Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Billig banleksak?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (21445 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354


Trådstartare
Peeter skrev:
Ursäkta en dum fråga!
Vad är en S14?
Såvitt jag begriper är det motorn som satt i M3 E30.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Sandtler. De hade en riktigt trevlig monter på mässan i Essen när jag var där -99. Jag satte mig i en glasfiberstol och bara sucktade efter alla roliga tillbehör som fanns i deras monter.

Synd bara att det finns så få stolar för oss välväxta

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



VA? Vet du inte vad en S14 är Peeter?

(Tack för att du frågade. Själv vågade jag inte)

På tal om stolar så finns det inte så många åt oss som bara växt på längden heller. Den jag har passar mig perfekt på bredden men skulle behöva vara högre i ryggen. Det är lite trångt för axlarna då öronlapparna hamnar lite för långt ner.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



HAR NI INGEN ALLMÄNBILDNING ÖVER HUVUDTAGET!!!

Allvarlig; Jag får nog be om ursäkt då jag slängde in "internkoder" för motorer i ett "icke BMW-forum"... Man är så insnöad att man inbillar sig att hela världen vet vad en S14 är... Hmmm.

Mycket riktigt är det motorn som satt/sitter i M3 E30! Ett underverk!
När den kom fick den tom utmärkelsen "världens mest effektiva motor". Mao, den motor som gav mest effekt per bensindroppe. thumbs up

Sen låter de så fint... thumbs up

Nähä, nog med väckelsemöte!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



S14B23



_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



AL skrev:
Man är så insnöad att man inbillar sig att hela världen vet vad en S14 är... Hmmm.

Det finns faktiskt de som tror att det är en Japansk bil.

_________________
Anders Dauner
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354


Trådstartare
AndersD skrev:
AL skrev:
Man är så insnöad att man inbillar sig att hela världen vet vad en S14 är... Hmmm.

Det finns faktiskt de som tror att det är en Japansk bil.
Då är det väl en sen 200SX? :s

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Mäkinen skrev:
Då är det väl en sen 200SX? :s


Tror att det är så. De äldre heter väl S13?
I Min värld är det dock en motor.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja jösses vad man ska få höra...

Men som Johan säger, S14B23

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



AL skrev:
Ja jösses vad man ska få höra...

Men som Johan säger, S14B23

S14B25 4s 1 (heter den så?) är väl inte heller helt fel.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu är vi ute på djupt vatten och simmar, simmar väldigt djupt. Eller ska vi säga att vi har grävt ner oss i det riktiga sifferträsket och racemotorer...

Inte en aning om de sista snuffrorna, men att du avser Sport Evo motorn det är väl ganska klart. Men om de hade dedär sista tilläggen på DTM-varianten är oklart för mig. men jag ska kolla efter det....det är ju skitviktigt!!!

2,5:an hade ju ett speciellt block och DTM 2,5:an ännu en specialgjutning!!! Bara som kurriosa...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag har för mig att Magnus gjorde ett BMW-forum också... Var är mina kompisar??? Calle, Hjälp!!!

Jag lägger ut ett litet lockbete:
Min motor heter KR, är på 1781 cm3, fyra ventiler/cylinder. Original 139 hk. Ett massivt vrid på 168 Nm. Hade jag haft kat så hade jag istället haft en PL. PL har snällare kammar och KE-Jetronic istället för K-Jet.
En Audi Sportquattro har "samma" motor, men en cylinder till, lägre komp. Och turbo.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Inte ens jag som kör BMW har koll på såna där siffror o grejer... Men det står en 2,5 liters EVOIII nere i garaget som jag GÄRNA vill byta till mig...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ber om ursäkt än en gång Nisse... hehe

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Kan bara hålla med AL - en S14 på fullvarv (och det är många det!) ger rysningar längs ryggraden... I norsk Super Salon åker Enger en grön -91 DTM M3 som låter gudomligt. Denna lär dock vara på 2,8l...

Monterade faktiskt 19-tums hjul på en Nissan 200SX S14 i somras, blev fett men bromsarna fick plats i original 16-tummare... Fast om vi ändå är inne på banbilar, en 200SX S13 (alltså den första generationens 200SX) är faktiskt inget dåligt val för bankörning. Jag har själv varit på ett par banträffar för japanbilar och 200SX S13 går att få att gå riktigt bra runt en bana.

Vad gäller driftskostnader på 944 - så länge man håller sig till en standard 944, alltså inte Turbo eller S2, är driftskostnaderna klart överkomliga. En kompis till mig körde under flera år i slutet av 90-talet en 944 och enligt honom var den inte dyrare att ha än en Audi eller BMW, snarare tvärt om. Här i Göteborg har vi ju dessutom herr Sandén som kan hjälpa till med allt på 944/968 utan att det kostar skjortan. (Sandén kan även bygga 3-liters 944 Turbo för den som så önskar... Fast med någonstans kring 500 Nm de äter lite bakdäck...)

Kan föresten tillägga att min kusin åker 944S2, inköpt för mycket vettiga pengar och tillräckligt med pulver för att vara riktigt kul. Denna platsar dock tyvärr inte i ERF och hamnar i "fel klass" i SLC. Annars är de med prislappar kring 60-70 kkr mycket prestanda/banbil för pengarna...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Martin G skrev:

Vad gäller driftskostnader på 944 - så länge man håller sig till en standard 944, alltså inte Turbo eller S2, är driftskostnaderna klart överkomliga.
///Martin



Eeeh, hallå där!

Jag har åkt 944 turbo i många år och vet inte om jag är beredd att hålla med! Har iofs inte åkt N/A 944, men det är ju inte så väldans mycket som grejor skiljer dom åt. Med hjälp av Sanden, Tolli mfl samt ibland "obskyra" bilreservdelsfirmor som Mekonomen och AD-center tycker jag pengen på de flesta delarn kan hållas rimlig. Endast i nödfall handlar man på Porsche Center.

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Inte ens jag som kör BMW har koll på såna där siffror o grejer... Men det står en 2,5 liters EVOIII nere i garaget som jag GÄRNA vill byta till mig...

Jag har för mig att det bara såldes nio Sport Evo's i Sverige + ev en demobil.
Det roliga är att tre av dessa såldes i Västerås, varav en var min brors.
Den är tyvärr såld till Norge, sedan några år tillbaks. Men de övriga två, ägs fortfarande av första ägarna(som fö är kompisar till min bror). En av dom bilarna visdaes i Motorjournalen när dom testade nya M3'an för c:a ett år sedan.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Tillbaka till grundämnet... någon nämde Nissan 200. Jag vet att Lasse som är medlem i Audiklubben och är otroligt duktig på att ratta sin mörkblå Audikombi även har en svart Nissan 200 med bur osv osv... Den gick fantastiskt på Gelleråsen för några år sen.

Pros & Cons?

- bakhjulsdrift
- det _borde_ vara ganska enkelt att åtminstone få lite mer fjong i motorn
- är chassiet bra utgångsmaterial? Det verkar som det ev.
- priser på delar?
- håller den?

?????

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tillbaka till grundämnet... någon nämde Nissan 200. Jag vet att Lasse som är medlem i Audiklubben och är otroligt duktig på att ratta sin mörkblå Audikombi även har en svart Nissan 200 med bur osv osv... Den gick fantastiskt på Gelleråsen för några år sen.

Pros & Cons?

- bakhjulsdrift
- det _borde_ vara ganska enkelt att åtminstone få lite mer fjong i motorn
- är chassiet bra utgångsmaterial? Det verkar som det ev.
- priser på delar?
- håller den?

?????
Som sugmotorfetischist så har jag lite svårt för motorer som behöver hjälp att andas. ;-)
Mer effekt är förstås enkelt att få till och håller man sig inom rimliga gränser så verkar de hålla. Micke med 240SX:en lyckades ju hyfsat i Lazzat RS Challenge också så chassiet verkar ganska OK.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354


Trådstartare
Nu har jag handlat ett embryo till det jag ska roa mig med kommande sommar. Det blev en 79:ans 924 i nån hemsk blå kulör som verkligen andas 70-tal. Jag har inte ens försökt starta motorn än så det blir en senare fråga. Möjligen blir startögonblicket min julklapp till mig själv.
Steg 1. Starta motorn
Steg 2. Renovera växelmekanismen
Steg 3. Köra några km i garaget

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Det kan väl inte vara så att du äger sveriges andra Dalablå 924? Eller Monacoblå som den heter enl. papperna. Välkommen i den exlusiva klubben i så fall

och oroa dig inte för motorn, den tål det mesta, inkl hoppade kamremmar.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Allmänt banåkaforum
Billig banleksak?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (21445 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande