Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 62, 63, 64
19 besök senaste veckan (333059 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11741



Björn Davidsson skrev:
Var förbi AVL MTC i Jordbro på deras "uddafordonsdag"!


Det där är ju krypavstånd hemifrån, synd att jag inte viste om det. Vet du om de lägger ut något om det någonstans?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1687


Trådstartare
jag har avlkonsulter i gruppen så det var genväg. Men det var ganska rejält lappat här på stc iaf, men gäller ju vara fysiskt här...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11741



Björn Davidsson skrev:
jag har avlkonsulter i gruppen så det var genväg. Men det var ganska rejält lappat här på stc iaf, men gäller ju vara fysiskt här...


Jag är på STC, fem dagar i veckan men tydligen på fel ställen (107, 184 samt Granparksrestaurangen).
När jag är i 184'an (AVL-huset) så brukar jag iofs inte titta på anslagstavlan, jag ska börja med det.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 475



Vi ser gärna att du kommer till Knutan

Vädret verkar välkomna dig också!


_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1687


Trådstartare
Det blev Tracklife på Kinnekulle i helgen som var. Jag var väldigt sugen på km5 på Knutstorp med MSCC. (Tack Magnus!)
Men kände att det är för långt, körtid 8 timmar enkel går inte riktigt just nu...
Det hade lovats bra väder vilket stämde! Lastade det sista och körde ner på fredag eftermiddag/kväll.
Stannade på Rasta Brändåsen, tanka och käkade, men nej skulle jag inte gjort, maten var sådär... tråkigt.

Anlände till kullen och möte upp Bosse som skulle köra sin seven. Jag hade lovat sängplats i husbilen.
Vi lastade av tillsammans och hann komma tillrätta i depån för kvällen, sedan vid 21 släcktes stora strålkastaren i depån plötsligt och det blev kolsvart, haha.





Lagom depåhäng med tilltugg hanns med innan det var natti. Sov gott som tusan, men fick gå upp på natten för att sänka värmen i husbilen, jag brassade på lite för mycket.
Bosse med kompis Christer hade med sig frulle som inmundigades med gott humör till racerskrönor!

Registrering samt förarmöte hanns med. Första passet för klass "Racing" var vid nio. Hoppade det.
Fixade iordning bilen; psykdra hjulen, luftryck, putsa rutor/speglar, logggrejor, etc.




Farsan och brorsan anländer hemifrån. Tur det fanns kaffe kvar i bryggaren..

Kör på de 18" Porsche cup framdäcken jag monterade på i somras. Hade lite tankar om att använda dagen till att försöka justera framstötdämparna lite, se om det går att hitta lite fart
samt få upp tempen lite mer i däcken.

Dämparna i "mitten" första passet, på både komp/reb, som jag haft dem tidigare.
Ut och kör, är några år sedan på kullen. Bilen känns bra! värmer något varv, börjar gasa. Bromsarna känns bra nästan direkt, nya belägg jue!

Sedan börjar det, virrvarret av Legends! De är överallt! Kastar sig in framför, även fast man kör ikapp, konstiga spårval, man tror att man blir förbisläppt och sticker fram nosen men sedan så viken de in framför! Backspeglarna används inte.
Nåja, kör passet slut och åker in i depån. Fick något varv fritt. Kör strax över sek från PB här! Det känns bra, trots att jag tar det ganska lugnt.
Kollar lite tryck och temp. Däcken blåst upp sig lite, inte konstigt, bra mycket varmare ute nu..

Ställer om dämparna. Hårdar på komp med 15 klick! Ut igen! Hinner före Legendsklungan ut denna gång, dock blandat med bilar ute ändå. Känns rejält stadigare nu. Dock slår bilen igenom i guppen i högern efter Mohlins knäpp nu, det slår rejält i chassit då det går i asfalten. Vänster hörna precis framför bakhjulet touchar i. (precis där man sitter..) Har ju slagit i just här förut men vill minnas de fixade det för några år sedan? Får hålla igen lite här för att inte skada bilen, eller chaufförn, tyvärr..
Går några tiondelar fortare per varv men osäker om det är dämparna eller föraren som fått upp ångan lite.
In i depån, kollar luft och temp.


Märkligt, höger fram har bara 1.6 bar medan övriga hjul ligger 1.95ca... Punka?
Äter o dricker lite. Tar av hjulet, fyller en flaska med vatten och diskmedel och häller på hjulet, inget syns, varken från splitskarven, däck eller luftnippel.
Med allt klart för att åka ut igen har trycket sjunkit till 1 bar! men va?
Hoppar passet, börjar plocka fram reservhjulen. Fyller ändå i 1.7 bar i däcket, testar dra åt splitskruvarna lite. Ingen är lös dock..
Här ser brorsan också att det läcker lite ATFolja från en av anslutningarna till styrservocylindern. Känner på överfallsmuttern, jo den är dragen..
Quickfixar genom att linda en trasa några varv runt anslutningen, det kommer inte droppa ut i alla fall. Får hålla koll resten av dan.

Lunch! Tracklife fixat cateringlunch, Finfint!




Utetemp under dan..


Med en 20 min kvar till nästa pass förbereds byta hjul. Kollar hjulet med förmodad punka, 1.7 bar fortfarande !? konstigt.
Bestämmer det får sitta kvar på bilen, jag vill prova klart med dessa däck.

Skruvar på dämparna lite, släpper på rebound till ett klick bara.
Ut och kör. Nu känns bilen lite lösare, men det går dock lite fortare ändå. Mycket trafik ute nu, Legends bilarna kör någon egen agenda därute, är nära några gånger. Sitter och kommer på att sist jag var med var det likadant och då lovade jag mig att köra i "Snabba" gruppen ist. Missade det nu..
Det slår i hårt i högern efter Mohlins igen så jag får fortsatt hålla igen här, trist. går köra fortare. Får se över rideheight i vinter.

In igen kollar temp tryck. Höger fram ligger på 1,8 övriga 1.95 bar. Bättre temp i framdäcken nu! 70 grader ca. Svårt säga om det är inställningar, bra mycket varmare ute nu också.
Servot ser ok ut, inget som läckt utanför trasan. Byter den.

Gör iordning inför nästa pass. Kollar lite bilar, pratar med åskådare/medåkare, njuter allmänt i sensommarvädret!
Ställer om dämparna och lossar både komp och rebound

Ut och kör! Nu känns bilen väldigt lös. Dock går det fortare! Understyrningen minskat märkbart i Kvarnkurvan.
Dock så slår det igenom fortfarande i högern, får slå av och bara "passsera" känns det som.
Går fort några varv, är färre bilar ute nu. Kul som tusan och jag bara njuter! Kör med stor marginal, jag vågar mer om det är race, det vet jag. Tänk hem med hel bil..
Fullt på tvåan ut på rakan, trean och sedan 4an vid depåutfarten!
Motorn går otroligt fint och växlarna bara glider i!

Här är ett av varven med annorlunda vinkel:
https://www.facebook.com/share/p/xNDBxGhNCLAzNpnw/

( möjligen jag säger nåt olämpligt om legends bakom balaklavan..)

Efter några varv börjar dock servot hugga rejält i kurvorna, tycker mig höra servopumpen skrika också.
In i depån fort. Kollar däcktempen snabbt- 85 grader fram, 70ish i bak, kul, fick liv i däcken, och det kändes i körningen med!

Tar av huven och det är kladdigt av ATFolja framme på splitter och servocylinder. Dock inte tom behållare men väldigt mycket skum, antar att det sugit luft i eventuellt hål någonstans...




Färdigkört för idag. Har inga grejor med att laga med och hade inte hunnit det ändå.

Kollar Bosse som Testkör en riktig Marcos racebil.



Vi lastar allting och börjar åka.
Passar på att tanka husbilen på "macken" som ligger i nedre depån, blankdiesel. Billigare än på macken, helt otroligt!
Farsan och brorsan åker före hem, jag kör ensam hem tivolit, spotify spellistan i papphögtalarna på husbilen går resten av kvällen.




Det blir Donken nu istället på vägen hem.

Jäkligt nöjd, Fin dag, köra lite räserbil med kompisar och familj, bilen fungerade som tänkt, inga värmeproblem öh (så jäkla skönt efter allt letande)
Körde inte PB men gick fort ändå, bara myskört hela dan. Jag kör inte fort på trackdays eller träning...


Lite övrigt:















_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 337



Tack för rapporten Björn!

Bra skrivet, känns nästan som att man är med på plats

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1687


Trådstartare
Tog isär servorör etc igår men såg inget direkt.... Hann dock bara kolla fort. Skall provtrycka röret se om det verkligen var det som läcker. Hoppas, annars är det mer jobb..


Klippt ihop lite i Racechrono från Trackdaykörningen på Kinnekulle förra helgen.
Klippte in mig själv där i filmen, ser ju hur lungt och fint som helst ut när jag kör... Fattar inte jag blir svettig...



Inte snabbaste varven för dan men de med film...
Det matar på bra med den här drivlinan nu, dock går det inte fortare runt än för något år sedan...

Men skyller på feg chaufför (det går nog hitta nån sekund till i racetempo) samt att det slår igenom så hårt i högern efter Mohlins, ont i ryggen tom efter guppen. Kör med Porsche slicksen här, nä, tycker inte dem funkar bra i den här bilen än, trots påställda stötdämpare. De var ju beggade, alltid en chansning. Får se om jag fortsätter med sådana (om jag får tag på fler dvs.) annars är nog ett par färska Yokohama närmast tillhands.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1687


Trådstartare
Det var kopparröret som spruckit. Dubbelkonan delat på sig.
Gjorde ett nytt rör av stål istället, jänkebromsrör 5/16, lagom hårt.

Bra dubbelkona! och jag glömde inte nipplarna!


Nytt rör på plats, den skarpsynte noterar 12ans nyckel som fick sitta kvar tills det var provstartat och läckfritt! Haha, får ta bort den sen..närsomhelst..


Fyllde på nästan en liter och fick köra länge innan det var luftfritt och pumpen slutat tjuta. Trodde för ett tag att pumpen gått sönder men tillslut så.

Passade på lite tvätta efter grisandet med oljeläcket.


Nu är det nog färdigkört för iår, sista giget innan vintern blir väl om jag lyckas släpa upp bilen till Rejsaträffen. Vi får hoppas på vädret!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1826



Björn Davidsson skrev:
Bra dubbelkona! och jag glömde inte nipplarna!

Det där har jag aaaaaldrig gjort!

Björn Davidsson skrev:
Nytt rör på plats, den skarpsynte noterar 12ans nyckel som fick sitta kvar tills det var provstartat och läckfritt!

Självklart helt avsiktligt. Mycket smart gjort och ett proaktivt sätt att riskmitigera och hantera eventuella framtida läckor. Högsta betyg - Ge denna mannen en lönehöjning! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1687


Trådstartare
Släpade med bilen till rejsaträffen förra helgen. Väldigt kul träffa lite människlor från samma soffa!
Trist vi inte blev fler.







Daniel filmade en kvällsstart:




Kul och lyckad träff som sagt. Hoppas det blir fler. Lite ideer diskuterades med Johan "fuling" , vi får se var det landar.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 62, 63, 64
19 besök senaste veckan (333059 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande