Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3, ... 62, 63, 64 >> 22 besök idag (331655 totalt) |
Under gårdagen så har då far fixat nya "puckar" på lamellerna till kopplingen. skönt med nytt...
Jag gjorde klart stolsfästen i 3mm plåt med 40 kvadrat cm plattor samt likastora plattor att bulta på undersidan, tror jag tolkade SBF TR rätt. Blev lite bitiga, såklart borde man borra för lätthål i dem... Hur gör man med 6-p bältet? Tänker på de två banden ner mellan benen, hur skall de fästas? finns ju bara ett hål i stolen, skall de ändå ha varsin ögla i hålet eller räcker det med en? Från TR: "..om samma monteringspunkt används för två bältesband ska summan av erforderlig hållfasthet beräknas genom att lägga samman kraven på varje band. För varje icke original monteringspunkt ska en förstärkningsplatta monteras som har en yta av minst 40 cm2 och en tjocklek av minst 3 mm. ..." Som jag fattar det är det ok. Jag skulle vilja ha det som nedan, då stolen i stort sett står på golvet och jag inte vill ha massa spännen och öglor sticka upp i hålet framför familjelyckan. Måste ju funka att dra banden i slinga runt två 3mm plattjärn och bulta i golvet med ett likandant järn på undersidan. I övrigt har bla. "instrumentpanelen" monterats. Jag har satt den med duzar istället för popnitar så att man kan ta bort den lätt och komma åt att justera rattstång och pedaler mm Har börjat måla förarutrymmet, blir mattsvart som jag tycker ser snyggt, trots risken att det kan bli varmt riktigt soliga dagar. (nämn en sån dag den senaste sommaren ) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Bra flyt nu!
Känns att det börjar närma sig nån sorts slutfas i byggandet, tycker att det "bara" är ihopmontering kvar nu. Bilen blir mer och mer komplett för varje dag. Idag snickrade jag klart det sista i förarutrymmet Inte så mycket till bild kanske men iaf, alla plåtar runt kardantunnel, sidor, benutrymme mm sitter på plats. Kupen är istort sett klar! Kvar är att måla all plåt. Gjorde klart alla fästen till bältet oxå och var bara tvungen att provmontera stol och allt. Imorgon kommer far och jag docka motor och låda, blir väl en liten ceremoni då. Kaxiga ventilkåpor farsan hittade på marknaden, polerade med synliga svetsskarvar och rå text: För övrigt kan jag verkligen rekommendera tryckluftsdrivna popnitspistoler. Sparar tid och framför allt händerna! Trodde inte den skulle orka 5 mm nitar. Det är ju knappt att man grejar med vanlig tång! För övrigt måste jag säga att en fördel med biltemas nitar är att "skaftet" alltid går av längst in i niten, då blir de lättare att borra ur om man nitar fel eller måste demontera senare. Järnaffärens nitar går av typ 1mm från skallen och då går det fan inte att borra utan att borren drar snett. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Idag var det verkligen Hjulafton, 4st paket kom hem från andra sidan med fälgar såklart var man inte sen med provmontering Basset 15x10 " "lättvikts" stålfälgar (19Lbs) Kul! Måste säga att det är väldigt bra kvalitet på dessa, mina Cragar jag köpte till novan är rena skrotet i jämförelse. Samtidigt är priset helt i vår klass, frakten kostar nog mer... Valet av hjulstorlek och fälgar är nog mest en ekonomisk sak men personligen tycket jag att dessa breda stålfälgar nog är det råaste som finns. De satt som en fläskläpp på bilen, var lite oroliga över bredden med de är exakt lika breda och samma ET som de som sitter på. Däck är oxå på väg tror jag... I övrigt monterade farsan svhjul och koppling igår Tilton 3-skivigt Centrerings donet är verkligen "The Real Deal" som dom säger... Kopplingen var verkligen fin som kom med bilen och hoppas den funkar nu med nya puckar och allt Lådan påmonterad Farsan monterade motor och låda i bilen idag Börjar brännas nu, snart dags för provstart. Slangar skall fixas till oljesystem bara... Blev trångt mellan rattstång och tråget på motorn men det gick med ca 2mm tillgodo. Notera avluftningen på damasken till styrstaget, ska man ha det bästa så ska man... _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Veckans övningar nu förevigade
Val av typ av batteri var inte lätt, och turerna i garaget gick långa. optima, javisst, tål mycket stryk och kan placeras hursomhelst men inte billigt och eftersom vi försöker hålla oss till "keep it simple" åkte vi ner till snåltema och började mäta. 30 Ah "snöslunge" batterierna lockade men det vore skönt med lite ström ändå om bilen mot all förmodan skulle trilskas i startögonblicken. Blev tillslut batteri i japsklassen som är tämligen nätta och hyffsat med ström och samtidigt tillgängliga om det skulle trilskas. Farsan snickrade ihop en fin batterihylla framför höger bakhjul i med balja i rostfritt. Skall hitta lämplig låda att placera batteriet i bara. Imontering av slavcylinder o huvudcylinder till kopplingen är gjord. Allt verkade funka bra men såklart läckte huvudcylindern så det blir att renovera. I bild även en extra uniball för stöd till rattaxeln. Slangar provmonterade till/från pump-oljetank och oljekylare. Blir nog bra . Vi köpte ny GM orginal ministart oxå. Jäkligt smutta. Är typ hälten av en "orginal" äldre. Blir en ny till Novan oxå sedan, sparar säkert 5-6 kg. Blev lite mörkt med enbart mattsvart förarplats så farsan målade golvet i samma vitgråa kulör som chassiet. Blev faktiskt jättebra och bryter av bra mot det mattsvarta. Montering av bromsvåg. Pedalen blev som ny med nåra linor "antihalktape" på sig. På bild även gaspedal. Möjligt att den sitter lite lågt men det känns faktiskt helt ok så det får vara för nu. Samtidigt har jag dragit nya bromsrör till bakaxeln. Kommer nog få anpassa längden ut till slangarna då dessa är nån sort universallängd och är typ 30-40cm långa vet ej varför dom kör så... dropstops till bakaxeln på bild... och även nytillverkade, fina hållare till bromsrören modell hålband. Mycket kan göras av hålband och det ser helt ok ut om man tar tiden att runda till hörnen på dem. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Vilken pryl att ro hem på ebay!!!
Breda plåtisar är ju hur ballt som helst. Verkar ju som det blir körklart till det att banorna öppnar.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Fick faktiskt samma tanke när jag höll på men kan ju vara skönt att kunna ta av oken så här i början på räserkarriären. Allt lär ju inte lira från början.
Jobbar för fullt! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Började med kylare och upphängning till denna och för att få till det måste vi veta var splittern kommer hamna.
Upp med en plyfa skiva som fick agera splitter och ner med bilen. För övrigt hade vi riktiga pallbockar under skivan mod. "Race" Dom är slutkörda...lovar. Bockade till en alu plåt som en u-balk att ställa kylaren i och sedan fästa upp hela klabbet i ramen. Gjorde ett fästöra på varje ramben, och ställde kylaren i ramen på splittern. Vi har fått spons på x antal meter 6 och 4mm rostfria stänger, så jag byggde upphängningarna av dessa. Loppat... Svetsat... Plåten popnitas fast mot aluprofilen Provmonterat! Blev jäkligt stabilt och lätt. Blir nåt stag till för att ta sidokraften. En tunnel kommer att tillverkas för att sitta mellan luftintaget i fronten och kylaren. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
En förkylning kom emellan denna vecka men nu är det igång igen.
Kylarramen klar. Blev jäkligt stabilt, tror jag skall försöka bygga mer med tunna stänger, blir lätt och starkt Efter noggrant testande och utvärderande med ca 2500 mil i Novan, har jag oxå funnit det ultimata materialet mot nötning, stötupptagning samt vibrationer som kan drabba kylaren. sälj på rulle á 2x1m till ett förträffligt pris. Övre fästen till kylaren klara oxå. Kommer snyggas till lite samt att liggunderlaget kommer limmas fast. Kylaren sitter skitbra samtidigt som den kan röra sig lite i sina fästen. Undre plåten till tunneln för kylaren färdigklippt. Kommer popnitas i kylarramen och duzas i undersidan av fronten. Hela tunneln kommer sitta fäst i ramen samt kylarens fästen så att man kan ta bort fronten utan att behöva tänka på tunneln. I övrigt har justerbara främre hållare till splittern inhandlats på biltemas marinavdelning Även 5 Kvm formplyfa (hette det så?) inhandlad. Inte jättebillig, så det blir att tillverka en mall i vanlig plyfa, innan man sätter sågen i denna. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
mycket kom emellan här nu men nu har lite hänt.
Tunnel till kylaren klar, blev jäkligt bra! Kylare och allt hänger i fästöronen, blev starkt som fan. Provade att stå på den och det rörde sig inte. Monterat i ramen. Gjort ett demonterbart lock som täcker större delen av kylaren och som sitter med 2 st expanderlås. Kommer köpa nån sorts list för tätning/skydd mot kylaren. Kunde nu på allvar börja med splittern. Första grovsågningen gjord i mallen... Vi stog i valet om hur splitter skulle se ut men enades om att den får bli lite kantig för att passa mot bilens 80-tals kantighet. Notera ursågningarna för hjulen, behövs väl inte så mycket när man kör men kan vara skönt att kunna lägga om fullt när bilen står upphissad för mek. Provmonterad på bilen med klämmor. Ser helt ok ut! tycker den passar bra mot resten av kärran. De nedre delarna på skärmarna kommer fästas med fronten på splitter och vara duzade mot skärmen så att man kan ta bort allt i ett stycke. Splitter kommer gå ända bak till framvagnsbalken och under kuggstången. Var tvungen att skarva min mallskiva då den var för kort. Har gjort snabbfästen för splittern/fronten med små expanderlås. Röret med låset sitter i ramen och spänns fast på en platta, med ett storleken större rör, som sitter nitad i splittern. Då låser man fast splitter så den inte kan röra sig varken i sidled eller upp/ner Alla lås kommer låsas med låssprintar , var iväg och handlade idag. För övrigt har faktiskt våra nya däck kommit Farsan håller på med motorn... Headers och avgasrör inkopplat o klart tändsystem pågår, vet inte vad vi skall köra med riktigt men det lutar åt en GM HEI. Remkrets vattenpump och generator klart Blev en liten gullig Suzuki genis med hemsvarvad porrig aluskiva... Uppspänningsstaget togs från skrotlådan... Simple. Kör med små remskivor och två korta remmar istället för en lång för att minska risken att den hoppar. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Ball kärra!
Eeh, det känns lite löjligt att som första fråga undra lite vart du köp den där "isoleringen" / dämpmattan (på rulle 2 * 1m) som du visar en bit upp i tråden, för din kylar-montering? Är nämligen på jakt efter något dylikt material för mitt lilla projekt som står i garaget, och av bilden att döma så ser det ut som något jag skulle kunna använda (tjocklek ser ok ut, materialet som sådant ser också ok ut). om du har möjlighet att tipsa vart du köpt det så vore jag tacksam! Tack! mvh _________________ Andreas Nordin VW Typ-1 -62 Soltak, 2165cc, 044CNC, 48IDA |
||||
|
||||
tycker det ser ut som ett helt vanligt liggunderlag som man har under sovsäcken.. kostar inte många kronor... tror dom kostar 29.90 lr nått sånt _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
De flesta naturbutiker har det. Brukar benämnas som liggunderlag. Finns säkert på en rad andra ställen också. I övrigt, ultraballt bygge och lagom takt ni håller! Keep it up! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3, ... 62, 63, 64 >> 22 besök idag (331655 totalt) |