Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
grupp E bur?
7054 besök totalt
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
grupp E bur?

HEj jag håller på att planera mitt bygge av min grupp E bil. en vanlig grupp E bur ser ut som följer:

känner att jag vill sitta lite säkrare än så om jag ska trycka på fullt ute i skogarna.

varför har grupp E inte högre krav? visst inte lika mycket drag i dessa som en grupp H tillexempel men står de ett träd ivägen så smäller de nog lika hårt...

nån som har förslag på förstärkningar??. funderar på att köra med en typ Grupp H bur ...

mvh// Andreas

Värnamo
Här sen Sep 2005

Kör Grupp-H bur men utan stagen fram till fjäderbenstornen. Har du standardrallybil ska du nog inte ha dubbla strävor fram (Kallas Toyotastag va?) för det kan SBP klaga på, även om du har dubbla vid dörren och den översta sitter för högt. Du kan skippa staget under instrumentpanelen med om du inte vill krångla för mycket. Det är valfritt i Grupp-H också.

Så här ser min bur ut, förutom de dubbla strävorna fram. Rekomenderar dock dom då det sparar bilen (taket) rätt bra om man rullar kraftigt... (Har provat )

Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
vilka hastigheter talar vi om i grupp E ? visst svårt att säga men ett typ snitt kanske ??

Värnamo
Här sen Sep 2005

Jag har som mest haft 170km/h. De som har Glof 2:or snackar om 155-160 som högsta hastighet. Men det är mycket sällan man kör så fort. Uppskattningsvis har man ca 80-90 i tvåorna, treor och fyror går det såklart fortare men vet inte riktigt hur snabbt. Men dammar man av å träden står nära så kvittar det hur fort det går, träd är hårda

Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
har läst igenom reglementet å förstått att man kan regga bilen som standardbil och homogisera den, kör man i samma klass då? är ju lite skillnad på inredning osv..

mvh

Lund
Här sen Jun 2004

Ja det e samma klass

Citera
Tommy 99
sösdala
Här sen Jul 2005

Hej

När jag körde med min 99 grupp E bil på ravlunda för ca 4 år sen gick det inte snålt på dom långa partierna

tro det var uppe på en 180km så en riktig bur är att rekomendera.

Mvh Tommy olofsson

Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004

Efter diverse skräckupplevelser vill jag gärna ha ett kors i taket också..

Lite krångligt att svetsa dit, men helt klart värt det..

Annars tycker jag ritningen Martin gjorde, visar hur det bör se ut om man är rädd om sig själv och bilen..
Citera
LindeMan
Hammarstrand
Här sen Apr 2005

Nått ja vill tillägga e strävor fram till fjäderbenstornen, samt en sträva i taket.

Skillnaden mellan standardbil och homologisera !? e att du rensar ur inredingen å den inte får föras på allmän väg.

Värnamo
Här sen Sep 2005

Re:

LindeMan skrev:
Nått ja vill tillägga e strävor fram till fjäderbenstornen, samt en sträva i taket.

Skillnaden mellan standardbil och homologisera !? e att du rensar ur inredingen å den inte får föras på allmän väg.

Strävor fram till Fjäderbenstornen är dock inte tillåtna i Grupp-E och VOC. Men en sträva eller till och med ett kryss i taket är nog inte så dumt när man går med det före in i ett träd.

Citera
Erik Gelotte
Uppsala
Här sen Maj 2006

Re:

MartinSkarin skrev:
Jag har som mest haft 170km/h. De som har Glof 2:or snackar om 155-160 som högsta hastighet. Men det är mycket sällan man kör så fort.

Va? Jag har som mest varit uppe i 125 med min Golf 2a... Dock är jag ju lite försiktig så här i början och håller väl inne lite väl mycket... men jag kan nog tänka mig att det ligger nånstans där. Men då ska det vara bra rakt!

Sen angående bur: När vi byggde vår Golf satte vi in en Grp H bur. Den känns mycket säkrare och nu kan vi bygga om bilen till Grp. H senare utan att behöva sätta i en säkrare bur (dock måste vi väl sätta i rör fram till fjädertornen...)

Våran bur var, förutom standard Grp E med kryss mellan bakåtsträvorna (även bältesstag i bak), kryss i taket och Toyotastagen i fram. Dock har vi inte något mer än det "vanliga" staget vid dörren.

Ängelholm
Här sen Jan 2008

Jag tänkte låna tråden lite, Jag håller på att planera ett rallybil bygge, dock bara en standard rallybil till att börja med. Min fråga är Kan jag lägga till extra stag i bilen utan att få problem med SBP?

Värnamo
Här sen Sep 2005

Re:

Rudis skrev:
Jag tänkte låna tråden lite, Jag håller på att planera ett rallybil bygge, dock bara en standard rallybil till att börja med. Min fråga är Kan jag lägga till extra stag i bilen utan att få problem med SBP?

Det som kan strula är om du sätter dit Toyota-staget (dubbla stärvor fram i bilden ovan), det blir lite trångt att komma i och ur då kan de tycka. Annars är det nog inga större problem.

Citera
Erik Gelotte
Uppsala
Här sen Maj 2006

Re:

MartinSkarin skrev:
Rudis skrev:

Det som kan strula är om du sätter dit Toyota-staget (dubbla stärvor fram i bilden ovan), det blir lite trångt att komma i och ur då kan de tycka. Annars är det nog inga större problem.

Så länge du kan ratta utan problem och kommer ut ur bilen så ska det inte vara några problem. VI byggde en standard rallybil med Toyotastag och det var inga som helst problem vid besiktningen.

grupp E bur?
7054 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande