Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62   >>
175 besök senaste veckan (324327 totalt)
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Så kul att se, Björn! Skönt att allting lirade för dig. Väl förtjänt.

Kommer du till Rudskogen och piskar norrmän?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Tack Torkel! Nej, blir inget norge, för mycket på jobbet och behöver tänka på hälsan lite.. satsar såklart på knutan!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Hej Björn! Jag rensade min T-10 första träningen ut i år. Åkte till Thundercars i Ljungbyhed för att handla delar till min Tex 101 men det de hade passade inte. Så det blev att jag köpte en helrenoverad G-force istället. 49+moms, helt rätt pris faktiskt om jag jämför vad jag gett utan kvitto för orenoverade lådor. Fina utväxlingar i lådan med enligt Thundercars reglemente.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Erland Cox skrev:
Hej Björn! Jag rensade min T-10 första träningen ut i år. Åkte till Thundercars i Ljungbyhed för att handla delar till min Tex 101 men det de hade passade inte. Så det blev att jag köpte en helrenoverad G-force istället. 49+moms, helt rätt pris faktiskt om jag jämför vad jag gett utan kvitto för orenoverade lådor. Fina utväxlingar i lådan med enligt Thundercars reglemente.

Erland


Hej erland! Ok, ja en gforce ligger oxå såklart i önskelistan. Men just nu ryms inte 49' + bedövning i knegare-med-2-döttrar-samt-villa-som-behöver-renoveras-budget. Behöver vädertät ellåda till nya loggrunkan. Men var precis på ica o handla och vafan, matlåda i plast, den är ju både vattentätt och klarar lite temp? Och lagom storlek. Ja ni hör..

Men köras ska det iår! Ses vi på knutan?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Jag kam troligtvis inte köra en flerdagarstävling men kommer gör jag.
Det finns 14 hundar här hemma.
Kämpar med ljudet på Camaron 50% större ljuddämpare sänkte från 99 till 98.
Så jag provar nåt nytt nästa tisdag på Sturup.
Inte lönt att visa sig på Knutstorp med för högt ljud.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
På väg!
Provar Mantorp med NTA.



Blev snabbbyte av utväxling i veckan inför detta. 15min.
Dumt varva sönder på mantorp, får se om jag tycker det lirar bättre.




Godnatt

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Nää, det gick åt skogen den här trackdayen. 3 varv fick jag innan lådan rasa.
Det kändes dock väldigt bra varvet innan. Den där sköna känslan, ni vet den lilla nervositeten, när man ska ut första svängen, som precis släppt och bilen går som fan och gör vad man vill .
Jag hade precis börjat få lite temp i däcken och passerat långsammare bilar. Drog ur uppför rakan. Det var nån supra som skulle hänga på här, smyga upp bakom sådär..
Den här utväxlingen är bättre här, tänkte jag, aprå jag bytte i veckan. Svängde i Mjölbykurvan och laddade på uppför backen. DÅ small det i lådan och lät stenkross.. linkade in med stenkrossljud och ställde mig åt sidan i depåinfarten. Bogsering tillbaka.
Fikade med tillresta familjen och tittade lite på resten av bilarnas körning.
Lastade o åkte hem.

Såklart var det perfekt körväder, och bara 20 bilar att samsas med.

Lite prepp innan körning..



4a supror på rad..



Där kan du stå o skämmas!!




Nä, nu får det bli ordning här, så här kan hag inte hålla på.

SÖKES racelåda typ Jerico, Tex racing, gforce etc. Inte intresserad av moddade personbilslådor.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Ajdå... Trist!

Dina tankar/strategi om låda låter klokt, även om det kostar.
Men det kostar ju mer på sinnet att råka ut för sånt här.

Heja!!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Fy vad tråkigt

Vad är det för låda du kör med nu som inte håller?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Richmond T-10. Den är specad till 500 nm. Min motor gav ju 600nm sist jag bromsade så det är för klent, det vet jag ju. Och det smäller ju på 3ans växel, dvs max moment.. inte vid nån start eller så. 4an är ju "rakt igenom" då belastas inga drev.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Kollade lite på specen, det var ingen stor låda, drygt 30 kilo är ju en riktig lättviktare!
Kanske inte så konstigt att den inte pallar momentet

Hoppas du hittar något biffigare snart så du hinner köra innan säsongen tar slut.

https://www.richmondgear.com/wp-content/uploads/pdfs/richmond/RG25.pdf . . . .

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Janne J skrev:
Kollade lite på specen, det var ingen stor låda, drygt 30 kilo är ju en riktig lättviktare!
Kanske inte så konstigt att den inte pallar momentet



Den är ju bara 4 vxl.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



Björn Davidsson skrev:
Janne J skrev:
Kollade lite på specen, det var ingen stor låda, drygt 30 kilo är ju en riktig lättviktare!
Kanske inte så konstigt att den inte pallar momentet



Den är ju bara 4 vxl.


Och numera 3-växlad eller

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Janne J skrev:
Björn Davidsson skrev:
Janne J skrev:
Kollade lite på specen, det var ingen stor låda, drygt 30 kilo är ju en riktig lättviktare!
Kanske inte så konstigt att den inte pallar momentet



Den är ju bara 4 vxl.


Och numera 3-växlad eller


Haha! Numera 0 växlad med intressanta ljud!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Björn Davidsson skrev:
Janne J skrev:
Björn Davidsson skrev:
Janne J skrev:
Kollade lite på specen, det var ingen stor låda, drygt 30 kilo är ju en riktig lättviktare!
Kanske inte så konstigt att den inte pallar momentet



Den är ju bara 4 vxl.


Och numera 3-växlad eller


Haha! Numera 0 växlad med intressanta ljud!


Bara hipsters kör oväxlat.


Sjukt trist! Beundrar ditt driv! Hoppas det löser sig
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Nej, f***n så surt!

En riktig racelåda låter som en bra (om än kanske dyr) plan. Lika bra att ta en smäll direkt. För stoppar du i en vek låda till lär du ju vara nervös för lådan under varje varv från och med nu.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Hur gick det Björn? Fick du tag i Niklas i stöcke angående Jericolåda? Visst hade han 3 st lådor?
(jag skickade hans nummer på ditt FB inlägg)

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
gasekke skrev:
Hur gick det Björn? Fick du tag i Niklas i stöcke angående Jericolåda? Visst hade han 3 st lådor?
(jag skickade hans nummer på ditt FB inlägg)


Hej! jo, talade med honom. Han hade rätt grejor, men var lite osäker på att sälja... Tack ändå för tipset. thumbs up

jag hoppas han vill sälja en..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Ok, länge sedan update. har inte kört något alls utan letat växellåda. Som en galning. Som en idiot är bättre benämning... efter två napp, där ena säljaren ångrar sig och den andre slutar höra av sig, ringde då plötsligt personen jag talade med för nästan två månader sedan ( se inläggen ovan). " Hej! jag kan tänka mig sälja en låda till dig!"
"Tar den, sa jag!!!"

Nu låg ju dock lådan i Umeå, en nätt liten trip från Stockholm. Efter lite rundringning hade farsan ( såklart) en kompis i umeå, han skulle till stockholm dan efter! "jag kan hämta lådan, inga problem!" VILKEN JÄKLA TUR!.



Jag har köpt en Rankin, en låda de körde med i Nascar slutet -90 tal, början -00 talet. 4 vxl, dogbox rakskurna drev. lite av en uddavariant dock, firman finns inte kvar och dåligt med info på nätet. Tog den ändå, pengarna var rätt och frågan är om denna låda kommer slitas nämnvärt i min bil med relativt moderat effekt.
Den verkar vara syskon med TEX 101 lådorna. Baserad på Super T10, alltså den låda jag kört med nu, så dimensionerna är nästan samma. Jericolådorna bla. är baserade på Fords Toploader för att jämföra.
Helt rätt utväxling oxå. 2,58 på ettan. Går att köra depå med och starta vettigt.
sedan 1,47 på 3an, 1,22 på 2an samt 1:1 på 4an, så det är 3 bra körväxlar!

Lite av eufori att öppna den och kolla!

Hårt!


Jämförelse med gamla lådan:



Har ägnat dagen åt att bygga om spakmekanismen så det passar. Det passar men lådan är bredare och mekanismen hamnar mer till vänster i bilen och tar emot kardantunneln, har smalnat av det. Blev lite grovsmide så inga closeup bilder. Vill bara få upp lådan nu!

T10an ( gamla lådan) överst i bild.


känns lite som att nu har bilen fått en låda den förtjänar!

Får uppdatera när det provkörts, tummarna hålles tack!


ps. Tack Erik för tipset!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 278



Så jäkla häftigt!!

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Nu känns väl Falkenberg inom räckhåll?

När började de med "handcuff"-lagring mellan stockarna i dessa lådor?
Din effekt/vrid ska inte behöva nåt, men "dagens" har ju det (men då är det ju 900+ hk det handlar om).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 57, 58, 59, 60, 61, 62   >>
175 besök senaste veckan (324327 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande