Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport -02 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (59574 totalt) |
Jag har naturligtvis varit på ringen efter det, fast inte med Clion... och du? |
||||
Vi dividerade ju tidigare om fjäderkonstanter i nå'n av CliORS biltrådarna.
Jag hade ju inte riktigt klart för mig hur hårda bakfjädrarna är i originalform. Tog och mätte upp en standard CliOIIRS-fjäder med precisionsverktygen press, badrumsvåg och tumstock. Den verkar vara ungefär 35N/mm. Lite svårt att säga eftersom badrumsvågen maxar ut på 120kg. originalfjädern fram ska ju vara 21,5N/mm enligt nå'n siffra jag fått tidigare. Gissar att MR bak är ungefär 2/3 = 0.67. (Har mätt förut men hittar inte anteckningarna. Nå'n som vet?) Det skulle ge ge ungefär 1,2Hz fram och 1,4Hz bak i standardform. För en slalom set-up tänkte jag åka med 100-fjädrar fram. För att matcha dem kanske man skulle ha bortåt 140 bak för att få "balans". Har jag tur kanske jag kan korta någon gammal "coil-over"-fjäder jag har liggande så att den blir ungefär 130-140N/mm. Får fixa till fjädersäten. Bara fjädringsvägen räcker utan att den korta fjädern bottnar. Då skulle man hamna på 2,6 fram och 2.8-2,9 bak. Hårt... (Gissningar från uppskattade värden. Ska mäta ordentligt vid tillfälle.) |
||||
Som sagt hårt! Men vi har ju också svart på vitt hur hårt de fakiskt kör bak på cup bilarna. Knallhårt med andra ord. Jag har faktiskt tänkt samma tanke. Att jag gått upp så pass mycket fram att jag kanske borde göra det bak också för att få balans. Kan man köpa så hårda fjädrar på biltema? MR är det hävarmen? Vi vet ju hur hårt de kör på cupen, så man kan ju använda den att dubbelkolla på, den har ju iofs coilovers bak med det är ju lätt att räkna om. |
||||
Vi får rota i Biltemas hyllor. Jag tittade för ett tag sedan, men hittade inget som jag tyckte verkade lämpligt (tillräckligt kort fjäder). Får kanske ta en ny titt. MR är utväxlingen, jag antog att fjädern sitter på 2 tredjedelar från bakaxellagringen räknat mot hjulet. Kan det stämma? Vad hade CliOII cupen för bakfjäderkonstant? |
||||
Hmm kanske bara var på Clio III'an jag hade info. Men den kör på 130N/mm bak. Kollar mer imorgon. |
||||
Började pilla lite med de blivande fjäderbenen fram...
Fjädersäten för att passa 60mm fjädrarna på gång... |
||||
|
||||
Modifiering genomförd. Nu är ShoppingClion inte längre en originalbil...
Monterade en gaspedalsplatta i flygaluminiumkvalitet med större "pinky toe"-flärp från Dignell Automotive Works. Riktigt bra passform. Levererades komplett med popnitar, monteringsanvisning och glada tillrop, Nu klart enklare att utföra den perfekta heel-toe-manövern. |
||||
|
||||
Provkörde en sväng med lite nättare skor, typ rejsdojjor. Klart lättare att dutta till på gasen under bromsning nu. |
||||
Yes det är också min erfarenhet. Kräver dock lite tillvänjning när man kör med vanliga dojjor. Har en prototyp till som är 15-20mm bredare än originalet. Där kan man snacka om tight det är som på Cup racern. Dvs. 10mm mellan pedalerna |
||||
|
||||
Pedaler, det borde ni ju ha koll på... Det är tre pedaler. En som reglerar motorns spjäll i insuget (till höger), en som när man trampar på den trycksätter cylindrarna ute vid hjulens bromsar när man vill ta ned farten (mitten), samt en som påverkar frikopplingen mellan motor och växellåda. Den sista (till vänster) kallas kopplingspedal och underlättar vid start och när man väljer hastighetsläge med den långa spaken i mitten av bilen (olika utväxlingar). Mårten har sågat och borrat till en lite bredare gaspedal så att det går lättare att tå-häla. Han gjorde två när han ändå höll på. Farbror Falk fick en. Tack! Iofs plättlätt att göra själv av en liten bit alu-plåt. Då kan man ju välja den bredd som passar en själv, och de skor man brukar köra med. Tar 10 minuter att byta ut originalet, den är bara popnitad. |
||||
Yes! Ett litet problem dock, original pedalen (i mjuk bonn aluminium) är understödd av stål under hela pedal ytan. Dvs om du gör en bredare pedal i samma skräpkvalité av aluminium kommer det förlängda utslicket sakna support och kunna böja sig väldigt lätt. Jag tror faktiskt att risken är ganska stor under en dag på Sviestad, när man blivit lite Jag har iofs en bit riktigt hård flygaluminium kvar som är rundad till rätt form. Så jag kan få ut fler bitar om någon skulle vara väldigt intresserad. |
||||
För en tid sedan kände jag att det kanske var läge att byta olja i växellådan och bytte då på rekommendation till Castrol "TAF-X 75W-90". Efter det har lådan inte riktigt uppfört sig så perfekt som den brukar. Jag lyssnade runt lite. Det visade sig att ELF gör en olja speciellt för Renaults Jxx lådor. Oljan hette tidigare "Tranself TRJ 75W-80" och har nyligen ersatts av ELF "Tranself NFJ 75W-80". Denna oljan ska vara särskilt utvecklad för att fungera med den typen av synkringar som sitter i bl.a. JC5-lådorna.
Med Castrololjan kunde ibland synkningen kärva lite om man växlade ner snabbt till trean när lådan var kall. Med ELF-oljan funkar det perfekt även när lådan är kall. http://www.lubadmin.com/upload/produ |
||||
När jag för länge sedan köpte min cliosport så kunde den ibland vara lite trög när man växlade ner till 2 an. gjorde precis som du och bytte till ELF ... fungerade perfekt efter det
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Tjenare!
Har hittat dina solida topplagringar. Det är AST lagringar, samma märke som jag pratade om hade bakre coilovers: http://www.cliosport.net/forum/showt Bild: http://i249.photobucket.com/albums/g |
||||
och här kan du handla! http://www.kamracing.co.uk/renault-c |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport -02 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (59574 totalt) |