Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT4 st165
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (16139 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Såhär vill vi se den då den är färdig!







Rallystuk all the way

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Skitsnyggt!! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Grymt jobb du gör!
Keep it up!
thumbs up

_________________
Fredrik Moberg
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Thanks guys.

Nä, något rallystuk blir det inte om jag får bestämma. Race är min melodi.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Igår kom äntligen bussningar jag väntat på så nu kunde man börja mecka igen (en stund).

Dom 4 stora är till bakvagnsbryggan, dom 2 halvstora är till nån "balk" som håller i diffen, dom 4 mindre där uppe är ledande bussningar till länkarmarna bak och slutligen dom små fjantarna i stripen är till växellådelänkaget (ja, det är växellänkagebussningar till 2 bilar). Bussningarna kommer från specialsvarv.se (Franzén här på rejsa).


Lite av delarna bussningarna ska in i.



Länkarm, bussning, hylsa (det blå är fett).



Upp i bussningspressen.


Veva veva och sen...


Hylsan gick lätt att få ner om man bankade lite försiktigt med en gummihammare.


Färdigt.


Bakvagnsbryggan.



Bakvangsbryggan och diff tilsammans med "diffbalken".


och mitt i allt kommer en bild på mina bromsrör som jag tog häromdagen. Dock tog klamren slut så det blev inte klart. Klamren köpte jag på biltema och biltema finns ju inte här på gotland. Hade ju varit trevligt att få samma modell överallt på bilen. Får se hur det löser sig..


Bryggan på plats.


och här kom resten på plats också. Den röda är en polybussningar, där gick det inte att köra med delrin pga att det behövdes lite flex där iom att det måste kunna röra sig lite i sidled i just det staget. Hade funkat med ett länklager också men det var ingen som sa till mig då, när bussningarna beställdes
Aja, har ju hela framvagnen full av pollybussningar så det kvittar väl. Anledningen till det är för att det är en massa skumma bussningar där, som inte går att svarava sig fram till.


Snurra lite på bilen och det ser så här trevligt ut.



Tyvärr kunde jag inte göra samma sak på andra sidan pga en hylsa som hade fel innermått. Ska få någon att borra upp den på måndag. Lite surt, men det gör inte, hade kunnat vara värre. Alla bussningar passade ju som handen i handsken annars thumbs up


Istället för att få upp bilen på hjulen så smiskade jag dit växellådan och dom nya växellänkagebussningarna. Det för att drivaxlarna inte ska släpa i marken när jag kör bilen till blästringen för en andra omgång blästring. Nu ska det blästras inne i bilen och lite skärmkanter och sånt.


Det var väl allt för nu tror jag. Jag vet att jag sagt det förut men NU så kommer det bli så mycket mek jag bara förmår så att man hinner köra något i sommar också!


_________________
/David Johansson
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Som jag sa på TCS, blir kanonbra detta

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Bilden står på hjulen!
Fick hylsan som va fel mått på, uppborrad igår. Tyvärr borrade dom för mycket , men nu är den iaf rullande. Får fixa en ny hyllsa tills det är kördags på riktigt.
Nu ska bilen till blästern. Tyvärr verkade det som att han inte hade tid den här veckan, som vanligt! Jag hatar att vänta >




_________________
/David Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Jag gillar verkligen detta projekt. En gammal klassisk bil som får ett stort överskott med kärlek. Riktigt skoj att se. Nästan i stil med "A car is born" med Mark Evans.

Keep it up!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Va fint det blev David!

Kul att se att allt passade så bra, du måste vara en stjärna på att mäta.
Synd på den där skumma hylsan som inte passade, en ny kommer pronto!

thumbs up

_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Tycker också som gammal rallyälskare att detta är en cool bil och ett kul/väl genomfört projekt(än så länge ). thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Kul som attan att ni gillar det, för de gör jag också

_________________
/David Johansson
Citera
LindeMan
Hammarstrand
Här sen Apr 2005
Inlägg: 58



hur går det med bilen?

_________________
Andreas Linden
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
LindeMan skrev:
hur går det med bilen?

Har inte hänt nått sen senast, har fått vänta på blästern.
Men i morgon kväll kör jag bilen till blästern och under torsdagen är det bestämt att den ska blästras. Så länge inte vädret förstör eller blästerkompressorn går sönder igen så ska det inte vara några problem.
Sen blir det fullt ös så fort jag fått hem den därifrån!

_________________
/David Johansson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Vilken cool bil. Kul att se att du lägger så mycket kärlek/jobb på den, det är ovanligt på en sån här. Väntar med spänning på fortsättningen

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Cammo skrev:
Väntar med spänning på fortsättningen

Här kommer den, lite av den iaf

I tisdags så bytte jag hylsan som var fel på innan, drog även färdigt bromsrören under bilen, blev riktigt nöjd med klamringen. Efter det var gjort och bilen stod på hjulen fick den för första gången sedan i november rulla på egna hjul ur garaget. Ut i sommarnatten med den bara!

Igår kväll (onsdag) så kördes bilen in till blästrarn för att under torsdagen få sig en behandling till.

Idag så hämtades bilen och jag är riktigt nöjd med resultate, blev precis som jag ville ha det!

Lite bilder då såklart...

Det är ju så snyggt under nu så jag måste ju bara visa! Fästet för handbromswiren (silvertejpen) är bara en tillfällig lösning


Rullar ut på egna hjul.


Ta bilder i totalt mörker är inte att rekomendera med en mobilkamera. Fast lite häftigt blev det iof.


Bilen hos blästrarn, jag stå och maskerar upp så att jag ska slippa få allt som redan är målat blästrat en gång till.


Färdigt! Mer än så här togs det inte inne i, fullt tillräckligt för att få färgen att fästa bra, precis som jag ville ha det.




Det svarta är hammarlack som jag målat på så det är inget slarv ifall någon trodde så.


Notera rutramen thumbs up


Jag är helnöjd! Ekman gör ett jävla bra jobb när han väl gör något! På med piskan bara!




Bilen hemma igen.


och här även inne i garaget.


Nu ska här målas vilket jag personligen tycker är ett riktigt tråkigt jobb, men det blir ju fint när man är klar så det är bara att köra på!

_________________
/David Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Riktigt nice som vanligt, finner knappt ord för vad du gör/gjort med denna bil.
Kred till dig att du orkar thumbs up

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



thumbs up

törs man fråga vad det kostar att blästra bilen?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Tackar.
Jag vet inte själv vad det kommer kosta, har inte betalat ett öre än så länge. Man kanske skulle köra springnota när det väl kommer dit. Nä, skojjar bara.

Uppdatering igen då, av vad jag lyckades med i gårkväll.
Jag fattar inte varför jag ska överdriva och ta så jävla mycket bilder, men men, ni får stå ut.

Helt onödig bild egentligen!


Golvet iaf, som ni också sett innan.


Bak har ni inte sett.


Dunno...


Kittat.


Spacklat.


Kittat och spacklat.


Målat.


Målat och här tog färgen slut.


Fick pilla lite stol istället, fast han inte göra klart då tiden tog slut.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Nu har det hänt saker igen!
Motorn på väg i. Ja, den måste in underifrån. Vet inte varför toyota gjort det så men så är det!


1h och 20min senare är motorn på plats. Fastbultad med drivaxlar och kardan på plats.


Spacklat lite till...


Monterat sidokjolar.




å sen bah!















Lacken är absolut inte felfri men jag är ändå helnöjd! Jag är inge vidare på att varken spackla eller slipa men gjorde mitt bästa och det blev helt okej faktiskt. Och sen med en skitdålig lackspruta, ingen vattenavskiljare, läckande tryckluftsslang och en 2hks-kompressor som man hela tiden fick vänta på så tror jag inte det kunde ha blivit så mycket bättre än så här med själva lacken.
Det sjuka är hyr dryg den här färgen var. Jag använda endast en halvliter färg till hela bilen (plus 10-20% thinner). Och den färgen tog desutom typ 1½ timme att spruta ut

_________________
/David Johansson
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



undrar hur mkt oxid du lyckades blästra bort?
Brutalt sätt att lätta

Projektet lever vidare i rätt anda.

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217



Det är grymt vilken energi du lägger ned

Funderar lite på vart du blästrar.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT4 st165
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (16139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande