Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3, ... 65, 66, 67   >>
80 besök senaste veckan (391541 totalt)
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Nu har jag fått det bekräftat att Gula koni inte passar på Clio 182 modellen iom att hjulspindeln har en utformning som skiljer sig från Clio 172. Det är både annan spårvidd och hjulbas på 182 modellen (bredare och längre).

Det är alltså endast sänkfjädrar eller coilovers som gäller... Så jag har bestämt mig H&R Coilovers kommer att beställas så fort lönen kommit in



ET: På 182 är förresten 45 hittade det under kåpan på hjulen.

EDIT:

Däremot har jag fått lite att fundera på vad det gäller bromsarna..... Goodridge stålspunnet blir det under alla omständigheter men jag tvekar gällande skivor och belägg

Brembo Max skivor + Ferodo DS2500 belägg eller........... OMP Group N skivor + OMP C971 belägg.

Vet inte vad jag ska välja riktigt, har haft OMP tidigare och varit mycket nöjd med dessa men jag har å andra sidan hört mycket gott om Ferodo beläggen. Hjälp!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Suck... 111 turer senare har man äntligen fått lite klarhet i vad som gäller.

I England kunde Clio Sport 182 köpas med ett tilläggs Cup-paket detta paket innebär bla att bilen har en annan hjulspindel fram där fjäderbensinfästningen har ett bultavstånd på 60mm. Detta gör att man är kraftigt begränsad i valet av eftermarknads fjädring. Dock så har Cupen aldrig sålts i Sverige och därför har (troligtvis) alla svensksålda Clio Sport 182 samma hjulspindel som på Clio Sport 172 med 54mm bultavstånd.

Iom att min bil har 54mm infästningen så får jag en hel del ytterligare alternativ gällande Coilovers. Så som det lutar nu kommer det på måndag att beställas ett Bilstein B14 Coiloverkit + en massa annat godis.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
... "Cupchassit" aldrig sålts i Sverige och därför har (troligtvis) alla svensksålda Clio Sport 182 samma hjulspindel som på Clio Sport 172 med 54mm bultavstånd.

Så tolkar jag det också. thumbs up

Dignell skrev:
Iom att min bil har 54mm infästningen så får jag en hel del ytterligare alternativ gällande Coilovers. Så som det lutar nu kommer det på måndag att beställas ett Bilstein B14 Coiloverkit + en massa annat godis.

Har du lyckats få några data på Bilstien PSS kitet för Clion?



Edit:

Hittade lite info här: http://www.dvsegmbh.info/PDF/einbau/42007/171/E4-WM4-Y567A00.PDF
Har PSS kitet fjäder + hjälpfjäder fram som pdf-dokumentet beskriver? På bilder i broschyrer ser det ju ut som det är en "konisk" fjäder med stor diameter upptill, men pdf'en pekar på "riktiga" fjädrar...

De data som som fins på framfjädern i dokumentet indikerar att det är rätt hårt fjädrat (jämfört med original)... thumbs up
Beror på hur mycket av de 4,75 varv man uppger i huvudfjädern som är verksamma...

Kanske inte är så dumt det där kitet... Vad kostar det?

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
... "Cupchassit" aldrig sålts i Sverige och därför har (troligtvis) alla svensksålda Clio Sport 182 samma hjulspindel som på Clio Sport 172 med 54mm bultavstånd.

Så tolkar jag det också. thumbs up

Dignell skrev:
Iom att min bil har 54mm infästningen så får jag en hel del ytterligare alternativ gällande Coilovers. Så som det lutar nu kommer det på måndag att beställas ett Bilstein B14 Coiloverkit + en massa annat godis.

Har du lyckats få några data på Bilstien PSS kitet för Clion?



Edit:

Hittade lite info här: http://www.dvsegmbh.info/PDF/einbau/42007/171/E4-WM4-Y567A00.PDF
Har PSS kitet fjäder + hjälpfjäder fram som pdf-dokumentet beskriver? På bilder i broschyrer ser det ju ut som det är en "konisk" fjäder med stor diameter upptill, men pdf'en pekar på "riktiga" fjädrar...

De data som som fins på framfjädern i dokumentet indikerar att det är rätt hårt fjädrat (jämfört med original)... thumbs up
Beror på hur mycket av de 4,75 varv man uppger i huvudfjädern som är verksamma...

Kanske inte är så dumt det där kitet... Vad kostar det?


Hejsan!

Tyvärr har jag ingen spec på kitet det jag däremot lyckats få fram är att H&R kitet och Bilstein använder samma insatts tillverkad av just Bilstein. KW i sin tur änvänder Koni dämpare och bak dämparen är en "gul koni" fast i annan färg. Det jag vet är att av de tre kitten KW, H&R samt Bilstein är Bilstein den hårdaste och mest banorienterade samt att H&R är den mjukaste och riktigt komfortabel på gata.

Bilstein kitet använder fjäder + hjälpfjäder. Det billigaste jag hittat kitet för är £700 = ~8900kr

http://www.greydevilindustries.com/Products/default.asp?type=dept& . . . .

Såhär ser kitet ut:



En intressant byggtråd:

http://www.cliosport.net/forum/showthread.php?t=214039&highlight=t . . . .

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ahhh, en bild. thumbs up
om man kikar på framfjädern på bilden ser det ut som ungefär 4 och ett kvarts effektiva varv.
Enligt pdf'en är Dy=83 och Dt=10. Det borde ge fjäderkonstant på ca75N/mm. Har hört/läst nå'nstans att H&R kiten ligger på 70 fram.
(Kanske bara är fyra effektiva varv... Då blir det ju lite hårdare. Ca80N/mm.)
Bakfjädern är ju knepigare at räkna på eftersom den är av grisknorrstyp...

Verkar intressant... fast £700+frakt är ju en slant...

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Ahhh, en bild. thumbs up
om man kikar på framfjädern på bilden ser det ut som ungefär 4 och ett kvarts effektiva varv.
Enligt pdf'en är Dy=83 och Dt=10. Det borde ge fjäderkonstant på ca75N/mm. Har hört/läst nå'nstans att H&R kiten ligger på 70 fram.
(Kanske bara är fyra effektiva varv... Då blir det ju lite hårdare. Ca80N/mm.)
Bakfjädern är ju knepigare at räkna på eftersom den är av grisknorrstyp...

Verkar intressant... fast £700+frakt är ju en slant...


Kitet lär tydligen vara rätt hårt vad jag fattat, om man kollar i hans projekttråd så ser man att bilen verkligen inte niger mycket trotts rätt hård press genom kurvorna.

Har ikväll modifierat växelspaksbussningen på samma sätt som jag gjorde på min gammla 1.6 16v, det vill säga med tejp Låter hur rackligt som helst men fungerar faktiskt utmärkt och växel känslan är nu mycket distinkt. Har även monterat samma "distans" för övre motorfäste som jag hade på 1.6'an. Detta tar bort det ryck eller "klonk" som ibland kan upplevas på clios vid hårda växlingar.

Bilder från 1.6'an

Metalldelen pressas ner i spelet som original finns mellan bussning och den omgivande "metallkorgen"


Bussningen tejpas för att bättre fylla ut glappet mellan bussning och växelspakshuset i bakgrunden


Har även inspekterat bussningarna i framvagnen och konstaterat att det kommer vara ett helt projekt att byta bussningarna i bärarmarna. Så jag kör nog slut på det jag har först och byter dessa vid behov.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Kitet lär tydligen vara rätt hårt vad jag fattat, om man kollar i hans projekttråd så ser man att bilen verkligen inte niger mycket trotts rätt hård press genom kurvorna.


Syftar du på denna bilden?




Håller med om att det ser ganska ok ut. Men man vet ju inte hur mycket han laddar. Med tanke på att han just kört om en långsammare bil så tar han väl i för att åka ifrån ytterligare.
Den verkar doppa över ytter framhjul klart mindre än ShoppingClion, men skulle nog klara av ytterligare lite hårdare fjädrar fram...


Liknade situation med ShoppingClion nedan (Eibach pro-kit). Inser att det faktiskt ser ut att luta i liknade omfattning på bilderna, men vår bil känns i nuläget alldeles för mjuk fram på bana. Lyfter inre bak skyhögt i t.ex. rondellen på Sviestad och i Ejes på Gelleråsen.


_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Hmmm sant sant. Däremot verkar både Yozzamotorsport, K-tec samt flertalet av folket med erfarenhet på CliOSport.net vara ense om att detta är det hårdaste kittet av de tre. (H&R, Bilstein och KW)

om din beräkning är korrekt tyder det ju trots allt på att även Bilstein är förhållandevis mjuka 75-80Nm/mm. Emil kör väl med 90 fram och tyckte det var väl mjukt. Har för mig att jag läst någon stans att Cup tävlingsbilarna körde med 170Nm/mm

Men nu får det bli Bilstein ska man motverka nigningen/understyrningen ytterligare är det väl bara att köpa hårdare fjädrar.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Men nu får det bli Bilstein ska man motverka nigningen/understyrningen ytterligare är det väl bara att köpa hårdare fjädrar.

Jo, fjädrar koster ju inte många kronor...
När räknar du med att montera? Skulle vara kul att se hur bilen beter sig IRL vid tillfälle. Sviestad 30/3 kanske?

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
Men nu får det bli Bilstein ska man motverka nigningen/understyrningen ytterligare är det väl bara att köpa hårdare fjädrar.

Jo, fjädrar koster ju inte många kronor...
När räknar du med att montera? Skulle vara kul att se hur bilen beter sig IRL vid tillfälle. Sviestad 30/3 kanske?


Montera gör jag så snart jag får grejerna, hoppas kunna montera helgen 8-9 mars förutsatt att grejerna hinner levereras. Sivested låter onekligen som en plan, får kolla upp det lite närmare.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Då har jag skickat iväg en order till K-tec Racing i UK och får förhoppningsvis ett paket levererat inom två veckor. Förhoppningsvis hinner bilen bli klar till Sviestad 30/3.

Det som beställts är:

¤ Bilstein PSS B14 Coilovers
¤ Camberjusteringsbultar
¤ Ferodo DS2500 belägg fram och bak
¤ Brembo Max slitsade skivor
¤ Goodridge stålspunna slangar

Bestämde mig för att helt vänta med Powerflex prylarna, kör slut på detta först.

EDIT: Kunde inte hålla mig utan kompletterade ordern med Powerflex bussningar till nedre bärarmar samt krängningshämmare. Hoppas det inte är allt för mycket meck att byta.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Ett skepp kom lastat med bilgodis och snabbt gick det också kan inte annat än rekommendera K-tec Racing thumbs up




Ett litet huvudbry har jag gällande höjd inställningen bak, jag förstår helt enkelt inte riktigt vad de menar att jag ska mäta i förhållande till? Jag lägger ut det som står i manualen och hoppas ni kan reda ut begreppen.



Är det det såhär de menar??


Grejerna åker på till helgen, kan knappt vänta

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up
Ska bli intressant att höra vad du tycker om fjädrar/dämpare.


Dignell skrev:
Ett litet huvudbry ...
Kolla på sidan 19 här: http://www.dvsegmbh.info/PDF/einbau/42007/171/E4-WM4-Y567A00.PDF
Där står det ju hur de tänkt sig (tror jag)...


Edit: Klistrade in en bild...


_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
thumbs up
Ska bli intressant att höra vad du tycker om fjädrar/dämpare.


Dignell skrev:
Ett litet huvudbry ...
Kolla på sidan 19 här: http://www.dvsegmbh.info/PDF/einbau/42007/171/E4-WM4-Y567A00.PDF
Där står det ju hur de tänkt sig (tror jag)...


Hmmm sensmoral, läs hela manualen innan du börjar fråga... Fanns tydligen fler bilder på slutet. Tackar.

EDIT: Skulle du tolka bilden som att justerskruven ska vara uppåt? På de bilder jag sett har den suttit monterad nedåt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Skulle du tolka bilden som att justerskruven ska vara uppåt? På de bilder jag sett har den suttit monterad nedåt.

Jupp, jag tolkar det som att Bilsteinfolket menar att man ska montera justergrunkan uppåt. Har sett det på någon bil förut.
De flesta bilar med höjdjusterbara kit av andra fabrikat verkar dock ha den under fjädern mot länkarmen.

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Dignell skrev:
Skulle du tolka bilden som att justerskruven ska vara uppåt? På de bilder jag sett har den suttit monterad nedåt.

Jupp, jag tolkar det som att Bilsteinfolket menar att man ska montera justergrunkan uppåt. Har sett det på någon bil förut.
De flesta bilar med höjdjusterbara kit av andra fabrikat verkar dock ha den under fjädern mot länkarmen.


Verkar iofs mest logiskt att ha justeringen monterad uppåt iom att den får bäst anläggningsyta på det sättet. På den nedre anläggningsytan kommer ju belastningen lite ojämt eller hur man nu ska förklara. Men då kör vi så thumbs up

Bestämt dig ang. Sviestad än?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dignell skrev:
Bestämt dig ang. Sviestad än?

Jag drar nog dit om inget oförutsett inträffar.

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Då så ett mycket tungt dygn avklarat, mek från 18:30 till 05:00 fyra timmars sömn och sedan på det igen. Men nu är det iaf avklarat, coilovers, Powerflex bussningar, stålspunna slangar, Ferodo DS2500 belägg, Brembo skivor är nu monterat.

Faktum är dett det mesta flöt riktigt bra med endast några små missöden som vi snabbt kunde lösa. Det enda riktiga problemet fick vi idag när vi skulle provköra, pga en idiotisk konstruktion tar däcket i innerskärmen. Vi fick lov att höjja bilen 25mm över den lägsta TÜV godkännda höjden för att det skulle fungera acceptabelt. Ska gå lös lite på innerskärmen så ska nog problemet vara fullständigt eliminerat.

När väl allt fungerade kunde jag konstatera att bilen ligger helt utomjordiskt bra på vägen så det känns som det var värt all möda.

Bilstein B14 redo att monteras


Lite skillnad på grejerna


Powerflex på plats i de nedre bärarmarna


Dags att gå och lägga sig kanske? Nej vi kör en timme till thumbs up


Lite sista pill.


Färdigt


Så nu är bilen redo för Sviestad den 30:e

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator



Vad blev det för toe och camber i framvagnen?

_________________

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Lars Falk skrev:


Vad blev det för toe och camber i framvagnen?


Jag använde mig faktiskt av standard bultarna istället för camberbultarna tillsvidare, de åker antagligen på tills den 28:e då jag ska göra en hjulinställning. Funderar på 0,05 to in och 2 grader camber men vi får se. Jag tyckte camberjusteringsskruvarna känndes lite "B" och de var dessutom svåra att hantera.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Med gatdäck skulle jag köra med 1.5°neg och en liten aning toe out. thumbs up
Berätta mer när du kört några mil med grejerna monterade...

_________________

Rice and shine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport (182) Gordini -04 -*Till Salu?*
<<   1, 2, 3, ... 65, 66, 67   >>
80 besök senaste veckan (391541 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande