Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C30 T5 -07
4802 besök totalt
Wolfie
Karlskoga
Här sen Nov 2008
Inlägg: 6


Trådstartare
Hej.

Alldeles ny här på forumet (första inlägget), bor i Karlskoga o jobbar med att konstruera tryck-kärl, tankar
etc. på ett företag som jag är delägare i. Vi är ungefär som en ingenjörsfirma fast med egen svetsverkstad...
Ca. 30 pers totalt.

Tänkte berätta om vad jag tänkt att åka i nästa år...

Är helt färsk vad gäller banåkning... Åkte konbana på Uråsa en gång förra året med en Audi A4 1.8TQ Avant -04...

Audin var då utrustad med ett Steg 3 trim (helt ombyggt avgas, ny programvara, Öppet lufterfilter kit), KW
Variant 3 coilovers, schyssta hjulinställningar o rullade på 19" BBS Lemans med Dunlop SportMAXX sulor.
Sulorna var helt nya (monterades dagen innan Uråsa) och hade tappat minst 2-3 mm mönsterdjup efter
Karlskoga-Växjö TOR samt konbane körningen...

Fick helt klart mersmak (det var verkligen superkul!) o det gick faktiskt bättre än förväntat (var 10 sek lång-
sammare än en 911 GT3). Var snabbast när det var dygnblött på förmiddagen Quattro!

Audin står mest nu för tiden och jag kör runt i en Volvo C30 T5... Varför det blev en sån vette fasen, men
den var rätt kul när jag provkörde den.

Den är i nuläget helt original thumbs down , men den väntas inte vara det till våren thumbs up

Har i dagsläget en groteskt stor IC-kärna som ska anpassas så att den går att montera i C30:n (tummen
upp för att org. IC:n är en FMIC... Sticker inte lika mycket i ögonen när en 300 % större ska i... Tror jag...

I motorväg är det tänkt att den ska få sig en steg 3 trimning till att börja med.
Det blir ett nytt avgas från turbo med 100 cells metalkat. Rejält större IC (ca. 280-300 % större VVX area)
och eventuellt E85 konvertering.
Tror effekten kan bli ganska lagom för en framhjulsdriven bil.
Avgas köper jag nog något färdigt kit o smackar dit (typ Ferrita eller TME eller dyl) medan IC:n kommer
att byggas från grunden. Problemet är bara att få tid

I chassiväg hade jag först tänkt att inhandla en coilover-sats. Fabrikat har jag inte bestämt mig för ännu,
finns ju en uppsjö.

Bohlin Racing (som håller till vid Gelleråsen) kör ju numera med C30:s. De har fina Öhlins chassin på sina
bilar... O såg just att KH Motorsport har slängt upp satsen på sin hemsida. Trevligt (väntar nu på en offert).

Blir bilen inte tillräckligt stum av det (Volvos är ju lite sladdriga...) så finns det ju krängningshämmare av
grövre kaliber framtagna till C30.

Bromsarna hade jag också tänk att uppgradera. Antingen bara genom skivor, belägg och slangar eller
via ett bromskit på framaxeln. Provar nog först med skivor/belägg/slangar för att se hur långt org.
bromsarna räcker.

Tar gärna emot tips på belägg som funkar främst på bana men som inte är allt för jäkliga att värma upp
innan de bettar.

Kör A4:an på specialtillverkade hålborrade skivor och EBC-redstuff Cheramic.
Beläggen är väl kanske på gränsen för hårda för gata då de kräver en del uppvärmning innan de tar bra.
Vill gärna ha något som bettar snabbare än de.

Just det. Bilen är tänk att rulla på R-däck (pga att jag halverade livslängden förra året på en dag på Uråsa
förra året på Dunlop SportMAXX... De är inte så billiga i dim 235/35 19).

Tar gärna emot tips på R-däck som det går att stå ut med på gata... Eller som det går att köra snabbare
än 70 km/h med vid regn

Har förfrågan ute på fälgar just nu (tänkte ha det mesta klart under vintern) och vad det ser ut som så
blir det en uppsättning Compomotive MVS 1880.
Så R-däcken bör vara i dim. 225/40 18.

_________________
Niklas Huhtakangas
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Blir säkert en fin bil thumbs up

Ang. belägg så fungerar Pagid (blå), Ferodo DS2500 och OMP 971C riktigt bra både på bana och på gata.

om du kan välja slitsade skivor istället för borrade är det att föredra som jag förstått det pga sprickbildning kring hålen. Performance friction har riktigt fina "flytande skivor". För detta gäller samma som för beläggen nämligen att jag inte vet om de finns till C30. Men det kan vara värt att kolla.

Gällande däck så är Toyo R888 riktigt bra och prisvärda fungerar dessutom mycket bra i regn. Finns ett ställe i Kalhäll som säljer dessa till sjukt bra priser. Du kan hitta info under "däck för banåka sektionen". Det som är svårast att leva med är att däckljudet är mycket högre än på gatdäck. Min rullade dock säkert 80% av sina 1500mil i år på R888'or.

Vill du ha tipps på fälgar som är lätta och billiga så kan kanske Rota vara något, går att köpa billigt från USA. http://www.rotawheels.com/

I övrigt skulle jag absolut rekommendera att du monterar oljetemp mätare och en rejäl oljekylare (eller större om original.) om du planerar att köra mycket bana. Det är en billig livförsäkring för din motor (det går sjukt varmt). Även bromskylning kan vara en idé för att öka livslängden på bromsarna.

Lycka till!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Wolfie
Karlskoga
Här sen Nov 2008
Inlägg: 6


Trådstartare
Tackar för tipsen.

Ska kolla upp om Ferodo eller Pagid har belägg som passar på original oken.
PFC skivor är ju inte helt fel de heller.

Har på A4:an hålborrade skivor. De har jag inte haft några som helst problem med sprickbildning på.
Beror nog på att de är tillverkade (specialgjorda i ett exemplar... billigt) i en tuffare legering, säkert stål av
typ S355JRG2 eller dylik 355 legering.
Kan rekomenderas (tillverkade av ASP Karlskoga) för de funkar kanon om man vill ha hålborrade skivor.

Ska se om jag hittar firman i Kalhäll, verkar helt klart intressant.

Ang. Rota så har jag kikat en del efter deras fälgar. De har ju på sin hemsida fälgar som ska passa Volvo,
men den svenska agenten (Realcar) påstår att de inte har det (har pratat med dem)...

Är inte så hemskt sugen på att handla från USA ifall det skulle behöva reklameras någonting.
Hellre i så fall inom EU.

_________________
Niklas Huhtakangas
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Tänkte inflika om däcksljudet... Har du hört hur försvarets valpar låter? Så låter R-däck.... ungefär...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Wolfie
Karlskoga
Här sen Nov 2008
Inlägg: 6


Trådstartare
Aha, riktigt mysigt ljud alltså

Hehe, komforten är inget jag bekymrar mig över... Inte än i alla fall... Använder inte bilen speciellt mycket
(förutom till/från jobbet då, ca 3,5 km enkel resa).
Har ett par riktigt bra hörlurar för det endamålet (dämpar ljud utifrån som ett par hörselproppar)

Skulle det bli för illa för det så får jag väl antingen börja cykla till jobbet eller skaffa mig gatdäck

Gillar ju Dunlops SportMAXX skarpt för gatubruk. Jätte trevliga att åka runt på.

_________________
Niklas Huhtakangas
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Wolfie skrev:

Var snabbast när det var dygnblött på förmiddagen Quattro!


Du tror inte det berodde på den "alternativa" bansträckningen?

Välkommen hit Niklas.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Wolfie
Karlskoga
Här sen Nov 2008
Inlägg: 6


Trådstartare
Tjenare Anders och tack.

Hoho ja det vet man aldrig.

Fast det lades ju faktiskt till 6 sekunder på min tid (när jag var snabbast alltså) pga att jag sa att jag var osäker. 2.36 tiden (eller vad den nu var) erkände jag ju att jag med största sannolikhet åkt fel, så den ströks ju.

Men jag landade ju till slut på 2.40 (som jag tror borde vara riktig... Fast 100% säker kan jag inte vara)

Huvudsaken var att jag körde snabbare än min lillebror (det är ju min bil...) o vi körde i alla fall samma spår thumbs up

Jeje, fast Audin är historia... Nästan... Den används numera mest av en kollega (har varit snäll nog o lånat
ut den sen i våras) eller står stilla.

Nu är det Volvo (usch) som gäller... O när den är fit for fight så tävlar du längre inte ensam i klassen
framhjulsdrivet

Fick pris på Öhlins chassi igår förresten... Det blir nog inget sådant

H&R ställbara chassi kostar mindre än hälften... Får duga.

Har även fått pris på Compomotive fälgarna jag vill ha... Hyggligt pris faktiskt av en lokal däck-krängare.
Väntar dock på pris utav den lokala krängaren som jag brukar handla av (han brukar vara rätt mycket
billigare än den andra).

o så väntar jag på skarpt pris på Toyo R888... Har fått ett indikativt pris som är sykt bra, men jag tror inte
att det kommer att hålla faktiskt.

Sen funsar jag på vilka som tillverkar trevligast avgas, TME (MTE) eller Feritta. TME har jag fått bekräftat
av att de använder 100 cellers kat i sitt framrör, men har 70 mm rör. Feritta har 3" rör (88.9 mm).
Vet inte om det spelar så stor roll när jag ändå bara tänkt att ligga på ca. 280-300 hästar.
Har funderat på att bygga själv men tjänar knappt mer än 1500-2000 spänn på det (räknat då på material).
Blir för mycket jobb för att det ska vara värt det.

_________________
Niklas Huhtakangas
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Synd att Milltek inte verkar ha avgas till Volvo, då är hur fina som helst annars och avstämda för bilen. Dvs inga konstiga resonanser eller annat mög. Bara goare ljud och maximal prestanda. Sen att de ar riktigt billiga gör inte det hela sämre, ungefär 1/2 mot ett custom Ferrita.

Förresten ett bra ställe att handla oljekyl på är: http://www.thinkauto.com/

Skit bra att ha med att göra, de tillverkar Mocal men säljer även Setrab och alla tänkbara tillbehör.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1985



ang dit avassystem så är 3" 76mm så inte något utav dom är 3". fränt projekt annars! thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Här har du Rota http://www.nordicrota.com/

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5285



Skoj projekt men en bild säger mer än 1000ord...

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Wolfie
Karlskoga
Här sen Nov 2008
Inlägg: 6


Trådstartare
Lind4hl skrev:
ang dit avassystem så är 3" 76mm så inte något utav dom är 3". fränt projekt annars! thumbs up


Hej.

Tackar för det.

Enligt ISo/ASTM-standard så är 3" 88.9. Dy 76,1 mm härstammar från den standard som Livsmedel använder
för rör, men benäms för 3" där med.

Ett 3 tums enligt hur jag fått lära mig är ett DN80 rör enligt ISo/ASTM
std, alltså 88.9 i ytterdia.

Vet att man i bilvärlden använder både Livsmedels-standard och ISo eller ASTM standard på avgasrör.

Feritta exempelvis har anslutningsdia 90 mm på sina 3" kattar.

Jobbar inom stålbranshen (delägare i en svetsverkstad) och vi utför även en hel del rörmontage

Det är synd som tusan att vår rörbockningsmaskin inte är bra på rör med klena gods... Skulle va schysst
annars att bygga ett avgas som endast har svets-skarvar mot ljuddämpare och kat.

_________________
Niklas Huhtakangas
Citera
Wolfie
Karlskoga
Här sen Nov 2008
Inlägg: 6


Trådstartare
robber skrev:
Skoj projekt men en bild säger mer än 1000ord...


Bilder kommer... Just nu är bilen helt original (vitaktig/ med brunt org. bodykit).

Inte så jättespännande.

Tänkte fota lite sen när jag börjar bygga om.

_________________
Niklas Huhtakangas
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo C30 T5 -07
4802 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande