Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 172, 173, 174 ... 177, 178, 179   >>
81 besök senaste veckan (863026 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Några dagar till i compactens dagar har passerat och bilen är numera fullt körbar på alla vis. Faktum är att för tillfället så bruksar jag den till och från jobb varje dag vilket är trevligt.

Jag har beställt 2 nya kompletta styrleder då dom befintliga glappar och efter det så blir det en hjulinställning då även styrväxeln är bytt (om nu det påverkar)

Växellådan rasslar mycket fortfarande och en god vän trodde det var svänghjulet som lät men jag är inte så övertygad om det. Jag får en känsla av att det är bottenstocken i lådan som låter på nåt vis och jag har börjat se mig om efter en annan låda.

Jag har fört lite dialog med folk om ABS och jag skulle vilja få bort dom felkoder som finns runt detta och kan jag då samtidigt uppgradera min ABS för att funka bättre till bilen så varför inte?

Jag funderar på att på sikt ersätta befintlig styrbox till ABS med M3 3.2 grejor, som jag förstår är det en smidig uppgradering som borde passa mig, mina bromsar är ju dessutom anpassade för dom grejorna så det känns som en vettig upgrade. Dock ingen panik med detta men får jag tag i grejorna till rimliga pengar slår jag nog till.

Idag har vi fixat lite till på bilen, oljan i lådan byttes till en lite tjockare, med en gnutta tur funkar den bättre och gör lådan tystare. Avgassystemet hängdes upp lite bättre och fick sina muttrar åtdragna. Jag monterade även en instegslist och mina nylackerade backspeglar. Det är för övrigt AC schnitzer som tillverkat speglarna och jag kände för något lite annorlunda och jag har förvisso alltid gillar original M3 speglar men dessa smiter åt runt bilen på ett smäckert vis och den lilla ytan glas känns opraktiskt sportig hahahaha..

En rolig grej var att min kollega idag var ute och provkörde bilen och kommentaren jag fick höra efteråt var att det var den roligaste bilen han kört sedan över ett år tillbaka vilket får anses som ett gott betyg då han tex själv kör en bil med 800hk/900kg och gillar bilar med massor av effekt.

Antagligen blir det byte av styrleder i helgen och sedan skall jag få till en hjulinställning på något vis. Efter det är bilen mer eller mindre helt körklar. På med lite skojsigare däck och se hur bilen funkar ute på det svarta. mer tyngd över framändan är väl inget jag längtat efter för är det något jag gillar med vår underdog (318ti) så är det hur lätt den är över framvagnen och hur smidigt man kan få den in i svängarna trots väldigt modesta hjulvinklar osv. Men men jag är inte orolig, bilen skall utvecklas vidare och detta är bara en av flera faser.



Åtgärdslistan betas av lite hela tiden men samtidigt lägger jag till saker så frågan är om det tar slut någon gång :-)


Fixa till oljetemp-givaren som sitter på oljefilterhuset. CHECK men funkar ej
Fixa termostat till elfläkten i uttaget på kylaren
Se om det går att få OBC att funkar, idag funkar bara klockan.
Försöka se var värmeplåtar jag har över skall sitta.
Leta upp plastbit över kylare (M3) 517122522681
Leta upp M3 3.2 ABS styrenhet. (skall dock luska mer i om detta är intressant på allvar)

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Bra jobbat Johan thumbs up
Ville bara säga det att min låda rasslar också mycket med kopplingen uppe.
Sen om det beror på M20 svänghjulet eller att den börjar bli sliten får tiden utvisa. Den har rasslat betänkligt sedan motorbytet och bytet till M20 svänghjul.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En god vän och kollega lyssnade på bilen igår under hans provtur och han sa att alla hans lådor lät så här. Jag känner inte igen det från när den satt ihop med 328 motorn men oroar mig inte så mkt för det här hemma i svedala. Men kör jag söderut när det nu blir så vill jag gärna veta att den mår bra. Jag kommer antagligen att köpa på mig en låda och göra iordning den då det inte är några jättepengar, sätta nya fjädrar, byta packbox och låta den få ett gott oljebad till jag behöver den.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62



Ang. Problem med oljetempen Johan...
Vi snackade ju för längesedan nåt om givarna i S50 huset jag köpte av dig. Det är möjligtvis inget som kan vara en lösning?

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jag vet inte än men allt funkade ju med andra spisen. Har dock ett annat trick att prova när tid medges.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ännu någon dag har passerat med bettan i trafik. Idag bytte vi styrlederna som var relativt ok ändå, orsaken till nerslaget på styrstagen var att dom släppt lite i innerkant men när vi skärskådade dom beslutade jag mig för att vi byter dom ändå. Vetskapen att dom är nya och glappfria känns bra. Med tanke på att dom fått leva hårt och så skall göra framöver har jag inga problem med denna kostnaden. Vi passade även på att vända på däcken som hade tagit mkt stryk i innerkant. Det är verkligen hög tid för en hjulinställning vilket än mer bekräftades efteråt då ratten stod på sniskan och bilen var sjukt orolig i framvagnen.

Så en hjulinställning och på med lite R-däck så är vi redo för en shakedown på Knutstorp nästa helg. Det blir ett lite lugnare tempo då jag vill se så allt lirar under lite tuffare förhållanden.




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis Johan!

Kul att du ser ljuset och till och med har planerat in ett banmöte nästa helg thumbs up

Lycka till!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
planeringen med bilen fortlöper och det börjar krypa ihop sig för första bankörningen på ett par år med denna bilen. Både föraren och bilen är ringrostig, jag på grund av ganska lite körning snällt sagt och bilen på grund av andra förutsättningar avseende vikt balans effekt och karaktär mm.

Jag har idag iallafall rekat fram en hög med R-däck som får duga, imorrn tänkte jag få till ett oljebyte så kan jag känna mig lugn på den punkten och det känns faktiskt bra på flera plan att skölja ur motorn en extra gång.

Jag önskar verkligen jag fick ordning på oljetempen innan veckans slut då det är mkt intressant, visst jag kan läsa av den med diagnosen på jobb men det är inte detsamma som i realtid under ett hårt pass på knutstorp en varm sommardag. Jag har ett trix att prova men är fasiken ingen elkille och här får jag luta mig åt mina vänner på jobb och då i mån av tid såklart.

Men allra allra viktigast just nu är en hjulinställning och imorrn vet jag om vi hinner få till det innan helgen men det BÖR lösa sig på endera viset.

En god vän på besök idag fick mig att lyfta på huven och hitta något jag saknat till en backspegeln i form av ett mellanlägg i gummi så det blev kvällens övning att få det på plats, till slut lyckades till och med jag med detta.

Jag funderar lite på om jag skall sänka spaken ytterligare, jag tycker jag får vålda rätt bra och jag är osäker på om jag vill ha det så, jag måste även kolla så att min stopp-puck under kopplingspedalen inte bygger ut för mkt så jag inte frikopplar helt liksom.

för övrigt, vet någon exakt var denna plåten skall sitta? rEALoeM snackar om clutch lines




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Johan Sjöström skrev:

för övrigt, vet någon exakt var denna plåten skall sitta? rEALoeM snackar om clutch lines






Är den tung?
Funkar bilen?

Släng den!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962



värmeskydd/luftstyrning för grenröret sätts i ovanifrån men är väl inget måste

_________________
Jan Ekehage
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack Janne för svaret! Hittade dock inte var den hörde hemma ändå

Bettan fick iallafall en oljeservice idag så nu är det avklarat. Jag försöker klura ut detta med oljetempen men funkar inte kommande tricks så lägger jag nog ner det och tar det i vinter. Hjulinställning är bokad tills på fredag vilket passar utmärkt.

I övrigt har jag bara småsaker att fixa och det skall jag inte ta upp er tid med. Är tveksam till min växelspak, känslan finner sig inte riktigt men den kanske kommer till sin rätta på banan då man kan peta in växlarna lite mer hårdhänt på ett naturligt vis. Efter helgen vet jag förhoppningsvis mer.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Johan Sjöström skrev:
Tack Janne för svaret! Hittade dock inte var den hörde hemma ändå



Den sitter monterad ner i "rambenet" längsmonterad mellan innerskärm och grenrör.

Gött att se att du kommit ut på banan igen thumbs up
Angående oljetempen, vad är strulet egentligen?
Antar att det inte är samma kontakt i oljefilter huset på nya och gamla motorn eller är problemet med instrumentringen att du inte har oljetemp i org instrumentet?
Om det är så, så skulle jag varmt ( ) rekommendera dig att sätta in ett extra instrument tills du har löst det. Jag skulle inte vilja hårdköra utan att ha koll på det.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Vilken härlig läsning Johan thumbs up Riktigt kul att se att bilen är igång igen, bra jobbat

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det blir ingen roman idag inte men bilen har provat det svarta nu och det var blandade känslor. Är helt enkelt astrött och orkar inte skriva men fick med mig hem låt säga 50 varv i ryggan. Ett extra tack till MS-R för deras välvilja och ett stort tack till Magnus för pushning, stöttning och coachning.

Mer info kommer var så säkra!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tja alla monsterdiggare!

Jag erkänner direkt att skrivklådan uteblivit på senare år, jag skrev faktiskt en roman på 1900 ord om första banträffen med nya spisen men la aldrig upp den av någon anledning.

Nåja jag fick kört 70 varv på Ljungbyhed med bilen och det kändes bra. Bilen funkade bra det var nog mest däck och förare som var problemet.

I dagarna är det dags för en lite seans på Knutstorp och dagen efter bär det av till den gröna helvetet! JO bettan skall få vädra alpluft och inget oväntat händer på Knutan. NU blir det ingen helhjärtad satsning då pengarna tryter, däck blir 4 st gamla trippelåttor jag fick av alltid lika trevliga Daniel Rosenblom!! Bilen skulle behöva sättas upp lite för ändamålet vad gäller chassie, CW osv..

Idag monterades iallafall en oljetrycksmätare in och bilen fick sig en genomgång, några småsaker justerades men det mesta verkar ok. Där finns belägg så det räcker och skruvar och muttrar verkar sitta ihopa!

Oljetrycket oroade ju mig tidigt i år innan jag bytte till en lite tjockare olja men sedan dess har allt känts bra. Oljetrycksmätaren idag fick det bekräftat att jag har ett normalt oljetryck vilket känns bra.

Som en del av er säkert vet har jag köpt på mig en Clio Sport för kaffepengar och lagt lite energi på den på sistone, det har varit en trevlig stund och bilen är KLART underhållande att köra. MEN idag när jag tog en ordentlig tur med Compacten insåg jag vilken skillnad det är bilarna imellan. Chassiet i Compacten är väl det mest påtagliga och där är väl inget jättefel på chinachassiet som sitter på clion men skillnaden mot mitt KW i compacten är MILSVID. Motorn i Clion kan nog bli rolig om /när jag får ordning på den men jag insåg idag att spisen i Compacten är nåt HELT annat, en högvarvig rak sexa från BMW går fan inte av för hackor den saken är säker.

Imorrn blir det lite tvätt o damsugning samt lite rokader bland däcken inför vad som komma skall.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
jaha vad händer här då?

som vanligt på senare år har det varit en jävla koma i tråden och det som en motsats till tidigare då det ordbajsades deluxe!

Jag bytte garage då det gamla skrotades för typ ett år sedan och jag hittade aldrig hem i det nya riktigt. Det betyder att bilen bara stått och det har inte gjorts ett enda dugg på den. Jag jobbar numera dessutom på en väletablerad BMW bilverkstad i Malmö och har där tillgång till allt och lite till vilket är en oerhörd tillgång såklart, vi skall ej heller glömma den 20 år gamla kompetensen från Da boss!

Så vad är planen med Eifelwagen då?

Tanken är att byta garage IGEN men denna gång till ett lite mer söderut och låta den stanna där ett tag. Jag har en kollega som är god vän med en bekant till mig nere vid ringen i form av Ignas på Ringfreaks och tanken är att parkera bilen där mer eller mindre permanent även om den måste hem mellan varven av olika skäl osv..

Men innan den skall ner måste ett par mindre saker fixas och det har så sakta börjat ta form...

Mina Boxster S ok skall på plats och då var det lite som var tvunget att få fixat.

Bromsskivor är köpta av Simon
Bromsslangar är beställda av Samuel
Belägg är köpta av PEAN (PFC 08)
Det som skall göras är att svarva ner fästena 12mm och det skall göras inom kort i samband med att minibaguetten skall få lite jobb gjort på sina främre ok.

Jag vill även få till kylning av styrservon då det var ett problem på ringen förra året. Jag har en liten kylare för ändamålet och tanken är att det skall dit innan vi åker ner i slutet av Maj.

Egentligen skulle jag vilja få ett nytt avgassystem på plats oxå men pengarna finns inte till allt och det får bli nästa projekt men det är verkligen dags då det är slitet, tungt och bygger neråt alldeles för mkt. Nästa system blir ett rostfritt catless med en slutdämpare i titan som legat ett bra tag och väntat på att få komma på plats.

Givetvis finns det massa andra planer men jag har inte kapitalet att göra allt nu, ge mig 100 år eller nåt så är det löst :-)

Fler updates kommer i vår!



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Den är rolig att köra denna dära!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Den är rolig att köra denna dära!


Jo men visst är det så Magnus och roligt går att göra ännu roligare och det är väl lite där jag är nu.
Liiite stabbigare bromsar
Liite lättare
Några hästar till

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Våren är äntligen här och det går inte att förneka vår last här i livet petrolheadism.. :-)

Själv har det varit en galen helg med massor av olika sorters motorrelaterade aktiviteter. MEN det jag tänkte dra några korta ord om här är ju Compacten och dess leverne!

I lördags när jag satt på kullen och hejade på Oliver Söderströms framfart i STCC fick jag ett samtal från min arbetskollega som fått ett återbud och tyckte vi skulle fixa till bromsarna på Compacten inför ringenresan.
Sagt och gjort så lämnade jag STCC och både fruntimmer och polare i sticket och tog mig hem på egen hand.

Jag samlade ihopa vad som behövdes i form av skivor, ok, slangar, belägg, adaptrar, bromsvätska och lite annat.

Receptet lyder som ni kanske redan vet så här

Boxster S OK
M3 E46 skivor
PFC08 Belägg
Stålompsunnet från Millway
Adaptrar till oken från Millway
Ferrodo racing bromsvätska

Sagt och gjort så tog jag mig ut till min vän och kollega för att påbörja arbetet. Då allt var förberett på alla vis så skulle det ju bara vara en bolt on lösning menden har man ju hört förr...

Det enda jag var lite orolig för var om oxen skulle smyga in bakom min M3 CAB fälg eller inte. Efter att installationen var slutförd hakade vi på fälgen och det var tvärstopp! En tur till kompisens gamla garage och vi fann 2 st 5mm spacers, med en 5mm spacer var det FF tvärstopp men med 2 tog det inte emot även om det såg ut att vara rena måttpassningen! glad i hågen satte jag mig i bilen för att köra hemåt men kom inte långt innan jag hörde hur oken skavde mot fälgen..

lite glapp i hjullager mm orsakade detta i svängar och vi behövde alltså ytterligare nån mm för att det skulle lira. Det slutade med att jag lämnade bilen där och att vi båda skulle fundera på en bra lösning. Jag började med att åka till jobbet och se om min vän och chef hade något på hyllan då jag hade för mig det. Han sa något om att han trodde han hade ett par 20mm på lagret.

Väl uppe på lagret hittade jag några spacers från HR och när jag mätte dom fick jag det till 12mm styck vilket var precis vad jag behövde, sannolikheten att hitta den perfekta spacern på sitt jobb är väl inte den största men jag hade väl en jäkla tur!

Så med dessa i högsta hugg vände jag kosan mot min bil igen och med dessa monterade på bilen började resan hemåt. Det fungerade nu bra och jag hörde inte ett enda ljud från bromsarna. Då jag inte hade full koll på hur jag skulle köra in beläggen med lätt beggade skivor använde jag inte bromsarna typ och resultatet får jag återkomma till.

Men nog var det härligt att få spänna ut lite på landsvägen och känna bilens härliga styrning, motorkaraktär och körglädje. Min lite minibaguette i all är men detta är något annat, nåt heeeelt annat.

Nästa sak på listan blir att få till ett nytt avgassystem innan vi åker ner och jag hoppas vi hinner med det även om tiden ör sjuukt tight. Slutdämpare, mellandämpare och grenrör finn ju så det som behövs är lite upphängningar, raka rör, böjar och klämmor och lite skills med migsvetsen så jäklar skall vi få till ett bra rostfritt catless system, jag räknar med 10 kilo lättnad och med lite tur lite fler pållar :-)

Däck skall sonderas och vi får se om vi släpar med oss något ner eller köper på plats då vi har goda kontakter på bra begagnade däck där nere.



Äntligen vädras det vårluft!


receptet för dagen


grejorna på plats!


Bromsar CHECK!


frigång med 10mm spacer


frigång med 15mm spacer

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Vackert o tight 🤗 härligt Johan 👌🏻✨😉

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Fasen nu vart jag sugen på att bygga en mean machine e36 compact

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 172, 173, 174 ... 177, 178, 179   >>
81 besök senaste veckan (863026 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande