Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... , 60, 61, 62   >>
13 besök idag (324340 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator



Det rejsades lite också.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Det blev ju inte så mycket rejsande under säsongen iår men att vara med MSCCs km5 på knutan som sista för året har legat i bakhuvudet
hela året. Förra årets gästspel gav rejäl mersmak trots lite tråkigt väder.
Heltrevligt folk, bästa banan, trevlig upplägg på dagen gör att det är liksom, trevligt. Nackdel såklart det är så jäkla långt för mig.
Skall erkänna jag kollade på vädret hela veckan innan jag bestämde mig att åka, hade skitit i det om det sett dåligt ut.
Snabblastade tordag kväll på 2 timmar, man har vanan inne nu... Backade in bil lastad på släpet i garaget, klar att kroka på

Arrangerade medåkning till jobbet i södertälje av kollega på fredag morgon och så skulle farsan plocka upp bil med släp och sedan komma ner och plocka upp mig vid 13 snåret i södertälje för vidare färd söderut.

Middag intogs på Vätterleden, snitzel med pommes. Var äter man nånstans bra numer efter E4an stockholm- jönköping?
Enda jag vet är Stavsjö.
Möte ovädret efter jönköping, blåst med regn. Husbilen går stadigt med dubbelmontage men svajade rejält i blåsten.
Anlände nere på knutan strax efter 20.00. Kolsvart i depån men lös nån lampa vid resturangen så lastade av i dunklet där tillsammans med ficklampa och gjorde depå.
Blev uppmötna av Magnus och Fredrik från MSCC som hälsade välkomna! Trevligt!

Cobra-Bengt anlände efter en stund med sin V8-seven. Vi bäddade husbilen och avslutade kvällen med några medskickade nybakade (Tack mamma!) kanelbullar och nåt glas mjölk!
Vaknade runt 01.00 på natten av rejäl blåst! Det slog i takluckorna och hela husbilen gungade kraftigt!
De utställda soptunnorna utanför smällde i locken och staketet som delar av depån blåste omkring. Jäkla storm!

Svårt att sova i detta, kollade på klockan vid 4.00 tiden på morgonen senast.
Det mojnade nog sen för jag somnade och vaknade av en tillfällighet vid 6.30. Tur eftersom jag glömt ställa klockan..

Strålande morgon, vindstilla, klart på himlen och solen var på väg upp!
Lite frukost i husbilen, gick sedan och anmälde mig och hälsade på lite folk i depån. Såklart nöjd att vara här!
Gjorde iordning bil för besiktning, och körde upp tillsammans med Bengan. Inga problem!





Var jag och Bengt i Modsport 1. Aningen klent kanske men skitsamma. Mscc kör Mod1+2 tillsammans med RS och Clubman bilarna så det blir inte tomt på banan. Började fixa lite inför fritestet, göra rent rutor, däcktryck, etc.
Förarmöte, kort och koncist, 15min!

Ut på fritest, snorhalt! iskalla däck och troligen glasade skivor sedan gelleråsen, bromsade noll!.
Var inte bara jag som hade halt, två bilar laddade så mycket att de körde av på utvarvet. De hamnade så illa att testet rödflaggades! Meh!
Nåja, hela 2st tidskval har vi , tänkte jag..
Det kördes trackday bilar emellan, nån av bilarna la oljesträng halva banan!
men nej! Jättesanering, tiden gick.
Vi fick bara ett tidskval. Väntan i underbar höstsol och 15 grader var ändå helt ok. Vi kokade korv, cola och kanelbulle samt macka och satte oss i solen!
Talade med lite rejskollegor samt besökande.
Chansade inte på restaurangen iår...

Ut och köra kval! Halt. Bromsarna vaknade efter några varv. Men gud vad halt det var. 1.09 i kvaltid. vilket skämt.
För att att inte tala om rattrosten. Galet var man tappar!
Här hade jag ju kunnat ge upp. Men jag hade ju faktiskt monterat det sista paret av de nya slicks jag köpte för något år sedan på ett par fälgar. Och tagit med dem. Var osäker på att använda dem. "spara", jag har konstaterat jag är en "sparare".

Monterade dem fram och de minst dåliga gammelslicksen bak inför race 1.
Max från MSCC kommer gående och berättar att vi är två bilar med startnr "7" i startfältet. Erbjuder mig att lägga till en "1" framför 7an och blir då nr 17 istället.
Fram med eltejp och gör några streck.



Stående start.
Något blir knasigt i startuppställningen så vi flaggas iväg på ett uppsamlingsvarv..
Starten går igen. Bara brann om bakdäcken, svårvärmt på bara ett uppvärmningsvarv. En radical (tror jag) kör av direkt i startkurvan.
Rödflagg! Men nää! In i depå och sedan omstart igen efter bärgning.
Här funkar det. Dessa helt nya slicks tar några varv att får grepp i så det understyr de första varven.
Sedan börjar bli grepp!
Framdäcken biter i ordentligt, rejält halt ibak ut ur kurvorna dock, får verkligen vara försiktig på gasen.
Får ställa bilen "rakt" innan jag kan trampa fullt. Blir såklart väldig obalans i bilen såhär, men inget göra åt.
Men tämligen publikfriande är det. :-) Någon hejar och vinkar på restaurangtaket!
Växellådan är underbar! Växlarna går i hur lätt som helst, och utväxlingen bara stämmer.
Det går på kontrollerat ställ i kurvan efter rakan! Det är ju inte snabbaste metoden runt men..
Ut 2an och växlar till 3an under drift precis på kurv/backkrönet! sån skön känsla!
Det ligger en Radical sr3 ivägen! Jag antar den borde gå fortare men kanske nybörjare eller nåt, vet ej.
Ligger bakom något varv men laddar om på rakan och tar mig förbi.
P.Ps bild i inlägget ovan har jag nog precis passerat.
loggen säger 1.05.1 här. Skönt, tänker jag. Nöjd att bilen iallafall styr in som jag vill även om rumpan far runt. Har kört 1.04.1 som bäst här.
Vi fick bara 6 fria varv så racet klart här. Rattrost fortfarande, bromsar konstant för tidigt på rakan.
Vid depåmurens slut släpper jag gasen, Bromsar hårt.. och får släppa och rulla in i kurvan. Vafan asså.
Nåja.

I depå igen. Aningen mycket luft i bakdäcken efter racet, släpper ut lite. Kollar av bilen, allt ok.
Kommer fram några herrar, de tycker bilen låter helt underbart och har stått o jublat på resturangtaket.
De har inte kunnat fastslå vad det är för motor i bilen. "raksexa turbo" eller "V6 turbo" med seklåda "måste det vara" säger de.
Får lyfta av huven för genomgång. "Den låter ju inte alls som en V8" säger de då.

Tankar lite, kollar av bilen.

Race 2
Stående start igen. Hade ju aningen bättre kvaltid här så står mitt i bland radical, rs och clubmans.
Starten går, bara brinner om bakdäcken igen. Tar det lugnt, ingen ide att slåss med singelseatsbilarna.
Bengt kommer iväg bra och ligger pos3 med rs bilar framför.
Något händer i idioten, som i slowmotion ser jag bengt framför mig bromsa, och sedan köra precis rakt fram i kurvan! Ser hans bil försvinna in bland buskarna! Senare sade han att han troligen fått punka på vänster fram.
Står en radical eller clubman någonstans oxå igen. Racet rödflaggas igen! Men kom igen nu!
Vi får stå i depå ganska länge nu innan det är bärgat och klart. Kör ut på formationsvarv igen och ställer upp.
Det har mulnat på och är lite kyligare i luften igen. Däcken har kallnat.
Kommer iväg med hjulspinn, står en rs bil som inte kommer iväg framför,trångt men håller position.
Bara 6 varv att köra efter strulet så inte mycket.
Köbildning i svackan och NGK krönet. Blir omkörd i ytterspår här och nästan prejad av samma rs bil som stod still i starten.
Han bara skall fram på utvarvet! Han klipper nästan en clubman oxå uppe i idioten. Underligt, tänker jag.
Tar clubmanen på rakan och börjar jaga. Det känns kul! Det överstyr satan vid gaspådrag ut ur kurvorna men det styr in bra!
Bromsar bra med, och jag bromsar konstant för tidigt. Det sitter långt inne alltså! Lyckas inte hitta någon bra bromspunkt på rakan.
Tappar fart i Liton, rumpan kommer direkt om jag gasar på.
Har lite känning på Edvin i clubmanen som i sin tur ligger och jagar Radicalen från igår, jag kommer ikapp med 25m per varv typ.
Känns bra trots överstyrningen, bilen går bra! Loggern säger 1.04.2 här med ett varv kvar!

"Yes!! skriker jag för mig själv i bilen! Det går fort igen trots slutkörda däck i bak och fegbromsat.
Med ett varv kvar ser jag vattentempmätaren passera 140 grader. Något är fel, släpper av lite och tar det lugnt sista varvet in i mål. Nöjd ändå!
Tempen sjunker direkt dock.
Kör i mål väldigt nöjd med detta, endast 0.1 sek från PB med klart sämre förutsättningar.
Får applåder i målgång av några funktonärer i depån efter driftingsessionen.

Ronny Persson tog fina bilder!











Niklas Mårtesson tog denna, med Parnhedens smakfulla Porsche bredvid i uppliningen!




Vid prisutdelningen senare delas inget pris ut till Modsport 1. Tänkte att jag körde utom KM:et så kanske var så.
Sen kom Max springande och ropade "Björn, Björn, vänta!" . Eftersom jag hade varit tvungen ändra startnr hade tidtagningen bara registrerat nr "17" fast missat klass och namn. Fick en ursäkt och en pokal överlämnad.

Fick återigen förstapris i modsport 1, jag var återigen enda som tog mig i mål! Hahaha!

Kollar över bilen innan innan lastning. Inget tryck alls i kylsystemet som det brukar vara... Dock har den inte tryck ur sig något vatten...Hmm.. Bilen startar och går helt som vanligt dock...
Lastar och åker hemåt. Stannar i ljungby för en burgare på Sibylla. Den sitter som en fläskläpp!
Farsan och jag spenderar timmarna hemåt med Spotify, ELO och blandat spellistan går på radion.
Hemma vid 00.30 så det gick bra hemåt.
Väldigt nöjd ändå med denna helg. Bilen gick bra ändå trots däcksspöket. Lite trött förare men bättre än jag räknat med!
Har lite incar film oxå, får klippa till den bara..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Härlig racerapport thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Så kul att du kom och körde med oss
Grattis till vinsten
Riktigt fin racerapport thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Toppen-rapport, kul läsning Björn! Grattis till vinsten!

Jag tycker att luncherna på Gyllene Uttern strax söder om Gränna brukar vara bra. Svenskt klassiskt kök med lite knorr. thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Bra jobbat och bra skrivet.
Alltid kul att läsa.
Tack för att du delar med dig!


_________________
SO Johansson
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Kollade just din film från Knutan, det puttar på rätt bra!
Jag satt och gjorde en extremt orättvis jämförelse med min egen logg.. och du är ju 7-13 km/h snabbare genom alla kurvor (breda slicks mot gamla budget-"r"-däck med knasiga vinklar, så inget konstigt där), men sen när du trampar på blir skillnaden enorm, speciellt ut på rakan där du passerar min maxfart på något varv redan innan du kommer fram till depåmuren.. Har inte riktigt känt att min sportfolka skulle vara superslö, men det blev ändring på det nu

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Axly skrev:
Kollade just din film från Knutan, det puttar på rätt bra!
Jag satt och gjorde en extremt orättvis jämförelse med min egen logg.. och du är ju 7-13 km/h snabbare genom alla kurvor (breda slicks mot gamla budget-"r"-däck med knasiga vinklar, så inget konstigt där), men sen när du trampar på blir skillnaden enorm, speciellt ut på rakan där du passerar min maxfart på något varv redan innan du kommer fram till depåmuren.. Har inte riktigt känt att min sportfolka skulle vara superslö, men det blev ändring på det nu


Aa, tack! ( hur såg du den tänkte jag men du prenumererar såklart..)

Ja men tyckte det kändes bra, Dock så som sagt så var det VÄLDIGT halt i bak, då däcken där har gjort sitt . Det var okörbart i Liton. rullade ju runt. Det hör man på filmen, jag gasar ju inte alls nästan innan framhjulen står rakt.
Sen så blir jag arg på mig själv hur det fegbromsas på rakan.. Men jag tror en 1.03 tid hade suttit om jag fått till bromsningarna lite..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Björn Davidsson skrev:
( hur såg du den tänkte jag men du prenumererar såklart..)
Det var okörbart i Liton. rullade ju runt.


Självklart prenumererar jag på högkvalitetmaterial!
(reagerade faktiskt på det, det skiljde inte många km/h där.. men sen gör det det...)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
OBS kollas görs med fördel med någon form av bättre ljud, eftersom det låter som en skuren elvisp på mobilhögtalare...


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Inga fel på det där ljudet!

Du har lite bråttom dock, kan jag tycka. Borde njuta mer av färden.
Bra mos i motorn och växellådan verkar göra jobbet bra! Växlar du utan koppling eller är du bara snabb med vänsterbenet?
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Björn Davidsson skrev:
video
Underbart!

_________________
Johan Lekås
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



And ersJepp sson skrev:
Inga fel på det där ljudet!

Du har lite bråttom dock, kan jag tycka. Borde njuta mer av färden.
Bra mos i motorn och växellådan verkar göra jobbet bra! Växlar du utan koppling eller är du bara snabb med vänsterbenet?

Dogbox låda.... lättar nog bara lite på gasen

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Inga fel på det där ljudet!

Du har lite bråttom dock, kan jag tycka. Borde njuta mer av färden.
Bra mos i motorn och växellådan verkar göra jobbet bra! Växlar du utan koppling eller är du bara snabb med vänsterbenet?


Haha, farsan frågar samma... Nää, kopplar faktiskt fortfarande och släpper gasen lite. Svårt att vänja av. Men det går fort nu! Men i ärlighetens namn så vet jag inte om kopplingen kopplar ur, växeln går ju i oavsett. Kommer nog vänja av mig koppla oxh bara släppa gasen lite. Tå/ hälade i körningen där på filmen, det blir lite mindre hugg att växla ner då.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Vilken häftig video thumbs up

Bra tryck i maskin, min topphastighet på rakan har du redan vid depåinfarten..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



F.. den filmen skulle jag alldrig ha sett
nu blev jag sugen på manuel låda o 347 i mustangen
bra moss du har i den bilen

_________________
henrik nielsen
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Björn Davidsson skrev:
And ersJepp sson skrev:
Inga fel på det där ljudet!

Du har lite bråttom dock, kan jag tycka. Borde njuta mer av färden.
Bra mos i motorn och växellådan verkar göra jobbet bra! Växlar du utan koppling eller är du bara snabb med vänsterbenet?


Haha, farsan frågar samma... Nää, kopplar faktiskt fortfarande och släpper gasen lite. Svårt att vänja av. Men det går fort nu! Men i ärlighetens namn så vet jag inte om kopplingen kopplar ur, växeln går ju i oavsett. Kommer nog vänja av mig koppla oxh bara släppa gasen lite. Tå/ hälade i körningen där på filmen, det blir lite mindre hugg att växla ner då.


Lastcell i växelspaksknoppen till shiftcut eller tändspolen och sen är det bara att dra i växlarna som värsta.... öh.. racebilen!
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:


Lastcell i växelspaksknoppen till shiftcut eller tändspolen och sen är det bara att dra i växlarna som värsta.... öh.. racebilen!


Vilket år som helst... thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Hej vad det går undan!! Härlig film - kul att få åka med!
Du har bra rutin på växlingarna, inte många tusendelar att tjäna på shiftcut mm... thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Björn Davidsson skrev:
And ersJepp sson skrev:


Lastcell i växelspaksknoppen till shiftcut eller tändspolen och sen är det bara att dra i växlarna som värsta.... öh.. racebilen!


Vilket år som helst... thumbs up
Det är mindre pyssel som kan strula om man tar sig tiden att lära om ryggmärgen som styr dansen med fötterna, med fördelen att det bara går lite långsammare medan man lär sig.

Men visst det finns nån tiondel att spara (på varvet) när tekniken till slut fungerar rätt (och ryggmärgen inte lastar växelspaken i onödan) .


Jag tror du lär dig dansa fortare än ny teknik hinner in i bilen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Ni har så rätt , jag var bara sarkastiskt. nej, det kommer nog inte hamna nån shiftcut etc i denna bil. försöker ju minimera system. Nu är ju tex synksystemet borta!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... , 60, 61, 62   >>
13 besök idag (324340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande