Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 177, 178, 179   >>
17 besök idag (863086 totalt)
Sebastian Nyberg
Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008
Inlägg: 617



Johan Sjöström skrev:
Mitt i alltihopa är lördagen från senaste ringenresan med Fartfabriken klar, mer bilder kommer!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=48875&start=108




_________________
BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
BTG skrev:
Är det inte bara att svetsa dit en bit gängstång Johan? Måste du skära loss och byta hela biten?


Visst hade det funkat när du säger det och som en lösning om det blir problem med leverans av delen fine men annars känns det tveksamt, grejorna var rostiga,ihoptryckta och om jag förstod Tobbe rätt var det ingen rocket science att få ihop även om jag själv ALDRIG ens hade funderat på att försöka

För övrigt bra input vilket uppskattas thumbs up


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Ajaj med krängarfästet. Mitt flög sönder förra sommaren på knutan. Efter som jag skulle på europaresa dagen därpå, blev det en månad med slagsida utan främre krängare genom Europa Var rätt ok att byta. Svårast var att rensa bort dom gamla. Notera pluralis. Jag tycker nämligen att du ska bra båda. Den andra är garanterat lika dålig.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
frapp skrev:
Ajaj med krängarfästet. Mitt flög sönder förra sommaren på knutan. Efter som jag skulle på europaresa dagen därpå, blev det en månad med slagsida utan främre krängare genom Europa Var rätt ok att byta. Svårast var att rensa bort dom gamla. Notera pluralis. Jag tycker nämligen att du ska bra båda. Den andra är garanterat lika dålig.


Ligger lite i vad du säger men det får bli efter säsongen tror jag. Det sjuka är att jag känner inget i bilen, ok lite vibrationer i ratten men i övrigt beter den sig som vilken flakmoppe som helst. Borde vara ett bra tecken på att man har lite att lära i frågan om att känna sin bil. Tittar jag på skadan ser det inte helt färskt ut så det hade inte förvånat mig om jag kört ett tag med detta.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Sitter och funderar lite på det här med kränghämmarfästet, senaste banträffen jag var på så var ju bilen extremt överstyrd och det enda som skiljde på bilen var däcken, kanske var det så att kränghämmarfästet gått av i mellan förra och förförra körningen och att det var orsaken till bilens konstiga beteende?

Än mer konstigt är ju att mitt personbästa putsades på knutan förra gången, hur fasiken tolkar man detta?

/förrvirrad..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Johan Sjöström skrev:
Sitter och funderar lite på det här med kränghämmarfästet, senaste banträffen jag var på så var ju bilen extremt överstyrd och det enda som skiljde på bilen var däcken, kanske var det så att kränghämmarfästet gått av i mellan förra och förförra körningen och att det var orsaken till bilens konstiga beteende?

Än mer konstigt är ju att mitt personbästa putsades på knutan förra gången, hur fasiken tolkar man detta?

/förrvirrad..


1) Ja, det verkar rimligt att kränghämmaren var en förklaring till att greppet var så dåligt,
jag hade ju ett liknande fenomen då framkrängaren hade pajat i min egna bil förra året,
kolla t.ex vid 3:05..

https://www.youtube.com/watch?v=NAkso_TLV-E&feature=youtube_gdata_ . . . .

2) Att du putsat personbästa beror väl mest på att du nu kör bättre (och att det fanns en del att förbättra ).
Finns alltså ännu mer att hämta då bilen går som den ska. Kanske borde jag börja bli orolig.

_________________
--
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1138



Johan Sjöström skrev:
hur fasiken tolkar man detta?

/förrvirrad..


Att det är dags att skaffa en banbil som inte spontant sönderfaller snabbare än uran-235?
(Jag har många bra tips.)

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Inte mycket till action idag iheller och jag vet inte riktigt när det händer något.

Grönt kort trillade in idag, känns bra att ha i handskfacket in case of man skall gå med i Club Bongard.
Jag vet att plåten till kränghämmarfästet är kommen nu skall vi bara spika en tid för arbetet. Sandtler strulade lite med leveransen på bla belägg men efter många om och men blev det en rätt ok lösning tror jag.

Jag fick beställa deras Enduranceversion av DS3000 som kostar 45 euro mer dock så lyckades jag pruta ner priset på dom med 45 euro så samma pengar som vanliga DS3000 men sämre bett och längre livslängd. Vi får se vad dom duger till helt enkelt, jag har hört att bromsar är överskattat ändå

Imorrn blir det nog att börja städa ur bilen lite lätt och fylla den med bra att ha saker som verktyg osv. Så 2 viktiga saker kvarstår: kränghämmarprylen och 2 plattor/öglor skall på plats. resten kirrar jag själv thumbs up

Man är väl allt lite tankspridd nu och fokus ligger kanske inte helt 100 på vardagen men så är det väl när man laddat för något ett bra tag. Gällande beifahrer så hoppas jag på det fortfarande, utöver ett litet tillskott i kassan är det fan så mkt trevligare, iallafall för mig

T-6 om en timme

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Senaste ryktet säger att det blir lite slip/svetsjobb i morgon för att lösa kränghämmarstrulet. Jag hoppas allt kommer att gå bra då jag är lite nervig med tanke på att det i vanlig ordning är lite dåligt med förbehåll. Men det är kanske så det skall vara, allt löser sig ju på endera viset i vanlig ordning.

Jag fick rapport idag att mina belägg landat i Nurburg så då är det säkrat iallafall, tack för hjälpen Michael thumbs up Senare idag skall jag plocka upp nyskodda fälgar och sedan blir det väl en runda till garaget för lite småpill med bilen, vad exakt återstår att se.



idag är det bara sex i huvudet på en, ja alltså sex dagar tills man åker..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det där med bara sex i huvudet verkar ju stämma för i kväll hände det som bara inte får hända.
På väg från hemmet för att kika på en vinterbil (Compact såklart) backar jag bilen rakt in i frugans BMW, det var rent slarv och det finns inga ursäkter. Det ser sannerligen inte bra ut på frugans bil men som en skänk från ovan sträcker sig skadorna på min till lite lack på höger sida av diffusern.

Fälgar/Däck är som sagt hämtade idag och sitter på plats i skuffen och väntar på att nötas ner på ringen. Jag har även varit på Bilia (låter lite bättre än volvo) och köpt på mig en svetsprimer som vi tydligen skall använda imorrn när vi gör vid kränghämmarprylen.

Jag börjar känna stressen inför resan men det reder sig alltid, nu vill man bara komma fram och att tiden typ stannar upp

Jag fick förresten Speedlabs lilla guide idag oxå, perfekt att ha när det känns kymigt på banan, bara att följa tipsen på åtgärder för att försöka hitta lösningen. Kan varmt rek detta blad för ynka 60 pengar.

snart bara 5 i huvudet

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

thumbs up thumbs up

5 Dagar bygger man ju nästan en ny bil på!

Gamla Verdexa menar du väl

_________________
Daniel Steiner
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Svartlock skrev:
thumbs up thumbs up

5 Dagar bygger man ju nästan en ny bil på!

Gamla Verdexa menar du väl


Verdexa ja, där har man lagt pengar på bilar innan man såg ljuset!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 495



Lycka till imorgon
Jag hoppas du får ordning på allt

Blir det ny bil till frun nu??

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Franzetti skrev:
Lycka till imorgon
Jag hoppas du får ordning på allt

Blir det ny bil till frun nu??



Det hoppas jag oxå annars får vi väl försöka få fart på din gamla gunghäst!
Ny bil till frugan? Ånej hennes är ju från 2000 talet!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dagen till ära har livet visat sig från lite ljusare sidor än igår och det uppskattas. Var under dagen iväg och handlade fälgtvätt, och lite annat, efter jobb blev det lite tvagning av banfälgar och gatfälgar inför resan, grymt medel till fälgarna som blev rött som rödbetor efter ett tag och då rann det mesta av, tacksamt när man har belägg som skitar ner så pass mycket som dessa. Lite senare blev det besök i garaget en kort stund. Jag hann med att fixa lite med bältena till passagerarsidan, plocka fram lite grejor som skall packas in samt hämta bromsvätska till min regelbundna luftning.

Framemot kvällen blev det besök hos Need For Speed och Tobbe för åtgärd av mitt defekta kränghämmartorn. Vi kom igång med arbetet ganska omgående vilket var bra för man vet aldrig hur alt flyter på. Efter att ha demonterat lite bromskylningsslangar och plockat bort kränghämmaren var skadan blottad och arbete kunde börja på allvar. Vi började med att borra bort punktsvetsarna som satt ordentligt, efter att ha insett hur bra dom satt skars tornet rent sonika av på mitten med en kap och därefter var det betydligt enklare att få av det defekta tornet

Medan jag slipade balken jämn och fin samt målade området med svetsprimer förberedde Tobbe det nya huset med lite hål till punktsvetsarna. Det nya huset behövde sig en känga med hammaren för att passa perfekt mot rambalken, vi kom fram till att plåtbiten var skev och givetvis inte min bil :-) Första svetsen kom ganska fort och sedan gick det av bara farten, ett par ställen var lite trånga att komma åt men till slut var Tobbe och följaktligen jag nöjda med hur allt satt. Vi passade även på att byta ut ett kränghämmarstag som var lite slitet. Efter att ha målat området med lite coola produkter för att skydda mot nya angrepp så passade vi på att lufta bromsarna och tömma oken på lite knutan-vätska, när det var avklarat hade färgen torkat och kränghämmaren kunde monteras igen. Även slangar till bromskylning återmonterades. Jag hann även med att putsa bort lite gummirester sedan Knutan men hela bilen skulle behöva en seriös tvätt.

När allt var klart kände jag mig otroligt lättad, underbart vad skönt det var att ha detta bakom sig. Ett stort fett tack till Tobbe och Need For Speed som ställde upp trots lång dag på jobbet. Det är helt underbart att få hjälp när det kniper som i detta fall. Precis innan jag drog noterade jag att ena bakljuset var släckt, lampan var hel så jag blev lite skum, fick tips om säkring och kikade på detta nä jag kom hem. Det visade sig att et var en säkring som var kass och efter att ha bytt den började lampor lysa precis som tänkt.

Fortfarande återstår en del saker innan avfärd

Packa Bilen
Tvätta Bilen
Putsa Rutor
Tanka
Fixa bältesöglor
Tejpa upp lite kablage i skuffen
Säkerligen en hel del andra tunga prylar :-)

Imorrn blir det förhoppningsvis leverans från Fartfabriken som åtog sig att svetsa mitt fjäderbenstag, vi får hoppas det gick att rädda. Det kommer troligtvis även att bli ett besök i garaget. På fredag skall vi sätta öglorna på plats sen är det minsann dags! Gissa om man är sugen.

Biten som skall ersätta den på bilen


Borra,slippa,hacka bort det gamla


Saken är biff


Här förbereds för lite punktsvetsning


Tilljämnat samt svetsprimer pålagd


Även på plåthusets botten


Här börjar bitarna komma på plats


Nytt stabilisatorstag på plats


Krängaren på plats!


EDIT: Det står VI betydligt oftare än det borde göra, jag var dock väldigt duktig på att hålla ficklampan och lite annat

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

thumbs up thumbs up

_________________
Daniel Steiner
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En sak till, den främre kränghämmaren har en längre stund suttit "snett" alltså på hårdaste läget på ena sidan och mellanläget på andra sidan, kan det vara ok som ett mellanläge i hårdhet eller blir det snedbelastning på nåt vis?

Nåja nu är krängaren satt i sitt yttersta läge på båda sidor och är alltså så hård den kan vara, frågan är hur rätt detta är nere på Ringen, här får folket gärna kommentera. Som tur är så är det ingen rocket science att ändra den om behovet skulle uppstå.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Snyggt jobbat thumbs up Nu har du bara den "svåra" sidan kvar. Kanske missförstår jag men om du monterar stagen i dom yttre hålen på krängaren, så är det det mjukaste läget.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 758



ju längre ut mot ändarna på krängaren du kommer desto mer flex blir, alltså mjukare. Hålen längre in ger mindre flex och därmed hårdare. Låter därför som du nu har krängaren i mjukaste läget. Och det är inget bra att ha olika hål på respektive sida!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Precis som Frapp sa och 964 fyllde på så är den på mjukaste läget. Jag kommer troligtvis att dra upp den till mellanläget imorrn, synpunkter på detta tas tacksamt emot. Jag gjorde alltså en tankevurpa och tanken var att sätta den på hårdaste inte mjukaste.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4223

Hjälpmoderator

Jag förstår inte hur det kan göra något att ha den på olika hål.

Krängaren är ju summan av båda sidorna / hela delen, kör man bara samma hål så blir man ju av med många av justermöjligheterna. Det finns flertalet knivkrängare som bara har kniv i ena änden tex.

Bara dra på, man ska ha bra mycket krängare fram för det ska börja gå på fel håll enligt min erfarenhet.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 113, 114, 115 ... 177, 178, 179   >>
17 besök idag (863086 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande