Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 177, 178, 179   >>
47 besök senaste veckan (863060 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Efter en härlig dusch har jag nu förpassat mig till altanen utanför vårt boende, solen skiner, fåglarna kvittar, kaffet som var klart när jag kom ner smakar guld men framförallt skriver jag detta till ljudet från massor av bågar som matar fullt på GP banan. Väderleksutsikterna för dagen ser lovande ut och det känns klockrent, söndagens väder var KANON och om jag sa att det var en av dom bästa dagarna på länge ligger minsann inte måndagen långt efter.

Även gårdagen börjades med kaffe och blogg, varför ändra på ett vinnande koncept Efter frukost var det skönt att bara precis ha lite semester och inte stressa, vi låg och pratade lite och hade helt enkelt gemytligt på förmiddagen. Själv var jag inte orolig men lite nyfiken på om en tankning skulle lösa problemet med att den gick på 5 cylindrar igår, vi hade en diskussion om det och vi kom fram till att det mkt väl skulle kunna vara så även om jag aldrig upplevt det på detta vis hemma. Nåväl uppstarten av bilen funkade bra, den gick klockrent och jag körde bort till Döttinge Höhe för att fylla upp bettan med lite Super Bleifrei. Precis när jag hade tankat klart kom 10 st Mercor från AMG i form av 6.3 och 55:0r, det visade sig att dom hade banan idag och man insåg att Mercedes och automat till trots skulle dom ha en riktigt trevlig dag på banan.

Efter tankning bar det iväg mot Raeder Racing som Christian hjälpt oss att få fram skivor från, stället låg inne på en liten liten gata i en liten liten by, högst diskret ställe men väl där hittade man gott om trevliga bilar i olika prisklasser. Tanken var att Tobbe skulle göra sig oskyldig och ev. få till en balansering av sina fälgar, vi åkte därifrån ganska omgående då mannen vi sökte inte fanns på plats. Vi beslutade oss för att ta en fika på Blaue Ecke så jag kunde komma online då jag hade ett par småsaker att fixa med jobb och sedan att publicera det jag skriver vilket såklart inte är helt oviktigt En alldels underbar uteservering på det lilla torget, solen jobbade på BRA för att värma oss och livet kändes inte så jobbigt precis. Här fanns ganska mycket trevligt att titta på och som jag förstått det så är det "se men inte röra" som gäller så det körde jag på

Tiden flöt på och vi beslöt oss för att åka vidare, Martin och Tobbe vile åka upp till det nya komplexet och besöka Ringwerk, själv var jag inte så tände på det utan beslöt mig för att hitta på något på tu man hand. Jag började med att besöka rewe och getränke markt för att införskaffa lite av livets nödvändigheter som Bit's och chips, jag kan ju passa på att tipsa om att precis vid ingången till Reweamarkt står där 2 datorer med fri tillgång till internet, gissa om jag kunde låta bli att besöka rejsa då? Efter att detta var avklarat bestämde jag mig för att köra bort till Breidscheid alltså den del av banan som passerar över genomfartsleden i Adenau, här brukar vara rätt trevligt att stå och kika på banan. På vägen dit konstaterade jag att bilen verkligen funkade bra nu, det var alltså det faktum att tanken var i stort sett tom som orsakat att bilen bara gick på 5 cylindrar, något om att sista eller första spridaren inte fick tillräckligt med soppa hördes från Tobbes håll tidigare men jag förstår ju inte det språket riktigt så jag nöjde mig med att det var löst thumbs up

Uppe vid Breidscheid var det lugnet som gällde, ganska tidigt passerade en AMG merca men sedan tog det nog en kvart innan det hände något, jag hade dock inga problem med att bara lapa sol och drömma mig bort om klassikern "jag vill flytta hit och bo här resten av livet" dom tankarna dyker upp VARJE gång jag är här och det drar starkt i mig. CE som har förverkligat detta är man ju grymt avundsjuk på och jag är övertygad om att han har en ljus framtid här uppe i Eifelbergen. Helt plötsligt hörde man hur det mullrade i bergen och sen kom ett helt koppel av feta V8 AMG Mercor, lika fort som dom kom försvann dom men efter ett kort tag kom dom på fel håll, gissa om jag första gången blev paff men så fortsatte det under den timmen jag var där, fram och tillbaka och nöta spårval mm. Man kan ju ha en sämre sysselsättning tror jag. Själv gick det ingen nöd på en i heller, jag låg i gräset och lapade sol och drömde vidare.

Till slut var jag nöjd med detta och beslöt mig för att ta en tur i landskapet, jag körde omkring lite grnad och bara tittade, uppe i Nürburg tog jag smågatorna upp till borgen, förbi Krämer och bort längs med GP banan, jag tog en runda bort till Müllenbach och sedan tyckte jag det kunde vara skoj att plåta bilen lite borta vid gamla Südschleife, sagt och gjort, jag hittade en del av den gamla sträckningen precis i anslutning till just vägen vid namn Südschleife, tog en del bilder och kikade lite på dragningen, jag tycker det är ganska häftigt att sen en snutt racingbana som växt igen och knappt syns längre men som har en sådan grym historia i sig, tänk om asfalten kunde tala vad mycket den hade haft att berätta om alla tokiga bilar/chaufförer som masserat asfalten genom åren, hur jag än försökte fick jag inte asfalten att tala så till slut bestämde jag mig för att åka vidare.

Precis då ringde dom andra och tyckte det var dags för lunch vilket passade klockrent, det blev en sub på komplexet och på ett par minuter var jag där, lustigt men ett flertal gånger har jag glömt att jag är hungrig men sen när det vankas mat inser man att jag är ju faktiskt hungrig, troligtvis ett tecken på att man har det bra och har huvudet fullt av annat än mat. Strax efter lunch sms:ar Chistian att vi träffas vid insläppet 17.15 vilket känns klockrent, verkligen skoj att en så pass kompetent kille ställer upp helhjärtat. Det finns massor med andra som kan köra banan men att lyckas med att förmedla hur man göra kan inte alla, Christian kan och dessutom väldigt bra!

Väl ute på första varvet så blir det som ofta annars i början att jag överkör en smula, Schwedenkreutz utan stödgas är som bungyjump utan gummiband och känslan jag får där är ytterst obehaglig när baken vill köra om fronten. Jag har även lite problem med Kallenhard där inte sällan får en obehaglig känsla av att jag skall driva ut i armcrot i vänsterkant. Christian fortsätter stötta mig med tips på vad som går att förbättra och det går framåt hela tiden, dom olika partierna har sin egen lilla klurighet som skall övervinnas och sakta men osäkert känner jag en viss förbättring av mig själva. Det som jag fortfarande först utvecklas inom är att jag generellt sett överkör mindre, bromsar mjukare, nyttjar banbredden bättre och får till en bättre turn-in. Redan innan idag har det avverkats 18 varv och till idag köptes 25 nya varv, detta efter förhandlingar med frugan då budgeten för resan knäcktes rätt ordentligt.

Då jag är här sällan så känns det knasigt att hålla igen och det verkar som frugan höll med thumbs up Dagens skörd blev 7 varv vilket jag ansåg vara lagom, resterande skulle fördelas på en kvällskörning och en heldag på onsdagen som skulle bli vår avslutning. Summa sumarum var jag VÄLDIGT nöjd med dagens körning, jag hade helt klart utvecklats och det som gällde nu var att nöta spårvalen för att få lite flyt i det. Jag kände lie att jag visste var jag behövde förbättra mig och jag visste hur, nu skulle det bara praktiseras.

Efter dagens körning åkte vi hem och tog en kall Bitburger och i vanlig ordning smakade den bättre än någonsin förr. Efter lite tvagning och någon liten pilsner till begav vi oss till Adenau för att spisa och målet för kvällen var Asian Bistro som vi provat med framgång förut. Vi fick in klockren mat till småpengar vilket var perfekt för då kunde vi handla fler pilsner thumbs up Lite senare begav vi oss till Blaue Ecke där vi sammanstrålade med Christian och tjötade gott ett bra tag, senare på kvällen blev det ett besök på Brauhaus som låg en bit bort, även här bidde det tjöt och goa pilsner. Till slut var vi alla möra och beslöt oss för att det var dags att nanna kudde.

Dagen hade varit helt underbar även idag, inte bara körmässigt utan även vädret och allt annat. Det kändes som varje dag försökte toppa den föregående och i viss mån lyckades. Stort tack till Christian för ditt tålamod och engagemang. Imorrn är det dags igen för ett kvällspass men först blir det transport till flügplatz men mer om det i nästa blogg.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Rutinen börjar komma i detta, gå upp tidigt, dricka kaffe, blogga och sedan frukost med dom andra när dom kommit igång. Tisdagsmorgon var inget undantag från detta och det såg ut att bli en strålande dag med en molnfri himmel och en sol som redan var sugen på att visa sig från den goda sidan. Även idag hade vi en lugn förmiddag där vi satt och diskuterade livets mysterier (bla. kvinnor då alltså )

Idag var det dags för Martin att åka hem och jag skulle transportera han till Frankfurt Hahn som låg en 8-10 mil bort. Medan Martin packade och tackade för sig så passade jag på att sätta lite mer neutral camber,mjuka upp fjädringen och putsa rutorna. Lite senare drog vi ner till Adenau för att shoppa lite, jag skulle dessutom titta efter en borttappad 50 eurosedel i Breidscheid då jag tror jag tappade en sådan i gräset där, konstigt nog blev det inget handlat och givetvis hittade jag ingen sedel i heller. Precis när vi skulle köra mot Frankfurt Hahn så ringde Christian och erbjöd sig att köra Martin för en högst human summa pengar. Hade vi vetat detta lite tidigare hade vi nog inte tvekat men nu var vi i stort sett redan iväg och tackade för erbjudandet men beslutade att köra själva.

Vägen vi skulle ta helt plötsligt avstängd och vi fick ta fram en ny rutt som var lite kortare men tog lika lång tid, detta lät bra och vi körde vidare på små vägar. Farten var ganska låg med relativt mycket trafik men så sakteliga tog vi oss fram mot målet. Efter en stund blev vi av med lite trafik och vägarna blev trevligare med vackra vyer och lite högra kvalitet på underlaget. Helt plötsligt var vi inne i en stor dal med en otrolig utsikt över bergens sluttningar där det odlades druvor, detta kom vi inte på då men det var Moseldalen, vyerna var helt otroliga och vi tappade hakan båda två, vi kom ner till en liten fantastiskt vacker by där vi var tvungna att stanna och plåta lite och dricka lite. Det är svårt att få fram på bild hur vackert det var men summan av vädret, grönskan och dom otroligare vyerna gjorde denna stund till något absolut speciellt det konstaterade vi båda. Vi åkte ganska omgående vidare och blev nu inledd på en underbart slingrig väg som hade en 9:a på en tiogradig skala över körglädje. Det var 180 graders svängar som drog oss upp på bergen och efter ett tag var vi tvungna att stanna igen och plåta då vi fick en SJUKT underbar vy över hela området.

Det blev väl stundtals lite rallyinspirerad körning men det var ju så sjukt roligt och det var verkligen svårt att låta bli. Vägarna verkade aldrig ta slut men även korven har en ände och till slut kom vi fram till Frankfurt hahn, jag släppte av Martin och tackade för den här tiden. Jag passade även på att tanka bilen och få mig en bockwurst till lunch innan återfärden. Vägen tillbaka var tänkt att bli en snabbare variant men än en gång var det ett "umbau" så jag kom in på småvägar, otroligt nog fick jag en ny omgång helt otroliga vägar genom böljande landskap och pittoreska småbyar. Redan hem gick något fortare och väl hemma var klockan så pass mycket att jag började göra i ordning bilen för kvällskörningen. Mer camber, hårdare sättning, putsa rutan kolla oljan och toppa upp tanken. Passar även på att plinga John som enligt egen utsago skall komma under dagen, jodå John var på plats på Burgstrasse 1 för inkvartering. Jag åkte dit och hälsade dom välkomna, även Herr Jirhall var på plats med sin Hungriga MINI. Vi hade en trevlig stund och snart var det dags att äntra banan för en härlig kvällskörning i helt sjukt bra väder, tempen var uppe runt 27 grader och nosade och vem klagar på det i september?

Christian åkte gärna med lite till och det uppskattades i vanlig ordning, väl framme var det relativt lugnt på parkeringen men visst hade pulsen stigit ett snäpp och den fanns rätt många svenska Porrsjes men även en del annat trevligt att kika på. Vi tog oss ut ganska omgående och tog oss fram i sakta mak, lite värme i däcken gör ju aldrig ont och en rek av sträckningen innan attack är nog rätt vettigt. Bilen kändes helt ok och det handlar med om att jag skall nöta spårval,turn in, bromsteknik samt VÅGA hålla stumt eller nästintill på dom ställen det går som tex. Fuchsröhre, högern efter lilla karusellen och sist men inte minst Angstkurve..

Christian är extremt duktigt på att läsa av mig och situationen, jag känner att med hjälp av hans råd och instruktioner längs med vägen utvecklas jag enormt och det är så så roligt, hade jag kört på egen hand är jag övertygad om att tiderna hade sjunkit men inte troligtvis inte under 8.40 och då med betydligt osäkrare spårval. Jag känner ju nu att framfarten är tryggare men att jag har utvecklat tekniken att behålla den lilla fart jag jobbar upp. Nåja dagens körning med har varit enormt givande och jag nästan bubblar av glädje när jag tänker på vår framgång. Tiderna under dagens körning med Christian känns stabila och "avslappnade" tyvärr är fokuseringen på tider alldels för stor och egentligen tror jag att om man bara struntat i att kika på dom hade man säkerligen fått till det hela bättre, risken att man överkör och tappar fart på avgörande partier är relativt stor i alla fall i mitt fall.

Efter en kort vätskepaus i depån fortsätter vi nöta spårval men fortfarande är det rätt mycket fokus på ett relativt fåtal kurvor, bromsa klart och hålla stödgas i Schwedenkreutz, inte svänga in för tidigt i Kallenhard (kan gå illa) rätt turn in i backen efter Breidscheid, stumt i Angstkurve, inte FÖR fort i karusellen, stumt i partiet efter karusellen upp till Hohe act, samt rätt turn in i sista långa kurvan innan Döttinger höhe. Jag tycker själv att jag kommer riktigt nära dom mål vi satt och dom gånger man känner det där flytet och välmåendet när man får till ett parti är livet på sin topp! Dagens lektion avslutas efter några varv till och det känns ganska lagom. Ett par roliga minnen är partiet mellan Kallenhard och ner till Breidschied där jag hakade på en F430, sen har vi passerat både R26R, en M3 E36 som jag fick kämpa mig förbi men efter att ha agerat klistermärke i gumpen ett tag blinkade han åt sidan, även en 997 GT 3 RS MK II fick se compactens rumpa idag och ibland undrar man hur dom tänker när en liten "skitbil" som kostar i stil med deras däck o fälgar kan passera dom, kanske inte enkelt men faktum kvarstår. Christian skall åka ett varv i Tobbes bil och jag tror han dras till Tobbes bils likt en fluga dras till en sockerbit (vem gör inte det) Jag beslutar illafall för att ta ett eget varv nu när jag är uppe i varv och banan sitter skitbra. Trafiken är fortfarande relativt lugn och med lite flyt och planering kan man få ett riktigt fint varv även nu.

Ut på banan och matar på direkt, bilen skjuter på rätt bra och utan beifahrer får man ju allt lite mer far på lilla gumman. Jag får in ett bra flyt innan T13 och svängen in tas på 3:an i imponerande fart, T13 och vänstern därefter får jag till gott, jag har anammat Fredriks val att gå ut lite extra till höger för att få en rak fin sväng, sedan matar jag på, växlar upp till 4:an innan det blir en dutt på bromsen inför den feldoserade högern i Hatzenbachpartiet, full fart, ner på 3:an och passerar i rask takt genom alla svängarna upp mot Flügplatz och släppar av gasen precis innan backen för att sedan gå på fullt strax efteroch svänger in i en rak linje som jag försiktigt rätar ut, matar på upp till kanske 220 innan en bestämd inbromsning inför Schwedenkreutz där jag håller en relativt hög fart fram till Aremberg, ner till 4:an, 3:an hård men kort broms tidigt på gasen och matar fullt ner mot Fuchsrörhre där jag i stort sett håller stumt på 5:an, snabbt ner på 4:an, dutt på bromsen och genom nästa parti och sedan 3:an innan Adenauer forst där jag försöker att inte överköra, tidigt på gasen och matar på bra ner till Metzgefeld,

hård men kort broms turn in och sedan full fart och ut mot höger sida, ner på 3:an innan vänstern, matar på friskt ner till Kallenhard där jag får till svängen riktigt bra nu med riktmärke på Scuderianpunkten långt nere i hörnet, partiet fram till Wehrseifen går jag igenom i stort sett stumt men inte riktigt och sedan blir det en hård inbromsning ner på 3:an inför den sjukt tighta vänstern, fullt ner mot Breidschied och här går det riktigt bra, jag har ett sjukt bra flyt och trafiken är inte så farlig, ner på 3:an tidig turn in och sedan fullt upp mot Ex Mühle , här försöker jag knappt nudda curbsen på högersidan i Ex-mühle annars tappar bilen sjukt mycket fart, får till det bra och matar på friskt fram till Bergwerk, ner på 3:an, hård broms och inte för tidig turn in för att få ett vettigt flyt genom hela partiet som är typ en dubbel kurva med 2 apex egentligen (säger man så ni banrävar?)

Bilen saknar nu effekt upp för berget men visst kommer jag framåt, håller stumt genom Kesselchenpartiet fram till Angstkurve där jag från högersidan släpper av extremt kort och sedan svänger in tidigt med full gas, även Klostertal tas med i stort sett stum pedal. Framme vid Steilstrecke blir det ner på 3:an hård broms och en inte alltför tidigt sväng för att få ett flyt genom den relativt långa kurvan, fullt ös och jag har för mig att 3:an räcker nästan ända fram till karusellen med kanske 1s övervarv (valet är enkelt) ner i karusellen med bestämd hand, håller igen lite på farten för att få något som påminner om flyt här, studsar ut och matar på fullt, i med 4:an från högersidan och håller stumt in i den branta vänstern, ser till att lägga mig på högersidan så fort jag kan och kan även här hålla stumt genom chikanen upp mot Hohe act vilket är jätteviktigt annars tappar jag sjukt med fart på 4:an, ner på 3:an lite broms och sedan matar jag på riktigt bra genom Wipperman, Escbach, växlar ner till 3:an och håller mig nära vänstern i Eschbach med bra fart ner mot Brünnchen så jag får ett rakt fint spår ner till botten, full fart genom heal Brünnchen, ner på 3:an, broms, håll hårt i ratten genom högern så man inte glider ut för långt i vänsterkant, drar mig åt höger duttar bromsen och matar sedan på genom Eiskurve, lägger i 4:an direkt efter höjden och ser till att hamna rakt innan Pflanzgarten 1, duttar till bromsen innan hoppet och en dutt till direkt efter för att nyttja lastväxlingen, får till bilen bra och bara precis matar på genom Pflanzgarten 2, rakt bil i lilla "hoppet" håller hårt i ratten i nästa parti då den schwungar till rätt bra på höjden, full fart och ser till att inte glida ut på dom platta men rätt stygga plattorna i Pflanzgarten 3, mjuk broms i 2 omgångar håller ett rakt spår länge innan turn in, ner på 3:an innan Schwalbenschwanzpartiet och sedan fullt bort till lilla karusellen och även här håller jag igen en gnutta och får ett bra flyt,

fullt ös i med 4:an och från vänster sidan får till ett riktigt fint rakt spår ut mot armcrot på vänster sida i Galgenkopf, inte för tidig turn in i andra partiet så att jag får ett fett flyt ner mot Döttinger höhe och Gantryt, varvet har gått ruskigt bra och det kändes som att farten infann sig hela tiden. Kyler av bilen och taxar in till depån för att varva ner lite, det pirrar lite i kroppen då man fått till ett fint flyt och jag kände att det räckte för idag, första 15 kortet var slut och mitt nya 25 kort skulle njutas av LÄNGE, jag var givetvis nyfiken på om jag fått till någon vettigt tid och kollade Racechrono som sa 8.29, en tid jag aldrig trott jag skulle kunna få till med Compacten, efter att jag parkerat och tittat på Racechrono igen och konstaterat att där verkligen stod 8.29 så tänkte jag bara att nu kan jag åka hem, bättre än så här blir det inte och resten blir bara en jakt efter något jag inte når.

Jag traskade bort till påfarten och hittade Christian och Tobbe som hade haft ett fint varv, Tobbe har både bil och kapacitet, här handlar det mer om en mental spärr för att få ner tiderna och Christian verkade nöjd med hans insats. Christian skrattade gott när han såg tiden och konstaterade att det var en riktigt bra tid, jag förstår att han blir glad då jag under ett antal varv varit hans skötebarn och även om både bilen och jag står för en del så är det HELT KLART Christian som satt grunden för min framfart. Vi sitter och njuter lite av alla bilar och "annat" man kan titta på  området mullrar av alla bilar och den ena efter den andra coola bilen passerar förbi oss, här finns otroligt många porrsjes något vi kan leva med även om det blir lätt blasé med tiden och man höjer med på ögonbrynen när man ser en Saab 9000 vid insläppet än en 997 GTRS vilket egentligen är rätt sjukt..

Jag träffar på John som otroligt nog har fått punka på sina HELT nya däck redan efter någon kilometer på banan, snacka om trist början på semestern. Han undrade om vi skulle ta ett varv i Compacten och trots att jag egentligen inte hade tänkte det var jag inte SÅ svårövertalad Varvet blir relativt snabbt trots att vi nu är 2 dunderklumpar i bilen, tyvärr överkör jag i något parti vilket som vanligt straffar sig i form av under eller överstyrning, John tyckte jag körde lite som han med hornen ute, om det var bra eller dåligt minns jag inte, vi fick ett 8.41 varv i alla fall och även med mina små missar var det ett roligt varv. Även John tyckte bilen matade på bra. Efteråt var vi väldigt varma och en kall dryck i Devils inn satt som en smäck för att runda av dagens besök vid banan. Vi åker bort till Döttinger höhe för att tanka compacten och se om Johns däck går att rädda, det visar sig att det verkar sitta felmonterat och en eventuell ommontering kan KANSKE lösa Johns problem. På macken glider in något som ser ganska extremt ut, gul, låg och BRED, det visar sig vara en Apollo Gumpert och den diskreta texten 7.11.xx på huven talar sitt eget språk RESPECT!

Vi hade tidigare under dagen beslutat oss för att förlägga kvällen hos Christian och grilla och dricka pilsner, Jag och Tobbe stack hem och duschade av oss vilket var sjukt skönt efter en lång svettig men alldeles underbar dag. En Bit under västen sen börjar festen stämde bra idag, John skulle vara med o grilla idag vilket var roligt. Det blev en skön kväll med god mat, massa spännande pilsnersorter som Christian valt ut. Lite senare tittade lite rejsafolk in i form av Nillet,Meldert och en till som jag givetvis glömt namnet på (sorry) vi rundade av ganska sent och nu skulle det minsann bli ruskigt skönt att få sova. Morgondagen skulle bli lång då det var en heldag på banan och vädret såg ut att bli grymt.

Kort sammanfattning får blir att vi har haft ännu en helt underbar dag med massor av roliga minnen, Christian har flera gånger under veckan sagt att bättre kan vi inte ha det och det blir ju bara bättre och bättre!! Vi somnade ganska fort och drömde söta drömmar om vårt underbara liv i Eifelbergen.

Ha översikt om dom olika partiernas namn är felaktiga, jag har inte full koll på detta precis.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Grattis Johan till en jäkligt bra tid! Grymt imponerande thumbs up
Pratade med Christian i telefon nyss och han skvallrade lite om din körning och bilen. Du måste vara rätt nöjd med 8.29 med tanke på vad du hade för mål

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Bra fart i Bettan thumbs up thumbs up thumbs up

Kul att läsa blir inte så lite sugen att åka ner blir nog en resa till nästa år.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Jäkligt bra tid Johan thumbs up . Förstår att du är nöjd.

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Hocheichen heter sista vänstern ut ur Hatzenbachpartiet, Ex Mühle är backen efter Breidscheid, Wehrseifen är den tvära vänstern innan Breidscheid, Lilla karusellen heter även Schwalbenschwanz, den långa högern innan Döttinger Höhe heter Galgenkopf och den långa högern vid Steilstrecke heter Klostertal.

Annars var det rätt...

Härlig reseberättelse, men min undran sedan tidigare kvarstår, flytta texten till Ringenforumet.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Mats Thur skrev:
Grattis Johan till en jäkligt bra tid! Grymt imponerande thumbs up
Pratade med Christian i telefon nyss och han skvallrade lite om din körning och bilen. Du måste vara rätt nöjd med 8.29 med tanke på vad du hade för mål



Tackar, själv nöjd med bilens prestation, jaha var det bra eller dåligt det Christian sa?


Stacken skrev:

Jäkligt bra tid Johan . Förstår att du är nöjd.


Tackar, nöjd ja men bättre kan det bli, blir nog lite pluggande framför skärmen i vinter och några varv på speldatorn.


Michael Bäck skrev:

Bra fart i Bettan


Jo den rörde på sig förbenat bra, synd det inte funkar lika bra här hemma. Det måste vara mitt Asientillverkade Chassie som fixade biffen

Sörpan skrev:

Hocheichen heter sista vänstern ut ur Hatzenbachpartiet, Ex Mühle är backen efter Breidscheid, Wehrseifen är den tvära vänstern innan Breidscheid, Lilla karusellen heter även Schwalbenschwanz, den långa högern innan Döttinger Höhe heter Galgenkopf och den långa högern vid Steilstrecke heter Klostertal.

Annars var det rätt...

Härlig reseberättelse, men min undran sedan tidigare kvarstår, flytta texten till Ringenforumet.


Har rättat till en del nu, länkar kommer i reseberättelser till respektive dag, vill gärna ha originalet i "min" tråd då det är en del av mig, bilen och tråden.

Mer text kommer så fort jag bara hinner.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
BaaderMeinhof skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Härlig läsning Johan

Tack för en trevlig helg och lycka till resten av turen.

var det förresten för lite bensin som gjorde att bilen krånglade??


Som jämförelse kommer jag ca 7-8 varv med min E30 325i innan det suger luft i kurvorna. På det nionde är det hög tid att fylla på... Efter ca 190 Km går det då i knappt 40 Liter; dvs ca 20 l/100km. Hur funkade det för dig Johan?


Jo det var fakitkst bränslebrist som gjorde att den gick på 5 cylindrar. Lite konstigt då den brukar dö ut på ett helt annat vis i sverige, goft att det var en sån enkel sak iallafall. Lösningen är ju att göra som Compactmaffian Richard och Johan montera en extra pump.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577




_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Här fanns en bild

http://www.boelsphotography.be/2009-09-09%20Nurburgring/slides/sized_2 . . . .


Coolt, hittade minsann en till när jag agerar frimärke i rumpan på tobbe
http://www.boelsphotography.be/2009-09-09%20Nurburgring/slides/sized_2 . . . .

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
nitrox
Luleå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 32



Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Som jag sa när vi talades vid så är jag GRYMT imponerad av dina framsteg!
Som "gammal banåkaräv" så är det så fantastiskt roligt att se din entusiasm och utveckling.

Du har presterat tider som är få förunnat på ringen!
Det snackas ofta om sub8 osv. men de som kan köra under 8.45 är få i verkligheten.

Du har bevisat för mig och övriga att du är mäkta kometent som chaffis!
Jag åker i ditt passagerarsäte när som!

/D

edit: 8

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



johan sjöström skrev:
Tackar, själv nöjd med bilens prestation, jaha var det bra eller dåligt det Christian sa?


Många superlativ var det thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Att vakna upp idag var lite speciellt då man visste att det var sista dagen med körning men å andra sidan en heldag på Nordschleife med möjligheter till MASSOR av varv. Ett av gårdagens sista tips från Christian maler i mitt huvud "skippa tidtagning imorrn och bara kör, du har satt en bra tid och kommer troligtvis inte under den" Sunda ord som jag beslutade mig att följa, vi beslutade oss för att hoppa över frukosten och ta vara på dom första timmarna på banan. En kopp kaffe och en snabb putsning av framrutan sen var vi redo för avfart, Tobbe stack och tankade medan jag körde mot infarten. Jag har för mig att vi var bil 2 respektive 3 ut på banan och det kändes helt underbart, solen sken och man insåg redan nu att det skulle bli en GRYM dag på banan.



Nåja iväg for vi och tanken var väl att vi skulle ta det lite lugnt men då omständigheterna var som jag beskrev var det i stort sett omöjligt att köra lugnt, dom första varven var vi HELT ensamma och utöver ett arbete med armcrot en bit innan Ex-mühle där farten var nersatt till 70 och lite längre fram 50km/h hade vi hade några sjukt och då menar jag sjukt roliga varv, Tobbe drog i början och hade inte en janne att komma undan, jag låg klistrad i rumpan och hade vid ett flertal tillfällen mer att ge, trots detta fick jag mata på fullt i stort sett hela tiden, det handlade mer om att jag bromsade lite senare, släppte av lite mindre och kanske körde lite mer aggressivt. Roligare än så här blir det inte och när vi hade flytet uppe satte Tobbe ny PB med 8.37, på samma varv körde jag 8.33 så det var otroligt jämnt. Efter att vi nött lite varv tog vi en vätskepaus, vädret blev bara bättre och bättre men även trafiken i insläppet var nu något mer intensiv. Vi fortsatte nu köra och jag agerade dragbil då det alltid är roligare att jaga än att bli jagad, tyvärr blev det inte lika roligt då det kom någon bil i mellan oss och jag valde att mata på, sjukt roligt hade vi i alla fall, jag noterade nya schyssta jämna tider och kom upp i vmax 215/Vmin 67 med ett snitt på 134 om jag inte minns fel. Jag fick även till ett nytt optimalt varv (en sammanslagning av alla dom bästa tiderna på respektive sektor) med tiden 8.21 vilket kändes rätt trevligt med tanke på att det bara diffade 8s till mit pb och 8s på 20km är inte SÅ mkt.. Tänk om man kunde få till den tiden på vanligt vis, då hade det minsann gått undan!! Efter ännu ett antal varv beslutade vi oss för att äta frukost vilket skulle smaka mumma efter 1.5 timme på banan

I vanlig ordning fick vi en härlig frukost som serverades på vårt boende, ett tag senare var vi klara och taggade på nytt, jag hade noterat att däcken nu började bli ordentligt slut och ett sidskifte var mer eller mindre ett krav. Sagt och gjort, dock visade det sig att det var ganska taskiga däck runt om men det fick duga så här sista dagen. Corden på ena däcket hade synts sen dag 2 men nu började det bli rätt illa då cordspåren blivit långa och däcken väldigt buliga, detta orsakade rätt kraftiga vibrationer under körningen som innan jag kom på vad det var gjorde mig lite orolig. Jag passade även på att kolla oljan som trevligt nog inte behövdes fylla på.

Efteråt gav vi oss ut igen för nya varv och visst var där ännu mer trafik i och runt insläppet, men av någon anledning var det aldrig kaos någonstans, på banan var det städat mest hela tiden med undantag för som oftast orutinerat folk som inte insåg dom massiva fartskillnaders om uppstår på ringen. Ett av veckans absolut bästa minnen var när jag hade häng på en Opel OPC med 240hk, jag hängde han i rumpan hela varvet och vi hade sanslöst skoj, han tackade för varvet efteråt och nu lät han mig dra, denna gång var han ett klistermärke i rumpan på mig och mina däck var något hala så partiet fram till flügplats vara rena driftingen (men med god fart) Varvet flöt på skitbra och alla omkörningar skedde smärtfritt. En incident hände dock precis innan hoppet i Pflanzgarten då en röd streckenkontrollen körde i låg fart på högersidan och när vi kom i FULL fart utan förvarning drog sig mot mitten, det blev en panikbromsning och en hård attack på curbsen för att undvika kollision, den gamle mannen som körde bilen verkade HELT oberörd och ovetandes om att vi kom, incidenten gjorde mig relativt irriterad då man gott kan begära att dom som jobbar på banan antingen håller hyfsad fart eller åtminstone har lite uppsikt bakåt och på sin egen framfart.

Nåja inget vidare hände och vi kunde ta ny fart och fortsätta vårt busiga varv, vid infarten körde vi sidan om varandra och pratade lite, han tyckte om min körning och undrade om vad jag hade för chassi och om jag skulle vara med på Scuderian vilket jag uppfattade det som att han skulle, kollade racechrono som noterade 8.30, utan incidenten hade det garanterat varit en sub 8.29 tid men nu var där ju en incident och jag fick ingen sub 8,29 tid Ett par SJUKT roliga varv fick vi alla fall. Efter att jag och Tobbe kört oss möra för stunden så beslöt vi oss för att ta en paus och hitta på lite annat, själv hade jag bara ett varv kvar på kortet och var VÄLDIGT nöjd med dom varv jag fått idag.

Färden skulle nu gå mot Raedler motorsport som levererat skivor till Tobbes bil (tack Christian för din hjälp!), villkoren var ju sjukt bra och betalning skulle ske först efter att Tobbe var nöjd med dom! Stället ligger i en tokliten håla en liten bit bort och lika fort som vi kom dit var vi därifrån nu med lite mindre ÅJ-RUSS i fickan på Tobbe. Vi kom överens om att plåta lite och drog oss mot lämpligt ställe, vi försökte hitta något place vi aldrig varit vid förut och ganska snart var vi ett på spåren. En liten grusväg till vänster innan Pflanzgarten sett från Nürburg ledde oss upp till banan mellan Schwalbenschwantz och Pflatzgarten. Här var massor med högt stängsel men efter att ha vandrat en liten bit hittade vi ett klockrent ställe att stå på, här kom vi grymt nära bilarna och kunde slippa stängslet som var otroligt drygt när man skulle plåta. Bilarna passerade i hög fart och en del i lite FÖR hög fart, inga incidenter skedde men nog var det nära några gånger. Det blev en bunke bilder och filmer på allehanda bilar, GT2/GT3 är sjukt snabba bilar på ringen och ljudet från dom passerande ett par meter från oss under full acceleration var mäktigt och en imponerade uplevelse trots att vi njutit av det under snart en veckas tid.

Efter att ha stått här uppskattningsvis en timme ringde matklockan, dagen till ära hade vi tänkt prova Dr Eicks tips som var restaurang Julia och deras Pasta Bolognese, det fina med Julia är att det ligger i direkt anslutning till Breidscheid så man kan njuta av sin mat till den ljuva musiken från allehanda sportbilar som kommer på högt varv och stundtals med tjutande däck, från stund till stund kunde även få till en lite vindpust med doften från varma bromsar för att sy ihop hela upplevelsen, vädret var helt underbart och för första gången smakade en alkoholfri pilsner gott, maten var absolut prisvärd och smakade mumma.

Efter ett tag fick vi besök av en vän från våra trakter (Fredrik Å) en trevlig prick som alltid är positiv, det blev en hel del gott tjöt om allt mellan himmel o bana, Fredrik skulle minsann framföra en Swift på Scuderian vilket lät väldigt skoj, jag var inte ALLS avundsjuk på han. Efter att vi käkat klart och druckit lite kaffe tackade vi Fredrik för pratstunden och beslutade oss för att kika lite vid gamla infarten på andra sidan gatan, här kunde man komma väldigt nära bilarna och i ett intressant parti där man skiljde agnarna från vetet. Efter att ha stått och dreglat på alla fantastiska bilar stängdes banan av och vi tog en fika i faciliteten i direkt anslutning till insläppet. Lite senare släppte dom på igen och det tog inte så lång tid innan det var avstängt igen. Tobbe var sugen på att höra sitt insugsljud när han matar på, så vi beslutade oss för att filma varandra när vi matade på över bron i Adenau, först ut var Tobbe som skulle ringa innan han körde på så jag visste ungefär när jag skulle vara beredd, det tog LÅNG tid och mitt batteri var på upphällningen men jag fick med det hela och ljudet lirar i en klass för sig själva inget snack om den saken, gåshuden kommer av sig själv när gasvajern sträcks och kolfiberinsuget suger i sig några kubik luft.

Tanken var att jag nu skulle köra ett varv och Tobbe filma vilket skulle bli skoj MEN, precis då ringde Christian och påtalade att sista insläppet till körningen på GP banan var om ett litet tag, våra planer grusades och vi prioriterade GP banan då det var en rolig grej, Jag hämtade upp Christian och stressade bort till GP banan, inne på depåområdet hittade jag en mack att tanka på vilket var vettigt då halv tank och R-däck på "vanlig" bana inte var någon hit i min kärra, raskt vidare till vår infart och Tobbe hade redan förbetalt då det var otroligt tight med tiden, jag kom 18.59 och jag tror sista insläpp var 19.00 så snacka om timing! Det tog kanske en eller två minuter tills det var dags att köra och det var knappt jag var beredd.

Christian som var min beifahrer även här kom med lite tips och det kändes tryggt, mycket handlade om att hitta rytmen i min körning. Banan var bred och med tilltagna avåkningszoner vilket uppskattades. Jag kände aldrig att banan var speciellt rolig och något flyt infann sig egentligen aldrig, jag ångrar absolut inget då det var en rolig grej att få uppleva, det var också coolt att bli piskad av en gammal Corvette från sjuttiotalet som gick ruskigt bra, en sjukt cool passering av sektionen innan start och mål av en 430 scuderia impade grymt på oss och stundtals så det ut att gå åt pipan men det var nog mer vi som inte insåg vilken kapacitet bilen i fråga har. Vi fick en bunke varv och efteråt stod vi och diskuterade vad vi tyckte om banan, en sak vi var överens om var att det inte är riktigt rätt att göra som vi gjort och kört en rejäl bunke varv på NS och sedan hoppa på Gp bana, man KAN göra så men det är liksom inte rätt, NS är så förbenat skoj så allt annat är ganska ointressant.

Efter att vi kände oss nöjda började både mat och öl klockan ringa samtidigt, vig tog beslut om lite relax hos Christian innan vi duschade och stack iväg på galej i storstan (Adenau) I vanlig ordning smakade första pilsnern helt underbart, vi hade idag haft en sjukt varm dag och både jag och Tobbe var genomsvettiga (gissar i alla fall att även Tobbe var det) och en dusch stod högt på priolistan, efter ett tag tog vi oss hemåt och duschade, Christian hämtade upp oss en stund senare nytvättade och väldoftande! Kvällens besök var det 3:e vi gjorde på Asian bistro som var en mkt trevlig bekantskap, maten var suverän (55:an är sjukt god om man gillar Curry) och priserna högst humana, inredningen och miljön rent generellt är TRIST men vi skulle bara äta och sen traska vidare till Blaue Ecke. Nere på Blaue ecke hade vi en lugn kväll, lite glass, pilsner och osocialt internetflummeri, så här efteråt så var vi nog lite tråkiga när vi satt där med våra datorer. Vi var nog rätt möra både jag och Tobbe så det blev ingen lång kväll ute, på vägen hem diskuterade vi med Christian om veckan som gått och vilket flyt vi haft på alla sätt och vis, han sa att det troligtvis var en topp 10 vecka vad han kan minnas och själv kunde jag inte annat än hålla med, vi hade haft det otroligt bra vad det gäller ALLT.

Vi tackade än en gång Christian för ALLT och hoppades hans framtid i Nürburg kommer att bära frukt. Grabben har helt klart talanger till både det ena och andra! Ganska omgående kom vi till sängs och själv funderade jag över tiden som gått och att det nu var det dags att åka hem, men jag ville verkligen inte åka hem, nog ville man träffa familjen och äta kaviarmackor och smaka frugans kaffe men ringen hade bitit sig fast i mig på ett otroligt vis, jag vet att jag alltid är besatt när jag varit här men i år var det annorlunda, kanske tack vare Christians pedagogiska lärostil, det fantastiska vädret och för att bilen verkade gilla ringen.

Till slut somnade jag och jag tror det sista vi sa att det varit ännu en riktigt riktigt galet bra dag..


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
David E skrev:
Som jag sa när vi talades vid så är jag GRYMT imponerad av dina framsteg!
Som "gammal banåkaräv" så är det så fantastiskt roligt att se din entusiasm och utveckling.

Du har presterat tider som är få förunnat på ringen!
Det snackas ofta om sub8 osv. men de som kan köra under 8.45 är få i verkligheten.

Du har bevisat för mig och övriga att du är mäkta kometent som chaffis!
Jag åker i ditt passagerarsäte när som!

/D

edit: 8


Vilka trevliga ord David! så fantastiskt är det väl inte, du kör ju halvminuten snabbare (än så länge )
Hade varit mycket roligare om du åkte som passagerare i DIN bil , oj vad skoj det hade varit att få testa en riktig bil där nere.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Snyggt jobbat Johan. Och tack för att du låter oss "åka med". Jag hade nog gärna velat göra precis samma som du gjort. Tänkt att få komma ner runt 8:30...



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

David E skrev:
Som jag sa när vi talades vid så är jag GRYMT imponerad av dina framsteg!
Som "gammal banåkaräv" så är det så fantastiskt roligt att se din entusiasm och utveckling.

Du har presterat tider som är få förunnat på ringen!
Det snackas ofta om sub8 osv. men de som kan köra under 8.45 är få i verkligheten.

Du har bevisat för mig och övriga att du är mäkta kometent som chaffis!
Jag åker i ditt passagerarsäte när som!

/D

edit: 8


Fan va kul att det gått bra Johan!

Jag antar att du nu är mer fast än fast i ringen träsket. Nästa år måste jag komma iväg, får försöka synka något.

/Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



Underbart skrivet som vanligt Johan!

Man blir ju lie avis på både tider och upplevelser... Nästa år måste jag ner!

Ses på Gelleråsen?

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
För att svara lite grand till både BADaniel och Mårten:

Mina tankar kring det här med bankörning har kastats om på sistone och framtiden kommer nog att se lite annorlunda ut. Åtgärder är redan vidtagna, inget drastiskt men ett frö såddes för länge sedan men grodde till ordentligt vid sista resan.

Men mer om detta i kommande bloggar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BADaniel
Älvsjö
Här sen Jan 2003
Inlägg: 339



johan sjöström skrev:
För att svara lite grand till både BADaniel och Mårten:

Mina tankar kring det här med bankörning har kastats om på sistone och framtiden kommer nog att se lite annorlunda ut. Åtgärder är redan vidtagna, inget drastiskt men ett frö såddes för länge sedan men grodde till ordentligt vid sista resan.

Men mer om detta i kommande bloggar


Nu blev jag väldigt nyfiken! Skriv fortare...

_________________
Daniel Rosenblom
Bandhagens Däck
DR Setup
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
befintlig ringblogg är just nu uppe i 12567 ord Daniel, du hade väl oxå barn Sen tillkommer, företaget, bilarna, hönsen,huset, katten,hunden, fiskarna och all RING ångest Tids nog så blir det klart, 04.15 i morse rundades den senaste delen av..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 177, 178, 179   >>
47 besök senaste veckan (863060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande