Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 177, 178, 179   >>
81 besök senaste veckan (863026 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
om man skulle ge sig på någon form av sammanfattning gällande resan så är det väldigt enkelt för resan var klockren! Inga fadäser värda att prata om, mina förluster sträckte sig till en dimljuskåpa i fronten, för Tobbe var det en omgång skivor och ett par spacers men skivorna var ingen nyhet och spacers var en följd av skivorna. Däcken var i stort sett sopslut för mig men det var fram det tuggade mest, bilen styrde in sjukt fint men kanske det finns optimalare hjulvinklar att få till? Visst gnisslade och rasslade bilen lite från bromsar men jag struntade i det då allt var genomgånget och jag uppfattade det mer som värmen vid körning som orsakade detta, nu här hemma hörs inget märkvärdigt. Dock har jag noterat så här i efterhand att något i drivlinan är mjukt och bilen struttar fram stundtals.. Har även noterat att lådan växlar lite trögt sedan vi var nere. Inget som oroar mig SÅ mkt utan det skall vi nog reda ut i vinter.

Bilen konsumerade kanske en halvliter olja på hela trippen och det känner jag mig trygg med, värmen var inget problem och den enda gången jag noterade att värmen stigit låt säga 5mm till höger så höjde jag värmen 25% så sjönk tempen direkt, betänk även att det var mycket varmt flera av dagarna med en peak på 27 grader. Problemet med soppabrist yttrade ju sig på ett par olika sätt, dels genom att den gick på 5 cylindrar 2/3 av ett varv men även på det klassiska viset genom att "tvärdö" korta stunder och då oftast o kraftiga kurvor och dylikt.

området var sig likt utöver dom nya komplexen, personligen kan jag absolut vara utan detta då det bara handlade om att skinna oss på mer pengar och dylikt. Braueri Nürburg får en fet tumme NER då det var ett skitställe PUNKT. old fashion kanske men även det nya betalsättet Ring Card får tumme ner, krångligt sätt att betala tycker till och med folk som jobbar där.

Banan och insläppet var sig likt, jag upplevde inget kaos vid insläppet men upplevde det som att gubbarna som jobbade där styrde upp det hela bra, ny ägare till Grüne Hölle sa mig inget men bruden i baren kände inte till "bitte ein bit" och gav oss en warsteiner" Efter ett tag sa hon att dom inte hade Bitburger, hur tänkte dom då??

Banan var i sitt vanliga skick, mer staket, lite ny beläggning men i övrigt alldeles alldeles underbar precis som den är, jag vill inte ha något salsgolv eller öppna kurvor, det är allt detta som gör att banan är som i ett magiskt skimmer liksom. Gubbarna som jobbar runt insläppet är tuffa men trevliga, man skall inte hamna i onåd hos dom då dom är kungar på sitt jobb och styr troligtvis lite som dom vill. Dom har bra koll på läget och det var stört omöjligt utan mer jobb att komma förbi insläppet med diskret monterad kamera, dom reagerade till och med på min shiftlight och undrade vad det var för något.

Boendet var klockrent och jag kan verkligen rek Meuspath som håla att bo i om man vill ha det lugnt där man sover men ändå vill ha gångavstånd till insläppet. 25 fjuttiga Euro med rejäl frukost är nästan för billigt. Vill man bo lite mer centralt finns det till exempel Det svenska boendet på Burgstrasse 1 där man bor gemytligt och har extremt nära till faciliteterna i Nürburg.

Då datorn var med ner för första gången insåg man att Tyskarna är lite efter vad det gäller internetaccess för gemene man. Dock finns det fritt trålöst nätverk på Blaue Ecke (fritt i den benämningen att man får en kod om man frågar och den var densamma hela min vistelse), Pistenklause samt cafeterian inne på weltmarkt. Där finns även 2 datorer vid ingången man kan surfa på direkt och helt gratis!

Ställen jag inte besökt förut och ätit på var Blau Ecke och Asian Bistro.
Blaue Ecke är en fräsch restaurang med bar, god mat till ok priser
Asian Bistro är ett rätt deprimerande ställe inredningsmässigt men maten är KANON och priserna på glocalnets nivå..
Pinocchio funkar som vanligt alltid
Lindenhof har helt klart underskattad mat till rimliga priser

En veckas resa med broar, båtar, soppa dit och tillbaka, boende, 42 varv, soppa till det och mat o dryck är inte precis gratis, finns det möjlighet bör man även ha med sig en buffert för händelser man inte förutsätt. Jag uppskattar att resan i mitt fall gick på nån tusing över 20 lappar, då levde jag inget krösusliv men var aldrig törstig eller hungrig Definitivt värt varje krona om någon frågar mig men jag är inte säker på att frugan håller med. Vad det gäller resan kan jag varmt rek att teckna avtal om brobizz, iallafall om man bor här nere, ultrasmidigt att passera bron och få faktura hem, jag tecknade även avtal med Scandlines och det gjorde att bizzen även funkade på färjan Rödby-Putgarden, gräddfil och faktura hem var klockrent.

Så här några veckor efter hemkomsten har väl det värsta ruset lagt sig men detta var min absolut bästa ringenresa någonsin och det går inte en dag utan att jag längtar ner igen. Beslut är taget om nytt besök 2010 så det enda det handlar om nu är att räkna ner dagarna, avslutningen på Mantorp kommer att bli trevlig då det blir den absoluta spiken i kistan för årets körningar.

Förresten en väldigt stor del av resans förträfflighet skall jag tacka Christian Eick för. Det visade sig vara MYCKET värdefullt att Christian fanns/finns där nere, boende med faciliteter enligt önskemål hjälpte han till med, Christian har även en hel del kontakter vad det gäller reservdelar, verkstäder osv osv. Dessutom är han en suverän kille om man behöver hjälp att hitta runt banan, jag är övertygad om att Christian gladeligen ställer upp och tar fram ett individuellt koncept som passar just dig, PM:a eller maila honom för all del. Men glöm att han är tillgänglig om 336 dagar från idag får då har jag paxat han

Längtar ner något fruktansvärt, jag tror frugan hänger med 2010 vilket är roligt, måste bara hitta något skoj till henne då hon inte bara vill sitta på Grüne Hölle eller åka med hela dagarna. Det kommer att bli lite rundkörning i bergen, jag hoppas även på att förverkliga en gammal dröm om att ta mig runt banan på utsidan av staketet till fots eller på hoj? Det blir kanske någon natt i Moseldalen med vinprovning och lite Qualitytid med teamchefen Nåja tiden får utvisa exakt vad det blir men en sak är säker, 2010 är det spikat en ny vecka på ringen

Jag har lagt upp dom bilder som man kan urskilja vad det skall förseställa på picasa, orkar inte dra upp 345 bilder här så detta får helt enkelt duga. http://picasaweb.google.se/bmwtok/Nurburgring2009#

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Trevlig läsning Johan! Verkar verkligen som man blir fast där nere, jag har varit ner 2 ggr utan att köra, ena gången en vecka där nere och andra gången bara förbifart till och hem från Frankrike, men man har en liten tår i ögat när man lämnar Eifelbergen ändå, ska försöka komma ner och köra 2010 men vi får se vad som sker.

Sen måste jag ju säga att det var kasst att inte ha Bit , fast Warsteiner är en anann favorit för mig så det går ändå , var nog första tyska frasen som användes "Ein Wienerschnitzel unt eine Warsteiner bitte" .

I vilket fall som helst blir man glad att läsa dina från resan, men kort därefter blir man ju deppig igen att det snart är vinter , och jag tycker det låter tråkigt att lugna ner sig med kärning på hemmaplan för det vore ju lite lustigt utan dig och din lille bil på BMWSC träffarna

_________________
Viktor Starkman
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ultura skrev:
Trevlig läsning Johan! Verkar verkligen som man blir fast där nere, jag har varit ner 2 ggr utan att köra, ena gången en vecka där nere och andra gången bara förbifart till och hem från Frankrike, men man har en liten tår i ögat när man lämnar Eifelbergen ändå, ska försöka komma ner och köra 2010 men vi får se vad som sker.

Sen måste jag ju säga att det var kasst att inte ha Bit , fast Warsteiner är en anann favorit för mig så det går ändå , var nog första tyska frasen som användes "Ein Wienerschnitzel unt eine Warsteiner bitte" .

I vilket fall som helst blir man glad att läsa dina från resan, men kort därefter blir man ju deppig igen att det snart är vinter , och jag tycker det låter tråkigt att lugna ner sig med kärning på hemmaplan för det vore ju lite lustigt utan dig och din lille bil på BMWSC träffarna


Jo visst är det så att man fastnar och att lämna stället är tufft, varje gång funderar jag på hur man skulle kunna livnära sig där

Att inte ha BIT så nära bryggeriet och med den kopplingen BIT har/har haft till motorsporten ansåg vi vara knasigt oxå thumbs down Dock var det ju inte så att det hann bli något skinn på våra Waersteiners precis

Vintern är då man smider alla planer för kommande säsong, ni med garage kan ju feta till bilen så den är klockren till springbreak, vi andra får drömma bara

Som sagt den här resan har fått mig på andra tankar, körningen här hemma har helt plötsligt inte blivit lika intressant, Knutan missar jag ju inte för allt öl i världen och Gotland hade ju varit ascoolt... Nåja att köra alla träffar här hemma kostar massor visar det sig när man börjar räkna, däck,bromsar,soppa o allt annat blir snabt en respektabel summa pengar och jag har inte möjlighet att både äta kakan och behålla den, just nu känns ringen hetare och jag har fått göra ett val.. Kanske man kan vara medarrangör på några träffar i stället och på så vis ta del av den fina gemenskapen vi har i BMW SC Angående min lilla bil så är ju Compactmaffian ständigt växande, det finns ett par nya som kom till under 2009 och vem vet det kanske kommer ännu fler nästa år? M3 light har ju visat sig vara ett framgångsrikt koncept i cupen och gatbilskörningen thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Parkera bilen i Eifelbergen och flygpendla??
Avundsjuk, jag blir så avundsjuk..........

M v h

/ Johan
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Sunk skrev:
Parkera bilen i Eifelbergen och flygpendla??
Avundsjuk, jag blir så avundsjuk..........

M v h

/ Johan


Nej så blir det inte, jag lirar helt enkelt inte i den klassen bara att inse, det blir en lång härlig tripp på höstkanten, förhoppningsvis i närheten av lika trevlig som den jag precis haft där. Jag är inte avundsjuk men väldigt glad för att vänner runt omkring mig har möjligheten att ställa sina bilar där. När jag blir så stor så kanske jag oxå kan det

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Första biten på vinterns spabehandling av bilen är nu beställd och det blev en sån här cool pryl: 33112228335


Alla nördar vet såklart vad det är, ni andra får leva i ovisshet

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



johan sjöström skrev:
Första biten på vinterns spabehandling av bilen är nu beställd och det blev en sån här cool pryl: 33112228335


Alla nördar vet såklart vad det är, ni andra får leva i ovisshet


Gött Johan hoppas den ger önskad ökad kylning då!

_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
UR_TT skrev:
johan sjöström skrev:
Första biten på vinterns spabehandling av bilen är nu beställd och det blev en sån här cool pryl: 33112228335


Alla nördar vet såklart vad det är, ni andra får leva i ovisshet


Gött Johan hoppas den ger önskad ökad kylning då!


Ulrich: Man räknas inte som nörd för att man kan googla vi ses nästa helg

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaha då var man på väg mot körningen på Mantorp och årets avslutningsfest. Inte klokt vad tiden rusat förbi i år, tyckte det var inte länge sedan man satt och längtade efter springbreak.

Det blir ingen körning att tala om med bilen, har plockat in det mesta i inredning, till och med gummmattor och stereo har hittat tillbaka över vintern. Bilen är inte riktigt klockren sedan ringen resan och den behöver lite översyn.

Skall bli skoj att hjälpa till lite och se det lite från den andra sidan imorrn. Jag hoppas årsmötet och avslutningsfesten blir så där rolig som jag misstänker det blir.

Fick iallafall idag möjlighet att passera en snabb cupbil, att den var parkerad på ett WCR släp och att Arne drog den med sin PB kanske förklarar enhel del

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Idag var det dags att slutföra något jag drömt om länge, ett minne för livet, något jag alltid skall ha med mig. Ringen skulle i någon form hyllas med en tatuering på min kropp. Var på plats 3 timmar innan dom öppnade och redan en halvtimme senare hängs nummerlappar ut. Vi är 2 stycken på plats för att tatuera oss men av någon anledning tar jag 3 lappar, varför vet jag inte egentligen. Vi lämnar stället ett tag och kommer tillbaka en halvtimme innan öppningsdags. Står inne i en lite kur och pratar med lite folk när jag plötdligt hör hur det gnisslar så där gott som rediga rejsbromsar gör, tittar ut och ser en GT3:a äntra parkeringen. Coolt tänkte jag lite ögonfägnad istället för att stå här och tjöta gör inte ont..

Jag drar mig sakteliga bort mot bilen och hinner precis innan killen hoppar ut ur bilen notera ringenmärket i rumpan på kärran, han gick mot mitt håll och jag hejade och sa direkt att vi hade en gemensam nämnare.. jag visade loggan jag skulle tatuera in, otroligt nog sa han direkt "det är ju samma som jag skall göra" och drog upp en fet ringendekal ur innerfickan!! otroligt sa vi båda och började babbla om allsköns rejsarelaterade saker, vi hade gemensamma vänner och båda hade precis varit nere på ringen så att hitta något samtalsämne var INTE svårt. Jag påtalade ganska snabbt att han tyvärr inte skulle få något gjort idag då det var betydligt längre kö än det fanns utrymme för under dagen. Genast kom jag och tänka på den extra lappen jag tagit och började leta efter den, otroligt nog hittade jag inte den och beklagade det hela, samtidigt tittade jag ner mot en garagenedfart och såg en nummerlapp ligga på marken, jag bad han kolla om det var den rätta och sjukt nog var det den lappen jag tappat!

Ett tag senare tatuerade vi båda våra hyllningar till det gröna helvetet, båda 2 samma dag, samma ställe, samma kille, samma bana och på samma ställe på kroppen (vänster arm) killarna på stället hade aldrig varit med om dess like och hela historien var lätt bisarr. Under tiden jag fick min på plats satt vi och pratade vilket var gött då det kändes ordentligt när nålen stack hål på en (klent gods i mig) Givetvis stannade vi kvar medan hans kom på plats och vi var båda väldigt nöjda efteråt.
Vi avslutade med en fotosession och var på det klara med att bara denna situation var ett minne för livet, det hade verkligen varit roligt om vi träffats där nere över en kall och ljuger om våra bravader, DET hade varit pricken över i:et

Sorry om det inte var SÅ rejsarelaterat som alla kanske önskar men så här när vi påbörjat vår vintertid med lite lägre tempo kan vi kanske stå ut med lite sånt här dravvel..




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag ser bara möjlighet att putsa tiden 6 gånger? (ungefär) Är det så du har tänkt, att låta tiderna stå under varandra?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Den tiden den sorgen, 6 gånger = MINST 6 år, lär ju inte rista in några hundradelars förbättringar

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dubbelpost= går utmärkt att plocka bort om så önskas..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Men... när du blir äldre och huden slappare, då blir ju ringen längre (och backigare) hur ska du kompensera det..

//
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Blir den backigare får jag väl stoppa i en S50 eller nåt

Jag ser inte problem bara lösningar Johan

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



johan sjöström skrev:
Blir den backigare får jag väl stoppa i en DIESEL eller nåt

Jag ser inte problem bara lösningar Johan


thumbs up thumbs up
Citera
Lars M
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15



Hur känns det idag? Här är allt ok. Det var ett otroligt sammanträffande igår.Vi ses på ringen över en
bitburger.

_________________
Hälsningar Lars Mattsson
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Kul berättelse Johan thumbs up . Grattis till gadningen .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Lars M skrev:
Hur känns det idag? Här är allt ok. Det var ett otroligt sammanträffande igår.Vi ses på ringen över en
bitburger.


Hej!

Jodå det känns idag

Tack för sällskapet det underlättade för en vekling som mig.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Sunk skrev:
johan sjöström skrev:
Blir den backigare får jag väl stoppa i en DIESEL eller nåt

Jag ser inte problem bara lösningar Johan


thumbs up thumbs up


Mmm jag tror inte en stor diesel hade behövts skämma för sig på ringen men vikten måste nog ner lite på den..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Usch det börjar redan kännas segt med den mörka kalla perioden


317 dagar kvar till and counting..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 177, 178, 179   >>
81 besök senaste veckan (863026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande