Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... , 65, 66, 67   >>
466 besök senaste veckan (349038 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13176



Minns inte, men har du förresten fått rätt på kylningen?

Edit: motorn alltså
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Minns inte, men har du förresten fått rätt på kylningen?

Edit: motorn alltså


Ja! Nu står temp mätarn på precis innan 90 grader hela tiden!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13176



Snyggt!

Står lösningen någonstans i tråden?
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Haha, ja, sid 63. Dock gjorde jag ju många saker samtidigt. Tror dock att avlufta kylaren och minska flödet mellan insug- vattenpump ( där värmeelementet sitter) var det som gjorde det.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Hemma med ungarna, klämdagen 2a maj. Inte så mycket racebilsmek men tog upp racetältet o kollade. Har en Dancover 4x4m. Klararde sig ändå ok. Ett ben krokigt samt 4 skruvar till " sax" länkarna gått av.

Hittade ett 30x30 fyrkantsjärn som jag slog i det trasiga benet. Blev superbra, Skruvade fast det utifrån. Bankade till knölarna på benet seda så nu får det vara så. Borrade nya hål.



Hålen för länkskruvarna hade blivit ovala. Hårlödde fast nya brickor som får styra.



Nu funkar det igen till nästa tillfälle

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20055



Björn Davidsson skrev:
Nu funkar det igen till nästa tillfälle
Det verkar som tälten bygger på nåt gemensamt flex, så en alltför bra lagning kan skicka större påfrestningar till resten.
Men det är ju bara att laga allteftersom svagheter visar sig thumbs up

Vi bytte (efter tio+ år) från Jula 3x6 till Dancover Pro 3x4,5 och det känns som en rimlig uppgradering. 3x4,5 har inget mittben på långsidan (att slå dörren i) och väger lite mindre (lättare att packa).
Men de täcker ju bara bilen, så mat och verktyg behöver ytterligare ett tält...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Björn Davidsson skrev:
Nu funkar det igen till nästa tillfälle
Det verkar som tälten bygger på nåt gemensamt flex, så en alltför bra lagning kan skicka större påfrestningar till resten.
Men det är ju bara att laga allteftersom svagheter visar sig thumbs up

Vi bytte (efter tio+ år) från Jula 3x6 till Dancover Pro 3x4,5 och det känns som en rimlig uppgradering. 3x4,5 har inget mittben på långsidan (att slå dörren i) och väger lite mindre (lättare att packa).
Men de täcker ju bara bilen, så mat och verktyg behöver ytterligare ett tält...


Ja, håller med. Tänkte på ett 4x6 med bara ett ben i varje hörn. Men priset avskräcker lite samt vikten! typ 60kg! Jag tycker det måste gå hantera det själv, mitt 4x4 väger 32. Tungt men funkar. Köpte ett bara för att se om det känns bra och det gjorde det. Täcker inte min bil men väldiigt gott om plats bredvid...Får se hur jag gör får att täcka bilen. Ett mindre typ 2x4 slulle vara perfa att förlänga med ! 😀

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1864



Citat:
Nya slicks runtom
Justerbara krängare fram och bak. stod på mjukaste både fram bak under helgen.
Monterat hårdare fjädrar bak från 50 till 70 nm.
Justerat rebound ett klick hårdare bak (gula koni, 4 steg totalt)
Skruvat upp coiloversen fram 10mm fram för att få en lite högre RC.

Thats it.

Det blir väl lite mindre lastförflyttning framåt vid inbromsning med hårdare rebound bak, men det borde väl knappast ge så stor påverkan.

Jag gissar på något med det hydrauliska så att det blir väldigt olinjär karaktär på bromstrycket vs. pedaltryck/läge. Kommer inte ihåg nu, har du bromsservo?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Nää, bromsvåg enbart. Provade som sagt på banan skruva bak den samt provbromsade bak utan problem. Ja, konstigt är det.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4486



Låter onekligen som att CW inte står rätt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Låste 1 eller båda hjulen?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
båda hjulen låser samtidigt och nästa direkt. De låser även i låg hastighet, även fast de är hyffsat varma. Upplevde bilen kändes stum, som om det det inte fanns någon fjädrig när det skedde. Som om något i framvagnen liksom styvade upp sig när jag bromsade.
Tankar går till de höjda 10mm och min Amerikanska framvagn. Var det precis så att de millimeterarna skapar någon anti dive effekt som orsakar det här?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13176



Har bromsvågen beckat ihop under vintern?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20055



Det är bara att testa om du har fjädringsrörelse, eller om det låser sig nånstans.
Nu är det ju inte fjäderlätt så att bänkpressa framvagn med nån känsla blir knepigt.
Det kan ju även vara bristande utfjädring bak.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1864



Niklas Falk skrev:
Det är bara att testa om du har fjädringsrörelse, eller om det låser sig nånstans.
Nu är det ju inte fjäderlätt så att bänkpressa framvagn med nån känsla blir knepigt.
Det kan ju även vara bristande utfjädring bak.

Det blir extra klurigt om det är så att det bara uppstår när man lägger på bromskraft. Hur går krafterna från oket över i spindeln och vidare till bärarmarna? Någon bussning som kläms ihop tokigt? Fast det verkar ju ske på båda sidorna iofs.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Jag fick till en Trackday med LMS på sviestad igår. En kollega hängde med, stort tack Martin!

Istället för att hämta upp räserbil på släp i garaget, knöande jag hem hela ekipaget i lördagskväll istället. Körning på sviestad börjar 8.40 och orkar inte vara sen igen. Har trång väg utanför tomten och uppfarten är trång med. Men fick in eländet.



Grannarna på kvällspromenad fick sig ett par nackvrid..

Jaha, väl på sviestad körde jag en första stint med bilen, i skick från Mantorp. Inget gjort förutom att jag i garaget släpp ett klick Rebound på bakdämparna, så det är steg 1 då
Körde några varv för att få upp temp i däck.

Samma bekymmer fortfarande, det låser upp fram.

Planen var att ta bort/bygga tillbaka till specen bilen hade i höstas. En grej i taget.
Steg 2 var att sänka bilen de 10mm jag höjde den.

Körde igen, samma fel. Körde igen en 5-6 varv för att försäkra mig om att däcken får lite temp.
In igen. Steg 3 så monterade bort krängarna, både fram och bak.

Ut igen, samma fel! Bilen kändes oxå lite slappare utan krängare.

In igen, byggde om coiloversen ibak och monterade på de gamla, mjukare fjädrarna, steg 4

Ut och kör igen. Samma fel!

Det svors en del här....

In igen, sätter på Goodyear bias slicksen fram, för att ta bort att det är däcken som spökar. (steg 5)

Ut igen, tar något varv att få liv i dem men så vaknar de. Håller i duktigt med dessa, men samma igen, lyckas låsa upp dem oxå, trycker inte ens särskilt hårt på bromsen..

Provade några ggr under dagen, på ett avsnitt på rakan, plant och helt rakt, att provbromsa. Lämnade ett 10 tal 2st parallela streck på banan där, bara för att se att det är båda hjul som låser.
Jaha, tillbaka på ruta 1 eller kanske -1 tillochmed. Bilen tillbaka till höstens spec men med något som ställer till det.

Trött jag blir och less!
Nu har jag inte tid för det här på några månader framåt! Så tråkigt rulla in det i garaget och veta att det inte funkar som tänkt...


LMS bjöd iallafall på lunch och kanonväder!



Knappa 10 talet bilar på banan så fanns hur mycket körtid som helst.



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20055



Men om du inte åkt och testat så hade du fått samma problem senare. Nu har du mer tid att klia dig i skallen.

Kan dämparna fram beckat ihop (stumnat efter lite infjädring), men varför skulle bägge göra det under samma vinter?
Du har inga andra gamla att kastbyta till?

I brist på nåt intelligent:
Av med framfjädrar och badrumsvåg på domkraften för att se om det löper lätt (lika tungt) igenom fjädringsrörelsen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 233



Jobbigt fel.
Jag skulle leta upp någon som har en bromsprovare, som en välsorterad bilverkstad eller snacka med nån bilprovning om man kan få göra en bromsmätning så kan du iallafall få veta hur mycket den bromsar fram resp bak.

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 387



Letade lite i tråden ...men hittar inte om du har abs/motorsport-abs?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1724


Trådstartare
Per Honda skrev:
Jobbigt fel.
Jag skulle leta upp någon som har en bromsprovare, som en välsorterad bilverkstad eller snacka med nån bilprovning om man kan få göra en bromsmätning så kan du iallafall få veta hur mycket den bromsar fram resp bak.


Ja, tankarna flög iväg faktiskt på väg hem. Ingen dum ide kanske!

gtBen skrev:
Abs?


Nej, ingen abs. Bara bromsvåg. Helt mekaniskt

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4001



Björn Davidsson skrev:
Nej, ingen abs. Bara bromsvåg. Helt mekaniskt

Bara mest bara för att få det ur mitt eget huvud, och att kunna kryssa av en felkälla till.
Du har inte rört bromsvågen något under vintern? Fördelningen fram/bak är densamma? Bytt till nya belägg/nya skivor (annan friktionskoff.)?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... , 65, 66, 67   >>
466 besök senaste veckan (349038 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande