Nyheter | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
91 besök idag (265092 totalt) |
Härlig raport,då är det bara att sätta sig ner och
gå igenom allt och rätta till det som är fel och komma igen till nästa säsong.(jag tycker att lite äldre och lite udda bilar är en frisk fläkt i modsport) Mvh Peter _________________ Peter Infang |
||||
Kul rapport, speciellt när jag iaf såg andra rejset. Var det däcken som gav upp så det överstyrde?
Tänkte på höger länkarm, länkhuvudet med gängpaj och hopplösa hjulvinklar... Jag läste om tråden från början och sedan läste jag tråden om speedlabcorvetten från början. Du verkar ju har bra kontakter med det gänget och om du ändå skall byta ett länkhuvud med gängpaj så finns det ju inspiration till ombyggnad i din närhet. ![]() _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g John Deere 2120 AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Jag gjorde precis det mistaget att både läsa speedlab tråden och börja skruva med grabbarna. Tigersågen var väldigt dum att vända ryggen till. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Finishing races is important, but racing is more important |
||||
Framför allt, Tack alla som kommer fram o hejar på . Klingan, axly, janne j och ni andra stollar som är o pratar.
![]() ![]() ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Tack! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Grym racerapport
![]() Det känns som man är med i teamet när man läser! Camberlåsningen känns inte omöjlig att modifiera med enkla medel. På mustangerna har man löst det med plattor som har hål med olika delning och en vanlig bult. ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC Porsche 944 S2 Ford Mustang HT 1965 IPteknik Väst AB 16b.se https://www.instagram.com/16b.se/ |
||||
Kul att läsa om dina äventyr Björn.
![]() Bra gjort att få med hela familjen också. Blir en bättre totalupplevelse då tror jag. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S -88 Ex: Porsche 944 -84, 2x 968 -92 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Jättekul läsning Björn!!
![]() Jag förstår ditt "blandade känslor" ![]() Knepigt med inställningar som inte vill stanna kvar där man vill... |
||||
Tack Janne! Hmm. förstår tänket på den ideen men gillar den inte. Då måste allt isär och tom ta bort skruven för att ändra. man skall nog försöka undvika det och ha en fast läge för uniballen (som inte rörs) och justera längden på bärarmen istället tex med höger/vänster gängad pinnskruv som en del av armen. Blir nog något sådant här, fast med uniball i ändarna mot chassit ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Alltså, jag vet inte riktig. Gick ner i tryck rejält i bak och det kändes kanon till en början. Sen började det igen att överstyra. Väldigt tydligt att det inte lirar med rejäl lastväxling, gå från högersväng till vänster direkt.. hade 1.8 i bakdäcken när jag kom in från racet och tempen var ca 65 grader. Så ok iallfall. Men superdåligt grepp, så möjligt att däcken tog slut.. Ja speedlabkillarna är jag ju släkt med , hälten av dem iaf.. Fast jag vill ju köra min bil.. ![]() Det saknas ju inte ideer. Pengar och framför allt, tid är det som bristar Galet, dagarna bara går.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Jag är helt med på dina tankar, dessutom får du casterjustering samtidigt. Lagom byggprojekt under vintern! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC Porsche 944 S2 Ford Mustang HT 1965 IPteknik Väst AB 16b.se https://www.instagram.com/16b.se/ |
||||
Lägger upp lite racebilder för intern självbeundran
![]() Mest från falkenberg sist, fina bilder i höstsolen. För övrigt jobbas inget nu, men får ta någon kväll att göra iordning för garagesäsongen. Nya övre bärarmar/stag ligger i pipen iallafall. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Så här ser övre bärarm ut idag. Justering för camber/ caster sköts genom att de inre ledlagren sitter i spår. Skruvarna har excentrisk skalle och lagren flyttas i spåren vartefter man vrider skruven. Materialet där allt sitter är slut och mjukt. Helt sjuka vinklar på ledlagren kontra kraften de skall ta upp. Nä, göra om.. ![]() Blir nåt såhär istället, får räkna lite och kolla frigång fjäder etc..grön linje möjlig placering.. ![]() Tänkte ev råkopiera en gammal IMSA camaro vars chassi jag hittat.. ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
När du ändå håller på och grottar där framme, skulle du kunna mäta hur tjock plattan är som övre spindelleden sitter i?
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Finishing races is important, but racing is more important |
||||
Bygg nya uprights i plåt när du ändå håller på. Samtidigt nya 18" fälgar med vettig ET.
![]() _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g John Deere 2120 AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Smygkollar redan på det.. än så länge är Thundercar, Howe camarocup spindlar bra alternativ. Raceproven så att säga, bitiga lager och vettigt pris, 200 dollar st.. 18" såklart... allt förnuft säger det. Men jag har svårt att släppa tanken att den här bilen skall ha 16" hjul..mycket gummi. Den ser konstig ut med stora fälgar. Estetiskt såklart . Allt skulle vara bättre med bättre däck och minskad scrub..utom looken. Nästan inne på att sälja bilen istället, det känns som helgerån. Tankarna är iväg iallafall åt att fixa scruben så den kan mätas i cm iallafall, inte dm... ![]() _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Hur kan jag missat en sån bra racerapport? Lycka till, det är faktiskt riktigt skönt att köra en bil som lirar
![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk |
||||
Precis som du säger så talar ju "allt" för större fälgar. Men jag förstår dig! Gissa varför jag envisas med TRETTONTUMS-fälgar!! (förvisso ingen banbil men ändå) ![]() |
||||
Tack! Fast jag tycker nog det funkar ganska bra.. men lite mer fart vore kul.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Jag fattar vad du menar. Plåtisarna passar egentligen perfekt till bilen. Hjulhusen är ju dock förstorade så det är inte säkert att det ser konstigt ut. Visste inte att det fanns färdiga alternativ, Thundercar lär ju hålla. Sälj inte. Alternativt, gjut av karossen och gå full Speedlab men kör en transaxel från Corvette. ![]() _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g John Deere 2120 AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Jag känner att jag inte riktigt får medhåll här... ![]() speedlab.. jag vill ju fortfarande köra bilen, troligen redan nästa år.. ![]()
Nej, jag är inte helt övertygad att dem där euro nascar däcken kommer leverera.. Jag väntar med spänning från utlåtandet från första provkörningen , Johan! ![]() ![]() ![]() Jag säger ingenting om stuket... jag tror det blir fett! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
91 besök idag (265092 totalt) |