Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 60, 61, 62 >> 180 besök senaste veckan (324332 totalt) |
Det jobbas lite när det hinns med. Sjukt mycket skit på det avlönade jobbet samt hemma..
Reservblock är framsläpat och har varit hos Konola racing för att få ett nytt foder på cyl 5 samt honing alla cylindrar. " Det är prostock honing nu! 10hk minst!!" " I prostock ger det minst 20" Jag har ingen aning men det ser grymt fint ut. En cylinder är då ny här på bilden.. Ej toppdeckat här, bara avskavt. ( det är inte repor i cylindrarna, det är bara reflektioner.) Ägnat tisdagskvällen åt att börja fila in nya kolvringar. Dessa har molycoatning på övre ringen. Gjorde ett enkelt verktyg för att trycka ner ringarna jämnt i cylindern varje gång. Mätande.. Hembyggd slip, borrmaskin 139 kr, med justerbart varvtal OCH låsknapp!! Ringar inslipade i sin motsvarade cylinder i påse märkt med varje cylinder.. överkurs möjligen.. Två övre ringarna klar ikväll på alla cyl, oljeringar kvar att göra.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Så det var så illa så du greppade extra-blocket? Smart att ha ett i reserv.
Surt med motor-problem, men supermysigt med motorbygge. Blir det samma recept som tidigare, eller passar du på att göra några uppdateringar? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Möjligen om du råkar bygga nåt där en leverantör har alla delar hemma... Annars är det ett logistikhel_ete där det alltid saknas X hos Y leverantörer och det är just den delen du behöver för att mäta fram vilken variant av Z du behöver beställa från W. Men äldre vinkelåttor finns det väl ett par komplettleverantörer med egen lagerhållning inom landet. |
||||||||
Men Nicklas, du låter nästan lite frustrerad där, mellan raderna! Jag skulle allt gissa att delar till Björns jänke-V8a är ungefär lika svåra att få tag på som de till Svenne-Rodens B230. Då ÄR det mysigt att bygga motor! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Niklas har tyvärr rätt här. Jag har surt fått erfara att det ekar tomt på många hyllor just nu. Hade det varit en originalmotor, visst. Nu har jag lite andra bitar i, för att försöka komma över 1hk/cu inch ( eller var det /kilo motor? ) Verkar som även komplett everantörerna inte heller får leveranser, trots beställningar månader sen...hi performance ramlager är slut i hela europa. Beställningar från på andra sidan skickas inte, trots " in store". _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Lösningen på samtliga dessa problem är uppenbar... Skämt och sidor: Kämpa på! Och glöm inte att fortsätta dokumentera motorbygget här - det är uppfriskande med riktiga gjutjärns-V8or! _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Fortsätter sätta ihop motor. Det går Extremt sakta. Helt crazy. Nu härjade magsjuka i familjen, förra helgen var det yngsta dotterns tur, 4 dagar åt helvete. Denna helg min tur, 4dagar igen..
Haha haha ha... Pappsen har polerat upp veven, olja, 800 papper och läderrem! Satan vad fin den blev! Jag trixade ihop kolvar och vevstakar, otroligt pillande med spirolox låsringarna till kolvbulten. Kolven får alltid lite märken i kolvbultsloppen av detta så Konola tipsade om att göra en brotsch av en gammal kolvbult så man kan "rensa" innan demontering/montering. Fullflytande kolvbult så vill vara försiktig Nu är vev och kolvar i samt oljepump. Får se om april hinner passera innan update igen... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Men det händer ju nåt iaf
Fortsätt kämpa på, det kommer bli bra! Minsta här hemma hade magsjuka i nio dagar(!!!), därefter gick det igenom oss andra under ytterligare en vecka. När det var klart var det två dagar på förskola och därefter förkylning en vecka. Nu är det nästas tur med förkylning medans den andra ligger med öroninflammation. Vi har VABat i 3,5 vecka straight. (eller iof -2 dagar då ja...) Pontiacen? Not so much. |
||||||||
Seså, trägen vinner och det är bara att mata på. Det gör inget om det inte går fort, bara det inte står still. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
Vinnaren av "VAB våren 2022" - utsedd! Det är mer ett tröstpris, om vi ska vara ärliga...... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
VAB- och Pallbockskung
Fast våren är inte slut än. Ni har flera veckor på er att komma ifatt. |
||||||||
Hej Johan! Mekanisk rulle, Comp 12-900-9 artnr _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Ytterligare någon timme har hunnits med...
Går upp i komp nu, kolvar med dome monterade. Har kört med dem förut i tidigare generation motor. Fast inte med denna kam som sitter i. Egenligentligen alldeles för stora förbränningsrum i topparna för att köra plana kolvar. Fast ekonomin fick styra... Kam och kedja monterad. Kamkåpa. Topparna slängde jag på idag, kollade kaminställningen först, jajamen, 106grader enl. Kamkort. Kollade frigång med modellera, finns massor med plats, nästan 4mm lera kvar. Ser enkelt ut med kedja utan spännare... funkar. Hade nästintill inget glapp när jag rev motorn. ( det är såklart ny kedja och båda drev nu) ⁹ Oljetråg med "windage tray" inte vevskrapa i bemärkelse men gälar som fångar oljestänket. Behövdr banka ut tråget, blev en rejäl bula när jag prickade curbsen i chickanen på falkenberg. Det höll tät men ser tråkigt ut... Försöker hinna i veckan och även montera. Skulle vara trevligt att kunna lyfta ner motor efter påsk och montera koppling låda etc.... Hinner nog en garagekväll kanske i veckan sedan tar vi påsk och drar till Varberg över helgen.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Hej Erland! Ehh, förklara hur du menar..? Jag har monterat kammen på "0". Du tänker på bilden ovan med låsplåten för skruvarna? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Om du har kamkortet så står det lobseparation 106.
Men sen har du ILC och ELC mått också, intake och exhaust centerline. Normalt brukar det vara förställning på kammar, ILC 102 och ELC 110. Jag tror det beror på svikt i mekanismen så att kammen kommer närmre noll när man kör. Jag läste nyligen igenom hela tråden och såg den gamla förgasaren en AD. Jag har aldrig fått AD att gå på ett singleplane insug utan bara doglegförgasarna. Men vad jag fattade bytte du till dogleg. Du har inget Victor JR eller Holley stripdominator insug som du kan testa? Team G är sådär. Erland _________________ Erland Cox |
||||||||
Jag menar jag satte kamdreven på "0". Kamkortet säger installera kammen på 106° intake centerline och det stämde när jag mätte utan att behöva justwra dreven. Kollade såklart även att tdc stämde mot markering. Nä, som du skriver ville inte AD fuggen riktigt bra. En hederlig 750 dp fungerade bättre när vi körde hos Jari Konola. Kommer inte ihåg just nu om det inte är ett Victor jr jag har, men ser du att det är ett Team G så är det nog det. Minns i huvudet att det står "holley" på det. Team G är väl Weiand? I vilket fall, vad ser då för skillnade i uppträdande mellan Victor och Team G? Jag har inget annat för tillfället, har ett Victor jr på novan men inget jag tänker riva nu.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 60, 61, 62 >> 180 besök senaste veckan (324332 totalt) |