoj är det såklart när allt flyter på och alla är nöjda.

Vid pennan (det lilla som är kvar)

Johan Sjöström

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lördagens text nerplitad!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Lite OT, men klockrent kåseri i BB om vinterbilen. Been there done that. Inga bilder på skönheten?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Davve skrev:
Lite OT, men klockrent kåseri i BB om vinterbilen. Been there done that. Inga bilder på skönheten?


Hehehe jag kan väl säga som så att det kåseriet är NÅGOT omskrivet för att inte väcka anstöt, herrejösses vad jag hatade den bilen.

Bild?? det var ju inte fotogenique precis, har bara en bild så här på direkten, vet inte om man ser den så tydligt, en bra bit fram i mitten står den





































_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2235



Trevliga och välskrivna träffrapporter som vanligt! thumbs up
Alltid lika kul att läsa.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



ALLTID extremt trevligt att läsa dina "alster", Johan.
När kommer boken "En skånings memoarer" alternativt "Johans bekännelser"?
Hur var det, du ska inte med till knutan på tisdag va? Jag besiktigade min idag,
Så jag är numera mer än redo
Mekarlördag imorgon för mig och Simon, Fredrik skulle tydligen hålla klättringskurs
Kom gärna "inom" om du får tråkigt!


_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Johan Sjöström skrev:
Lördag

Det blev ett antal härliga varv med Magnus bakom ratten och det är en speciell känsla när växlarana dunkas i allt eftersom farten skenar iväg, det gick snabbt men jag kände mig mer trygg är när frugan fickparkerar på en tom stormarknadsparkering,


+1 på den (berätta inget för min fru snälla...)

_________________
Janne Ström
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Johan Sjöström skrev:
* BILD PÅ ENORM EXPLOSION *
Den fick vad den förtjänande m.a.o. Och i vanlig ordning kanon rapportering från träffarna. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
söndagens eskapader är nu dokumenterade https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=2033

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Trevlig läsning som vanligt .
Men ett jäkla gnällande på golfen, haha det är återigen INTE den som är orsaken till att bilen står där den står .

Återigen ett tack för provkörningen, ja det blev nått varv mer än jag tänkte, men efter 3 varv tänkte jag, äh ett till, sen efter det tänkte jag att nu har jag ju börjat känna lite på bilen, men sen kom förnuftet tillbaka och sa "det är inte min bil, det räcker nu medans det fortfarande går lugnt".
Hur många varv det blev har jag dock ingen aning om .

Det var som sagt riktigt roligt att få känna på en 2,8 litare och annan utväxling, drog betydligt bättre än 325:an som absolut inte har nån ork förns absolut lägst 3500varv, din känndes som den drog på riktigt fint redan från 3000.
Det var en helt klart välbehövlig körning, tråkigt nu dock att 328:an inte gick igenom besiktningen och kommer kosta en del slantar som heller inte dom finns .
Jaja, det löser sig nångång

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Viktor så länge du lägger upp texter innehållande orden golf kommer jag att tråka dig, se till att få igång kärran din så bjuder jag på pilsner en ljummen augustikväll i utkanten av Kågeröd!

Jag har följande tillgodo på dig

1 liter olja
4x1mm trippelåtta
100 varv soppa




Ps blocket har avdelningar för golfprylar ds.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Haha, bara o ta det då
Jag har faktiskt börjat på en plan med bilen, det jag inte vet än är vem som kan byta utväxling för en vettig peng, tänker inte prova själv, annars är det bara ett batteri som kostar i inköp, plus lite smått o gott då förståss .

4x1mm trippelåtta... hmm, kanske gnuggade i nån kurva men så lugnt jag körde så är det knappast troligt , men kan nog ta upp lite gummi klumpar nån gång o gägga på.
100 varv soppa... så törstig är den la ändå inte?

_________________
Viktor Starkman
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Välskrivet som alltid, det låter som man missade en bra helg.

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Franzetti skrev:
Välskrivet som alltid, det låter som man missade en bra helg.


Visst hade vi det bra men du har väl nyttjat julklappen rätt flitigt vad jag förstått och har en del i bagaget oxå!
Vi ses kanske på Anderstorp eller åtminstone på Knutan men definitivt på ringen!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Måste upp på en högre nivå än 17:e plats så jag får väl skriva något i tråden men turbo blir det inte

Inte så mycket action just nu, igår betade jag av ett par extremt tunga poster när jag shimsade in en bältesögla och kollade oljan samt var och handlade en flaska RBF 600. Jag har även börjat fila lite på någon form av coaching nere vid ringen i höst och har via Dale på Bridgetogantry fått en kontakt, vi får se hur det utvecklas men det finns även ett par andra ess i leken.

Bilen i sig skulle behöva lite kärlek men vi får ta det efterhand, nästa projekt blir kanske att byta lådan som nog sett sina bästa dagar, nu vill jag bara bli helt klar över om det är 100% bolt on med 5vxl M3 låda och 328 kardan. för dom grejorna ligger bara och väntar sedan länge. I samma veva hoppas jag få klarhet i vad som genererar glappet/klonket i drivlinan.

Just nu är jag jävligt sugen på att ratta lite knutan men balanserar hela tiden på en tunn linje mellan bankrutt och utfattig. Däck o bromsar måste räcka hela säsongen och det viktigaste just nu är att jag har grejor som funkar nere på ringen, här hemma löser det sig enkelt var man än är. Om allt flyter så kanske det blir några knutanvarv i slutet på den här månaden och det hade räckt för att lugna ner mig lite. Jag ser även framemot Anderstorp med BMW SC det kommer att bli roligt.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Julklappen används flitigt
Och åker inte du fort nog med nuvarande vxl lådan??
Du kan få min ifrån 02 an så blir livet mera rättvist

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Jag inte bara ser dubbelt
jag skriver dubbelt oxå

Ingen mera jäger i kväll

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Den nya lådan lär inte göra bilen snabbare, tvärtom då den väger en hel del extra. Men andra halvan av förra säsongen och denna än så länge har jag känt mig hämmad av det faktum att jag måste tänka mig för och vara lite försiktig/tydlig med vilken växel som skall i, det är relativt lätt att få i fel växel nånstans runt 3,4,5

Försvinner det symptomet så kanske det kan kompensera ett par hekto av mervikten..

Gällande jäeger så spar dig till september kompis!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 177, 178, 179   >>
38 besök idag (863107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande