Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 177, 178, 179
41 besök senaste veckan (862746 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Som en del kanske vet har jag varit nere vid ringen en vecka till nu med fruntimret, så den förra resan som var på 12 dagar tror jag inte jag mäktar med att dokumentera till fullo då jag har svårt att skriva lite utan det blir lätt en memoar en del vet säkert vad jag menar :-) Förra resan var belagd med en del tekniska problem som förvisso löstes men det tar värdefull resetid i anspråk. Även denna resan var det alldeles för mkt som skalade av användbar bantid till förmån för att lösa problem med bilen.

Ett oljeläckage spökar med mig men vi tror nu att det kommer från 2 packningar i botten.
Framdäcken tog slut (nya köptes på plats)
Beläggen bak tog slut (hade nya i garaget så dom byttes på plats)
En lambdasond med fäste gick rakt av (fick den tillfälligt fastsvetsad på plats.)
Kraftiga vibrationer i hög fart (visade sig vara dom gamla framdäcken)

Bilen skall köras hem efter 24 timmars racet som vi skall ner och kika på i slutet av juni och då skall bilen få lite TLC. Även om den senaste resan innefattade mycket tid i jakten på lösningar gällande mina problem fanns det såklart bra stunder också och att det strular lite är en del av resan så är det bara.

När bilen väl går som den skall är den riktigt trevlig må jag säga, att chauffören börjar hitta runt och känner sig relativt trygg gör det också roligt såklart. Tiderna kryper neråt och utöver det så har jag börjat bråka med bilar som på pappret skall köra skiten ur mig, visst blir man omblåst av diverse bilar fortfarande men dom är mer lätträknade numera.

En annan sak jag gillar är dels att jag börjar få ett relativt brett nät av vänner och kontakter på plats, det är oerhört värdefullt såklart och samtidigt trevligt att känna en slags gemenskap därnere. Precis som jag själv alltid blir hjälpt försöker jag alltid hjälpa andra nya som rutinerade om jag kan vilket känns bra. Den här resan har jag haft ett par passagerare i bilen och det är skoj att kunna ge dom en upplevelse, ett par av dom har fått åka med på varv under åttan och några har varit på ovansidan men alla har verkat gilla det och det är ju skoj. Speciellt för dom som vill känna lit skillnad på sin egen bil dom kört dit och kanske kör till vardags och en bil som enbart körs där nere och som är med dedikerad till ändamålet.

En annan sak jag noterat är att sociala medier spelar en större roll än jag trodde, det har varit en del folk helt okända för mig och från andra delar av världen som kommit fram och berättat att dom sett massor av videos jag lagt upp på tuben, jag har träffat vänner från instagram och kört med dom och till 24 timmars skall en facebookbekant från San Diego joina och och även hänga med hem till Sverige. Det är klart intressant och skoj att man så pass enkelt kan bygga vänskap och dela intressen oavsett var vi finns geografiskt.

Men istället för att dokumentera hela resan i helhet var tanken att kanske dela med mig av lite minnesvärda episoder och en del foton och videos, jag hoppas det kan duga gott till folket då jag inte riktigt pallar hålla på och skriva som förr. Så jag lämnar lite utrymme här nedanför som jag kommer att fylla på efterhand

Roliga minnen från denna resan

Ett var såklart varvet med Sabine involverad, hon kommenterade min video och tyckte jag skulle tvätta bort flugorna :-) Jag grämer mig inte längre för att varvet sket sig, jag ser på mina tider och filmer att det kommer snart en förbättring.
------------------
Ett annat var när jag stötte på en bekant som jag träffat under många år där nere, Andy Carlile instruerade mig en gång för kanske 10 år sedan, en dag stötte jag på han i hans verkstad och han såg bekymrad ut, anledningen visade sig vara av teknisk karaktär inom ett område jag kunde hjälpa till med och vi löste det kvickt. Genast blev han lättad och det gladde mig såklart. Det hela slutade med att han satt bredvid mig senare på TF och försökte få mig att köra bil bättre (inget lätt objekt) Vi jobbade oss framåt och efter några varv var vi nöjda, nu skulle jag få jobba lite själva. Kvällen som var otroligt varm slutade med att Andy försökte trycka ner rutan på sin sida ovetandes om att den var trasig och vips hängde rutan på trekvart, med gemensamma krafter fick vi den på plats i gen och skrattade lite åt det hela.

En repetition dagen efter önskades av Andy och jag var inte svårövertalad alls. Nästkommande dags repetition fick ett "good" som svar och vi som känner Andy vet att han är ingen ordbajsare och ett good är ett good inget annat, han var nöjd med hur jag tagit åt mig av hans bannor i form av "us the whole track, brake earlier but softer, go on throttle a little earlier, shift here not there" osv osv.. Andy sa väl med eller mindre att det fanns 7.4x tider i mig och bilen, bilen som han för övrigt tyckte om och ansågs vara en bra bil, måhända lite mjuka fjädrar fram något jag ev ser över framöver.

Vill någon för övrigt ha hjälp av en grym instruktör så hojta till så förmedlar jag gärna kontakten. Andy har massor av rutin på banan och håller fortfarande rekordet på hoj därnere vilket han för övrigt satsar på att putsa i år om allt flyter på.

Ett annat minne kanske inte så skoj men underbart var när jag bestämde mig för att att köra några varv INNAN frukost, något jag inte testat förr vad jag minns, jag blev inspirerad av en vän som bodde hos Helga samtidigt och han började dagen med några varv 4-5 varv sisådär innan frukost. Så vid 07.30 var jag på plats och det var VERKLIGEN lugnt, utöver någon anställds bil och en utställning från Mercedes var jag ensam på parkeringen.

Det dök ett antal bilar till senare såklart men jag gjorde iallafall mig iordning i god tid och hade alla grejor på mig 5 minuter i 8. Plötsligt ringde klockan och vips var banan öppen, jag var snabbt iväg och tro på fan om jag inte kom ut först på banan, en baguette kom ut precis efter mig men bakom oss var det tomt iallafall ett tag.

Väl ute på banan hetsade baguetten på och jag släppte förbi då jag vare sig hade oljetemp eller däckstemp. Efter Adenauer Forst kände jag att nu kunde jag gasa på med gott samvete då körde jag ikapp och om baguetten och fick efter det ett varv i min ensamhet, att gå ut och in som första bil är något alldeles extra, jag tror bara jag varit med om det en enda gång tidigare och känslan ner jag ytterligare några varv senare taxade in hos helga för frukost var riktigt skön, varenda sekunds tvekan inför att gå upp så tidigt var som bortblåst och jag var mycket nöjd med mitt val. Video kommer om ett tag.



Ett annat intressant minne är det nerlagda hotellet vid Quiddelbach höhe (stavning) Vi har under många år skojat om att köpa det och renovera stället och skapa en svenskzon, med åren har såklart stället förfallit och rykten går om att det inte finns vatten eller dylikt i närheten som är tjänligt. Nåja en dag fick jag för mig att åka dit och kika lite närmare. Väl framme vägrade min tjej följa med då det inte kändes bra av någon anledning. Efter ett tag hittade jag en möjlighet att komma in på själva området som var omgärdat av höga staket. En olustig känsla kom krypande på mig men jag fortsatte. Någon hade under årens lopp varit där och troligtvis hade folk sovit där osv, när jag gick in i själva huset var den här krypande olustiga känslan väldigt påtaglig på ett oförklarligt vis, det var som att jag inte var välkommen eller som att något hade eller skulle hända där. En sak var iallafall säker och det är att skall man göra något av detta måste det rivas och byggas upp från grunden då det var oerhört slitet av tidens tand.

Efter att ha tagit lite bilder och kikat runt lite snabbt avlägsnade jag mig, olustkänslan avtog i takt med att jag kom bort från huset och jag tror aldrig jag upplevt en sådan känsla så tydligt. Nåja mina tankar om ett svenskplace där är numera ett minne blott. Låt stället få vila i frid säger jag. Ett antal bilder bjuds det på inom kort.




























_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Ligger det alltjämt sådana här gula vägbulor ut på banan? Eller har de tagit reson?


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det verkar vara lite från dag till dag, även upplägget för konerna. Dom gula är grymt störiga och stenhårda.
Dock brukar folk sprätta bort dom efterhand så på eftermiddagen är dom ofta "ur funktion" så att säga.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Johan Sjöström skrev:
Det verkar vara lite från dag till dag, även upplägget för konerna. Dom gula är grymt störiga och stenhårda.
Dock brukar folk sprätta bort dom efterhand så på eftermiddagen är dom ofta "ur funktion" så att säga.


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ett tag sedan det skrevs här. Senaste redan ner innefattade inte ett enda varv på banan men däremot massor av fina minnen från ett 24 timmars race som var perfekt på många vis. Bra väder, coola bilar och spännande ända in i slutet.

En god vän från San Diego var med oss på sin allra första tripp till Europa och följaktligen Nürburgring.
Det hela slutade med att Brian körde min Compact hem till sverige och stannade hos oss ett par dagar.

Så nu är alltså bilen hemma och det behövdes då den fått jobba hårt i år och förra året utan att ha fått mer än just akuta injektioner av omvårdnad.

För en vecka sedan påbörjades bilen så sakta och vi betade av följande då.

1. Nya hjullager bak
2. Nya bromsskivor bak
3. Ny större ljuddämpare under bilen (100mm längre)
4. Fixade till vä främre kränghämmarstag som släppt helt i ovankant och hade lite knas i gängan
5. bilen är städad invändigt och alla rutor är putsade, lite kablage har rensats bort och stuvats undan.
6. Nytt luftfilter
7. Ny gaspedal monterad (nu jävlar!)
8. Elhissen på höger sida är fixad

Jag har även tagit beslut om att toppackningen skall bytas och dår blir det även ventiltätningar och ventilstyrningar och toppen skall plans så det blir lite jobb om jag säger så. Att jag själv har tummen mitt i handen innebär att jag behöver hjälp vilket kostar pengar och då blir det svårt att resa ner men detta måste göras och jag kommer inte att ändra mig på den punkten som det känns nu.

Idag tog vi ett nytt ryck med bilen och vi fick en del gjort även idag.

1. Grenrören demonterades. ena lambdasonden släppte med mutter och allt från avgassystemet där nere, en quickfix gjorde så jag kunde linka hem med bilen men nu skall det fixas ordentligt. Vi noterade samtidigt att flexröret som renoverades för några år sedan nu hade gett upp igen, det hade spruckit inifrån och ut och det är bara att göra vid.
2. styrning av elfläkt till motorn styrd av termostat är fixad idag, så nu har jag både manuell och automatisk fläkt vilket känns bra. Huruvida det funkar återstår att se längre fram.
3. Spoiler på rumpan demonterades då den skall lackas.
4. Frontspoilern plockades av då den skall ersättas av en ny
5. Min nya RPI växelspak monterades, här krävs lite mer jobb då mittkonsollen måste bearbetas framför spaken om jag skall ha tillbaka mittkonsollen.

Lite mer delar skall beställas i veckan såsom en sotningssats, justerbar frontläpp (bulgarisk kopia av GT), dörrsidor på alla fyra ställen i absplast med kolfiberlook. Jag är även sugen på en ny förarstol men får lugna mig lite så jag vet var detta slutar.

Men det går iallafall sakta framåt och det känns bra.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4016



Johan Sjöström skrev:



Givetvis fick jag nos på en airbagsläckare kort efter order lagts via en här på rejsa, det slutade dock med affär då jag får tag i en förhoppningsvis fungerande lösning redan till nästa vecka, grunkan jag köpte ser ut så här http://dx.com/p/0-7-led-b300-airbag-srs-scan-reset-tool-for-bmw-yellow . . . . Inget märkvärdigt men förhoppningsvis användbart. Kablage till oss med OBD I ingår också.




Har du kvar den? Funkar den o släcka airbaglampan med?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
qvisfr skrev:
Johan Sjöström skrev:



Givetvis fick jag nos på en airbagsläckare kort efter order lagts via en här på rejsa, det slutade dock med affär då jag får tag i en förhoppningsvis fungerande lösning redan till nästa vecka, grunkan jag köpte ser ut så här http://dx.com/p/0-7-led-b300-airbag-srs-scan-reset-tool-for-bmw-yellow . . . . Inget märkvärdigt men förhoppningsvis användbart. Kablage till oss med OBD I ingår också.




Har du kvar den? Funkar den o släcka airbaglampan med?


oj du det vet jag inte ens, har ju allt sånt på jobbet numera.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



qvisfr skrev:
Johan Sjöström skrev:



Givetvis fick jag nos på en airbagsläckare kort efter order lagts via en här på rejsa, det slutade dock med affär då jag får tag i en förhoppningsvis fungerande lösning redan till nästa vecka, grunkan jag köpte ser ut så här http://dx.com/p/0-7-led-b300-airbag-srs-scan-reset-tool-for-bmw-yellow . . . . Inget märkvärdigt men förhoppningsvis användbart. Kablage till oss med OBD I ingår också.




Har du kvar den? Funkar den o släcka airbaglampan med?


Jag tror den där ligger i mitt garage, jag hade den till min 318ti. Som jag minns det så släcker den inte lampan utan är mer för felsökning. För att släcka behöver man bara bygla två kontakter men jag minns inte vilka. Men jag kan minnas fel det är ju några år sen. Oftast är det sensormsttorna som är problemet i dessa eller deras kontakter

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Michael Bäck skrev:
inka skrev:
Kortare växellägen hade vart trevligt!

Har du möjlighet o mäta diam på "kulan", själva leden alltså. Sen hade det vart intressant o veta hur långt det är mellan kulan och fästet till växelföraren. Själv har jag E21 men det kanske kan passa med samma som du köpt.
Trevliga investeringar o trevlig bil!


Här är en bild på lite olika bmw spakar



Är det någon som försökt sig på att flytta på kula för att ändra utväxling?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Typ..

Spak till min 635a.
Kapade på rätt ställen vände kulan uppåner.
Fogberedde och TIG svetsade ihop den igen.


Före.



Kapad



Punktad


Sen verkar fotografen tagit timeout, för nästa bild är denna.



Jorå är rätt trögväxlad nu, matchar kopplingspedalen rätt väl
Har gjort detta på båda gammelbilarna utan problem.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Daniel-635 skrev:
Typ..

Spak till min 635a.
Kapade på rätt ställen vände kulan uppåner.
Fogberedde och TIG svetsade ihop den igen

Jorå är rätt trögväxlad nu, matchar kopplingspedalen rätt väl
Har gjort detta på båda gammelbilarna utan problem.


Den fixen har jag gjort oxå för många år sen. En på bilden ovan så är det väl plastkula. Det har jag på e91 oxå. Tänker om man kan övertaladen att flytta sig...
Ursäkta trådkapning, kom in via google.
Hur går det med 332 annars nu för tiden Johan?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 177, 178, 179
41 besök senaste veckan (862746 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande