Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 171, 172, 173 ... 177, 178, 179   >>
89 besök senaste veckan (863034 totalt)
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Gött Johan Premiertur snart då?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Inte så mkt som hänt sedan senast. Var hos lackeraren och skulle kolla hur det gått med lackeringen av fronten, backspeglar och lite andra detaljer. Tror jag lämnade det där för 1.5 år sedan. Det var inte färdigt och jag var inte förvånad. Fick dock med mig två små detaljer som var klara och han lovade att ta fatt i resten till nästa vecka så förhoppningsvis innan jul :-)

Fick även lambdasonderna nerskickade (tack Micke!) och dom verkar passa. Har lite andra saker som är fixade så nu är det väl läge för ett par timmar i garret snart igen. Längtar så till jag kan köra bilen på allvar. Klart taggad på skiten igen :-)

Stort tack till alla er som hejar på och stöttar med hjälp i form av pm, bilder och annan form av support, utan er hade allt varit fan så mycket jobbigare. Ingen nämnd ingen glömd! <3


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Då var ännu en dag till ände i garaget. Det har varit en bra dag utan större motgångar, vi höll på 4 timmar idag men vi hade ingen direkt stress. Jag har i veckan varit och hämtat lite delar hos lackeraren så vi började med att montera plåten runt njurarna som sedan sträcker ut sig till skärmarna. Lite senare började vi reda ut kablaget till belysning och tuta. Efter det så påbörjade vi montering av lampor och det var trevligt för nu började det helt plötsligt likna en bil! Jag uppskattade helt klar looken med gula inre lampor alá Frankrike. Jag passade på att tvätta av lite delar som skulle monteras senare, splittern har legat länge och var i behov av lite tvagning, vi monterade sedan fast den på fronten så var allt klart ditsättning på bilen senare.

Dom gamla lambdasonderna passade ju inte till S50 så dom monterades av, den ena släppt utan knot men den andra kämpade emot med alla möjliga medel. Till slut fick den se sig besegrad men gängorna i grenröret var inte riktigt krya efter detta. Det gick i alla fall att montera dom nya så gängan var nog mer gnällig än defekt om man säger så, vi kollade även upp vilka kablar som var till backljuset och kopplade in dom, dock blev det lite kablage över som vi stuvade undan.

Efter detta så var det dags för att montera fronten och det är ganska smidigt på E36, efter ett tag satt allt ganska vettigt och sedan var det dags för plastdelar som lister, nummerplåt och lite annat skoj.
Även täcklock för dimljusen, hönsnätet och njurar kom på plats. Själv städade jag undan rätt ordentligt runt bilen och damsugade ur det värsta skiten från insidan av bilen. Tanken var väl att köra en diagnos idag och nolla bort allt gammalt skit och se vad för skojigheter som dyker upp. Jag har ju en lista på åtgärder att beta av och det kommer så sakta. Det lär bli nån vardagskväll i veckan för att montera förarstolen och fixa lite detaljer i inredningen. Tanken är väl även att vi nästa gång skall ta ut bilen på en provtur för att se hur det funkar. Bilen skall även tvagas av då den är fyll med ett rejält lager damm efter det långa stilleståndet. Listan på åtgärder kan göras hur lång man vill men primärt handlar det om att få till en körbar och besiktningsbar bil. Framöver finns det gott om projekt som Porschebromsar, nytt avgassystem av titan (nåja slutdämparen i alla fall) difftemp, breddade framskärmar och några trevliga fälgar med däck i lämplig bredd (245 låter lagom)

Saker att lösa/fixa/skaffa

Kylvätsksenivåsensor var kopplar jag in den från expansionskärlet?

Förläng kabel till oljetempgivaren som sitter på oljefilterhuset.

Clips till slang ovanpå motor
Mutter till luftfilterhuset. CHECK!
Diagnos för att se vilka felkoder som finns
Montera rätt lambdasonder CHECK!
reda ut var vissa kablar skall gå
Reda ut om vi kan koppla in termostat till elfläkten i uttaget på kylaren
Hämta hem mina delar från lackeraren CHECK!
Hämta hem stolar och ratt från var dom finns idag
Köpa in en "spacer" till ratten (mellan ratt och splines) CHECK!
Fixa ett motstånd till airbag som jag "lånat" till bruksisen
Fixa en ny knapp till varningsblinkers. CHECK!
Fixa nytt ciggtändareuttag CHECK!
Koppla diverse kablage (speedsignal/klutch switch sensor)
Tvätta av bilen
Kolla varför tutan tutar hela tiden (styrd via separat knapp) CHECK!
Kolla varför spolarna till rutan inte går
Rensa ur bilen invändigt och återmontera diverse plastdetaljer. CHECK!






















_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Även idag blev det garagehäng men där är ju massor att ta igen efter en lång dvala :-)
På lunchen pep jag ner med en skalstol och diagnosdatorn från jobb.

Först spara jag ner alal felkoder på bilen och det var inte lite precis men det är lugnt. Efter att ha rensat och startat upp bilen såg det betydligt lugnare ut. Ett airbagmotstånd jag lånat till bruksisen skall på plats och ABS givarna skall kopplas in så är ett par felkoder borta. Jag bytte en defekt glödlampa så är all extern beslysning ok.

Efter jobb åkte jag ner igen och gjorde lite smått.

Förarstol i form av en 25 liters dunk glykol ersattes med en skalstol vilket förbättrade körställningen en smula :-)

Bilen fick sig en tvagning vilket snällt sagt var behövligt efter sin långa dvala. Det var inget större jobb då bilen tvättades innan vi körde in den så det var mest en fråga om att få bort allt damm.

Efter det så såg jag till att bruksisen fick tillbaka sina fälgar och busbilen sina älskade cabfälgar.. Det blev även röjt lite runt min garageplats vilket var bra för jag hittade 2 saker jag letat efter. Dels hittade jag anslutande plastbit från luftfilter ut till grillen samt mina slangar till bromskylningen som jag funderat på var jag hade lagt hahaha...

Jag noterade vid fälgbytet att beläggen bak var HELT slut och dom där framme var i MYCKET gott skick.


Översikt resultat av diagnos efter rensning.


TPS verkar ha problem så här skall det felsökas vidare.


Dags att tvättas strax


Syster yster i bakgrunden. 2 olika bilar men roliga båda 2 på sitt sätt.


Och voila så var bilen tvagad!


Lite posé i solnedgången


Tvättad och med fälgarna på plats!


mums...

Åtgärdslistan är lätt avbockad men vi har massor kvar.

Kylvätsksenivåsensor var kopplar jag in den från expansionskärlet?
Förläng kabel till oljetempgivaren som sitter på oljefilterhuset.
Clips till slang ovanpå motor
Mutter till luftfilterhuset. CHECK!
Diagnos för att se vilka felkoder som finns CHECK
Montera rätt lambdasonder CHECK!
reda ut var vissa kablar skall gå
Reda ut om vi kan koppla in termostat till elfläkten i uttaget på kylaren
Hämta hem mina delar från lackeraren CHECK!
Hämta hem stolar och ratt från var dom finns idag
Köpa in en "spacer" till ratten (mellan ratt och splines) CHECK!
Fixa ett motstånd till airbag som jag "lånat" till bruksisen
Fixa en ny knapp till varningsblinkers. CHECK!
Fixa nytt ciggtändareuttag CHECK!
Koppla diverse kablage (speedsignal/klutch switch sensor)
Tvätta av bilen CHECK!
Kolla varför tutan tutar hela tiden (styrd via separat knapp) CHECK!
Kolla varför spolarna till rutan inte går
Rensa ur bilen invändigt och återmontera diverse plastdetaljer. CHECK!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Var nere en kort visit ikväll för att luska lite i airbagproblemet och tror det skall lösa sig under morgondagen med rätt motståndgrunka på plats.

Jag hade även en idé om att montera snorkeln på luftfilterboxen men tji fick jag, antingen är jag dum i huvudet eller så passar den inte min compact, det var sjukt trångt och då plockade jag ändå bort det som jag tyckte var ivägen.l Nåja vi skall ha nåt och göra nästa gång också.

På ena sidan var där ett antal gamla klisterrester efter nån eltejp och dom rensades bort med favoriten Label off.

JAg lyfte även upp bilen för att se om mina ABS givare var inkopplade då jag har läst av lite felkoder och då har jag fått fram en del suspekta felkoder som jag är osäker på hur jag löser, dessa är relaterade till ABS och MÖJLIGTVIS ASC som satt i compacten från början. Jag använder ju ABS styrenheten från Compacten så kan det vara så att styrenheten letar efter Antispinn osv? Körde ju utan antispinn tidigare och då utan problem. Nåja detta skall vi luska vidare på men jag skriver ner felkoderna här om någon har vettiga tips att komma med.

Jag har även någon störning på TPS som vi skall felsöka på, antingen är sensorn defekt eller saknar kontakt vilket vi skall kolla med diagnosen så fort vi har tid.

Här är iallafall felkoderna jag har på ABS/ASC just nu och då har bilen inte ens rullat utan jag har bara nollat bort alla fel och startat upp bilen.

0193 (193) C1 Signal for ignition fadeout disturbed or faulty
0194 (194) C2 Signal for timing adjustment disturbed or faulty
0196 (196) C4 Signal for engine drag torque control disturbed or faulty
0209 (209) D1 Throttle valve potentiometer electrically faulty

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ännu en dag i garaget är avbetad och idag var det dags att börja beta av småsaker, ok en del var mer omfattande än vi anade men vi är åtminstone på god väg att slutföra steg 1 med bilen.

Vi började med lite smått som att montera på plastbiten mellan luftfilter och och njurar för att få kall luft in i spisen. Det var lättare sagt en gjort och vi fick bla flytta tutorna en bit bort så allt skulle få plats. Men till slut satt den där den skulle, vi fick samtidigt dit en original värmeskyddsplåt mellan luftfilter och insuget.

Innerskärmarna skruvades fast ordentligt, slangar till bromskylningen monterades, damaskerna till styrväxeln fixerades , vil felsökte lite på TPS men den var felfri och det handlade nog om att vi tolkat diagnosmezzet lite tokigt.

Vi hade en del eljobb att utföra och det var 3 saker primärt. Dels var det oljetempen som ajg ville få att lira men det skulle även dras en jord från pin 42 på ECU (klutch switch sensor) och sedan en från pin 80 till X17 pin 2 (speed sensor signal) i instrumentklustret.

Vi började med oljetempen vilket gjorde oss tvingade att demontera inusg och lite annat tjafs. sakt men säkert lyckades vi bena ut vilka kablar som gick var osv. Efter ett bra tag hade vi kopplat så som vi trodde var det rätt för att oljetempen skall lira. dom två resterande var väl lite halvsura dom oxå då vi var tvungna att demontera kabelstocken i handsken till ECU och där sitter lite kablar tro mig. Efter hand blev vi kloka på var vi skulle attackera det hela och efter en lång stund så var vi färdiga med detta och kunde påbörja återmontering av all el och även insug med mera. Inne i bilen påbörjade jag så smått återmontering av kablage och kåpor.

Jag satte batteriet på laddning som blev lite tjurigt av att jag körde med diagnosdatorn mellan varven och jag vet det brukar suga rätt bra på batterier. Jag började städa undan runt bilen och planen var ju att provköra bilen idag så varför inte! Efter ett tag så drog jag igång spisen och man kan verkligen säga att bilen startar lätt och utan minsta lilla tvekan.

Då jag saknar backspeglar så behövde jag hjälp ut från lokalen men till slut stog bettan och puttrade gott på tomgången, känslan var inte dum alls efter så lång tid. Fartfabrikens spakställe ger en vidunderlig mekanisk känsla men den kräver nog lite tillvänjning och justering för att bli optimal men fan vad gött med den mekaniska känslan.

Ljudet och gasresponsen är något helt annat än i den gamla motorn och även om jag tog det lugnt så kände man att bilen har gott drag i sig. Det var även en fröjd att få känna lite på chassiet som är nåt annat än det skräpet som sitter på min A-B bil med ett HR Cup chassie. det ör alldeles för mjukt o trist enligt mig, provturen varade kanske 20 minuter men det var härligt att kunna starta den nu och jag ser framemot den dagen då man kan sortera ut bilen lite på bana.

Ögonlocken är tunga nu men nån dassig bild från dagens insats kommer imorrn hoppas jag.

Jag kompletterar detta med några rader imorrn bitti och nån dassig bilen så även.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare


Efter ett tiotimmars pass på jobb åker man såklart inte hem utan man tar sig till garaget vad annars?
Väl på plats kan man andas ut lite i denna äkta mancave..

Jag såg till att montera framstolarna ordentligt, jag monterade kåpan över tändspolarna, jag fäste upp lite kablage under ratten med buntband och det blev lite annat mindre som fixades också. Efter traditionell garagefika var det dags för Provtur 2.0, jag behövde tanka bilen lite och även testa så att ABS funkar vilket jag gissade trots 4 felkoder på ABS. Jag ville även se om oljetempen hade självlagat sig sedan igår men icke sa nicke.

Väl ute i det gröna så var det ju så nice att ratta bettan. Ljudet, gasresponsen och varvvilligheten gör bilen sexig och den ber om att piskas hårt!

Accelerationen är påtagligt kraftfullare än tidigare och denna spisen gillar varv på ett helt annat vis än M52B28 gör som trots allt är en jättetrevlig motor.

Oljetempen funkar INTE så det får vi jobba vidare på, ABS däremot funkade utmärkt vilket är skönt och får mig att tro att felkoderna runt ABS/ASC handlar om rester från compacten liksom.

Efter att ha kuskat runt i min mjuka 318ti ett bra tag så upplevs chassiet som underbart, fast och pålitligt men ändå följsamt och dynamiskt. Väl ute på motorvägen lät jag varvräknarnålen spela över mätaren och det tog sannerligen inte lång tid innan den andra mätaren visade dubbelt upp mot vad vi har för fart på svenska motorvägar, som tur var hade jag hittat en avlyst sträcka för ändamålet...

jag har inte låtit varvräknaren passera över 6k varv mer än en gång och då mkt men det skall bli sååååå skoj att få på lite nya belägg bak, rdäck och sedan få känna på bilen och balansen och effekten hur det det samspelar eller inte det får vi ju se. Klart är iallafall at jag till en början kommer att köra mina 16" och kanske till nästa år växlar upp till 17" och bredare däck runt om,245 låter rimligt och lagom men allt är en kostnadsfråga. Valet av fälgar är dessutom osäkert då jag från början hade siktet inställt på M-coupe fälgarna men dom är svintunga och har ett avvikande ET. Här är jag mottaglig för tips på snygga lätta prisvärda fälgar.

Listan på kommande åtgärder kan göras låååång men primärt är det att beta av den ursprungliga listan och sedan försöka få till några varv på bana och känna efter hur bilen känns.


Åtgärdslistan är lätt avbockad men vi har massor kvar.

beställa skruv till ventilkåpan (2st)
Leta upp plastbit över kylare (M3)
Fixa fram en styrenhet till Airbagmodulen
Byta belägg bak
Fixa innerbelysningen
Hämta och montera backspeglar
Kylvätsksenivåsensor var kopplar jag in den från expansionskärlet?
Förläng kabel till oljetempgivaren som sitter på oljefilterhuset. CHECK men funkar ej
Clips till slang ovanpå motor
Mutter till luftfilterhuset. CHECK!
Diagnos för att se vilka felkoder som finns CHECK
Montera rätt lambdasonder CHECK!
reda ut var vissa kablar skall gå CHECK
Reda ut om vi kan koppla in termostat till elfläkten i uttaget på kylaren
Hämta hem mina delar från lackeraren CHECK!
Hämta hem stolar och ratt från var dom finns idag CHECK
Köpa in en "spacer" till ratten (mellan ratt och splines) CHECK!
Fixa ett motstånd till airbag som jag "lånat" till bruksisen CHECK
Fixa en ny knapp till varningsblinkers. CHECK!
Fixa nytt ciggtändareuttag CHECK!
Koppla diverse kablage (speedsignal/clutch switch sensor) CHECK
Tvätta av bilen CHECK!
Kolla varför tutan tutar hela tiden (styrd via separat knapp) CHECK!
Kolla varför spolarna till rutan inte går CHECK
Rensa ur bilen invändigt och återmontera diverse plastdetaljer. CHECK men mer kvar.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Gött Johan thumbs up !
Du borde det nästan kunna bli Ringen i år eller ?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Johan Sjöström skrev:

Oljetempen funkar INTE så det får vi jobba vidare på


Kämpa, kämpa!!
Så min har blivit rotfylld så kommer jag på nytt attackera detta problem. Låt oss utbyte tips!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
BTG skrev:
Johan Sjöström skrev:

Oljetempen funkar INTE så det får vi jobba vidare på


Kämpa, kämpa!!
Så min har blivit rotfylld så kommer jag på nytt attackera detta problem. Låt oss utbyte tips!


Absolut hjälps vi åt!, jag har ju en del resurser att tillgå på jobb och jag vill verkligen lösa detta. Känns som en bra sak att ha koll på och jag vill lösa det med oljetempen i instrumentklustret inte via något externt instrument.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tempot har väl dragits ner lite nu då dom tyngre sakerna är avbockade, dock kvarstår lite småsaker.
En styrenhet till airbags är fubar och skall ersättas, imorrn på jobb får jag tillgång till en annan styrenhet som dock inte ser ut att vara identisk, om inte den funkar har jag tillgång till en annan i helgen.

Ventilkåpan är nu helt monterad med skruvar och brickor. Originalskruvarna kostade 15:-/st men brickorna kostade 25:- st vilket var lite galet, jag hittade dock dom gamla i garaget så dom kom till användning igen.

Jag har även monterat en hel del plastdetaljer inne i i bilen och jobbat lite med innerbelysningen som nu nästan funkar som den skall. En detalj nere vid vänsterfoten som retat mig länge monterades fast ordentligt nu och det var riktigt skönt. Ja det kan tyckas vara småsaker allt men jag stör mig när skiten inte funkar helt enkelt.

Försäkringen av bilen har jag tagit fatt i nu oxå, att vara kvar hos originalförsäkringar känns ointressant när både sport club gått i graven och premierabatten försvann. Ett mkt trevligt bolag men en premie på 2800:-hos moderna blir svår att motstå när OF tar 9000:- i dagsläget.

Snart skall bilen besiktigas och inför detta måste en del fixas. Jag behöver få fram en varningstriangel och jag måste montera dit en airbag styrenhet och radera felkoderna för detta.

Listan på todo är väl i stort sett densamma

beställa skruv till ventilkåpan (2st) Check"
Leta upp plastbit över kylare (M3)
Fixa fram en styrenhet till Airbagmodulen Check
Byta belägg bak
Fixa innerbelysningen
Hämta och montera backspeglar
Kylvätsksenivåsensor var kopplar jag in den från expansionskärlet?
Förläng kabel till oljetempgivaren som sitter på oljefilterhuset. CHECK men funkar ej
Clips till slang ovanpå motor Beställd!
Mutter till luftfilterhuset. CHECK!
Diagnos för att se vilka felkoder som finns CHECK
Montera rätt lambdasonder CHECK!
reda ut var vissa kablar skall gå CHECK
Reda ut om vi kan koppla in termostat till elfläkten i uttaget på kylaren
Hämta hem mina delar från lackeraren CHECK!
Hämta hem stolar och ratt från var dom finns idag CHECK
Köpa in en "spacer" till ratten (mellan ratt och splines) CHECK!
Fixa ett motstånd till airbag som jag "lånat" till bruksisen CHECK
Fixa en ny knapp till varningsblinkers. CHECK!
Fixa nytt ciggtändareuttag CHECK!
Koppla diverse kablage (speedsignal/clutch switch sensor) CHECK
Tvätta av bilen CHECK!
Kolla varför tutan tutar hela tiden (styrd via separat knapp) CHECK!
Kolla varför spolarna till rutan inte går CHECK
Rensa ur bilen invändigt och återmontera diverse plastdetaljer. CHECK men mer kvar.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291



Johan Sjöström skrev:
Känns som en bra sak att ha koll på och jag vill lösa det med oljetempen i instrumentklustret inte via något externt instrument.


+1 thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1137



Shakedown med drivers club på Ljungbyhed i morgon? Ser ut att bli bra väder!

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Skönt att se att du har fått rulla lite, följer ju dina äventyr även om jag inte skriver så ofta.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
David: bilen är inte riktigt klar än, backspeglarna är på lack ff och bilen är inte besiktigad, behöver dessutom nya belägg och har inte ens plockat fram några R-däck ur gömmorna så shakedown får skjutas på framtiden.

Mats: Skoj att du följer bygget och trevligt att du skriver nu, tveka inte att få tråden att bli levande!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Var nere en kort stund igår då jag verkligen vill lösa det här med Airbagstrulet som spökat. Jag är tämligen säker på att jag själv rökt styrenheten när jag labbade med jobbets diagnos. Igår hade jag fått tag på 2 nya styrenheter som jag skulle testa med. grejen är att dom är tydligen oanvändbara efter att en Airbag löst ut så det blev till att testa sig fram. Det visade sig ganska kvickt att även dessa två genererade felmezz i form av olika airbags/sensormatta/bältessträckare inte fungerade hur jag än pillade med diagnosen. Jag provade även boxarna i min bruksbil med samma resultat.

Då brukscompacten igår blev godkänd på besiktningen så beslutade jag mig för att prova med den styrenheten i räsern och den fungerade direkt så då får den stanna kvar där så länge. Att lampan lyser i bruksisen jag det får jag leva med tills jag hittat en fungerande styrenhet. I helgen blir det besök hos Fartfabriken och Frappen har eventuellt en styrenhet att testa med.

Så det som behövs lite lätt akut nu är belägg bak, backspeglar och en besiktning. belägg hoppas jag på i helgen och backspeglarna kommer förhoppningsvis nästa vecka. Besiktning bokas så fort detta är klart och sedan är det dags att börja njuta så smått av bilen. Det blir dock inget massivt körande i år då bilen skall trimmas in och jag skall byta garage vilket kommer att ta mycket tid i anspråk.

Det känns iallafall bra nu och jag är sååå glad att vi kommit så här långt med bilen. Vem vet en dag kanske vi börjar få lite finish på den också, jag skall bara....


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Kul att se en riktig spis i bilen thumbs up

Det där att airbagenheterna är körda efter att ha utlöst är inte helt sant. Jag skickade min till England för upplåsning efter att den utlöst när jag gick lite hårt på Gotländska curbs. Fungerade perfekt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Johan Sjöström skrev:
jag skall bara....



Sjukt bra jobbat! Jag vill också ha en räserkompakt!

_________________
Anders Hansson
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Titta vad jag såg idag på knutan!




_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En tvådagarsstint är till ända och resultatet då? Jovars!

Gårdagens resa var allt lite nervös då jag inte hade gjort någon längre tur med bilen, en del vänner avrådde mig och tyckte jag skulle hålla mig nära hemmet/garaget men vafan vågar man inte så vinner man inte :-) Efter att ha lastat in lite verktyg, silvertejp, olja och vatten samt duttat i en skvätt bensin ställde jag kosan norrut. Öronpropparna var inte dumma alls då ljudnivån i bilen inte är speciellt låg, måhända att S50:n släpper ifrån sig välljudande toner men någon måtta får det vara på det roliga. Efter någon mils framfart tyckte jag det var en god ide att stanna till och se över så att det såg ok ut i motorutrymmet, inga större oljeläckage eller dylikt, jag är kanske lite nipprig av mig men hellre ta det lite försiktigt nu i början så det inte händer något i onödan. Allt kändes ok och framfarten fortskred. Att det är en annan maskin än den gamla M52:an är det ju inget snack om men det tar lite tid att vänja in sig vid S50B32 och dess vrid och lite roligare effektkurva. Där den gamle spisen hade en tendens att vika av kommer denna starkt och vridet från den nästan halvlitern större cylindervolymen går inte att ta miste på, bilen tuffar på bra om man ligger på hög växel och trycker ner högerpedalen. Nåväl resan lirade på som tänkt och första besök blev på returbilen i Helsingborg men där fann jag inget av intresse. Sedan åkte jag och hälsade på David på jobbet och hade en trevlig stund där och kikade även på hans nya fartvidunder i form av en M6:a, läcker raketsnabb kärra som är en PERFEKT bil för snabba resor ner till Ringen. Kvällen blev en härlig afton med maltdrycker i goda vänners sällskap. Där bak i ryggraden kändes en mjuk behaglig känsla av att bilen verkade lira på utan några direkta problem. Ok där var ett missljud från typ växellådan men skulle det vara lådan är det ingen större grej då det finns en hel del sådana begagnade.

Lördagens äventyr bestod av att fortsätta roadtrippen och dagens mål nummer ett var himmabanan Knutstorp, dels för att ha ett mål men även för att träffa goda vänner och kika på lite Time attack, resan dit gick smärtfritt och utöver ett stopp för lite påfyllning av Blyfri 98 körde jag raka vägen dit. Vädret var helt ok och stundtals hittade jag små trevliga krokiga vägavsnitt där bilen och jag trivdes som fisken i vattnet, det är en fröjd att framföra bilen med detta välavstämda KW-chassie och dom harmoniska bromsarna. Årets upplaga av styrningen med min nya purpletag märks inte så mycket utöver att styrningen är något distinktare och trögare på ett positivt sätt. Det är inte så svårt att trivas bakom ratten på bilen får jag säga, ljudet är magiskt och bilen känns solid och stabil på alla vis, jag har en inlärningsprocess med spakstället som kräver en fast hand för att funka bra, efter 10 år som taxichaufför är jag ibland lite väl mjuk med spak och pedaler och det funkar inte. Men känslan är ändå härlig med denna kortslagiga långa väldigt mekaniska växelspak. Väl på plats på denna underbara bana så visade det sig att det som skulle vara något välbesökt spännande snarare var ett folktomt tråkigt arrangemang, Visst det fanns några småtrevliga kärror och visst nån av dom gick bra men som publiksport var det rena öken och hur en del framförde sina bilar gjorde mig klart fundersam på seriositeten. Som kompensation träffade jag en del trevligt folk och det räcker väldigt långt för mig. Vädret var väl ok men efter en timme eller två och en fika så bestämde jag mig för att köra vidare, dagens andra etapp blev Ljungbyhed där det var Drivers Club, ryktet sa att det var ett mindre välbesökt arrangemang men jag ville lägga lite mil på bilen och jag gillade iden med att besöka banor för att bilen skulle vänja sig vid detta framöver hahahah.,,. Småvägarna dit var alldeles underbara, smala krokiga genom en underbar natur med nivåskillnaden och en grönska som inte går av för hackor, det syntes även ystra kossor och under huven hade jag ystra hästar, stunder som dessa gör fan livet värt att leva! Efter en stund var jag framme hos Micke Olssons livsverk Ljungbyhed racetrack, en bana som växt med åren och som har en bredd i sina aktiviteter som börjar bli riktigt imponerande. Här var inte många bilar på plats men det var en del läckerbitar som 991 GT3 RS, GT4 Cup, Ginettor och tex Robins Kolfiber Porsche 2.0 som med sina 900hk/900kg (hörde jag) gick sjuuuukt bra, jag hörde nåt om 52 tider så har ni en referens, snabba förare med vettiga bilar ligger precis under minuten som referens. FH racing var på plats och vi hade i vanlig ordning lite gott snack, jag träffade även radarparet Nico och Rasmus som var där och lekte dagen till ära. För mig är det sociala en viktig bit och utan det hade det inte varit detsamma. Att få dela minne och upplevelser och kunna hjälpa varandra är grymt skoj!

Nåväl även här stannade jag en begränsad tid då det vara ganska lamt dagen till ära, klockan tickade på och nästa etapp på dagens roadtrip var Vinslöv och dom underbara grabbarna med Simon i framkant på Fartfabriken. Även denna gång fann jag små trevliga vägar om än liiite bredare och resan till Vinslöv blev trevlig hur konstigt det än låter ;-) I väntan på att Simon skulle dyka upp inmundigades lite föda som ackompanjerades av ett strålande solsken vilket fick tiden att gå fort och plötsligt var Simon på plats. Efter en kort rundvandring där jag fick uppdaterat om vad som var på G här började vi leta delar jag behövde. Efter ett tag hade vi fått ihop ett par saker jag behövde och även Frapp hade lämnat en styrenhet till airbagarna som jag skulle prova. Tyvärr fick vi inte tag i den plastbiten jag saknade och här får jag väl acceptera att jag får köpa en ny. Till slut var vi klara med allt och vi kom överens om att Simon skulle testa min bil och lyssna och känna på ett par saker. Resan gick till Simons nya hus och jag körde hans gamla E28 Alpina dit vilket var en speciell känsla, en underbar spis i ett gungfly kan man väl summera ihop det med..

Simon var nöjd med min bil och tyckte den kändes tight och bra, missljudet jag hörde trodde han var mitt lättade svänghjul och det skulle vara så, med andra ord kan jag slappna av även på den fronten. Efter lite rundvisning i huset ställdes än en gång kosan om och nu mot sydligare breddgrader i form av Malmö. Givetvis valde jag mitt favoritparti upp till Linderöd genom skogen på små otroligt häftiga vägar, ett tag blev det så inspirerat och trångt så jag var nära att köra av i all iver! Nåja det var inte SÅ nära.. Precis innan jag kom fram till Linderöd kände jag att något hände med växelspaken, den gick liksom att snurra i en vid cirkel och jag TROR att någon form av clips under till släppt helt enkelt. Det var inga problem att ta sig hemåt i alla fall. Att ligga på motorvägen hem var ganska skönt på slutet och det är lite häftigt med bra omkörningsprestanda även på hög växel. Väl hemma i Malmö valde jag att ställa bilen i garaget och ta bruksisen åter. Jag var väldigt glad över det faktum att det lirar på så bra ändå som det gör. Det verkar i dagsläget inte finnas några större problem det får vi väl vara överens om! Ett par saker har jag dock noterat. Jag behöver göra en ljusinställning, färddatorn är fishy då vare sig yttertemp, genomsnittlig och faktisk bränsleförbrukning funkar, jag tycker mig känna en svag svag doft av bränd olja så det skall vi kika på och till det så skall det fixas med växellådan vad det nu kan vara. Imorgon söndag blir det till att montera på lite bättre belägg, det är dessvärre standard belägg men det duger så länge. Sen hoppas jag verkligen få mina backspeglar i veckan som kommer så jag kan få bilen helt körklar. Alla smådetaljer som är kvar går utmärkt att lösa framöver då bilen har en hel del små och lite mindre små projekt att gå igenom. Om jag skall försöka summera ihop dessa dagar så får det väl bli något i stil med detta.

1. +Underbart motorljud
2. +S50B32 är en pärla med massor av effekt
3. +Allt vitalt fungerar och det är inget klydd.
4. -högvarvig med denna utv/däck
5. -där finns en del elgrejor som inte funkar
6.- jag känner en svag doft av bränd olja

Åtgärdslistan är lätt avbockad men vi har massor kvar.
Byta belägg bak
Fixa innerbelysningen
Hämta och montera backspeglar
Kylvätsksenivåsensor var kopplar jag in den från expansionskärlet?
Förläng kabel till oljetempgivaren som sitter på oljefilterhuset. CHECK men funkar ej
Clips till slang ovanpå motor
Reda ut om vi kan koppla in termostat till elfläkten i uttaget på kylaren CHECK! (dock inte gjort)
Göra en ljusinställning
Se om det går att få OBC att funkar, idag funkar bara klockan.
Fixa med växelspak (vända lager och fixa det som lossnat)
Försöka se var värmeplåtar jag har över skall sitta.
Leta upp plastbit över kylare (M3)
beställa skruv till ventilkåpan (2st) CHECK!
Fixa fram en styrenhet till Airbagmodulen CHECK!
Mutter till luftfilterhuset. CHECK!
Diagnos för att se vilka felkoder som finns CHECK
Montera rätt lambdasonder CHECK!
reda ut var vissa kablar skall gå CHECK
Hämta hem mina delar från lackeraren CHECK!
Hämta hem stolar och ratt från var dom finns idag CHECK
Köpa in en "spacer" till ratten (mellan ratt och splines) CHECK!
Fixa ett motstånd till airbag som jag "lånat" till bruksisen CHECK
Fixa en ny knapp till varningsblinkers. CHECK!
Fixa nytt ciggtändareuttag CHECK!
Koppla diverse kablage (speedsignal/clutch switch sensor) CHECK
Tvätta av bilen CHECK!

Klicka för större bilder!





_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Efter helgens sköna väl fungerande stint var det dags att beta av ett par saker på bettan så sagt och gjort.

En ljusinställning gjordes då höger framljus tittade neråt lite väl mycket.

Handbromsen justerades då den tog lite klent på högersidan, nu är den riktigt tight o fin.

Växelspaken fixerades och känns nu helt ok igen. Det var en liten insexskruv som släppt, numera är den locktite:ad och bör stanna kvar.

En kylvätsketempsensor skruvades in i kylaren istället för en tillfällig bult. detta är en 81/88 sensor och här får gärna klokare människor hjälpa mig och reda ut vad det innebär. Är det så att man kan styra den till 2 olika temperaturer eller vad? Eller är det att den slår på vid 88 och stänger av när den gått ner till 81 tro? Alla tips här och även om inkoppling till min i dag manuellt manövrerade elfläkt emottages tacksamt.

Vi passade även på att byta ut en del traditionella slangklämmor mot en mer originalliknande klämmklämma om ni förstår.

Ett clips till en slang på ovansidan av motorn kom på plats så att den sitter där den skall.

Bromsbeläggen bak byttes ut då dom var HELT slut, det blev förvisso standardbetonade grejor men det får duga så länge, jag lär hitta något bättre vad tiden lider.

Jag har även luskat lite i detta med oljetempen och skall vid tillfälle se om vi kan testa en ny grej, det är att dra en kabel från pin 9 på X20 kontakten till min X16 pin 3(tror jag) i instrumentklustret.

Imorrn är det eventuellt lite grejor på gång med bilen men det får vi se då. Just nu vill jag väldigt gärna få mina backspeglar tillbaka från lackeraren så bilen blir visuellt komplett på utsidan. Där är allt lite störigt utan backspegel på höger sida.

Men som vanligt så fortsätter tråden inom kort!


Åtgärdslistan är lätt avbockad men vi har massor kvar.
Fixa innerbelysningen
Hämta och montera backspeglar
Fixa till oljetemp-givaren som sitter på oljefilterhuset. CHECK men funkar ej
Reda ut om vi kan koppla in termostat till elfläkten i uttaget på kylaren CHECK! (dock inte gjort)
Se om det går att få OBC att funkar, idag funkar bara klockan.
Försöka se var värmeplåtar jag har över skall sitta.
Leta upp plastbit över kylare (M3)










_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 171, 172, 173 ... 177, 178, 179   >>
89 besök senaste veckan (863034 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande