Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 177, 178, 179   >>
83 besök senaste veckan (863028 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Min absoluta premiär med SC var på Mantorp tidigare i år där var det även premiär för mitt styrelseengagemang i moderklubben så det var en trevlig kombo.

Själva körningen var helt underbar, speciellt sen jag fick på R däck då banan torkat upp, banan är kanske något snabb för min bil och jag var 100% newbie, mesta fokus lades på att inte vara ivägen för alla snabba Köhlerbilar

Natten innan satt jag som alla andra nätter här på rejsa och klickade runt, hittade en annons på en sittastillstol, jag hade budat på den för ett tag sedan men inget hände, drog iväg ett SMS "är stolen kvar?"

Snabbt svar "JA" Nytt sms "jag bjuder 3500:- inget strul snabb affär" snabbt svar "OK" thumbs up thumbs up
Helt plötsligt hade man köpt en sittastilstol och lyckan var stor. Det bidde en Sparco EVo Plus som var flong ny i sin förpackning.

Som en ren chansning lade jag in en önskan om hjälp få ner stolen till Mantorp från Kungliga hufudstaden"
i "off topic"Döm om min förvåning när jag fick ett sms på väg upp till mantorp via göteborg, "jag kan ta stolen till sviestad" typ 10 samtal senare hade jag ordnat följande

Säljaren lämnade stolen hos killen som skulle till sviestad
Jag hade en polare som körde förbi sviestad på väg till Mantorp
Han lovar att plocka upp stolen och ta med den till Mantorp
Betalning i efterhand visar på att vi är en stor familj och litar på varandra vilket känns ultratrevligt!

Det slutade dock med att jag fick köra till sviestad från Mantorp men det tog kanske 20 minuter och vips hade jag stolen där, ny och blänkade vacker, förresten stolstfästen ingick oxå thumbs up

Sanbbt tillbaka till Mantorp och på med R däck för nu var det torrt! hade en skittrevlig dag och nu var värsta bannervositeten över

Givetvis var man tvungen att torköra lite med stolen, den passade verkligen mitt breda arsle bra vilket var skönt. Detta köp var extremt bra och jag var så här glad under testet


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Då insåg du alltså två saker.. rejsa är fantastiskt och att de som bor i linköping har (jämfört med oss andra) jobbigt nära till två av sveriges kanonbanor.. thumbs up

Kul läsning i din tråd thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Putrix skrev:
johan sjöström skrev:
Jag fyllde iallafall min låda med Redline MTL vilket gjorde lådan ett snäpp trevligare att jobba med. växlingar går lättare och mjukare utan tvekan. jag kan så här ett bra tag senare konstatera att lådan fortfarande växlar mjukt även om det börjar bli dags för en översyn av bussnigar och dylikt i lådan.


Grattis Johan..... Öppna lådan efter en säsong och se vad oljan och dess små plastkulor som skall "medverka till snabbare växlingar" gjort med innandömmet. Kletigt och jävligt och luktar skit värre än .

Mobimech vägrade öppna min låda när han skulle renovera den för jag kört på MLT, den fick skickas på tvätt först innan han började

Tacka vet jag Castrol Syntrax Universal thumbs up


Jag är inte säker på hur det är med Compacterna men jag tror att du ska kolla färgen på skylten som sitter på höger sida av lådan.
Är den som på min orange och märkt ATF så ska du endast köra på Castrol Transmax Z.
Men kolla skylten/lappen på lådan och konsultera BMW eller någon eftermarknadshandlare.
(Nästan alla säljer samma oljor som BMW-original.)

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Citat:
Jag är inte säker på hur det är med Compacterna men jag tror att du ska kolla färgen på skylten som sitter på höger sida av lådan.
Är den som på min orange och märkt ATF så ska du endast köra på Castrol Transmax Z.
Men kolla skylten/lappen på lådan och konsultera BMW eller någon eftermarknadshandlare.
(Nästan alla säljer samma oljor som BMW-original.)


Alla jobb eller iallafall 99.9 % av dom utföres i samråd med kompetent folk.

Lyssnar man bara på BMW så skall oljan inte bytas överhuvudtaget då den är lifetime klassad.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En god vän investerade i någon slags låda som han kallade driftbox, ingen aning hur den funkar och inte han i heller för den delen (svordomar vid varje försök att använda den )

Tydligen tyckte han att jag skulle köpa hans gamla äggklocka och sätta i bilen, nåja lättövertalad som jag är så slog jag till (affären är inte avklarad då jag inte vet vad den kostar men det är en teknikalitet) Vi tar ju inte några tider på våra banträffar med sportklubben men kanske man vågar sig på att köra på någon annan träff längre fram?

Det här med tidtagning är säkert bra men till oss nybörjare är jag inte säker på att det är så himla bra, risk finns att blir stressad av det här med att sätta bra tider. Egentligen är det nog rätt sunt att vänta lite med tidtagning till man känner sig lite hemma med bilen, sig själv samt banan.



Betydligt enklare att handha än en driftbox men givetvis mer begränsad i sina funktioner. Duger iallfall gott till mina behov i dagsläget. Jag har monterat laptimern i bilen så jag enkelt kan flytta huvudet från vänster till höger sida. En proffsigare lösning kommer med tiden.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ni som läste om sittastill stolen noterade kanske att jag körde via Göteborg till Mantorp och normalt kör man inte den vägen från Malmö

Näe det var så att jag sedan ett tag tillbaka hade knutit kontakt med en annan 323ti ägare. Efter många och långa diskussioner på MSN kväll/nattetid så hade jag helt plötaligt investerat i nya fälgar till bilen.
Egentligen hade jag sagt till mig själv att inte köpa nya fälgar före jag köpt chassie så jag vet att grejorna lirar ihop. Nu är jag inte alltid så klyftig och hänger någon fram en porrig uppsättning fälgar framför mig och säger att jag får dom för småpengar så tvekar inte jag och det gjorde jag inte nu i heller

Compacten är ju inte så rymlig av sig vilket namnet spelgar lite, jag hade bilen rätt fullastad med bla 4 rdäck på fälg och lite annat. Att få med ytterligare 4 fälgar med däck gick bort så jag fick trixa lite och låna ut mina gamla 16" till säljaren så slapp han köra omkring på plåtisar, båda var nöjda med lösningen och det var ju klockrent! Så vid köpet stog vi på hans parkering och bytte fälgar med varandra

Fälgarna i fråga var i gott skick men visst hade dom mindre skvavanker, dock inget som störde mig extremt och dom skulle vara både runda och vibrationsfria något jag litade på till 100%

Modellen fanns bara på BMW M3 E36 Cab och är en smidd fälg med en bredd på 7.5" fram och 8.5" bak vilket ger en trevligt svullen look thumbs up Fälgen är extremt lik M3 GT fälgen men den hade "Motorsport" infräst in i fälgen.

Däcken som satt på var av blandad kvalitet så dom skulle bytas ut inom en överskådlig tid. Förresten en extra framfälg följde med i köpet vilket är klockrent om något händer eller om jag någon gång realiserar min dröm om en frän slangvinda på huset



Fälgen sitter iallafall klockrent på bilen och jag uppskattar ren design och
original fälgar som harmoniserar med karrossen så detta blev bara bra till min lilla "Bettan"

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Min verktygslåda har speglat lite grand hur mycket jag mekar och dom sista åren har jag svurit varje gång jag stoppat ner händerna i lådan och börjat leta efter något jag sällan hittade, jag vet inte hur många gånger jag rivit mig på den där dj..la stålborsten eller hur många gånger jag mer eller mindre har fått vända upp & ner på lådan för att hitta rätt pryl. Lådan har bara innehållit konstiga verktyg och annat av LÅG kvalitet, nu ville jag satsa på lite bättre saker utan att gå till överdrift.

För ett kort tag sedan tog jag ett beslut om att förändra situationen till det bättre. Jag skulle i väldigt lugnt tempo förbättra situationen genom att investera i både förvaring och bättre verktyg.

Jag började med att läsa lite här såklart och då min budget som oftast är begränsad så går alla överfeta verktygsvagnar och sådant bort, här snackar vi lite enklare prylar som ändå är vettiga. Hittade tips om en vektygsvagn på Bauhaus som passade mina behov och min stil. Vagnen kostade under 1000:- vilket får ses som ett klipp. Visst var den ganska mycket smäckigare än polarens proffsvagn men det kostade typ en nolla till.




Lite tidigare hade jag investerat i ett verktyg som skulle underlätta tiden i depå betydligt, som så många andra är jag en människa som är bekväm av mig, att stå med fälgkors i depån och byta däck känns inte riktigt som jag, en riktig batteridriven mutterdragare behagar kosta ex antal tusen, billigare varianter är för klena eller har andra brister, hittade en klockren på blocket för riktigt bra pengar så det var bara att slå till, den var helt ny och fortfarande inplastad, för nyfikna går den att köpa här: http://www.toolstrading.se/ShowProduct.aspx?prodid=312&cat=356


Mutterdragaren kompletterades med en uppsättning krafthylsor som visade sig vara lite kassa, det blir till att besöka Svedol för en reklamation, första dagen visade dom tecken på slitage och så kan vi inte ha det.



För att inte dra bultarna till alufälgar för hårt så köpte jag även en torsionstav som begränsar momentet till 110-120nm (minns inte exakt just nu) em fiffig liten grunka som är värd sitt pris.



En liten (compact ; ) domkraft att ha med på träffar ville jag ha, egentligen hade en racingdomkraft som är toklätt och lyfter LÅGT smakat fågel men dom är rätt klumpiga och inte helt gratis. Mitt val föll på en 9kg "tung" domkraft från biltema till det facila priset 159:- Detta är ingen toppengrunka men som nödlösning, förresten jag köpte även en extra kudde då den på domkraften var väldigt liten och hård.




För tillfället har investeringen i verktyg avstannat där men jag är LÅNGT ifrån färdig, rättare sagt har jag precis börjat.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



johan sjöström skrev:
Min verktygslåda har speglat lite grand hur mycket jag mekar och dom sista åren har jag svurit varje gång jag stoppat ner händerna i lådan och börjat leta efter något jag sällan hittade, jag vet inte hur många gånger jag rivit mig på den där dj..la stålborsten eller hur många gånger jag mer eller mindre har fått vända upp & ner på lådan för att hitta rätt pryl.





o vad jag kände igen på den där dj-la stålborsten!!!!

Mutterdragarn skapade stort ha-begär

JAg tycker mig se en trend i skåningarnas biltrådar.

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



johan sjöström skrev:
För tillfället har investeringen i verktyg avstannat där men jag är LÅNGT ifrån färdig, rättare sagt har jag precis börjat.

Det är ju NU när du brukar bilen som du behöver ha verktyg .

Kul läsning här, Johan! Keep up the good work! thumbs up

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
I Göteborg fanns numera en uppsättning fälgar som väntade på mig, dom hade ju lämnats kvar efter senaste besöket.

På rejsa fick jag kontakt med Martin i Göteborg ( wheelbase ) som hade en uppsättning däck i PERFEKTA dimensioner. Priset var bra och vi pratades vid både per mail och via telefon ett par gånger. Efter många om och men kom jag loss och spikade affären med Martin ( btw en väldigt trevlig tjomme )

Den här gången blev det en resa i en Göteborgstillverkad bil ( eller traktor ) för att få plats med allt, det var ju 4 nya däck, 4 fälgar med däck, jag och frugan samt vovven. Som om det inte skulle vara nog med allt det så hade jag fått en trevlig present av min Compactvän i Göteborg. Eddy skulle byta avgas till ett rostfritt och hans fullt fungerande sportsystem från Haman ärvdes for free! Det var alltså hela vägen fram till katen så det tog ju lite plats

Jag sydde ihop resan med besök längs med vägen och så vidare, hade en toppendag och allt flöt på, hittade Martin smidigt och gjorde affär, grillade gott hos Eddy och tjötade massor.



Till slut lastade vi bilen full med grejor och körde hemåt.

John ( M3GT ) hade kontaktats när vi påbörjade hemresan då han hade en intressant pryl till mig, vi hoppades han skulle hinna jobba färdigt tills jag passerade Ängelholm men han kunde inget lova.

Precis uppe på Hallandsåsen ringde John och sa att nu var han minsann på G, vi spikade en träff i hans garage en kort stund senare.

Väl på plats kikade vi in i hans underbara garage som var sådär härligt som det ska vara i ett riktigt garage, coola bilar, verktygskalendrar ( utan bilder på verktyg? )och en massa annat som gör livet värt att leva Även den gröna besten stog och väntade på att få sträcka ut sig nere på Nordschleife, jag tröttnar aldrig på den bilen och jag vet hur snabb den är med John bakom ratten, grabben hanterar sin bil som han aldrig gjort nåt annat thumbs up

Det jag skulle hämta här var ett stolsunderrede till min sittastillstol, detta var specifikt gjort för E36 och var dessutom skjutbart så att frugan som är lite kortare i rocken skulle kunna köra bilen.


bilden är tagen i ett senare skede därav att bälteslåset sitter på plats


Underedet var riktigt fint och det tvekades inte en sekund på detta. Något pris diskuterades inte men det löser vi väl ( säg vad du vill ha så jag kan börja pruta John ) Anledningen till att det inte använts var att Johns sportbil har sollucka vilket inte passade bra ihop med detta underrede som bygger uppåt en 70-80mm.

Ett stort tack till alla som hjälpte till och göra detta till en perfekt dag!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Qvisfr skrev:
johan sjöström skrev:
Min verktygslåda har speglat lite grand hur mycket jag mekar och dom sista åren har jag svurit varje gång jag stoppat ner händerna i lådan och börjat leta efter något jag sällan hittade, jag vet inte hur många gånger jag rivit mig på den där dj..la stålborsten eller hur många gånger jag mer eller mindre har fått vända upp & ner på lådan för att hitta rätt pryl.





o vad jag kände igen på den där dj-la stålborsten!!!!

Mutterdragarn skapade stort ha-begär

JAg tycker mig se en trend i skåningarnas biltrådar.


Samma här! Stålborsten är inte min vän och undrar hur många gånger jag vänt mina lådor upp och ner?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Här knegas det så det står härliga till . Vad fin den ser ut Johan thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Precis lika säkert som amen i kyrkan är jag torsk på köpes/säljes annonser

Ebay/Autopower/Blocket/rejsa mm scannas av alldeles för ofta, som tur är har jag en begränsad ekonomi annars hade jag nog haft huset fullt av prylar.

En annons här på rejsa från Z3 janne på ett par fräscha topplagringar köptes till vettiga pengar, snabb leverans och prylar som såg trevliga ut gjorde mig glad.



Ett fjäderbenstag köptes av en en Samuel här på rejsa som även det såg ok ut och skulle bli trevligt att smacka dit.



En kväll när det passade oss så stack vi ner och påbörjade montering av camberplattor, av med rubbet och började montera. Tyvär visade det sig att dom inte var riktigt kompatibla med mina originalprylar i bilen utan dom var väl mer eller mindre gjorda för lite mer high tech prylar. Under alla omständigheter gick det inte att få på dom denna kväll och lilla jag deppade ihop.

För att trösta mig lite tänkte jag montera mitt fjäderbenstag och enligt utsago skulle det passa på min bil, även här var Murphy med i bilen och staget passade INTE på min bil, en grunka till ASC satt högt upp och tog i staget det hjälpte inte hur mycket jag än så var det kört

Nu var jag mörk och inåtvänd och stog och muttrade för mig själv i ett hörn, under tiden jag deppade stack Tobbe iväg bort nånstans i lokalen, han började skruva på min bil och jag tittade upp, ett riktigt trevligt fjäderbenstag från UUC i Magnesium hade han tryckt på, det var inte bara OTROLIGT lätt och läckert utan det passade oxå som en fläskläpp!



Jag är inte den som surar speciellt länge utan var genast happy igen, det är så skönt med lite ljus när det är som mörkast! überstort tack till Tobbe som visste precis hur han skulle få mig glad igen thumbs up thumbs up

ps. Z3 janne tog tillbaka sina camberplattor utan och blinka och skötte detta bättre än brukligt. thumbs up
Även fjäderbenstagets säljare åtog sig att ta det tillbaka så inget ont över någon säljare alls!

Staget är bara till låns då jag inte kommer att kunna ha det kvar med kommande modifieringar (tror jag iallafall) För oss som är svaga för lite bling bling så får jag säga att det pryder sin plats. Bilen upplevs som lite trevligare i styrresponsen och lite mer stabil men det är inga hallelulja moments, en X-brace kommer längre fram och den hoppas jag lite mer på.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ännu en kväll där det skulle skruvas lite på våra bilar var inplanerad, dagens projekt för mig var att få dit min sittastill stol i bilen. Det hade varit lite motgångar den senaste tiden så jag var väl inte superoptimistisk men jag höll tummarna såklart.

Stolsunderedet var ju gjort för E36 och jag hoppades att det även innefattade Compacten, tyvärr är det inte alltid så att det passar på min bil trots att det i grunden är en E36.

Nåja av med gamla stolen vilket var busenkelt då jag inte ens har värme. 4 bultar och ett kontaktstycke thats it och det tog säkert max 20 minuter för mig vilket betyder 2 minuter för vanliga människor :woot:

Jag provade omgående att lägga på underredet och det såg lovande ut helt klart.
Plockade av bälteslås och bältesträckare och monterade det i det nya underredet (ALLT var förberett)



Nu började det roliga och det var att testa stolen på underredet, även här såg det bra ut eller iallafall hyffsat. Plockade av stolen igen och började montera in underredet i bilen, det flöt på tills jag hade dom 2 sista bultarna kvar, dom vägrade visa sig i bulthålen utan var förskjutna en bit, lösningen på detta var att släppa samtliga bultar i själva underredet för att få det flexigt, efter det var saken biff och vi kunde skruva fast underedet helt och hållet.

Det här med FIA märkning och så vidare är kanske inte av största vikt för oss amatörer men nog uppskattade jag att stolen var helt ny och aldrig använd, hittade en klisterlapp på sidan som berättade att stolen var så ny som jag fått besked om.



Nu var det dags för själva stolen att tryckas dit och även här stötte vi på lite patrull, stolen var tydligt bredare i framkant men underedet var inte anpassat till detta, ner med allt igen och filade upp hålen kanske 10-15 mm på varje sida. Efter detta var det bara pang bom smack så satt allt klockrent, måhända någon liten justering längs med vägen men det var småsaker bara.

Ytterligare en sak oroade mig och det var om öronen på stolen skulle göra det svårt att stänga dörren, öronen är stora på denna stol men en första test med att stänga dörren visade att det var nemas problemas

Nu var det dags för första provsittningen i bilen på riktigt och jag var såklart spänd, Tobbe lyckades verkligen läsa av mig och hittade rätt inställning vad det gäller lutning osv på första försöket thumbs up



I och med att stolen var justerbar framåt/bakåt var det inget vi behövde justera. Det var SÅ skönt att kunna göra detta och det underlättade helt klart insteget en hel del. Jag satt helt perfekt i stolen och hade inte minsta synppunkt på vare sig stol,underrede eller montage.

Efter att vi hade klarat av lite annat och kände oss mogna för hemfärd var jag SÅ sugen på att testköra stolen och så här glad



Tyvärr så låg det en koloss till stol (jäklar vad tunga originalstolarna är!!) i bakluckan så någon form av inspirerad körning hade nog slutat med en katapultstol genom ena sidorutan, Månssons glas hade säkert blivit glada och funderat på och ge mig stamkundsrabatt men jag tog det lugnt och försökte känna på stolen ändå.

Man satt riktigt bra utan att komma någonstans men på samma gång måste jag säga att jag satt väldigt BEKVÄMT och det hade jag kanske inte trott, det upplevs som att långfärder kommer att funka klockrent och som det känns nu, sitter stolen i året runt.

Det var verkligen en bra kväll, allt flöt på smärtfritt för oss båda och dom problem vi stötte på löstes i ett nafs! Det kännns tryggt att göra saker som detta när man får så suverän uppbackning thumbs up thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Alla små bitar fyller sin funktion för att bilen skall bli harmonisk, rent genrellt är jag väldigt nöjd med kärran men nog hittar man alltid något man vill förbättra.

Däcken som satt på mina sommarfälgar var av 2 olika farikat och bakdäcken påminde en del om Lennart Hylands Hjässa. Nya ( Bridgestone RE 050 2x225/2x245) låg i jordkällaren och väntade så det handlade bara om att hitta en dag för att utföra detta.

Däcken som monterades var väldigt mjuka av sig och hur det skulle funka återstog att se, bilen blev iallafall riktigt tyst och flöt liksom fram på ett helt nytt sätt.



Vinterdäcken krängdes av min vinterfälgar och R däck krängdes på, det kändes skönt att ha en uppsättning klar till det var dags.

Frugan uppskattade att en bunke däck försvann från Jordkällaren då det stog 27st däck som mest där inne. Nu är jag nog nere i typ 23 däck eller nåt sådant

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Dom där fälgarna du har tror jag skulle passa bättre på min bil . Jäkligt sjyssta thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Det går uför för dig ser jag banåka är en farlig drog syns på banorna i sommar

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Stacken skrev:
Dom där fälgarna du har tror jag skulle passa bättre på min bil . Jäkligt sjyssta thumbs up .



Vi kan ju byta bil vettja

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Det går uför för dig ser jag banåka är en farlig drog syns på banorna i sommar


Så sant det är ruskigt beroendeframkallande.

Följer din tråd med stort intresse, väldigt nyfiken på ditt chassie du investerat i.

Du var den första människan vi stötte på uppe på Anderstorp, när du hoppade ur din bil och tog av öronskydden vid inskrivningen såg lite ball ut

Jag råkade passera dig på banan under dagen oxå men du hade tydligen ganska mycktet problem med bilen. Vi får tampas vidare på knutan något jag längtar oehört till.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Michael Bäck skrev:
Det går uför för dig ser jag banåka är en farlig drog syns på banorna i sommar


Så sant det är ruskigt beroendeframkallande.

Följer din tråd med stort intresse, väldigt nyfiken på ditt chassie du investerat i.

Du var den första människan vi stötte på uppe på Anderstorp, när du hoppade ur din bil och tog av öronskydden vid inskrivningen såg lite ball ut

Jag råkade passera dig på banan under dagen oxå men du hade tydligen ganska mycktet problem med bilen. Vi får tampas vidare på knutan något jag längtar oehört till.


Japp hade lite problem det värsta var nog avsaknad av innerspegel när den gick så kasst
fick sitta & vända sig om hela tiden för att veta vad som fanns bakom syns på knutan

Man åker inte några längre sträckor utan skydd för öronen låter rätt bra i den nu

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Finns det något bättre än att läsa en bra bok eller äta en bit god choklad?
Ja det finns det och det är bland annat ljudet från välljudande rak 6:a från tex BMW!

Min egen bil är väldigt tyst i original och det är knappast någon skillnad när man öser på iheller.
Nu är det inte så att jag vill ha någon maskin som låter väldigt högt och stör grannar eller så nej men ett par decibel kan det väl komma ur dom 2 piporna där bak.

När jag blev av med min Mantorps-oskuld i våras fick jag en kommentar av "Micke Tokputs" att bilen inte hördes ett dugg när den passerade och den påminde mig om vad jag hade på "högen" därhemma.
För er som läst tråden så kanske ni minns att jag FICK ett blås av en polare som hade investerat i ett nytt och rostfritt sportsystem från Bastuck. Det är svårt att tacka nej till den typen av gåvor och jag blev såklart väldigt glad.

En kväll i Juli hade vi lite skruvarkväll jag och en viss herre med en M3 E30 som numera är vitare än vit.
På mitt schema stog ett par småsaker att gå över innan Anderstorp såsom bromsar, vätskekoll, däck o lite annat.

Utöver detta skulle jag byta ett par stabilisatorstag i framvagnen som förbinder kränghämmaren med ja vad heter det nu?? Länkarm kanske?? Usch jag är så otroligt kass på detta och chansar.



Stabilisatorstagen var iallfall slut då bussningen hade krupit ut en bra bit och dessutom så var den lite torrsprucken. Stagen var så pass enkla att byta så jag gjorde rubbet själva!

Min tanke är väl att så fort vi hittar slitage eller tecken på föråldring byta ut grejorna och i den mån det går hålla mig till original prylar från M bilar för att få lite tuffare saker utan att överdriva vare sig komfort eller prismässigt.

Samtidigt som jag bytte dessa leder så justerade jag främre kränghämamre till hårdaste läget för att utvärdera hur bilen skulle bete sig. Bakre krängaren fick vi justerna ner ett snäpp ganska tidigt då bilen blev väldigt överstyrd och bakvagnen gärna ville sticka iväg sidledes..
Visst var det underhållande ett kort tag men knappt körbart i längden.

Allt flöt på bra, jag gick även över bromsar na och allt såg bra ut, bakskivor och belägg är ju sådant som suttit på sen köpet men det såg ut som nytt och det är uppenbart att det där bak håller bra mycket längre än fram.

Avgassystemet som vi skulle montera i dag var ett sportavgas från katen och bakåt, tillverkaren heter Haman och det slutar med 2 rejäla raka pipor. Jag hade passat på att köpa samtliga gummiupphängningar och bultar mot katalysatorn, så förhoppningsvis skulle det bli en smärtfri operation.

Precis som vi misstänkte flöt allt på bra och bytet var gjort i ett nafs, lite fett på bussningarna så gled dom på SÅ smör i solsken, slutrören låg farligt nära diffusorn men jag väntade med att fila på den till jag kört lite grand så det får sätta sig på plats liksom.

Öppet luftfilter och sportsystem ger enligt vissa 50 hästar men personligen räknar jag med 0hk och ser allt över det som en bonus, här handlar det om att få njuta av lite insugsljud och hör motorn vråla lite när man trycker på . Jag var såklart spänd över hur det skulle låta och drog snabbt ner bilen från lyften

Uppstarten var lite chockerande då jag inte riktigt visste vad jag hade och vänta men man hade såklart fantiserat lite. Bilen var förvånansvärt behaglig och tyst på tomgång med bara en måttligt högre ljudnivå, det var lite fylligare men ABSOLUT inte störande på något vis.

Nu när jag har kört med systemet ett litet tag så gillar jag det mer och mer, man kan köra det både tyst och med lite gott ljud, personligen gissar jag att min bränsleförbrukning stiger nu då jag gillar att höra ljudet och följaktligen gasar lite mer. Något som jag har lärt mig är att ljudet ur systemet blir bra mycket trevliga efter lite hårdkörning, varför vet jag inte men så är det i alla fall.

Besiktning av bilen lär inte vara några problem då det som sagt inte dönar som vissa gör. Diffusorn smälte rätt bra på ena sidan och efter hand har den justerat den rätt bra på egen hand. Jag kommer att fila till det vid tillfälle men nu ligger det inte an längre i alla fall. Jag har också noterat att blåset sitter lite snett och det skall justeras vid tillfälle.



Summa sumarum var vi färdiga för Anderstorp, ett par av träffarna har gjorts till små minisemesters där vi förösker hitta nåt lite mysigt boende i närheten, så hade gjorts denna gång och jag längtade till det skulle bli helg!

Stort tack för all hjälp! Varenda gång jag kör fast och det är typ HELA tiden kommer "Tobbe trollkarl" och bara fixar till det thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 177, 178, 179   >>
83 besök senaste veckan (863028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande