Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 60, 61, 62 >> 279 besök senaste veckan (324141 totalt) |
Aha!! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Spakstället genomgånget och verkar funka. Kör med ett sådant gammalt Hurst competition
vilket skräp egentligen, men det är dåligt med substitut på denna sida budgeten.. Härnäst står Mantorp Test Tuesday på tur, 3/9, om allt går som det vill. Det vore ju kul att testa Mantorp iår! Kanske en sväng hos SWR för lite Trackbash på malmby också.. Sedan är det bara ladda för Falkenberg. Det har ALLTID regnat de gånger jag kört där, och mina regndäck är ju inte något att hänga i granen. Jagar lite 17" wets.. Någon? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Lastade igår och nu upphämtad på jobbet av fadren. Test day på Mantorp!
Tummar hålles tack för väder! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Jag är lite avis på dig .Har nog sett dina bil o garage inlägg på fejan. Farsan insisterade på att åka suburban till mantorp. Då fick han oxå dela på soppan.. 2wd är det, går liiite billigare än 4wd. Testet gick sådär, bilen gick bra men usla förhållanden. Började regna när vi åkte ut på första stinten. Körde några varv på slicks men blev för halt. På med regndäcken tills nästa stint. Då slutade det regna och var på väg att torka upp, jag åkte ändå ut igen. Körde några varv och skrubba på regndäcken men började bli torrt. Fort in och satte på slicksen igen! Ut direkt på samma pass och fick några varv, men det var blött i karusellen fortfarande så blev inga tider. När jag kom in igen började det regna igen.. Gav upp, lastade och åkte hem. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Jag tyckte bilen kändes bekant
Uselt väder tyvär. Körde du oxå bara eftermiddag?? Jag ångrar lite att jag inte lastade och åkte tidigare. Men igår såg det ut att bli uppehåll hela dagen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Hej, detsamma. Ursäkta att jag inte hälsa, hade lite för mycket i huvudet idag... Uselt väder, om det ändå kunde bestämma sig. Fick bilen testad iaf. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Tidigare ägaren satte Flow Masters på min - Vi kallar den "The Thunder Fårrd" och den har varit hur sabla apbra som helst. Jo, det är en helt annan värld här. Ingen rost över huvud taget och jag tankar motsvarande 95oktan i Fårrden för under 5kr/l. Men vi har ju inte 85km/h-gräns heller, så du vill gärna ha en dragbil där du kan sätta farthållaren på 80mph och jäsa bort milen. Jag brukar bädda med en uppblåsbar säng i den kärran - jag och jyckarna har sovit många nätter på diverse tävlingsbanor.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Gjorde iordning bromsskivorna, bonnläpp style, de hade glasat sig på mantorp (blött o fegbromsningar?).
Monterade borrmaskinen på domkraften och drog en rem runt spindeln. La på med vinkelslipen väldigt försöktigt men slutade med att jag fick gå på hårt för att få bort ytan. Blev bra resultat men konstigt mönster . Chansning detta, har nya skivor med men behöver flytta oket då de är en halv tum större. De här skivorna är inte särskilt slitna måttmässigt så.. Nu är vi på väg i alla fall till falkenberg classic. Jag farsan o barnen tar husbilen o släp ner så ansluter fru och mormor,morfar, farmor från sommarstugan i varberg. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Första träningen körd. Började regna 15 minuter innan, avtog strax innan vi körde ut men började igen efter två varv..att det inte slår fel alltså!
Nåväl, vi avaktar till löp2! Medans det lite genomgång bara.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Stort tack för trevligt sällskap och visning av bra utsiktplats!
Vi fick den där camberändring-under-färd förevisad i depån och jag håller allt med Janne Som alltid kul att se dig och bilen på banan. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Första gången på många år jag missat falkenberg. Missades pga va själv på kinnekulle.
Men på vägen hem, typ Gislaved, vinkade jag så gott jag kunde när vi möttes, jag hade min civic på trailer _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||
Såg dig nog jag med! jag satt dock i bak och gjorde en macka, farsan körde. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Blev lite mer logistik inför denna tävling, Falkenberg Classic. Barnen skulle med ner och bli upphämtade av mormor/morfar som var i sommarhuset i Varberg. Sedan skulle frugan komma ner med tåg fredag eftermiddag efter jobbet.
Lastade allt som hör till racet samt tre(!) barnstolar ( stolen för minstingen som passar i husbilen, passar inte i morfars bil, så fick ta en extra.) Packning till fru och barn. 5 kiss/bajspauser samt 2 matpauser senare (vi fick i all hast äta på Tuppen vid Herrbeta, nej, det var sådär) var jag och farsan samt ungarna först i modsportdepån på sena torsdagseftermiddagen och blev anvisade att ställa oss först och närmast servicehuset. Braskade på med middag i husbilen innan svärföräldrarna kom för att hämta barnen. Gjorde depå för kvällen. Hade två grejer att fixa innan friträningen på fredagen: fixa den slitna halkskyddstejpen på pedalerna, de blir väl hala om man har blöta skor samt smörja upp växelspakmekanismen med torrt smörjmedel. Vädret lovade ju torrt men mulet .. 20 minuter innan första träningspasset kommer det en liten skur.. slutar ganska kvickt dock så ingen fara. Rullar ner till depån, ut på träningspasset och hinner 2 varv så börjar det regna igen. Kör 2 varv till bara för att få lite kört men det blir ganska halt så åker in. Slutar regna när jag står i depån, skiter i att åka ut igen, det är för blöt. Torkar upp tämligen fort efter att jag väl parkerat bilen i depån.. Hinner i alla fall konstatera att de nyslipade skivorna på frambromsarna verkar fungera samt att växlarna lirar fint. Farsan kollar lite däckstemp och konstaterar att trots de få varven är det är väl varmt på insidan av båda framdäcken.. väl uppe i depån konstateras väldigt mycket camber.. Mer än injusterat. Kokar korv med bröd till lunch.. Ställer ut cambern på båda hjul och förbereder för träningspass 2. Nu går det bättre. Men efter några varv börjar det understyra igen. In och farsan kollar däcken. Varmt på insidan igen! WAS! Tar några varv till, hade jag verkligen kört så hårt som jag borde? Varvtiderna blir inte bättre, det understyr satan! Upp i depån. Jodå, justeringen har ändrats igen, gjorde markering med tuschpenna på ställskruvarna och det har rört på sig flera mm. River isär allt under kvällen, en uniball på högra övre bärarmen (vid camberjusteringen) glappar rejält. Kanske den hamrar in justeringen trots låsning. Har nya uniballs med mig, tur. Tar loss bärarm och försöker skruva ur uniballen, sitter som berget trots våld. Skuren gänga troligen. Konstaterar att jag nog inte får i den nya även om jag får ur den gamla, då är det färdigkört.. Skruvar tillbaka bärarmen. Hittar inget fel på vänster sida mer än att det rört på sig.. Koncentrerar mig på att göra rent och snygga till ytorna där uniballen skall "glida" och klämmas till i chassiet, för att öka klämkraft och friktionen. Får till det och ställer camber på nytt och skruvar ihop allt. Myspys i depån på kvällen med grillad karre med kokt potatis och sås! Joinar sen med övrigt Modsport och Roadsport gäng över en öl. Kval strax innan lunch på lördagen. Familjen joinar i depån! Härligt! Tar några varv på kvalet och det börja understyra sjutton igen! VA!? In o kollar däcken. justeringen blev för bra, nu är det varm utsida istället, och markeringarna på ställskruvarna sitter som det ska. Bästa tid 50.0 s, fan det borde gå minst 2 sekunder fortare. Otroligt svårkört i chikanen, känns som jag tappar flera sekunder bara där.. Bedrövligt! Suckar och kör upp. Nåja, stående start gillar jag. Justerar igen cambern till race 1. Start pos. 12 av 15 startande. Har nog aldrig stått så långt bak. Starten går, det spinner mycket i starten så kommer inte iväg bra. Det känns bättre i framvagnen, har helt ok häng på bilarna framför och brakar på. Fightas med Patrik i 997 porschen och Peter i LS-m3an. Känns fortfarande ok i fram, det greppar bra. Plötsligt börjar det överstyra i chikanen. Tror jag har punka på höger bak först. Tappar massor av tid och Patrik tar sig förbi med porschen. Peter närmar sig men kommer inte förbi. Jag drar ifrån honom på baksidan. Ligger såhär några varv, det överstyr fruktansvärt i chikanen i lastväxlingen. Sjutton! Får till några publikfrierier och kör på ställ både i sladd och retur. Ser nog ballt ut men går inte fort. Mycket svärande i bilen här.. Peter tar sig förbi i högern efter chikanen tillslut, det går för långsamt. Jag jagar på honom sen så han nästan kör av i högern innan rakan. Har Peter 15m framför mig i mål. Racet över så hamnar jag på samma position igen! Johan kollar däcktryck/temp. Ser bra ut i fram men bakdäcken har fått för sig att blåsa upp sig och har 2,5 kilo, Cykeldäck! Inte konstigt det understyrde. "Surt", säger jag till Johan. "Du hade snyggast eld iallfall" säger han. Poffade bra ur avgasröret ibland. Genomgång av bilen och tankning innan kvällen. Tyckte det smattrade lite på racet, mycket riktigt hade en grenrörskruv lossnat igen. Farsan bytte Power-valve i förgasaren. Bromsarna lirade bra hela racet, skönt att det löste sig "Farmerstyle" Trevlig kväll igen med grillning och mat ute! Blev kallt när solen gick ner. Då blev det häng i Tonys tält.. Friska tag till race 2 söndag. Gick ned med lufttryck i bak rejält och även nåt hekto vä fram. Startade med 1,3 i bak! Nu skulle det inte bli tryck iallfall. Fick en Kanonstart! Stod bakom Patrik med Porschen och hade Peter snett framför till vänster. Alla sov i starten, trodde det var rödflagg först, men tog mittenspåret och gasa på. Spann ingenting på ettan, i med tvåan, passerade Peter och Patrik på var sin sida om bilen. Passerade både Fredrik O och Fredrik S i ginettorna i mittenspåret. Touchade i Fredrik O:s högra framhjul då han svängde ut i mittspår. Hann inte väja. Kände mig som en bastard direkt. Hann om Kent Johannson i BMW GTR:en också innan chikanen. Hade "bara" 5 bilar framför mig nu. Lyckades hålla i bakom dem i två varv, ökade avståndet med säkert 200 m till bilen bakom mig. Fan nu lirar det, tänkte jag! Kent fick upp farten som tusan och kom ikapp efter något ytterligare varv. Han bromsade (väldigt) sent efter rakan och stack in nosen, och var sen förbi. Sen började det, överstyrning igen! Skit, det som gick så bra. Var på väg av banan flera gånger i lastväxlingen i chikanen! Nu var jag nära att bryta, kändes inte roligt. Vad i helvete alltså!! Fredrik o Fredrik knappade in hela tiden i chikanen, och jag drog ifrån igen på baksidan. Bromsade på mig tillslut på rakan och Fredrik S med G50:n kom förbi. Höll det in till mål sedan. Stor besvikelse att däcken strulat, igen. Väl i mål inspekterades skador, jag hade fräst av säkert 1mm på Fredrik O:s Team Dynamics alufälgar med kanterna på mina stålfälgar. Min högra bakskärm lite sprucken. Skakade hand med honom efter så det var lugnt. Bättrade varvtiderna till 49 blankt! Surt! Sjutton alltså, jag har kört 48 blankt här med en på pappret sämre bil, borde gå mycket bättre nu. Förutom farten funkade dock bilen bra. Tryggt beteende och pålitlig. Farsan och jag lastade och begav oss hemåt. Stannade och käkade på braehus tillsammans med svärmor/svärfar, som åkte hem från landet. När vi hoppade in i husbilen igen slog en stark lukt emot oss. Pappa var övertygad att det luktade kokande batteri, det stack i näsan. Hittade inget så fortsatte med nervevade rutor. Stannade två gånger på vägen och letade orsak utan att hitta något. Möjligen att det luktade från diskhon i köket, men var inte direkt avloppslukt. Luktade inget på toa. Pappa var iväg på måndagen och tömde gråvattentanken, Han ringde och besrättade att det inte gick att stå brevid, det luktade samma lukt igen. skönt felet hittat men vet ej var det kommer ifrån. Luktade inget i depån eller vägen till Braehus. Stod några vita pinnar vid curbsen efter backen. Dem var man ju på.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 28, 29, 30 ... 60, 61, 62 >> 279 besök senaste veckan (324141 totalt) |