Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3, 4 ... 62, 63, 64 >> 24 besök idag (331657 totalt) |
...jo, det är ju sant. Får skylla på trötthet... kanske är det just ett liggunderlag jag behöver i garaget! Naturbutiker vad är det?? säljer de hi-po prylar till bilar... Rätt så grabbar. Då behöver jag inte ens besöka någon butik, bara rycka ungarnas liggunderlag och klippa och klistra i kupén på mitt lilla projekt. Ibland försöker man verkligen gå över ån efter vatten... Nu ska jag nog ta en kopp kaffe och gnugga ur gruset ur ögonen! Tuff kärra som sagt! _________________ Andreas Nordin VW Typ-1 -62 Soltak, 2165cc, 044CNC, 48IDA |
||
Japp som vissa svarat redan så är det helt vanligt liggunderlag.
Typ 40 spänn på biltema och funkar kanon, men som sagt man får tänka på att det komprimeras och därmed tänka på att täcka in allt så det inte "slappar". _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Bakre hållaren till splittern klar.
Blev liknande lösning här som de mittre fästena , alltså rör i rör metoden. Plåt skars till som kläms mellan kuggstången och ramen. Ett litet fyrkantsrör får agera "hona" Lackad och monterad Färdig lösning, en plåt popnitad i splittern med ett rör påsvetsat som skjuts in i röret på ramfästet. Det hela hålls sedan av ett expanderlås. Splittern är låst både i sidled och höjdled. Tillverkade även fästen som håller splittern längst ut i hörnorna, innanför fronten. Även där sitter det med expanderlås, lika bra att köra på med den lösningen. Främre fästena klara även de. Fästöron svetsade i ramen precis innanför fronten och små hål har filats ut ur glasfibern. Lackat o klart. Fästöronen som skall sitta i splittern klara. Tänkte göra dem i "T"-profil aluminium först med hittade ingen aluminium som var lite hårdare, typ dural, så det fick bli tunn gordex istället. Färdigsvetsat... För att behålla det snyggt popnitar jag nog denna uppifrån istället med en stor planbricka på undersidan. Det värsta är att popnitarna har en förmåga att slitas på undersidan av splittern... Provmonterat... Kan vara skönt att kunna spänna på de främre upphängingarna vid behov. Vi fick den erfarenheten när corvettens front skrapade i marken vid höga farter, pga att lufttrycket helt enkelt tryckte ner fronten. Vi löste det på den med bitiga slangklämmor, som visserligen funkade perfekt men tänkte göra på riktigt nu... Så här ser splittern ut nu, fästena är tydliga. Är det någon som kan svara på om jag kommer behöva ett fäste i mitten på splitter oxå? Tänkte att under/övertrycket kanske kommer få den att bågna i mitten? Alla låssprintar kommer att hängas fast med små kablar i sitt expander lås så de inte kommer bort. Har letat tillräckligt efter sprintar, duzar mm. Resultatet nu är att när alla fästen är fastspända sitter splittern som gjutet. Provade att stå på den och det var stabilt. I sidled och framåt/bakåt går den inte att rubba en millimeter. Samtidigt går den att ta bort på typ 5 sekunder och montera lika snabbt! Som sagt kommer alltså fronten och nedre delen av skärmarna att popnitas fast i splittern så att allt blir en enhet som kan tas bort. Tror dock inte att man kommer behöva göra det särsklitt ofta, men uppkommer behovet behöver man ju inte dra sig för att göra det. Motor installationen fortsätter nu när fronten är i stort sett klar. Farsan grävde fram rökartändstift i gömmorna, som han fått i spons för typ 20 år sedan! Han mumlade nåt om "For those special moments...". Kolla förpackningen, med försegling alá cigarettpaket, en liten guldremsa man drar i för att få bort skyddsplasten! Undre slang mellan kylare och vattenpump klar. Blev till att skarva ihop två stycken slangar. För att slangarna ej skall glida av skarvröret kan man slå ett par rejäla körnslag innifrån röret så att det blir små runda spetsar på utsidan. När man drar fast slangen sen kan den inte glida över. Har funkat på novan i typ 2500 mil och när jag tog ur motorn förra vintern fick jag fan inte isär den skarven. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Idag var Speedlab- Johan på besök i garaget och han hade med sig lite tips och råd ang det aerodynamiska.
Men framför allt hade han med sig Vågen!! :woot: Yes! och då äntligen kom svaret på vikten! Drygt 950 kg! Detta är då vikt med i stort sett komplett chassie. Det som saknas är följande: Framruta, org glasruta (Vad kan den väga? 20 kg?) Plastkarossen ( 30-40 kg?) Stol, bälten, fönsternät, elkablar o dyl (15kg?) omkring 2kvm 1mm aluplåt till baken. Sen tillkommer ju vätskor, lite skruvar, fästen o mer men det känns ju bra alltså! Räkna med att badrumsvågen följer med till garaget from nu! Undrade lite över cornerweight först men kom på att coiloverna är helt ojusterade så där är orsaken till det. I övrigt är oljesystemet klart. Sätter så mycket som möjligt bak för viktens skull och samtidigt är det skönt med så lite slangar och skarvar som möjligt i fram för brandriskens skull. oljekylaren hamnade bak vid vänster hjul, gjorde en hållare som kläms fast i ramen. En slang kommer dras in för att förse den med luft. Ny packbox inhandlad till kopplingscylindern och pedalställ monterat. Skönt. Dock känns kopplingen lite väl lätt ... Hoppas det lirar då vi var så noggrana. Nu är broms, koppling och gaspedal klara och inkopplade. Kul Kommer bygga en skyddsplåt så att cylindrarna slipper det värsta hjulsprutet. Fattar inte att de faktiskt har kört med dem oskyddade. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Yes!!
Karossen (delarna) klar från lack!! Kvar att lacka är tak och a-stolpar. En liten provmontering hans med: (tar lite finare bilder senare, utomhus, då jag fixat en vettig kamera... Smygbild på dörrsida och bakskärm... Då vi medvetet lade mer jobb på att få delarna att passa bra ihop istället för superfinish, blev det nåra blemmor på lacken men det kommer ju blästras duktigt redan första racet ändå. I övrigt är kupén och bur i bilen färdiglackad mattsvart. (Tack Robban för hjälp med färgskrapningen ) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Farsan och jag lade på en garagelack på taket idag och rullade ut bilen för att ta bilder till vagnsboken.
En smygisbild till sålänge... Kvar är fram/bakruta skall monteras och lite plåtar i bak samt resterande elen skall dras, lika bra att dra allt nytt så slipper man felsöka skiten till fördärvet sen. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Nu ser man ju lite linjer av vad det skall föreställa för bil också
Breddade främre hjulhus ser ut som skräp från vissa vinklar (som om det blåser kraftigt från motorrummet och de flexar ut) men det är säkert helrätt från sidan. Men det ska ju vara funktion före form, precis som resten av bygget (den utstålar verkligen business only). Rutor ger bara luftmotstånd De kan ju vänta till allt fungerar (lite bättre åtkomst vid elbygget också). |
||
Främre hjulhusen är tyvär uppsågade också så de är verkligen mycket större än hjulen, ser ok ut från sidan men på diagonalen... Nåja nu var det så när vi fick bilen och det och lack mm får komma i nån sorts Evo 2 version senare. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Det ser ut som om du skulle behöva en slits i bakkant av framskärmen, bakkanten på hjulhuset ser ut att kunna fungera som en rejäl luftskopa. Men luften runt hjulen rör sig ju jätteknäppt iofs (men det brukar påstås vara lågtryck bakom hjulhuset).
Det är ju redan antydan till luftutsläpp i gjutningen. Lite garnstumpar och kamera kan säkert berätta sanningen om du tänker bry dig om aerodynamiken. Men om det är så illa att det fladdrar sönder så borde de väl inte gjort plasten sån (varianten är säkert verklighetsutprovad)? Helrätt stuk på grejerna i vilket fall som helst |
||
|
||
usch å fy för jänkebilar.. har aldrig gillat...
... .. . . . . . . . Men denna var ju hur cool som helst Vad händer med mig? snygga lösningar på upphängningar och fästen! _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Den här har ju inte mer gemensamt med en jänkebil (i bemärkelsen "tungt, felkonstruerat åbäke i pressad plåt" ) än lite motordelar och att den (vad jag förstår) är byggd där borta... Är det riktigt seriöst bygge under så spelar det inte så stor roll vad plastkarossen över ser ut som. Brutalt bygge! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Har haft samma tankar ang. främre hjulhusen. Vet inte varför de har kapat upp dem så mycket, har sett flera med samma kaross som ser mera normala ut, men borde inte de stora hjulhusen kunna ventilera ut luft från motorummet oxå? Å andra sidan kommer ju bilen få en helt plan undersida med uttag för hjulen så den enda luft som kommer in är ju den som går via kylaren. I vilket fall som helst kommer den närmsta tiden ägnas åt uppstart, provkörningar o dylikt som kan vara bra. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Vi förväntar oss naturligtvis film med bra ljud när det blir aktuellt...! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Fy fan va fett Björn!
Men håller med ovanstående, bakkant av hjulhus ser helt galna ut? Fungerar det? _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3, 4 ... 62, 63, 64 >> 24 besök idag (331657 totalt) |