Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7054 besök totalt |
grupp E bur?
HEj jag håller på att planera mitt bygge av min grupp E bil. en vanlig grupp E bur ser ut som följer: ![]() känner att jag vill sitta lite säkrare än så om jag ska trycka på fullt ute i skogarna. varför har grupp E inte högre krav? visst inte lika mycket drag i dessa som en grupp H tillexempel men står de ett träd ivägen så smäller de nog lika hårt... nån som har förslag på förstärkningar??. funderar på att köra med en typ Grupp H bur ... mvh// Andreas _________________ Andreas Fäldt |
||||
Kör Grupp-H bur men utan stagen fram till fjäderbenstornen. Har du standardrallybil ska du nog inte ha dubbla strävor fram (Kallas Toyotastag va?) för det kan SBP klaga på, även om du har dubbla vid dörren och den översta sitter för högt. Du kan skippa staget under instrumentpanelen med om du inte vill krångla för mycket. Det är valfritt i Grupp-H också.
Så här ser min bur ut, förutom de dubbla strävorna fram. Rekomenderar dock dom då det sparar bilen (taket) rätt bra om man rullar kraftigt... (Har provat ![]() ![]() |
||||
Jag har som mest haft 170km/h. De som har Glof 2:or snackar om 155-160 som högsta hastighet. Men det är mycket sällan man kör så fort. Uppskattningsvis har man ca 80-90 i tvåorna, treor och fyror går det såklart fortare men vet inte riktigt hur snabbt. Men dammar man av å träden står nära så kvittar det hur fort det går, träd är hårda
![]() |
||||
Hej
När jag körde med min 99 grupp E bil på ravlunda för ca 4 år sen gick det inte snålt på dom långa partierna tro det var uppe på en 180km så en riktig bur är att rekomendera. Mvh Tommy olofsson _________________ Tommy Olofsson Audi quattro 639hk 694nm. |
||||
Efter diverse skräckupplevelser vill jag gärna ha ett kors i taket också..
Lite krångligt att svetsa dit, men helt klart värt det.. Annars tycker jag ritningen Martin gjorde, visar hur det bör se ut om man är rädd om sig själv och bilen.. |
||||
Re:
Strävor fram till Fjäderbenstornen är dock inte tillåtna i Grupp-E och VOC. Men en sträva eller till och med ett kryss i taket är nog inte så dumt när man går med det före in i ett träd. |
||||
Re:
Va? Jag har som mest varit uppe i 125 med min Golf 2a... Dock är jag ju lite försiktig så här i början och håller väl inne lite väl mycket... men jag kan nog tänka mig att det ligger nånstans där. Men då ska det vara bra rakt! ![]() Sen angående bur: När vi byggde vår Golf satte vi in en Grp H bur. Den känns mycket säkrare och nu kan vi bygga om bilen till Grp. H senare utan att behöva sätta i en säkrare bur (dock måste vi väl sätta i rör fram till fjädertornen...) Våran bur var, förutom standard Grp E med kryss mellan bakåtsträvorna (även bältesstag i bak), kryss i taket och Toyotastagen i fram. Dock har vi inte något mer än det "vanliga" staget vid dörren. _________________ Erik Gelotte, Golf II Grp. H-bygge igång! |
||||
Re:
Det som kan strula är om du sätter dit Toyota-staget (dubbla stärvor fram i bilden ovan), det blir lite trångt att komma i och ur då kan de tycka. Annars är det nog inga större problem. |
||||
Re:
Så länge du kan ratta utan problem och kommer ut ur bilen så ska det inte vara några problem. VI byggde en standard rallybil med Toyotastag och det var inga som helst problem vid besiktningen. _________________ Erik Gelotte, Golf II Grp. H-bygge igång! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7054 besök totalt |