Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 60, 61, 62   >>
72 besök senaste veckan (323773 totalt)
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Härlig raport,då är det bara att sätta sig ner och
gå igenom allt och rätta till det som är fel och
komma igen till nästa säsong.(jag tycker att lite
äldre och lite udda bilar är en frisk fläkt i modsport)

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Kul rapport, speciellt när jag iaf såg andra rejset. Var det däcken som gav upp så det överstyrde?

Tänkte på höger länkarm, länkhuvudet med gängpaj och hopplösa hjulvinklar... Jag läste om tråden från början och sedan läste jag tråden om speedlabcorvetten från början. Du verkar ju har bra kontakter med det gänget och om du ändå skall byta ett länkhuvud med gängpaj så finns det ju inspiration till ombyggnad i din närhet.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Klingan75 skrev:
Kul rapport, speciellt när jag iaf såg andra rejset. Var det däcken som gav upp så det överstyrde?

Tänkte på höger länkarm, länkhuvudet med gängpaj och hopplösa hjulvinklar... Jag läste om tråden från början och sedan läste jag tråden om speedlabcorvetten från början och tänkte att om du ändå skall byta ett länkhuvud med gängpaj så kan du ju lika gärna ta fram tigersågen på allvar.


Jag gjorde precis det mistaget att både läsa speedlab tråden och börja skruva med grabbarna. Tigersågen var väldigt dum att vända ryggen till.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Framför allt, Tack alla som kommer fram o hejar på . Klingan, axly, janne j och ni andra stollar som är o pratar.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
pillee skrev:
Härlig raport,då är det bara att sätta sig ner och
gå igenom allt och rätta till det som är fel och
komma igen till nästa säsong.(jag tycker att lite
äldre och lite udda bilar är en frisk fläkt i modsport)

Mvh Peter


Tack!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Grym racerapport thumbs up

Det känns som man är med i teamet när man läser!

Camberlåsningen känns inte omöjlig att modifiera med enkla medel.
På mustangerna har man löst det med plattor som har hål med olika delning och en vanlig bult.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Kul att läsa om dina äventyr Björn. thumbs up
Bra gjort att få med hela familjen också. Blir en bättre totalupplevelse då tror jag.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Jättekul läsning Björn!!

Jag förstår ditt "blandade känslor"

Knepigt med inställningar som inte vill stanna kvar där man vill...

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Janne J skrev:
Grym racerapport thumbs up

Det känns som man är med i teamet när man läser!

Camberlåsningen känns inte omöjlig att modifiera med enkla medel.
På mustangerna har man löst det med plattor som har hål ...


Tack Janne!

Hmm. förstår tänket på den ideen men gillar den inte. Då måste allt isär och tom ta bort skruven för att ändra.
man skall nog försöka undvika det och ha en fast läge för uniballen (som inte rörs) och justera längden på bärarmen istället tex med höger/vänster gängad pinnskruv som en del av armen.

Blir nog något sådant här, fast med uniball i ändarna mot chassit


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Kul rapport, speciellt när jag iaf såg andra rejset. Var det däcken som gav upp så det överstyrde?

Tänkte på höger länkarm, länkhuvudet med gängpaj och hopplösa hjulvinklar... Jag läste om tråden från början och sedan läste jag tråden om speedlabcorvetten från början. Du verkar ju har bra kontakter med det gänget och om du ändå skall byta ett länkhuvud med gängpaj så finns det ju inspiration till ombyggnad i din närhet.


Alltså, jag vet inte riktig. Gick ner i tryck rejält i bak och det kändes kanon till en början. Sen började det igen att överstyra. Väldigt tydligt att det inte lirar med rejäl lastväxling, gå från högersväng till vänster direkt.. hade 1.8 i bakdäcken när jag kom in från racet och tempen var ca 65 grader. Så ok iallfall. Men superdåligt grepp, så möjligt att däcken tog slut..

Ja speedlabkillarna är jag ju släkt med , hälten av dem iaf..
Fast jag vill ju köra min bil..


Det saknas ju inte ideer. Pengar och framför allt, tid är det som bristar Galet, dagarna bara går..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Björn Davidsson skrev:


Hmm. förstår tänket på den ideen men gillar den inte. Då måste allt isär och tom ta bort skruven för att ändra.
man skall nog försöka undvika det och ha en fast läge för uniballen (som inte rörs) och justera längden på bärarmen istället tex med höger/vänster gängad pinnskruv som en del av armen.

Blir nog något sådant här, fast med uniball i ändarna mot chassit




Jag är helt med på dina tankar, dessutom får du casterjustering samtidigt.
Lagom byggprojekt under vintern!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Lägger upp lite racebilder för intern självbeundran
Mest från falkenberg sist, fina bilder i höstsolen.
För övrigt jobbas inget nu, men får ta någon kväll att göra iordning för garagesäsongen. Nya övre bärarmar/stag ligger i pipen iallafall.








Så här ser övre bärarm ut idag. Justering för camber/ caster sköts genom att de inre ledlagren sitter i spår. Skruvarna har excentrisk skalle och lagren flyttas i spåren vartefter man vrider skruven. Materialet där allt sitter är slut och mjukt. Helt sjuka vinklar på ledlagren kontra kraften de skall ta upp. Nä, göra om..



Blir nåt såhär istället, får räkna lite och kolla frigång fjäder etc..grön linje möjlig placering..



Tänkte ev råkopiera en gammal IMSA camaro vars chassi jag hittat..


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



När du ändå håller på och grottar där framme, skulle du kunna mäta hur tjock plattan är som övre spindelleden sitter i?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Bygg nya uprights i plåt när du ändå håller på. Samtidigt nya 18" fälgar med vettig ET. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Bygg nya uprights i plåt när du ändå håller på. Samtidigt nya 18" fälgar med vettig ET. thumbs up


Smygkollar redan på det.. än så länge är Thundercar, Howe camarocup spindlar bra alternativ. Raceproven så att säga, bitiga lager och vettigt pris, 200 dollar st..

18" såklart... allt förnuft säger det.
Men jag har svårt att släppa tanken att den här bilen skall ha 16" hjul..mycket gummi. Den ser konstig ut med stora fälgar. Estetiskt såklart . Allt skulle vara bättre med bättre däck och minskad scrub..utom looken.
Nästan inne på att sälja bilen istället, det känns som helgerån. Tankarna är iväg iallafall åt att fixa scruben så den kan mätas i cm iallafall, inte dm...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hur kan jag missat en sån bra racerapport? Lycka till, det är faktiskt riktigt skönt att köra en bil som lirar . Då brukar jag glömma alla tankar om att byta bil

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Björn Davidsson skrev:
Men jag har svårt att släppa tanken att den här bilen skall ha 16" hjul..mycket gummi.
Den ser konstig ut med stora fälgar.


Precis som du säger så talar ju "allt" för större fälgar. Men jag förstår dig!

Gissa varför jag envisas med TRETTONTUMS-fälgar!! (förvisso ingen banbil men ändå)


_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Hur kan jag missat en sån bra racerapport? Lycka till, det är faktiskt riktigt skönt att köra en bil som lirar . Då brukar jag glömma alla tankar om att byta bil


Tack!

Fast jag tycker nog det funkar ganska bra.. men lite mer fart vore kul.

Tinsfci skrev:
Trettontum!!
Hmm.. Radical och formel bil kör 13" däck väl...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Björn Davidsson skrev:

Tinsfci skrev:
Trettontum!!
Hmm.. Radical och formel bil kör 13" däck väl...


Femtontum!!!!

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Björn Davidsson skrev:
Klingan75 skrev:
Bygg nya uprights i plåt när du ändå håller på. Samtidigt nya 18" fälgar med vettig ET. thumbs up


Smygkollar redan på det.. än så länge är Thundercar, Howe camarocup spindlar bra alternativ. Raceproven så att säga, bitiga lager och vettigt pris, 200 dollar st..

18" såklart... allt förnuft säger det.
Men jag har svårt att släppa tanken att den här bilen skall ha 16" hjul..mycket gummi. Den ser konstig ut med stora fälgar. Estetiskt såklart . Allt skulle vara bättre med bättre däck och minskad scrub..utom looken.
Nästan inne på att sälja bilen istället, det känns som helgerån. Tankarna är iväg iallafall åt att fixa scruben så den kan mätas i cm iallafall, inte dm...


Jag fattar vad du menar. Plåtisarna passar egentligen perfekt till bilen. Hjulhusen är ju dock förstorade så det är inte säkert att det ser konstigt ut.

Visste inte att det fanns färdiga alternativ, Thundercar lär ju hålla.

Sälj inte. Alternativt, gjut av karossen och gå full Speedlab men kör en transaxel från Corvette. Byt färg till blå med en screaming chicken i guld på huven. F-n vad lätt det är att ha idéer när man inte skall göra det själv!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Klingan75 skrev:


Sälj inte. Alternativt, gjut av karossen och gå full Speedlab men kör en transaxel från Corvette. Byt färg till blå med en screaming chicken i guld på huven. F-n vad lätt det är att ha idéer när man inte skall göra det själv!


Jag känner att jag inte riktigt får medhåll här...
speedlab.. jag vill ju fortfarande köra bilen, troligen redan nästa år..


J.Schuman skrev:
FEMTONTUM!!
Hmm. det där är lite för mycket gummi (kan det bli för mycket?) Körde ju 15" förut och byggde om till 16" för att det finns däck. Nu har Goodyear börjat tillverka de grymma 16" däcken jag körde på sist. (samma typ speedlab körde på) . Lite läsning i forumen för Vintage IMSA och GT vagnar verkar inte förarna i USA helt nöjda med alternativen som funnits istället för Goodyear mackorna, Hoosier och Avon. De har varit konstant 2-6 sekunder långsammare på deras banor, alltså typ samma jag har upplevt...

Nej, jag är inte helt övertygad att dem där euro nascar däcken kommer leverera.. Jag väntar med spänning från utlåtandet från första provkörningen , Johan! Läste nån intervju med någon förare som gått från Thundercar till att köra i Euro Nascar (är det Memphis racing?) Han sade att en av de stora utmaningarna var att köra en liknande bil som förr fast plötsligt förlora enormt mycket däcksgrepp.



Jag säger ingenting om stuket... jag tror det blir fett!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 29, 30, 31 ... 60, 61, 62   >>
72 besök senaste veckan (323773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande