Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 60, 61, 62 >> 14 besök idag (324367 totalt) |
Som jag skrivit förut skrev jag en tråd hos amerikanska pro-touring.com forumet för nåt år sedan och frågade om någon kände igen vår bil. Man vet ju aldrig.. Fick massa tips då. Uppade tråden för några dar sedan och fick några svar direkt. Mest " ball bil" o dyl.
men kolla nedastående, fantastiskt! "That car is period correct.The chassis will resemble dirt type chassis and arca also, but as you were saying its not offset this is your basic tube chassis gt series car.Somewhere on the chassis there will be a data plate unless it was a home built car,laughlin was one of the best chassis back then.If the shop bought a chassis and then put it together, but over half built there own.you need to track down the log book for the car,if the guy you got it from didnt have .Then find out who he got it from and keep serching till you find it.That will tell you all info.if you cant it then start finding race programs where the car might have raced .ebay is a great source for programs.When you find it get drivers name and contact him.And see what info he knows, most of those cars were rented rides also so the driver could point you in right direction.Another way to trac history is alot of these cars have #'s stamped on the roll bar.t That # will tell you region it raced and car owner.So if it does have #'s get them and contact any licensed scca race driver and he can tell you who to call,Yes you can call me..it sounds like alot of work but its worth it,this method is how i found the 70 jerry titus firebird/wich then raced as bfg tire bird you might have a very valuable car since svra is starting a new vintage imsa class just for these type cars,if you need any help tracking it down call me at 205-979-3703 i have met alot of people that can help trace history on these cars,Im restoring the cheverra just to run in that new class,I HOPE THIS INFo HELPS,JAMES" Kanske är en babbelmaja men ändå. Bara att ringa skrev han, kul! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Det var ju inte direkt oskulder som svischade förbi garaget Tror lite tyngre skivor blir bra. _________________ Roland Johansson |
||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Hämtade mina nya skivor idag hos Jöran...
Vägde dem och de väger faktiskt 1,5kg/st mer än de gamla, mer järn alltså. började oxxå bygga bättre bromskylning genom att kapsla in hela navet/insidan på skivan och mata med luft. Bilder kommer _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Navplåtar till skivorna fram nästan klara.
Sedan förut sitter rörstosarna med inluft fast i spindlarna eftersom slangarna blir lite knäppt dragna och då "drar" i stosarna. Därför ville jag inte sätta stosarna direkt i plåten eftersom den troligen kommer ge upp. ena plåten klar för montering på spindeln. Monterat! Kommer förlänga rörstosen lite så den tätar bättre mot plåten. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Absolut! Men jag vet inte hur jag ska göra detta riktigt. Enklaste vore att montera en plåt mellan skivan och navet, men vet inte om jag vill våga mig på detta. Skivan rör sig nog ganska mycket när den blir varm/kall och vet inte vad ytterligare material emellan skulle ha för inverkan. Det knakar och smäller som fasicken när bilen får stå och svalna efter ett race. Men problemet ligger redan på "att göra" listan. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Navplåtar klara, skönt.
Klippte fel så det blev inte helt perfekt mot röret men skiter i det nu. Lyckades få till plåten rejält tight mot skivan. Ihopmonterat och klart med nya belägg! Skall ta nåra provbromsningar utanför garaget i veckan. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Var SSK- final på kinnekulle i helgen.
Vi var nere på fredagen för att köra friträningen. Tog det väldigt lugnt första passet för att "köra in" nya bromsarna. Allt lirade fint och jag ökade farten i de två andra passen och nu funkade bromsarna mycket bra, skönt! Fick till en 58.8 tid trots däck som rullat hela säsongen och 5 grader varmt i höstsolen. Mycket skönt! Fick för en gångs skull en film med från den körningen så nu finns det lite action att visa. Ska bara klippa lite... Det varslades ju oväder inför lördagen men morgonen bjöd på mulet och uppehåll så vi höll tummarna. Första kvalet kördes på fuktig bana så det var halt som fasicken, men efter 7-8 varv var det torrt i idealspår och det började gå fort. DÅ LÅSER SIG LÅDAN! > Får inte ur tvåan trots massor av försök. Ner i depå och upp med bilen på pallbockar för att slita och meka . Får trots det inte ur tvåan så vi fick lämna Wo. inför racet. Racet kördes i och för sig i ösregn så man hade inte haft så mycket att sätta emot ändå... Trist avslutning på säsongen. Ledde trots allt cupen stort så man kom därifrån som säsongsegrare i Yokohama kl. 3! mer kommer... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Liten film då, lekte lite med WMM som ni kan se...
Edit: la upp klippen fel nu ska det funka http://www.youtube.com/watch?v=uXtLl För övrigt verkar lådan inte alls vara paj. Rev ner den och samtidigt som jag lossade spakstället "klickade" det till i den och neutralen åkte i. FAN. > Verkar som jag råkade ut för en ordentligt låsning, vilket inte alls är något ovanligt med de här gamla skitlådorna. Glappet i spakstället lämnar en del övrigt att önska... När den ändå var nere öppnade jag lådan och det så faktiskt väldigt fint ut. Blir nog att sätta tillbaks den för nu och vi är väldigt sugna att testa på mantorp med Alx det sista vi gör för i år. Får se senare i veckan... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Grattis Björne!! Alltid härligt att se dig ratta "Transan", bra flyt i körningen nu Som sagt Mantorp.., ser ut att bli hyggligt väder på fredag.. Skriv Bensin och Startavgift på önskelistan. Vi jobbar stenhårt på att ha vårt släp klart, så det inte blir något hinder. /Johan |
||
Grattis.
Synd att jag inte kunde komma till start.....och det ser väl inte ljusare ut till nästa år heller. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Gratulerar Björn och cool film! _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||
Säsongsavslutning (tror jag ) skedde i kanonfint höstväder på Mantorp med Alx Time attack.
Denna säsong kunde inte avslutats på bättre sätt. Strålande sol och hyfsad temperatur. Med slutkörda slicks, 2 plusgrader i asfalten och oinställd bil blev det mer lek än race denna dag men vad gjorde det. Shit vad halt det var! otroligt kul att köra på mantorp för första gången med denna bil trots förutsättningarna! Körde första vändan strax innan lunch men då var banan fortfarande fuktig så det gick väldigt sakta. Efter lunch hade det torkat upp överallt utom i chikanen där det rann en liten bäck! Sämsta stället! Man fick krypköra ordentligt för att ta sig igenom. Detta straffade sig på rakan då man började gasa med dålig fart. Förutom däcken funkade bilen helt perfekt! Lådan lirar igen efter nollning av länkaget. Motorn håller ca 6000-6500 rpm på 4an i slutet av rakan och med högre utgångs hastighet ur chikanen kommer detta bli perfekt. Bromsarna funkar perfekt, vilket är skitkul. Nu måste jag bara lära mig att lita på dem, då jag bromsade för tidigt i varenda kurva på mantorp. Jag kom ikapp Speedlab corvetten med Johan bakom ratten efter nåra varv. Jag "råkade" komma upp jämsides på depårakan och var på väg om då Johan plötsligt stod på och visade vem som var hans "bitch" . Skitkul! Så i vinter blir det banta bilen med 100kg och 100hk mer! Minst! Låg och fightades med Per Eneland och hans kompressor-Viper ett par varv. Riktigt kul, shit vad den går! Men jag var ikapp i kurvorna hela tiden tills han snurra... Men det var jag som fick bita i gräset... Som sagt helt otrolig avslutning på säsongen! Brorsan "mobil"klocka en bästa tid på 1.26! kan inte va illa med tanke på förutsättningarna. Helnöjd! Fick ca en timme film oxå, mest med Viper framför, ska bara klippa lite. Uppställd i depån. Man såg lätt vilka som laddade! Hur får man upp en daggmask på skärmen om man inte varit av... Färdigkört för denna säsong Nu är redan tankarna redan igång inför vinterns uppdateringar _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Ja det blev ju en riktigt härlig dag Bild av "PWR Patrik" Lite varmare väder, nya däck och Rörhögen uppdaterad till 3.0 så är du säkert nere på dryga 1.20 till nästa år /Johan |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 60, 61, 62 >> 14 besök idag (324367 totalt) |