Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
21 besök senaste veckan (853541 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 115, 116, 117 ... 177, 178, 179   >>
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
Ringenresan 2012 Söndag

Söndag morgon eller nästintill natt då jag vaknade för tidigt, trött och ont i skallen då en förkylning verkar ta fart i kroppen, ett par alvedon och någon balja kaffe senare känner jag mig som rena ungdomen i jämförelse! Frukosten är bokad till 10 då vi tänkte köra ett par timmar först och sedan äta för att få ut allt av morgonstunden som har en tendens att vara extra bra. Efter att ha samlat ihop mig o mina prylar drar jag mig bort till Döttinger Höhe och tankar både luft och soppa. Jag noterar något jag egentligen kände dagen innan i bilen och det är ett klonkande ljud höger fram vid rattrörelser, det är inget kraftigt ljud och det låter inte allvarligt så jag beslutar mig för att kika på det efter första stinten då jag ändå skall skifta runt lite däck. Uppe vid insläppet kikar ett par vänner på det och gissar på styrled/styrväxelglapp.

Nåja detta får vi kika på senare för nu är det körning och jag konstaterar att vädret är kanon med ett undantag man märker direkt man kommer ut på banan, solen står väldigt låg sent på hösten både på morgon och kväll vilket är besvärligt, ett par partier framförallt Eiskurve är lite olustigt då man ser nada ända tills det är dags att svänga. Nåja det blir ett varv i halvtaskigt tempo mest för att känna på bil och bana vilket var trevligt, Fredrik Å och jag pratar lite i depån och plötsligt dyker Weber upp med sin baguette, det slumpar sig som så att jag efter ett tag får en åktur med LUX vilket skulle bli skoj då jag visste att han har både rutin och fart på NS, väl ute på banan så fick jag klart för mig att baguetten verkligen går att hålla farten hög med, det var relativt imponerade trots att vi körde i ett lugnt tempo, på sina ställen var farten betydande hög och själv hade jag inte haft en janne. Det blev några trevlige stalltips om banan och i slutet kände jag mig nöjd då åksjukan fanns i bakgrunden och jag hade en heldag framför mig, ett stort tack för insatsen LUX det uppskattas verkligen! Tack även till Fredrik Å som knöt ihop oss.

Det blir nu en paus för att återfinna välmåendet och så sakta känner jag mig fräsch nog för att köra själv. Jag får ihop totalt 5 varv innan det är dags för frukost och lite däcksskifte vilket jag är nöjd med. Väl tillbaka på boendet inmundigar vi en välsmakande frukost som gör susen. Efter det beger jag mig ner till bilen och påbörjar skiftet av höger fram och höger bak för att slita lite jämnt på däcken. När framdäcket är av letar jag givetvis efter klonket och efter lite rotande inser jag vad som orsakat det hela, den övre bulten till fjäderbenet har lossnat, muttern är kvar men har snurrat loss några varv vilket såklart är mindre bra. Dock var det relativt enkelt och dra åt den så får vi hoppas att det verkligen var problemet vilket jag kände mig övertygad om. Jag ryckte och slet lite överallt i hjulupphängningen men nu verkade allt sitta så på med hjulen och undan med alla verktyg för nu skulle det matas varv, det var ju sista dagen och det fanns gott om varv kvar på kortet!

Tillbaka på parkeringen vid insläppet konstaterar jag att även idag är det SJUKT varmt med cirkus 30 grader, själv hade jag turen att hitta en plats med skugga och det kändes som en lottovinst, speciellt när det såklart var stängt på banan igen. Det var stängt ganska länge och under tiden satt jag och softade lite i bilen, en local guy i form av Vidar fra Norge kom förbi och vi tjötade lite, ni som inte träffat Vidar förut har något att se framemot, där finns historier utöver det vanliga, sant eller falskt vad vet jag? Vidar frågade i alla fall om han fick åka med ett par varv och det gick såklart bra, vi fick ett sisådär varv då det var massor med trafik, efter karusellen in i den dolda vänstern ser jag ett brett långt spår av olja, jag ligger mitt i spåret och släpper av utan några hastiga rörelser, jag känner att bilen blir lätt men än finns det grepp, precis i svängen noterar jag killen som står o viftar samtidigt som jag får ett microsläpp, släppet går över i grepp och nu ser jag hans ordentligt mulade, rykande Golf som antagligen glidit av i oljan. Vi ser att han är oskadd och rullar vidare samtidigt som vi ringer "SOS" och påtalar olyckan samt olja på banan, efter ett tag ökar vi tempot och är snart framme vid insläppet, jag påtalar det stora farliga spåret med olja och säger till dom att stänga banan, trots detta tar det minst 20 minuter innan dom stänger och då har vi 2 fordon som gått av precis innan och i samma område, hade det stängts av i tid hade kanske dessa inte gått av, oavsett vilket var det upprörande när vi visste vad som skett.

Väl i depån och när pulsen sjunkit lite börja Vidar kommentera min körning, jag får beröm för god "car control" men det finns även en del intressanta iakttagelser jag likt en vettexduk suger i mig. Att bilen saknar effekt tyckte han märktes tydligt men där kan jag ju inte annat än att hålla med. Även denna gång varar avstängningen länge och när det väl kommer igång är det lika fort kört igen, jag och Franzetti beslutar oss för att luncha för att få det gjort under dödtiden. Der Kleine Kneippe blir dagens lunchställe och här var lugnt och städat idag. En stund senare är vi båda mätta och har släckt törsten utan alkohol för att chocka kroppen lite :-)

Tillbaka på banan så var det fortfarande stängt och fortfarande apvarmt, med andra ord som jag förväntade mig en dag som denna. Under tiden dyker Sjösgärd upp med 2 polare och precis när banan öppnat och jag är på väg ut så ber dom om att få åka med varsitt varv vilket dom givetvis får göra. Fört ut är Herr Spetz som får ett trafikfyllt varv på 9.09 vilket han verkade uppskatta även om han i ett tidigt skede blev lite skärrad innan han insåg vilket grepp ett varmt klibbigt R-däck har på NS. Ut som nummer 2 var Fru Spetz som efter lite övertalning hoppade in, jag lovade att ta det lite lugnt vilket jag gjorde, jag höll även lite lugnande tal om grepp och lite annan info om banans olika delar, för att få lite tivolivarning tryckte jag på lite i Foxhole vilket genererade ett tjejtjut men glädjen verkade finnas där hela tiden, dock var ett varv precis lagom för en livstid förstod jag, till sist åkte Sjösgärd med och då höll jag inte igen utan tryckte på ordentligt, visst var det massor med trafik, massa jobbiga hojar osv men jag fick till ett vettigt varv med lite rolig överstyrning och goa omkörningar, klockan stannade då på 8.40 vilket såg ut att räcka för Sjösgärd :-)

Ännu en gång stänger banan och då jag har varit redigt seg o siten hela dagen beslutar jag mig för att tanka och sedan åka hem och vila en stund tills folket lugnat sig lite eller åkt hem. Efter glass till pappa och lite soppa till bilen drar vi oss mot boendet, tyvärr hanns inte något vilande med men däremot en dusch och det gjorde sannerligen susen, andarna började så smått hitta in i kroppen igen och nu var jag sugen på att ratta lite! Jag levde på hoppet att det skulle vara öppet nu men icke sa nicke, bommen var framme och parkeringen knökfull. En stund efter 18 öppnar dom igen och då har jag hunnit med en del tjöt med både Eick och Åberg, jag tar det lite lugnt med att komma ut på banan för att få lite lugnare, det blir hur jag än vrider på det lite stökiga varv dock ett av dom alldeles extra stökigt. En vit SL med 6.3 motorn kör HELT idiotiskt och passerar bilar likt Stenmark i en slalombacke, jag ser direkt att detta är farligt, det går fort rakt fram men sakta när det svänger precis som vanligt när orutinerat folk kör, skillnaden här var att han hade massor av pulver vilket gjorde det klurigare, i Kallenhard var jag ytterst nära att bli torpederad av han då han gjorde en galen omkörning, borta vid Bergwerk var det dags igen för en galen omkörning på insidan. Så här höll det på hela tiden och ett flertal gånger var det nära avåkning/kollision. Borta vid Eiskurve körda han av men inte värre än att han kunde linka in i mål på halvfart, jag försökte hitta han på parkeringen då jag var seriöst sugen på att slita han i stycken, han lekte med våra andras liv samt sitt eget och hans beifahrers även om jag just så önskade dom försvann från jordens yta. Jag hittade han aldrig på parkeringen vilket kanske var bra då jag var skogstokig.

Kvällen fortsätter lite såhär med en hel del tokiga förare, snabba bilar och lite high chaparall på det svarta. Värmen fortsatte pressa på och till slut stängde banan efter ett par unfalls på rad och jag gav upp, nu pallade jag inte med det utan körde hem och hällde upp ett glas iskallt rosévin medan jag så sakta började byta däck, fixa lite mindre camber, kolla oljan. Jag dunkade in lite ljudisolering, lastar bilen med däck, verktyg, reservdelar och allt annat som låg i garaget, jag plockade även bort bälten och annat som var banrelaterat, allt för att få en lite lugnare måndag även om jag inte var stressad. Ett par glas rosévin senare (inget fel på det Janne!) så var jag klar och hoppade in i duschen medan jag funderade på varför Franzetti tog så lång tid på sig, jag vet att jag såg en bra mulad e36 innan Schwalbenschwantz men jag var tidigare säker på att den inte var svenskreggad, efter duschen började jag bli lite orolig. Jag provar att ringa men får inget svar vilket gnager lite på mig, en öl och lite fortsatt packning får mig på andra tankar och då dyker han upp med lugnande besked vilket kändes gott.

En stund senare är vi klara för avfärd, tvagade och väldoftande som aldrig förr, kosan styr vi mot och håll i er nu LINDENHOF tadaa! Lite surprise där va? Eller ja det var det kanske inte, jag tänkte på det någon dag att det har gått troll i det hela och det är så typiskt mig, det finns ju andra ställen och man MÅSTE ju inte ALLTID sitta på Linden.

Väl på plats sitter Darius och Vidar på uteserveringen och ser glada ut, Darius är mannen bakom Green Hell Racing och en kille jag tror bra om, Vidar har vi pratat om tidigare, en man med många strängar och historier på sin lyra. Värmen gör att det blir perfekt här ute och lite öl och några fantastiska historier blir en skön start på kvällen, ölen blir så småningom till mat som sedan går över i öl igen, lite fler folk ansluter under kvällen men vi blir bara lite lagom folk. Senare under kvällen tittar Fredrik Å och Björn P över men vid det laget är jag helt slut och hänger med huvudet som om jag hade gamnacke ett inte helt ovanligt scenario i mitt fall, dock hade värmen idag tagit riktigt hårt på mig det kände jag. Skall man försöka summera dagen får det bli något slags skitkass kanondag eller vad säger man? På banan och parkeringen har det varit kaos mest hela dagen men vädret och kvällen har kompenserat upp en hel del och egentligen är jag inte alls förvånad över dagen så det är lugnt. Dagen rundades av med att kokerskan på Lindenhof körde mig och Franzetti hem vilket var skönt, jag var ûbertrött och inte upplags för en kylig promenad genom skogen ikväll. Väl hemma vad hände då, jo man snarkade inom 12s, men jag tror en av dom sista tankarna var att nu är det över, årets resa börjar gå mot sitt slut och även om jag faktiskt tyckte det skulle bli skönt att komma hem så var det lite dystert. Tack alla för idag, Franzetti, Fredrik,LUX,Vidar,Renate och alla andra!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Colin
Karlstad
Här sen Jan 2003
Inlägg: 893



[quote="Johan Sjöström"]Ringenresan 2012 Söndag

.. hällde upp ett glas iskallt rosévin ..... Ett par glas rosévin senare (inget fel på det Janne!).... så var jag helt slut och hänger med huvudet som om jag hade gamnacke ett inte helt ovanligt scenario i mitt fall... /quote]

Janne is getting to you! Finns det bildbevis på gamnacken den här gången din mobilterrorist??

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad

Alpina b7 TURBO -84
BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW M5 -86
BMW 323ti Compact
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
[quote="Colin"]
Johan Sjöström skrev:
Ringenresan 2012 Söndag

.. hällde upp ett glas iskallt rosévin ..... Ett par glas rosévin senare (inget fel på det Janne!).... så var jag helt slut och hänger med huvudet som om jag hade gamnacke ett inte helt ovanligt scenario i mitt fall... /quote]

Janne is getting to you! Finns det bildbevis på gamnacken den här gången din mobilterrorist??

Det är ju ni som är terrorister! Jag bara agerar där det är möjligt och i ditt fall var det enkelt
Men det finns säkert bevis, en dag slår ni ihop er och presenterar den stora gamnackesamlingen, det kanske finna material till en utställning? Vi har desutom både Gelleråsen och Mantorp kvar i klubben thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
slettet

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
Man har väl börjat landa så smått efter ringenresan som i vanlig ordning bara svischade förbi. På fredag blir det förhoppnkngsvis några varv på knutan så bilen är ordentligt uppvärmd till BMW SC på Gelleråsen dagen efter, det blir alltså att köra direkt från ena träffen till den andra, tänk om det alltid varit så bra!

Knappt 50 varv på ringen utan några fingrar imellan och resan fram och tillbaka bör ha satt en del spår i bilen och jag vill gärna ge den en översyn innan nästa helg. En lyft för att kika lite undertill blir det jag börjar med. Tanken är även att släppa krängaren bak samt byta belägg fram. Frågan är om man skall hålla på sina DS3000 till nästa år och köra på mina Sparcobelägg som trots att dom är helt nya bara ligger och skrotar, ingen som vet mer om dessa belägg? Det blir väl att lufta bromsarna och kika på drivlinan då den känns lite glappig, mitt klonk i diffen finns kvar och jag gillar det inte men försöker leva med det.

Time Attack på lördag ser jag framemot, jag har bara kört på Gelleråsen en gång och det var 3 år sedan så fort lär det inte gå, vad jag minns var det inte min favoritbana iheller. Nåja Herr Frykis som lär dyka upp behöver knappast anstränga sig för att ta en topplacering, sen finns det ju massor med annat folk som har eller skall anmäla sig. Det är lite roligt hur man börjat räkna på poäng o placeringar, är det likadant i dom stora pågaranas BMW Cup?


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Johan Sjöström skrev:
Ringenresan 2012 Söndag

Fredrik Å och jag pratar lite i depån och plötsligt dyker Weber upp med sin baguette, det slumpar sig som så att jag efter ett tag får en åktur med Weber vilket skulle bli skoj då jag visste att han har både rutin och fart på NS, väl ute på banan så fick jag klart för mig att baguetten verkligen går att hålla farten hög med, det var relativt imponerade trots att vi körde i ett lugnt tempo, på sina ställen var farten betydande hög och själv hade jag inte haft en janne. Det blev några trevlige stalltips om banan och i slutet kände jag mig nöjd då åksjukan fanns i bakgrunden och jag hade en heldag framför mig, ett stort tack för insatsen Weber det uppskattas verkligen! Tack även till Fredrik Å som knöt ihop oss.



Det var bara kul att få träffa dig IRL efter att ha läst alla dina underhållande reseberättelser.
Hoppas att tipsen kommer till användning. På återseende och då måste jag hinna med att åka med dig

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
Låter bra det, jag föredrar att ha folk med i utbildade syfta framför att åka med andra och deras bilar. Alltså jag tror jag har lättare att ta åt mig om jag får använda tipsen live.

Än en gång tack för din insats!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 452



Colin klart det fin bevis kvar
Men jag tror vi gömmer det tills det behövs

Typ slaget om den sista ölen på linden, vilket är långt bort hoppas jag

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mats Th
Sollentuna
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11641



LUX skrev:
Johan Sjöström skrev:
Ringenresan 2012 Söndag

Fredrik Å och jag pratar lite i depån och plötsligt dyker Weber upp med sin baguette, det slumpar sig som så att jag efter ett tag får en åktur med Weber vilket skulle bli skoj då jag visste att han har både rutin och fart på NS, väl ute på banan så fick jag klart för mig att baguetten verkligen går att hålla farten hög med, det var relativt imponerade trots att vi körde i ett lugnt tempo, på sina ställen var farten betydande hög och själv hade jag inte haft en janne. Det blev några trevlige stalltips om banan och i slutet kände jag mig nöjd då åksjukan fanns i bakgrunden och jag hade en heldag framför mig, ett stort tack för insatsen Weber det uppskattas verkligen! Tack även till Fredrik Å som knöt ihop oss.



Det var bara kul att få träffa dig IRL efter att ha läst alla dina underhållande reseberättelser.
Hoppas att tipsen kommer till användning. På återseende och då måste jag hinna med att åka med dig


Ähum...namndispens.....ähum....

_________________
Mats Thurfjell
www.blaq.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Colin
Karlstad
Här sen Jan 2003
Inlägg: 893



Franzetti skrev:
Colin klart det fin bevis kvar
Men jag tror vi gömmer det tills det behövs

Typ slaget om den sista ölen på linden, vilket är långt bort hoppas jag


Beviset får du gärna skicka till mig som ersättning för det som Sjöström knyckte

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad

Alpina b7 TURBO -84
BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW M5 -86
BMW 323ti Compact
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
Knyckte?, jag nyttjade bara min rätt som artist att välja vilka bilder som publiceras

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
Ett av alla varv på ringen, inte det snabbaste, inte det roligaste men nog var det skoj att jaga o käka lite
Framför mig har vi en erfaren och kompetent förare om någon tyckte jag låg nära stundtals..



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
Ringenresan september hemfärd

Måndagen är här och jag vaknar efter att ha sovit för lite och med en ihållande huvudvärk, jag känner mig allt annat än pigg och till råga på allt är det dags att lämna paradiset. Visst, att komma hem skall bli skönt men jag vet att det tar inte så lång tid förrän jag längtar hit igen. Nåja jag har ingen direkt brådska idag och det mesta packade jag igår vilket är gött idag. Jag börjar dagen så sakteliga med att softa, kolla lite film från bilen, dricker lite te och bara precis njuter. Jag packar lite till och röjer lite på rummet.

Sista måltiden på boendet är lika bra som vanligt och jag försöker njuta lite extra idag. Efter maten tar jag det lite lugnt då jag inväntar besked från Fredrik om hans bil och hur han skall ta sig hem. Efter ett tag dyker Fredrik upp och vi skall nu ta oss till Daun och BMW stället där för att bli kloka på vad dom vill göra eller om bilen skall skeppas hem till lilla Schweden. På vägen dit stannar vi till vid Lindenhof då jag glömde en GOPro där igår, Renate var ledig och ingen annan var på plats så Franzetti fick äran att lösa det till kvällen vilket visade sig senare att han gjorde jävligt bra.

Väl nere i Daun så började vi diskussionen med BMW stället och till slut presenterades en offert på åtgärd, detta kändes mindre intressant och vi hoppades på att OF skulle rekvirera fram en bärgare vilket dom gjorde utan att vi behövde trycka på, allt verkade lösa sig smidigt och även min egen erfarenhet av OF är jävligt god. Tänk vad en bråkande diff kan ställa till det för en, tack gode gud för att du lät min vilda framfart fungera så bra, jag är sannerligen impad över kvaliteten på våra E36 med tanka på pris och hur vi behandlar dom. Nu var även denna bit klar och vi drog oss hemåt via en bankomat för att avsluta packning och göra rätt för oss på boendet.

När allt detta var klart och vi vinkat adjö till Hanne så var det dags för lite avslutande lunch innan avförd hemåt. Jag, Franzetti och Fredrik besökte Asian Bistro och tog en välsmakande lunch och funderade lite på veckan, jag tror vi alla var överens om att det blev en redigt bra vecka trots den tveksamma körningen i helgen. Allt har ju funkat för oss med både bilar och folk, boende osv. Det är väl lite därför allt bara svepte förbi och man knappt hann med att reagera innan det var dags att åka hem till Sverige.

Nu är det dags och vi tackar Franzetti för en bra vecka och hoppar in i bilarna, bilarna säger jag för att vi skall dumpa Franzettis hyrbil på Köln airport vilket är på vägen. Resan till Köln sker utan konstigheter men jag är galet trött och har en malande huvudvärk, jag lever på hoppet att Fredrik kan ta första passet i kärran efter vi lämnat hyrbilen. När vi lämnat bilen tar Fredrik över rodret och vi kör vidare, allt flyter på med några korta stockningar men några staus att tala om stöter vi inte på och vi kommer hemåt i en alldeles lagom fart. Något kort stopp men i övrigt så matar vi på i rask takt och vi börjar närma oss Putgarden och man ser allt lite ljus i tunneln på den alltid så sega hemresan. Framme vid bizzen slinker vi smutt igenom med transpondern och till råga på allt ser jag att visirboget på båten är öppet, med andra ord rullar vi rakt på båten och 5 minuter senare är vi på väg, snacka om flyt! Vi passar på att käka lite på båten och i vanlig ordning förnekar dom sig inte, fantastiskt dålig mat till överpriser, "kocken" som matade ut helfabrikat kan inte vara SÅ stolt över sin tjänst som kock till sjöss.. Fredrik och jag skrattade gott åt hans "Bidde" så fort en ny kund kom fram. Efter maten shoppar vi även lite till överpriser i deras "taxfree" och sen är det inte långt kvar innan vi är på skandinavisk mark!

Resan genom Danmark är riktigt seg i vanlig ordning men Fredrik matar på bra förutom när polisen plötsligt är framför oss :-) Plötsligt är vi på bron, passerar igenom och tankar bilen i sista sekund för att undvika soppatorsk. Fredrik som bor en bit utanför stan är första målet och vips är vi framme, efter lite tack och adjö styr jag kosan mot hemmet, det skall bli redigt gott att komma hem med allt vad det innebär, jag är seg och trött trots att Fredrik körde hela vägen, tack för det Fredrik! Hemma blir det inte mkt mer än att slänga sig i sängen och törna in som ett småbarn, bort bra men hemma bäst brukar stämma och så även idag.

Om jag skulle ge mig på en sammanställning av resan

Som helhet har resan varit toppen, resan dit och hem gick sjukt bra. Vädret har varit helt underbart gamla vänner har gjort resan till ett skoj minne, det är en sak att träffas på en klubbträff i Sverige och en sak att vara ihop en vecka här nere, Colins matfrossa, Jannes längtan efter Rosévin och bättre fart, min egen längtan efter Renates schnitzlar, Franzettis hopp om att hitta farten (som han funnit till slut) osv osv..

Vi har haft kanonkörning hela veckan eller ja fram till och med torsdag sedan gick det så sakta utför, lördag och söndag var rena skämtet men det visste vi om redan innan. Boendet var som vanligt utan anmärkning, rent o fräscht och riktigt bra frukost, mekplatsen på baksidan är även den guld värd. Till nästa år kanske man trots allt testar nåt nytt för gräset är väl grönare på andra sidan?

Lindehof, ja vad skall man säga, här känner jag mig trygg och det är mitt andra hem. Bra mat, god öl och vettiga priser, att personalen är jordnära och glada men har personlighet ger stället sin egen touch. Som jag sagt förut, river dom upp dom där 21km asfalt utanför så kommer jag hit ändå!

Bilen, ja vad skall man säga om den? Den svek mig inte i år i heller, chassiet är vad det är och funkar inte optimalt härnere men det visste jag om, spisen matade på kanon och hade grenröret inte läckt hade jag haft någon häst extra upp för Kesselchen vilket hade gjort gott men jag klagar inte! Greppet i däcken var nog det bästa, 225:or utan synlig cord passade verkligen på Bettan och med mina mått mätt var det tacksamt att vrida på ratten! Utöver att jag kört med för högt tryck och sabbat ett däck lite så har dom förvånansvärt mycket mönster kvar efter resan. Beläggen är slut både fram och bak, dom där bak överlever säsongen med nöd o näppe sen blir det nytt även där. Jag tror det varma vädret gjorde att beläggen gick åt lite fortare än tänkt men å andra sidan blev det 49 varv vilket motsvarar typ 500 varv på knutan lite grovt räknat (längdmässigt sett då alltså)

En annan sak jag vill jobba lite på är att det utveckals galet mkt värme i bilen, jag tror tempen i kupén går att sänka genom att se över isoleringen på undersidan, jag sticker inte under stol med att det påverkar mig negativt med all denna värme, det är en sak att köra en stint per dag eller så men ligger man och matar hela dagen suger det snabbt musten ur en. Att fläkten inne i bilen låter men inte genererar någon luft att tala om kan även det vara något att jobba på.

Mot slutet av veckan kändes drivlian lite slapp och sliten men det är ok om det nu var så, det får bli en liten flukt på allt här hemma. För övrig så det enda som hände var en bult i höger fjäderben lossnade lite och genererade ett glapp, det var enkelt åtgärdat vilket var gott. Till nästa år skall fläktkopplingen vara borta och ersatt av en elfläkt, jag är övertygad om att fläktkoppingen är kass då bilen började vandra i temp dessa varma dagar då man tex väntade på att få komma in från banan.

Gällande årets coaching som utfördes av Andy så var det såklart riktigt nice, Andy är en speciell kille men omtänksam och godhjärtad, han verkade leva sig in i sin roll och vi lärde oss mycket, det jag uppskattade mest vara alla referenspunkter och vår promenad på banan en kväll. Jag kände redan dagen efter Andy åkt med att jag fått en jämnare snabbare framfart och även klockan visade detta. Jag kommer säkerligen att nyttja hans tjänster fler gånger då jag anser att man aldrig blir slutlärd och speciellt inte på NS denna magiska asfaltsplätt så långt från hemmet!

Utveckling av tiden

Ett inte helt ointressant mått på om man utvecklas, dock tyckte jag att jakten i år personligen hade avtagit något, det fick bli vad det blev och det blev ju bra, en förbättring med cirka 10 sekunder och ett optimalvarv som förbättrats en bra bit över 5 sekunder, 8.19 vs 8.12 optimal är en relativt stort diff och jag tror med andra ord att det finns lite till att plocka, dock inser jag att ett optimalvarv i vissa fall är omöjligt att få till men någon sekund till tror jag absolut på, det finns en hel del partier att fila på

T13 ut
Flügplats
Schwedenkreutz
FH-AF stumpen
Angstkurve (även om den tar sig)
Steilstreckekurve
Pflanzgarten 2 och 3
Lilla Karusellen

Dessa är mina stora svagheter enligt mig själv.

Framtiden

Jag vad skall man säga om framtiden då? Jag vill såklart tillbaka nu med en gång även om jag var lite mätt i slutet, detta är mitt paradis och det vet dom flesta, men kanske det blir något senare resa nästa gång vem vet? Jag vill även testa Bilster race resort som verkar vara en läcker bana, kanske kan man köra en kombo nästa år? Bilen är jag väl nöjd med men lite mer effekt, ett bättre chassie, mindre vikt och en fullbur hade inte gjort ont, något det dock kan göra att mula med bilen utan den där helburen. Huruvida det blir en kopia av årets resa nästa år får vi helt enkelt se men jag är inte helt oäven gällande alternativ, Spa hade varit fett och jag vet Andy snackade om dropin körningar någon dag i veckan och DET hade varit cool.

Till slut vill jag tacka alla vänliga, roliga, galna och sköna typer som gjorde veckan bra! Franzetti som alltid ställer upp oavsett vad det gäller, Janne för sin ombytlighet vilket jag garvade åt en hel del, Colin för sin avslappnade stil och matfrossa, Bladh som även detta år åker ner och sover bort semestern och dessutom bjuder på en förkylning! Fredrik för stabila framfart överallt, Renate för sin gästfrihet, Andy för att han tog hand om oss och alla ni andra som jag såklart glömde nämna! Jag hoppas vi ses här nere igen på ett eller annat vis folks!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
Efter alla framgångar på sistone så har man nu blivit efterfråga även internationellt, just nu är delar av mitt fordons utrustning på väg mot SPA och bli plågad där nere, klarade den 49 varv på ringen skall nog det här gå bra också. Sen är det bara resten av bilen och jag som inte betat av SPA men det kommer det är jag övertygad om










































Kameran utlånad till Porsche Cup Bil roligare än så var det inte...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Nu får du skärpa dig, snart är det som Aftonbladet, totalt missvisande rubriker

_________________
Viktor Starkman
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
Ultura skrev:
Nu får du skärpa dig, snart är det som Aftonbladet, totalt missvisande rubriker


hahahah måste ju bråka lite, hur går det för dig då?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11415



Johan Sjöström skrev:
Kameran utlånad till Porsche Cup Bil roligare än så var det inte...


thumbs up

Tack för åkturen! Vilken upplevelse!
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Johan Sjöström skrev:
Ultura skrev:
Nu får du skärpa dig, snart är det som Aftonbladet, totalt missvisande rubriker


hahahah måste ju bråka lite, hur går det för dig då?



Vad tror du? Käpprätt åt £$EUR$@£$

_________________
Viktor Starkman
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11683


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Johan Sjöström skrev:
Kameran utlånad till Porsche Cup Bil roligare än så var det inte...


thumbs up

Vilken upplevelse!


Detsamma

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2631



Johan Sjöström skrev:
And ersJepp sson skrev:
Vilken upplevelse!


Detsamma


Jag var ju nära att ta kål på stackars Jeppsson redan under vår cykeltur (Fuchsröhre
höll på att gå fullständigt åt pipan), så jag kände ett visst ansvar för hans fortsatta
välbefinnande under resten av dagen..

Därför lånade jag ut en rejäl integralhjälm till honom, inför åkturen med Sjöström.

Herr Sjöström fick också en tydlig order:
"Inget blod eller kräks i min hjälm!"

Jag vill bara tacka er båda för att ni höll det avtalet, hur f-n det nu gick till...

_________________
--
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11415



FredrikÅ skrev:
Johan Sjöström skrev:
And ersJepp sson skrev:
Vilken upplevelse!


Detsamma


Jag var ju nära att ta kål på stackars Jeppsson redan under vår cykeltur (Fuchsröhre
höll på att gå fullständigt åt pipan), så jag kände ett visst ansvar för hans fortsatta
välbefinnande under resten av dagen..

Därför lånade jag ut en rejäl integralhjälm till honom, inför åkturen med Sjöström.

Herr Sjöström fick också en tydlig order:
"Inget blod eller kräks i min hjälm!"

Jag vill bara tacka er båda för att ni höll det avtalet, hur f-n det nu gick till...


thumbs up


Foten ja... Den såg ut så här när jag kom hem från jobbresa nu i fredags kväll;

Ingen fotknöl, varken på utsidan eller insidan. Kunde knappt stödja på foten under torsdagen och kände att det var lika bra att ta sig iväg till läkaren eftersom det blev värre till på fredagen.
Bakterier i såret (som var på väg att leda till blodförgiftning ) och en uppläxning av läkaren att man kanske även bör lita på tysk läkekonst i framtiden och inte vänta tills man kommer hem till lilla Sverige.
Käkar antibiotika nu och mår i alla fall bättre. thumbs up
Nästa gång blir det SPD, Fredrik.


Om åkupplevelsen; Det var väl inte den mest optimala helgen att åka på - varmt så in i h-e och olyckor hela tiden. Å andra sidan har man ju förträngt alla dåliga intryck och minns bara de bra, vilka är tillräckligt många för att konstatera vilket underbart ställe ringen är. Sjöströmvarvet gav helt klart mersmak.
Förhoppningsvis blir nästa besök lite längre än 36h och lite mindre trafik så att man kan köra lite själv.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
21 besök senaste veckan (853541 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 115, 116, 117 ... 177, 178, 179   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >