Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Billig banleksak?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (21442 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mäkinen skrev:
nån hemsk blå kulör som verkligen andas 70-tal
HaHa, jag tycker den är vacker. Kulören påminner STARKT om färgen på en viss M3'a.

_________________

Rice and shine
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Det var nån som frågade efter tjänstevikten på 924 ....... Tror att det är 1180 kg på 2,0l. 924S (det gula aset) har tjänstevikt 1280kg. Det var ganska enkelt att banta ner den till 990 kg (utan förare), bara att plocka ut allt löstagbart, skrapa massa, och skära bort alla delar som ser onödiga ut.

Utzon har antagligen slipat ner plåten till halva tjockleken eller nåt....jag kan inte komma på nåt som kan göra min bil lättare iallafall.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



--->Mäkinen

Grattis till ett bra köp. Fast det skulle varit en 5 vxl. Det är en bil med väldigt fin känsla i alla fall om delarna är hela. Den ligger gött på vägen och går att balansera finemang på sladd Har nog avverkat 2000 mil i en 924 -80 (första bilen) Den har aldrig krånglat, men min bil kan ju vara ett onsdagsexemplar eller nåt.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Mäkinen skrev:
Nu har jag handlat ett embryo till det jag ska roa mig med kommande sommar. Det blev en 79:ans 924 i nån hemsk blå kulör som verkligen andas 70-tal. Jag har inte ens försökt starta motorn än så det blir en senare fråga. Möjligen blir startögonblicket min julklapp till mig själv.
Steg 1. Starta motorn
Steg 2. Renovera växelmekanismen
Steg 3. Köra några km i garaget


Får man fråga vad du gav?

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351


Trådstartare
P.P,
Den är inte Monacoblå utan det hette något annat som jag inte minns. Fast bilen är omlackad i en Fordkulör som är snarlik originalet.

FSN,
Tjänstevikten i papperen på min bil är 1180kg så du verkar ha rätt. Jag tycker inte det ser ut att finnas så mycket att plocka ut. Baksätessurrogatet lär inte väga många hekton.

Porsche-Daniel,
Den är 5-växlad (Getrag). Går den inte att balansera på sladd så kommer jag beskylla den för att vara felkonstruerad.

volvo360,
Jag brukar inte berätta vad bilar har kostat eftersom det kan vara känsligt för säljaren. En bra bit under 20 000kr kan jag ju säga.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Mäkinen skrev:
Porsche-Daniel,
Den är 5-växlad (Getrag). Går den inte att balansera på sladd så kommer jag beskylla den för att vara felkonstruerad.




Men det var en -79? Lustigt, jag har alltid trott att den lådan kom -80. Är den galvad och har elmanuvrerade speglar med?

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Mäkinen skrev:
P.P,
volvo360,
Jag brukar inte berätta vad bilar har kostat eftersom det kan vara känsligt för säljaren. En bra bit under 20 000kr kan jag ju säga.

Det betyder alltså att du är hård i affärer, kanske bra att komma ihåg

Men det var mer nivån jag var ute efter...
Porsche-ägare låter faktiskt rätt bra kanske skall börja leta...

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351


Trådstartare
Porsche-Daniel skrev:
Mäkinen skrev:
Porsche-Daniel,
Den är 5-växlad (Getrag). Går den inte att balansera på sladd så kommer jag beskylla den för att vara felkonstruerad.




Men det var en -79? Lustigt, jag har alltid trott att den lådan kom -80. Är den galvad och har elmanuvrerade speglar med?
Enligt de sidor jag studerat på nätet så kom lådan just '79.
Nu har jag inte skrapat bort lacken för att kolla om den är galvad, men den är åtminstone inte rostig. Speglarna är av "eftermarknadstyp".

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Då får jag verkligen gratulera! Du har fått tag i den roligaste bilen per krona enligt mig!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351


Trådstartare
volvo360 skrev:
Mäkinen skrev:
P.P,
volvo360,
Jag brukar inte berätta vad bilar har kostat eftersom det kan vara känsligt för säljaren. En bra bit under 20 000kr kan jag ju säga.

Det betyder alltså att du är hård i affärer, kanske bra att komma ihåg

Men det var mer nivån jag var ute efter...
Porsche-ägare låter faktiskt rätt bra kanske skall börja leta...
Jag är för vek i affärer. Tycker jag ett pris är OK så prutar jag inte även om det kanske skulle gå. Det har hänt några gånger att jag blivit god vän med den jag gjort bilaffär med och då vill man ju inte börja med att vara ojuste.

Folk har en del idéer om det där med Porscheägande. Jag har redan hört kommentarer om att jag inte platsar i en Porsche.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Mäkinen skrev:
Jag är för vek i affärer. Tycker jag ett pris är OK så prutar jag inte även om det kanske skulle gå. Det har hänt några gånger att jag blivit god vän med den jag gjort bilaffär med och då vill man ju inte börja med att vara ojuste.

Folk har en del idéer om det där med Porscheägande. Jag har redan hört kommentarer om att jag inte platsar i en Porsche.

Ett bra pris är ju ett bra pris, som du säger, och då finns det kanske ingen anledning att pruta...

Jo det finns nog en massa fördomar om Porsche, t ex att 924 inte är Porsche
Vilka motoralternativ finns 924:an i? Din var på 2.0 om jag förstog rätt, en 4:a då. Är det en Porsche motor

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



om du inte blit störd av att sitta i en subwoofer och köra så finns det ca 70 kg isolering och underedsmassa att plocka bort.......

"Vilka motoralternativ finns 924:an i? Din var på 2.0 om jag förstog rätt, en 4:a då. Är det en Porsche motor "

2,0l Audi (eller merca motor) 125hk
samma motor med turbo (Porsche 931) 170 eller 177 hk
Porsche 924S: En 944 med 924 kaross 2,5l 150hk (kostar nästan mer än motsvarande 944 konstigt nog..........)

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Achtung!

Det är en LT31 motor i 924 2.0! Så det så!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Porsche-Daniel skrev:
Achtung!

Det är en LT31 motor i 924 2.0! Så det så!


Yeepps, ser ni likheterna med den tämligen framgångrika GT-vagnen Viper! Det är alltså lastbilsmotorer som är framgångsreceptet!

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Pär Hylander skrev:
Yeepps, ser ni likheterna med den tämligen framgångrika GT-vagnen Viper! Det är alltså lastbilsmotorer som är framgångsreceptet!

Mvh, pär


Jag är en stor fan av Vipern, den är förbannat häftig som räserbil thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17351


Trådstartare
FSN skrev:
om du inte blit störd av att sitta i en subwoofer och köra så finns det ca 70 kg isolering och underedsmassa att plocka bort.......

"Vilka motoralternativ finns 924:an i? Din var på 2.0 om jag förstog rätt, en 4:a då. Är det en Porsche motor "

2,0l Audi (eller merca motor) 125hk
samma motor med turbo (Porsche 931) 170 eller 177 hk
Porsche 924S: En 944 med 924 kaross 2,5l 150hk (kostar nästan mer än motsvarande 944 konstigt nog..........)
Skrapa underredsmassa är tråkigt så det låter jag nog bli. Då är det enklare att kapa 15kg på förarens vikt. Det har jag gjort flera gånger

Har för mig att jag läste nånstans att topplocket (cylinderhuvudet för folk som läst samma böcker som jag) inte är likadant som på Audi "5000" och LT31. Skillnaderna till turbon är inte stora motormässigt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mäkinen skrev:


Har för mig att jag läste nånstans att topplocket (cylinderhuvudet för folk som läst samma böcker som jag) inte är likadant som på Audi "5000" och LT31. Skillnaderna till turbon är inte stora motormässigt.


Ja, det stämmer tror jag om toppen.

Dock så lär det vara andra (dyra) kolvar till turbon

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

LOL

Vilken parallell: Viper / lastbilsmotor o 924 / lastbilsmotor!!! Hahahaha!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
LOL

Vilken parallell!!! Hahahaha!!!



??? Nu jag inte begripa något? Vad vara så roligt?

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Har editerat liiiiiite nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Tips på billiga banbilar som tråden en gång handlade om.......

Kolla in Bohllins Fd LadyCup Corsor för mellan 20 - 25.000.

Bohlins web

Finns även lite dyrare bil för sådär 125k Euro

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Billig banleksak?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (21442 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande