Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT4 st165
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (16140 totalt)
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Det har inte hänt så mycket på senaste tyvärr. Jag är mellan 2 jobb kan man säga, håller på att sluta med det ena och börja med ett annat. Dock blir det ~1månad då jag måste köra bägge pga uppsägningstider. Så vissa dagar har det blivit upp till 16h jobb per dag och sen minst 6 dagar i veckan. Då blir det inte mycket celicamek.
Men lite har hänt iaf.

Dragit färdigt alla bromsrör utom ett. Lite tråkigt att det blir så snabbt dammigt.


Lackade skärmar, lackad innuti.


Soppatanken lackad och ditsatt och så har jag dragit sopparör. Hoppas det är okej att man drar som så här, dom är alltså bara stripade runt bromsrören. Men jag tycker jag har gjort det nogrant så det borde inte vara några problem tycker jag. Ser lite slarvigt ut på bilden men det ser faktiskt mycket bättre ut på riktigt.
Avgaset är det gammla rostiga orginalet, det får duga så länge, jag har inte tid att bygga ett nytt nu.


Blastringen har gjorts hos ekmans bläster på lundbygatan här i visby.

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Har hänt väldigt lite i sommar tyvärr.
Motorn har krånglat och jag har tappat motivationen till bilen samtidigt som jag inte haft tid heller.
Men nu senaste veckan har jag gjort ett ryck. Oljeläckaget fixat för 10e gången, fast nu blev det tillslut tätt.
Har rätt dåligt med bilder men visar det jag har.

Satt i plastrutor i bakrutan och sidobakrutorna. Blev riktigt bra! 900kr gick rutorna på utan kvitto.




Tätade med nån dyr tätningslist som tydligen skulle funka till allt. Men det går fortfarande att ta av rutorna utan att det är nått klister som håller i rutan. Precis som jag vill ha det.


Ny framruta köptes och limmades dit. Limmades med sikaflex. Blev bra, får se hur länge det håller. Billigare än "riktigt" lim iaf.
Stödfångaren fram fick sig en liten läpp som går in 15cm under bilen, dels för att hålla ihop den trasiga fångaren men också lite för utseendet och kanske även lite downforce. Hela fångaren fästes sen med "huvlås".
Tejpen är till för att hålla fast den där plastdetaljen medans limmet till den torkar.
Rätt sjukt att fälgarna och bilen i princip har samma färg, detta är inget jag gjort med meningen. Fälgarna har haft den där färgen sedan jag köpte bilen.









Lacken är lite sådär faktiskt. På vissa ställen är den rätt blank medans på andra ställen blev den väldigt matt. Jag hade hellst haft den matt över hela bilen. Annars är jag nöjd med bilen. Den ser lite krigsskadad ut och det gillar jag. Iofs är den ännu ban-oskuld för detta år men det ska vi väl försöka ändra på.




Bak fästes kofångaren på detta sätt.




Visst blev det snyggt med rutorna?








Åkte till besiktningen idag också. Fick en lite småsur gubbe som inte gillade bilen riktigt. Han stod dessutom och snackade med den andra killen i bild halva besiktningen så det tog lite tid. Inte för att det gjorde mig något men iaf.




Resultatet blev lite småfel, 6st sammanlagt. Ska fixas så fort jag får tid...vilket iofs kan dröjja...

_________________
/David Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



Surt med "småfelen" men bara ta med en klackspark! Vad blev det för fel?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
robber skrev:
Surt med "småfelen" men bara ta med en klackspark! Vad blev det för fel?


Blinkersen funkar inte alls, det visste jag om.
Sen var det ett parkeringsljus som inte funkade och ett annat ljus som var lågt ställt.
Det jobbiga va att han inte gillade min inredning och så var det en skruv i bakvagnen som inte fanns där. En rätt löjlig skruv som jag trodde han skämtade om först när han sa att jag skulle få anmärkning på.
Allt detta går att lösa fast blinkersen har jag ingen aning om hur jag ska fixa. Har försökt fixa det nu i 2 dagar. Bytt hela spaken, bytt alla relän, kollat alla säkringar. Får det inte att funkar. Fast varningsblinkersen funkar.

_________________
/David Johansson
Citera
Manneman
Ängelholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 30



otroligt jobb du har lagt ner!
Jag hade en likadan för några år sedan som jag tänkte göra vid men gav upp pga all rost...

Det är synd och skam att ett bygge av den här kalibern "måste" stylas för att få creds >

Du får min väldiga beundran iaf!!!

_________________
Manne Lorentzon
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Det jag beundrar mest med detta bygge är just orken att fixa all rost som han gjorde i början.. helt otroligt vilket arbete. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



thumbs up thumbs up

mkt imponerad av jobbet...

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Tack ska ni ha, alltid trevligt att höra

_________________
/David Johansson
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Nyss hemkommen från ombesiktningen. Fixade alla fel i gårkväll och idag rullade den så fint igenom.

_________________
/David Johansson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5286



wipe skrev:
Nyss hemkommen från ombesiktningen. Fixade alla fel i gårkväll och idag rullade den så fint igenom.


Grattis!!!

Vad väger hon?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



wipe skrev:
Det har inte hänt så mycket på senaste tyvärr. Jag är mellan 2 jobb kan man säga, håller på att sluta med det ena och börja med ett annat. Dock blir det ~1månad då jag måste köra bägge pga uppsägningstider. Så vissa dagar har det blivit upp till 16h jobb per dag och sen minst 6 dagar i veckan.


Som att driva eget då ungefär...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
robber skrev:

Grattis!!!

Vad väger hon?

Tackar.
Fick aldrig väga bilen så jag vet inte
Men jag räknar inte med någon stor viktminskning. Har ju svetsat dit lika mycket ny plåt som jag lättat i form av rutor och liknande.
Roger Gustafsson skrev:


Som att driva eget då ungefär...

Fast just nu är jag ledig 24h per dag. Det är ruggit skönt. Får passa på att njuta.

Jag mecka just nu egentligen, var bara inne för att kolla manualen hur fan det var tänkt att man skulle få ur styrväxeln. Jag har ett litet glapp i styrningen nämligen, förmodligen beror det på att jag varit och meckat i styrväxeln utan att dra allt med rätt moment

Enligt manualen: Lossa där, där, där, osv. Plocka ut från högersidan.
David gör: Lossa där, där, där, osv. Försöker plocka ut från alla möjliga håll, även högersidan. Men det går inte!!

David får en snilleblixt och funderar på ifall det inte kan bero på att motorn hänger ovanligt långt ner pga bortplockade undre motor/växellåds-fäste och att det är därför det klämer åt för styrväxeln. Ut och prova!


_________________
/David Johansson
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



grymt jobb!
Grattis till en cool kärra!
Nu är det bara ut o köra in den med!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
I lördags lyckades jag med ett besök på gotlandring!
Helt underbart! Bilen funkade över förväntan. Det är ju första gången jag kör bilen på riktigt sedan renoveringen så jag förväntade mig ändå en massa småfel men inte ens några sådana fick jag. Den bara gick och gick. Dock hänger inte bromsarna med för fem öre, men det visste jag ju. Fast jag blev faktiskt bättre på att bromsa efter ett tag så då kunde man iaf köra 5-6 varv utan större problem, sen fick man åka och kyla. Men jag har ju ingen som helst bromskylning så det ska jag ju fixa först och främst. Men värre bromsar blir nog ett vinterprojekt.
Coiloversarna från k-sport funkade bra tyckte jag. Stor skillnad mot orginal. Fast jag hann aldrig prova några andra hårdheter på dämpningen än den jag ställt in från början. Tyvärr började det ju regna och då hade jag ingen lust att experimentera med sånt. Sen är det ju faktiskt lite annat som bör fixas innan, typ en klok hjulinställning. Jag har nämligen inte gjort någon sådan ännu, jag har typ olika camber på alla hjul. En toe-inställning är det enda som jag har gjort.

Blev tyvärr inga bilder när jag körde, bara när jag stod i depån.




R-däcken blev tyvärr bara stående pga regnet. Var regnfritt första timmen och precis när jag tänkte jag skulle sätta på R-däcken så började det droppa från himlen. Tråkigt, jag som trodde jag skulle få bli av med min Rdäcksoskuld.


Tiden då? Ja, 1,47 blev det. Målet var 1,45 med r-däcken. Nu blev det ju inga r-däck så jag kan bara säga att jag är helnöjd!
En klok hjulinställning, bromskylning, r-däck och framför allt mer träning och bättre körning från min sida så borde det kunna gå många sekunder snabbare!

_________________
/David Johansson
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 235



Som fan av dessa bilar (och även nyare gt4or) sedan början på 90talet kan jag bara lyfta på hatten (har faktiskt en hatt, ingen bs)
Önskar man hade samma ork/motivering med sin egen bil dock

_________________
Henrik Frberg



M535i
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Rock n Roll David!

Im impressed...


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wipe skrev:
R-däcken blev tyvärr bara stående pga regnet. Var regnfritt första timmen och precis när jag tänkte jag skulle sätta på R-däcken så började det droppa från himlen. Tråkigt, jag som trodde jag skulle få bli av med min Rdäcksoskuld.


Där gjorde du en miss R888orna (tycker mig se att du hade sånna) fungerar skitbra i regn. 2-3 varv så man får upp temp sen går det som tåget. Stående vatten typ stora vattenpölar är det enda de inte gillar.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
Franzén skrev:
Rock n Roll David!

Im impressed...


Thanks!


Dignell skrev:
Där gjorde du en miss R888orna (tycker mig se att du hade sånna) fungerar skitbra i regn. 2-3 varv så man får upp temp sen går det som tåget. Stående vatten typ stora vattenpölar är det enda de inte gillar.

Jasså, det var mer än jag visste. Men då vet jag det thumbs up

_________________
/David Johansson
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Riktigt imponerad av allt jobb du lagt ner på bilen Jag känner igen nästan alla moment från mitt egna bygge och vet hur orken kan svikta ibland. Tycker dock att du ska lacka den som de rallybilarna du visade bilder på

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793


Trådstartare
tyskstuk skrev:
Riktigt imponerad av allt jobb du lagt ner på bilen Jag känner igen nästan alla moment från mitt egna bygge och vet hur orken kan svikta ibland. Tycker dock att du ska lacka den som de rallybilarna du visade bilder på

Tackar tackar
Det är tänkt att det ska bli en omlackering i vinter för att få den lika blank (eller matt) över hela bilen. Sen har jag köpt större skivor som ska på, men utflyttade orginal-ok. Men jag har börjat plugga i sthlm nu så det är inte bara att gå ut i garaget när man känner för det. Får hoppas på en lång vinter.

_________________
/David Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Celica GT4 st165
<<   1, 2, 3
2 besök senaste veckan (16140 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande