Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
946 besök totalt |
Roadracing eller vad det heter...
Alltså tävlingar där man kör på allmän AVLYST väg på tid. Vet att det finns i USA. Man ska köra på en viss idealtid. Har det funnits eller finns det i Sverige? Kom att tänka på det när jag körde hem från mina föräldrar i helgen. Det finns ju vägar i djupaste småland som man säkerligen kan brassa på rätt friskt med en banbil(iofs med något justerad fjädring). Det går upp o ner o svepande kurvor och lååånga rakor etc... Ungefär som rally men utan sladdandet... ![]() Jag vet iallafall en väg direkt i skallen på en dryg mil som skulle vara helt underbart rolig. Maxhastighet kanske skulle komma upp i de dryga hundra under några sekunder. och nu när jag börjar tänka på det så kommer jag på nån väg till nere i skåne med avåkningszoner som är kilometerbreda... ![]() |
Asfaltsrallyn gillas inte pga hastigheterna.
Flygande kilometern förkommer ju. Ska du köra på idealtider mm så börjar du närma dig bilorientering (inte direkt bankörningsnära). Själv blir jag ofta skärmd av avåkningszonerna på svenska skojvägar och funderar på vilken fundamental funktion som rallyförare/kartläsare fått bortopererad ![]() ![]() En gran/tall/ek/bok/bergvägg har rätt liten deformationszon jämfört med Armcoräcke... |
Tävlingar typ Silverstate..... där man kör både med klasser på bestämda tidsintervaller och fria klasser där man får köra så fort man kan....... (ibland över 300 blås i snitt) finns inte vad jag vet iaf.... sen om det har funnits så är det iaf väldigt länge sedan......
men ballt är det..... SweAnders som ju finns här har väl åkt med i sådana tävlingar som kartläsare i någon Porsche 928 om jag inte kommer ihåg helt fel..... |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
946 besök totalt |