Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 65, 66, 67 >> 466 besök senaste veckan (349038 totalt) |
|
||||
Ja! ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
|
||||
Haha, ja, sid 63. Dock gjorde jag ju många saker samtidigt. Tror dock att avlufta kylaren och minska flödet mellan insug- vattenpump ( där värmeelementet sitter) var det som gjorde det.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Hemma med ungarna, klämdagen 2a maj. Inte så mycket racebilsmek men tog upp racetältet o kollade. Har en Dancover 4x4m. Klararde sig ändå ok. Ett ben krokigt samt 4 skruvar till " sax" länkarna gått av.
Hittade ett 30x30 fyrkantsjärn som jag slog i det trasiga benet. Blev superbra, Skruvade fast det utifrån. Bankade till knölarna på benet seda så nu får det vara så. Borrade nya hål. ![]() Hålen för länkskruvarna hade blivit ovala. Hårlödde fast nya brickor som får styra. ![]() Nu funkar det igen till nästa tillfälle _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Men det är ju bara att laga allteftersom svagheter visar sig ![]() Vi bytte (efter tio+ år) från Jula 3x6 till Dancover Pro 3x4,5 och det känns som en rimlig uppgradering. 3x4,5 har inget mittben på långsidan (att slå dörren i) och väger lite mindre (lättare att packa). Men de täcker ju bara bilen, så mat och verktyg behöver ytterligare ett tält... |
||||
Ja, håller med. Tänkte på ett 4x6 med bara ett ben i varje hörn. Men priset avskräcker lite samt vikten! typ 60kg! Jag tycker det måste gå hantera det själv, mitt 4x4 väger 32. Tungt men funkar. Köpte ett bara för att se om det känns bra och det gjorde det. Täcker inte min bil men väldiigt gott om plats bredvid...Får se hur jag gör får att täcka bilen. Ett mindre typ 2x4 slulle vara perfa att förlänga med ! 😀 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Det blir väl lite mindre lastförflyttning framåt vid inbromsning med hårdare rebound bak, men det borde väl knappast ge så stor påverkan. Jag gissar på något med det hydrauliska så att det blir väldigt olinjär karaktär på bromstrycket vs. pedaltryck/läge. Kommer inte ihåg nu, har du bromsservo? _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Nää, bromsvåg enbart. Provade som sagt på banan skruva bak den samt provbromsade bak utan problem. Ja, konstigt är det.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
båda hjulen låser samtidigt och nästa direkt. De låser även i låg hastighet, även fast de är hyffsat varma. Upplevde bilen kändes stum, som om det det inte fanns någon fjädrig när det skedde. Som om något i framvagnen liksom styvade upp sig när jag bromsade.
Tankar går till de höjda 10mm och min Amerikanska framvagn. Var det precis så att de millimeterarna skapar någon anti dive effekt som orsakar det här? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
|
||||
Det är bara att testa om du har fjädringsrörelse, eller om det låser sig nånstans.
Nu är det ju inte fjäderlätt så att bänkpressa framvagn med nån känsla blir knepigt. Det kan ju även vara bristande utfjädring bak. ![]() |
||||
Det blir extra klurigt om det är så att det bara uppstår när man lägger på bromskraft. Hur går krafterna från oket över i spindeln och vidare till bärarmarna? Någon bussning som kläms ihop tokigt? Fast det verkar ju ske på båda sidorna iofs. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Jag fick till en Trackday med LMS på sviestad igår. En kollega hängde med, stort tack Martin!
Istället för att hämta upp räserbil på släp i garaget, knöande jag hem hela ekipaget i lördagskväll istället. Körning på sviestad börjar 8.40 och orkar inte vara sen igen. Har trång väg utanför tomten och uppfarten är trång med. Men fick in eländet. ![]() Grannarna på kvällspromenad fick sig ett par nackvrid.. Jaha, väl på sviestad körde jag en första stint med bilen, i skick från Mantorp. Inget gjort förutom att jag i garaget släpp ett klick Rebound på bakdämparna, så det är steg 1 då Körde några varv för att få upp temp i däck. Samma bekymmer fortfarande, det låser upp fram. Planen var att ta bort/bygga tillbaka till specen bilen hade i höstas. En grej i taget. Steg 2 var att sänka bilen de 10mm jag höjde den. Körde igen, samma fel. Körde igen en 5-6 varv för att försäkra mig om att däcken får lite temp. In igen. Steg 3 så monterade bort krängarna, både fram och bak. Ut igen, samma fel! Bilen kändes oxå lite slappare utan krängare. In igen, byggde om coiloversen ibak och monterade på de gamla, mjukare fjädrarna, steg 4 Ut och kör igen. Samma fel! Det svors en del här.... ![]() ![]() In igen, sätter på Goodyear bias slicksen fram, för att ta bort att det är däcken som spökar. (steg 5) Ut igen, tar något varv att få liv i dem men så vaknar de. Håller i duktigt med dessa, men samma igen, lyckas låsa upp dem oxå, trycker inte ens särskilt hårt på bromsen.. Provade några ggr under dagen, på ett avsnitt på rakan, plant och helt rakt, att provbromsa. Lämnade ett 10 tal 2st parallela streck på banan där, bara för att se att det är båda hjul som låser. Jaha, tillbaka på ruta 1 eller kanske -1 tillochmed. Bilen tillbaka till höstens spec men med något som ställer till det. Trött jag blir och less! Nu har jag inte tid för det här på några månader framåt! Så tråkigt rulla in det i garaget och veta att det inte funkar som tänkt... LMS bjöd iallafall på lunch och kanonväder! ![]() Knappa 10 talet bilar på banan så fanns hur mycket körtid som helst. ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Men om du inte åkt och testat så hade du fått samma problem senare. Nu har du mer tid att klia dig i skallen.
![]() Kan dämparna fram beckat ihop (stumnat efter lite infjädring), men varför skulle bägge göra det under samma vinter? Du har inga andra gamla att kastbyta till? I brist på nåt intelligent: Av med framfjädrar och badrumsvåg på domkraften för att se om det löper lätt (lika tungt) igenom fjädringsrörelsen. |
||||
Jobbigt fel.
Jag skulle leta upp någon som har en bromsprovare, som en välsorterad bilverkstad eller snacka med nån bilprovning om man kan få göra en bromsmätning så kan du iallafall få veta hur mycket den bromsar fram resp bak. _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||
Ja, tankarna flög iväg faktiskt på väg hem. Ingen dum ide kanske!
Nej, ingen abs. Bara bromsvåg. Helt mekaniskt _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Bara mest bara för att få det ur mitt eget huvud, och att kunna kryssa av en felkälla till. Du har inte rört bromsvågen något under vintern? Fördelningen fram/bak är densamma? Bytt till nya belägg/nya skivor (annan friktionskoff.)? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 65, 66, 67 >> 466 besök senaste veckan (349038 totalt) |