Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 60, 61, 62   >>
314 besök senaste veckan (324667 totalt)
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Hur ser planerna ut inför nästa år?


Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Erland Cox skrev:
Hur ser planerna ut inför nästa år?


Erland


Hej Erland

Har inte några direkta planer än, mer än att jag tänkt köra lite grann. 😊

Närmast få bilen körklar till april-maj och ta en testdag någonstans. Vara med på SSM vore trevligt och ligger i baktankarna

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Det är alltid kul att se din bil på banan.
Ska se om jag kan hitta nåt att köra min Camaro i som inte tvingar mig att åka iväg för långt.
Jag har 5 hundar som behöver passning.


Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Jag kom att tänka på en grej.
Din bil, har den 5 x 5" i bultmönster?
Du råkar inte ha några fälgar på ca 10" bredd, 18" höga med 4,5" i backpace?

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Tack för de fina orden, värmer alltid att bilen uppskattas! ☺️

Ja stämmer, 5x5 men har inga fälgar i 18" tyvärr.

Till camaron din? (har den inte 5x4,75)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Jag är ju bilmissbrukare.
Jag föll för den här också: http://www.crosstownenterprises.com/10toyotaracetrk.html
Köpte den av ett dödsbo här hemma för 70.
Äkta Nacscar Camping series pickup men med crate Cheva sb och automat.
Tänkte att det var en kul banleksak och den har ett riktigt chassi som går att justera.
Truckarmar bak som alla Nascar bilar.
Sen har jag 2 gen 4 Camaro cup bilar med, håller på med en motor till den ena av dom.
Ingen värsting direkt men bortåt 500 hästar kan det nog bli.
Många drömmar, ska bara realisera dom med.
Ska prova grenrör på en av mina 2 ban 240 imorgon.
Volvo är enkelt, bara 4 cylindrar.
Den ena 240:n är faktiskt min snabbaste banbil just nu men jag hoppas ju att Camaron slår den nästa säsong.
240:n har gått under 1,08 på Knutstorp och Sturup och ska förhoppningsvis bli ännu snabbare i vinter.
Gen 3 Camaron hoppas jag få ner på ännu snabbare tider, har bara kört 1,10,9 på Knutstorp än så länge med 305.
Nu har den ju 350 men alla kedjor har en svag länk så det är alltid nåt nytt som måste fixas gör att hänga med när man förbättrar nåt annat.
Största problemet nu är diffen som låser dåligt

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Härligt Erland! Bra med riktig chassi, de enklare med G-body chassi tror jag inte på riktigt, för mycket som måste fixas..är det 350 automat? QC bakaxel eller 9"?

Har letat febrilt efter 18" fälgar med 5x5, helst -et och lite bredd. Har hittat några men kostar från 5000kr st.. Inte värt de ändå inte stämmer riktigt..
17 och 16" finns mycket. Är det till pickisen du vill ha?
Tänk på att det är 5/8 storlek på hjulbultarna oxå.. Samt 1" fattning på muttern! Stor hylsa..
Blir att fortsätta med 16" för min del. 17"funkar med men lite sämre tillgång på däck då.. 16 eller 18" gäller.

Vilket år som helst gör jag egna 18"😊

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
En högoddsare men det blev lite gjort i garaget idag med. Jag har gått igenom övriga uniballs i bakvagnen samt lagringen till propellern till wattlänken. Det är ok att köra!
Kollade över servostyrningen oxå. Har haft ett litet men irriterande läckage från högtrycksanslutningen på pumpen.
Hittade inget direkt men oringen kändes väl hård. Bytte den. Sen kom ju tankarna att provköra systemet.. Vore krångligt att baxa ur bilen nu när den står inparkerad och upplyft. Känns ju sådär att stå o torrgasa oxå i flera minuter (eller inte).

Hur göra? Rejäl borrmaskin med remskiva, uppspänd i chassit?

Vore kalas att låta pumpen gå i 15 minuter samtidigt som man kör styrningen med lite motstånd.. ??



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6056



Jag har ingen direkt input på servot, men tycker att det är kul att läsa när det händer något i den här tråden

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Ja det är fälgar till pickisen som man kan köpa billiga däck till som jag söker.
Finns ju gott om bra 265-650-18 däck begagnat.
Men det blir väl till att köpa spacers och ta de fälgar man kan hitta.
Har en massa BBS 18" X 9" men det känns lite smalt för den däcksbredden.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Ok då förstår jag. Ja detta eviga däckspöke..
Jag har haft samma tankar, det finns mycket i 18". Det blir dock ganska mycket att bygga om på bilen om man ska börja köra 18" radialer. Den är ju byggd för 15/16" bias däck...


Då har du bilar så du klarar dig iallafall. Vad för 18" bbs fälgar hade du då? Et?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Lyckades med en flåklypa-lösning att provköra styrservot i bil:



Det var på gärsgårn att borrmaskinen orkade när man började lägga på last. Förspände iallafall styrningen så det byggde lite tryck och sedan fick borrmaskinen gå i 20 minuter. Inget synligt läckage iallafall och borrmaskinen verkade ha överlevt oxå! ☺️

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Familjens behoov går före det mest just nu men fick lite gjort i helgen.. Styrservot monterades ihop igen. Låda och koppling/urtrampningslager monterades ner för översyn. såg bra ut men hade jag nog inte justerat lagret lite fel..? kändes konstigt sist jag körde.. nu blev det nog bättre i alla fall.

Väldigt "rörig" bild.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

Blir att sätta ihop igen med justerat lager. Förstärka spakstället lite då jag upplevde det lite fladdrigt sist.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583

Forumägare
Forumägare

Sen på bollen men fan jag älskar "testriggen" för servot thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Sen på bollen men fan jag älskar "testriggen" för servot thumbs up


Jodu, den var något att visa ingenjörerna på jobbet..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Har tyvärr inte hänt någonting här förutom att jag var ner till Norrköping och den stora rejsmarknaden.
Blev en bättre beg Quartermaster 7,25 koppling, liknande den jag jag har förutom att denna har aluminiumhatt. Lameller har jag. Blev även två hydraliska utrampningslager i reserv.

Sedan köpte jag faktiskt en sådan "fattigamans" loggutrustning. En grej jag sett tidigare och klurat på. En kille som tagit fram en liten box som hämtar in värden från varvtalssignal, oljetryck/temp, vattentemp, transtemp samt insugstempgivare(eller vad man vill) och omvandlar det till så man kan läsa det med en vanlig OBD2 läsare. Det ger ju möjligheten att logga datat i tex Racechrono. En liten intressant grej för oss som saknar motorelektronik..
.
Var tämligen ok upplösning med Blåtand (10hz), men med USB upp till 100hz
Kul att få med motorvarv och vissa tempvärden i racevideo annars...

Ny koppling och obd utrustning


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Björn Davidsson skrev:
Sedan köpte jag faktiskt en sådan "fattigamans" loggutrustning.
Mycket smart. thumbs up Jag värderade aldrig loggsystem tillräckligt för att punga upp för det hemma, men här hade bilen jag köpte det redan installerat. Det är klart intressant att kolla på sina varv efteråt och se vad för dåliga vanor man har. Om man sedan ber en mer förarbegåvad polare ta ett par snabba varv med bilen så kan man lära sig mycket genom att jämföra data.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Björn Davidsson skrev:
Sedan köpte jag faktiskt en sådan "fattigamans" loggutrustning.
Var tämligen ok upplösning med Blåtand (10hz), men med USB upp till 100hz


Kul! Jag har bara väntat på att nån skulle utveckla nåt sånt här. Coolt.

Jag har OBD-I i Monzan som är föregångaren till OBD-II. Jag kan få ut "OBD-data" via ett seriellt protokoll, men OBD-I är tyvärr inte standardiserat. Därför finns mig veterligen inga adaptrar så jag enkelt kan få in information som varvtal, temp etc i RaceChrono tex.

Dessutom är samplingsfrekvensen låg, typ 1Hz. 10Hz via blåtand är ju helt OK!

Tack för tipset Björn!

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
Tinsfci skrev:


Kul! Jag har bara väntat på att nån skulle utveckla nåt sånt här. Coolt.



Samma här! Har talat lite med killen och han har mer grejor på G. Jag nämde såklart att han gärna får använda min väldigt analoga räserbil som testbänk..

Blir perfekt, har gärna bättre koll på temperaturer samt varvtal för att se vad som händer under ett stint. övriga variabler duger mobilen+en gps puck bra till..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12866



Coolt med OBD thumbs up
Har du länk möjligtvis?
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1638


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Coolt med OBD thumbs up
Har du länk möjligtvis?


https://www.stannumembedded.se/

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 60, 61, 62   >>
314 besök senaste veckan (324667 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande