Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 >> 22 besök idag (331655 totalt) |
Efter att hjälpt Speedlab killarna Micke o Johan med att hålla corvetten på banan , kände jag och farsan suget efter en egen bil. Ni vet hur det är...
Främst farsan ägnade kvällarna 2006 åt surfande på diverse sidor, främst Ebay, och man kan ju konstatera att på andra sidan pölen finns hur mycket som helst! Farsan hade redan sett T/An under sommaren, men när den prissänkt återkom till salu i oktober, bestämde vi oss för att köpa den. Nedan är nåra av orginal bilderna från annonsen: Enligt säljaren var bilen sliten men inget var trasigt och den verkade vara vettig med mycket godis. Bilen är alltså ett rörramsbygge med stel bakaxel och framvagn med dubbla A-armar. *Speedway enginnering hubbar runt om *Wilwood superlite II ok runt om stålskivor på aluminium center *Tilton/neal pedalställ/våg *Frankland Quickchange bakaxel i 3-länk /wattlänk med 4 st extra utväxlingar *Hela karossen i glasfiber, löstagabar med Duzar. Tak/a-stolpar och framruta orginal glas/plåt. mm I övrigt behövde den ny motor, tank, stol och bälten mm. Karossen behövde sig en genomgång. Budet vanns och efter lite strulande med säljaren var bilen tillslut lastad och på väg hem. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Farsan o jag satte oss o kuskade ner till Götet i februari 2007, efter diverse strul...
Såklart var det skitväder hela vägen ner, med årets snöstorm innan vi kom till Jönköping Väl framme var nog pulsen 160 innan vi kom in i containern Där inne stog den, vilket jäkla monster! Sliten, skitig och punka på 2 hjul men fy fan va fet den var! Vi bökade ut den och fyllde luft i hjulen( vi tog med oss fylld kompressor, rekommenderas) Vad fasicken hade vi köpt!? Farsan bara gick o garva. Första intrycket var väl en sliten bil men det visste vi ju innan, men allt verkade sitta där det skulle. Framvagn såg helt ok ut, Karossen satt väl lite på trekvarten men var komplett och bakaxeln, vilken jäkla grej! Frankland axlarna är inte små, såg ut att komma från en lastbil! Rolig ram de har i bak, ser ut som en riktig järnsäng. Måste vara regelkrav. Hemresan var nog det snabbaste 50 milen jag åkt...Hade ju bara en grej i huvet och sen Tog nåra risiga mobilbilder innan vi ställde in den i garaget Vi har inte jobbat med bilen nämnvärt förens i oktober 2007 då jag har velat utveckla Novan klart mm. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Vilken klass blir det och vad för morot? Håller ni på att "återställa" den i det utrustningsskick som den hade när den kom eller måste ni konstruera och förbättra något (jag har en stilla gissning att den inte helt överensstämmer med svenskt motorsportregelverk...)
Ser rätt "hardcore" ut! Stefan _________________ /Stefan Leeiner Opel GT -69 |
Grymt björn!
Skönt med lite mer motorvolym på banorna i sommar (hoppas jag)!! MvH P _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
Bilen kommer att byggas till en ren banbil och vi hade tänkt köra SLC gt sprint till att börja med. Planer finns på Nordicsupercar oxå men det får bli en senare fråga.
Motorn är nästan ihopsatt, kommer bli en Cheva 350 med diverse godis och torrsump. Lådan som vi fick med bilen är en M21, vi hade inte så stora förhoppningar på den men den så jättefin ut och var iordninggjord och med en annan drevsats för att klara lite tuffare tag. Tilton 3-skivig koppling alu svhjul. Ang bur så har vi ju fått anpassa lite men det mesta verkar ok. mer bilder kommer _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Vad har den körts i för klass i USA? Är det ovalbana eller?
Får man fråga ungefär i vilken prisklass ett dylikt objekt ligger (utan transport, tull och annat). Bara på ett ungefär... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
Hehe, ett av de hårigare byggena här i forumet! och efter lite tjuvläsande i din Nova-tråd så kan jag bara ana att den här kommer röra på sig fint. Jag får försöka masa mig ner till Mantorp och spana på SLC om ni kör med dom!
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
Bilen har körts i SCCA:s GT-1 klass i Kalifornien. Var dåligt med historia med bilen, ägeren visste inte så mycket heller. Dock så har jag varit ute på många forum i Usa och frågat runt lite och faktiskt fått många svar!
En kille hade kontakt med SCCA:a huvudkontor och kunde hjälpa mig med att försöka plocka fram lite resultat och olika förare. En annan bodde bara 5 min från Sears point och trodde sig ha sett bilen och defenitift sett när liknade bilar kördes i början på 90 talet! Har luskat fram att det är ett "Late Howe "chassi och bara fått positiva besked om detta! Det verkar inte skada att det sitter en Frankland på heller! Den är inget är inget ovalbanebygge, vilket jag faktiskt var lite orolig för först. Dessa är ju oftas byggda med offset chassin (olika långa bärarma hö/vä sida mm) men denna är byggd för att svänga åt båda hållen. Dock är den uppbyggd med i stort sett bara ovalbanegrejer vilket än så länge inte varit nån nackdel! Dessa grejor finns hur mycket som helst i Usa och billigt är det oxå! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Efter att plockat av kaross mm. stog vi i valet att bara snygga till bilen och köra som den var eller försöka göra iordning den från grunden.
Vi valde det senare och medans jag flängde med Novan började farsan riva isär och gå igenom bilen. Det första vi faktiskt gjorde var att kapa bort och bygga om den fula ramen i bak. Blev mycket bättre på en gång. Jag har byggt helt nytt golv/kupeutrymme bla eftersom det såg lite risigt ut med plåtar pålappade o dyl. Golvet där förarstolen suttit lämnade lite att önska. De verkar haft en del justeringsmöjligheter med alla hål Nya golvet nästan klart här, lånade en falsapparat av garagegrannen och lekte lite. Blev väldigt snyggt och såg bra ut med färg på. Så man inte glömmer vad man kör för bil... I övrigt har vi lagt i stort sett två månader på karossen, att få alla delar att passa bra ihop. Jäkla pusslande med glasfiber, Bla fick vi förlänga alla delar på högersidan med 2-3cm. De var för korta. Har försökt vara noggrana med att få alla Duzar att lira bra så att karossen blir lätt att ta av, och även att ta på så man slipper stå och justera alla delar. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Lite bilder hur det ser ut nu då: (ursäkta mobilbilder igen)
Farsan har gjort ett jättejobb att rengöra och måla hela ramen vit, det är nåra meter rör... Fäste för tanken är tillverkat och fastsvetsat på bilen. Ramen för bakljus inpassade mot karossen och monterad Taket iordning gjort. Det var rejält knöligt och hade ett par cm spakel på sig. Ny frisk plåt svetsad. Det mesta av ombyggnaden av buren runt förarplatsen är klart. Röret mellan a och b stolpen har flyttats upp ca 7 cm, klarar precis min. öppningen 40x 80 cm för Nordicsupercar nu. Går precis längs med taket utan att ta i. Diagonalrör i taket och bältessträva bakom stolen isvetsad Idag har jag faktiskt gjort klart rattstång med upphängningar. Den gamla var krokig och fästet vid ratten var inte roligt, satt väldigt nära knäna. Rattstång i 3/4 chrome molyrör upphängd i uniballs överallt, så den blir helt justerbar Knutarna är från Sweet, väldigt fina. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Skitfräck bil!
Slänger in en gissning att designen (rören i bak) härstammar från en regelstyrd standardiserad "jackingpoint". Dvs att funktionärerna har en dockningsannordning till bogserbilen, som passar där. Vet andra reglementet som har dylika krav. |
Lite allmänna bilder på bilen:
Bakaxel Framvagn. Kuggstången är en Sweet, jäkligt fin! Underifrån Underifrån 2 oljetank Race! Loud pipes... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
...men det är ju en pontiac..!!
förutom alla fördommar mot pontiacer då så är det en förbannat frän leksak du har köpt.. hoppas den ger många trevliga timmars körning utan för mycket krångel _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
Som ni ser så har bilen väldigt lååånga stötdämpare.
Är det någon som kan ge en vettig förklaring varför många av dom USA byggda ban bilarna har det så? Vi har diskuterat detta en hel del i garaget . Kan det vara en anpassning för Dirt Track där man verkar köra med väldigt lösa fjädrar/dämpare med mycket lång fjäderväg? Vore kul att höra om någon av er har koll. /Johan |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | 1, 2, 3 ... 62, 63, 64 >> 22 besök idag (331655 totalt) |