Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 60, 61, 62   >>
12 besök idag (324365 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare


Lastat o klart. Tog hela cirkusen till jobbet i morse, blåste motvind som tusan och det märks rejält med den jättearean på husbilen. Åker direkt från södertälje ner sen..
Hatar att packa inför race, blir alltid för mycket. Den här gången har jag plockat bort lite av det jag brukar/vill ha med mig... får se om jag ångrar mig.
Det är ju så att sakerna man väl behöver på plats har man inte med sig..

Hoppas hinna till falkenberg innan 22.00.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Hoppas resan har gått bra och både du och bilen är laddade inför helgen, jag har ägnat ohälsosamt mycket tid åt att gräma mig för att tävlingen är publikfri..

Kör hårt och snyggt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Jag måste tyvärr meddela att helgen är över för oss. Körde träningarna igår, fredag. Hade lite strul med broms o koppling men det fick vi ordning på. Dock gick bilen varm o kokade efter några varv hela tiden. Trots koll av kylsystem löste det sig inte, såg mätarnålen passera förbi skalan på mätklockan så nåt är fel. Toppackning? Spricka i blocket?

Det är rejäl tappad sug just nu, svårt att dölja besvikelsen att inte kunnat köra. Hade inte gjort nåt om jag så kommit sist.😕.
Får trösta mig med att det inte är totalras och slapp rasa bilem på bana med sanering typ..

Trasigt i Halland..


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3687



Kanske en klen tröst. Men den ser trots allt djäkligt tuff, snabb och hård ut.
Ta hand om er under hösten/vintern.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Nej, vad tråkigt, hoppas det inte är alltför jobbigt och dyrt att fixa till.

Håller med Daniel, den är rejält kaxig thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Blääää, förstår precis din besvikelse i ett sådant läge.
Men du får säkert iordning på det utan problem senare.
Riktigt häftig är den iallafall thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Satt och duttade fram och tillbaka för att hitta modsportrejset på sbfplay, när jag äntligen hittade det så.. saknades det jag verkligen vill se på banan.
Blev verkligen genuint ledsen över att läsa om detta, visst är det skönt att inte ha rasat bilen, men att hetsa runt och preppa, åka ner och så en sån trist grej. Nää, lider med dig

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



F-n va tråkigt. Termostat (om du har någon) luft i systemet, vattenpump, igensatt, fel på mätaren eller givaren kanske? Toppackning borde du se i oljan, kylvätskan eller på utsidan motorn. Spricka i blocket på samma sätt. Toppackning eller spricka i blocket borde väl inte leda till att den överhettar förrän det har läckt ut för mycket kylvätska.

Hur känns hjulupphängningarna fram?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Tack för era tankar! Värmer gott i själen


Igår morse ( alltså lördagen) ringde frugan oxå och sa att det var vatten på gilvet i tvättstugan, pannan läckte. Hur var det nu med olyckor?
Nåväl kom hem vid 19 snåret igår och rede ut pannan, det var stopp i avrinningen för övertrycksventilerna.

När vi startade bilen för att lasta av igår tvekade den på någon cylinder, gick tungt. Som om det stod vatten i.. startade dock utan problem. Farsan tyckte dock den spottade ur vatten ur avgasröret, kan ju varit kondens..

Skruvade ur alla stift men de såg alla bra ut.
Minns så väl att symtomen är lika som när jag hade en pora i cylinderväggen för några år sen..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Klingan75 skrev:
F-n va tråkigt. Termostat (om du har någon) luft i systemet, vattenpump, igensatt, fel på mätaren eller givaren kanske? Toppackning borde du se i oljan, kylvätskan eller på utsidan motorn. Spricka i blocket på samma sätt. Toppackning eller spricka i blocket borde väl inte leda till att den överhettar förrän det har läckt ut för mycket kylvätska.

Hur känns hjulupphängningarna fram?


Kollade det mesta på banan, termostat, avluftade och fyllde på nytt, var lite, väldigt lite vitt gegg på locket till torrsumptanken. Men var väldigt fuktigt ute... men visst.. sån spricka/ pora i cylinderväggen kan ge märkliga symtom

Hjulupphängningarna är ju inte ändrade men kollade mellan träningarna och inget hade rört på sig iaf! thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
I rent ( men samlat) ursinne revs topparna av idag. Packningarna såg bra ut, men det ser ut som om det stått vatten i 5ans cylinder samt att det fanns några droppar där när toppen togs av, kan ju varit spill.




Vad tror ni?
Fyllde på vatten igen i blocket med toppen av för att se om det trängde igenom men nej. Kan ju behövas lite värme och cylindertryck dock.. Just cyl 5 har gått sönder förut på andra block. I min nova 2ggr! Det är något med dessa block..


Motor o låda togs ur iallafall, tror nog det är blocket som är paj ändå. Tar isär o kollar..




Vi har ett iordninggjort reservblock, får se om vi bara flyttar över grejorna.
Ny kam ligger som skulle va kul att testa. Får se om det blir kullen om 2 veckor..😬

Skitig bil, blir att rulla ut och tvätta rent



_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Håller tummarna att du kommer till start med frisk bil thumbs up thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Inget sitta i soffan och deppa här inte!

Gött jobbat thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 969



Björn Davidsson skrev:
...ser ut som om det stått vatten i 5ans cylinder samt att det fanns några droppar där när toppen togs av, kan ju varit spill.
...
Vad tror ni?
Fyllde på vatten igen i blocket med toppen av för att se om det trängde igenom men nej. Kan ju behövas lite värme och cylindertryck dock.. Just cyl 5 har gått sönder förut på andra block. I min nova 2ggr! Det är något med dessa block..


Utan att ha någon som helst koll på.dessa motorer, så killgissning de luxe här..
Rover V8 har ett liknande problem, vatten i cylindrarna alltså, om orsaken är samma har jag ingen aning om. Men, kylkanalerna är gjutna lite dumt och ju längre åt ena hållet man går på blocket så blir de mindre centrerade, vilket (på de med stora borret) ger ett jäkligt tunt gods mot fodret mellan två i ena änden. Jag tror att det är just en av mittenkannorna som oftast läcker mot mellanväggen mot yttercylindern. Vissa har labbat med oring i botten som fejkat våtfoder, kombinerat med fläns på toppen av fodret, men när de spricker så kommer det vatten hur man än gör.
Vet du om det finns några bilder på itusågade sådana block som du har? På rv8 är grundproblemet jättetydligt när man ser det, men läckan syns inte utan att man tar ur fodren och trycksätter med såpvatten.

Vad "heter" ditt block?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Axly skrev:
Björn Davidsson skrev:
...ser ut som om det stått vatten i 5ans cylinder samt att det fanns några droppar där när toppen togs av, kan ju varit spill.
...
Vad tror ni?
Fyllde på vatten igen i blocket med toppen av för att se om det trängde igenom men nej. Kan ju behövas lite värme och cylindertryck dock.. Just cyl 5 har gått sönder förut på andra block. I min nova 2ggr! Det är något med dessa block..




Vad "heter" ditt block?



Jo jag håller med som sagt. Det är ju inga precisionsgrejor detta. Troligen som du säger ligger borrningen förskjuten mot gjutningen. Det är gjutna cylindrar, inga lösa foder. På min nova fodrade jag dock om just cylinder 5. Man borrar ut, och limmar och pressar i ett löst foder som sedan bearbetas ihop med blocket, ny toppdeckning samt borrning av fodret på plats. På den motorn fick jag något år senare en pora igen i just den fodrade cylindern! Helt otroligt, även han som borrat och fodrat ( Tommy Flitt, erkänt duktigt) hade aldrig sett något liknande. Minns inte vad det är för foder men det är från någon mindre lastbil han använde som "ämne".
Bara för att så fodrade vi om den cylindern igen (galenskap egentligen) och nu har det håll över 10 år.
Det är nått i cyl 5 alltså. Blir någon konstig virvel av vattnet där?

Blocket är ett så kallat "010 020" block som enligt sägnen skall vara med någon procent mer nickel i .. finns massa skrivet om detta om det egentligen stämmer..
4 bultade ramlageröverfall.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Dags för LS-motor?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Trist...men sådant som händer i racing.

Dagens dos av "enabling": Se till att sätta ihop motorn med lite häftigare grejer. Ny kam är en bra start. Då känns det lite mer som en uppgradering och lite mindre som en reparation. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Dags för LS-motor?


våga vägra LS?

( Har en ls2 med ls3 toppar i garaget... fast saknar lite för mycket än för att monteras..)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare
Farsan hämtade nya kolvar / stakarna från ihopmontering.




Ikväll: ihopmontering, tråkigt att det behövdes men roligt ändå..🙄😊

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6054



Blir det verkligen montering om det inte finns nån kolvringskompressor?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1637


Trådstartare


Moroten ihopsatt ikväll nu, jag och far körde ett maraton, 4timmar.
Bara resten kvar nu... satsar på Kinnekulle 2-4 okt..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 60, 61, 62   >>
12 besök idag (324365 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande