Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 60, 61, 62 >> 12 besök idag (324365 totalt) |
Lastat o klart. Tog hela cirkusen till jobbet i morse, blåste motvind som tusan och det märks rejält med den jättearean på husbilen. Åker direkt från södertälje ner sen.. Hatar att packa inför race, blir alltid för mycket. Den här gången har jag plockat bort lite av det jag brukar/vill ha med mig... får se om jag ångrar mig. Det är ju så att sakerna man väl behöver på plats har man inte med sig.. Hoppas hinna till falkenberg innan 22.00. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Hoppas resan har gått bra och både du och bilen är laddade inför helgen, jag har ägnat ohälsosamt mycket tid åt att gräma mig för att tävlingen är publikfri..
Kör hårt och snyggt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Jag måste tyvärr meddela att helgen är över för oss. Körde träningarna igår, fredag. Hade lite strul med broms o koppling men det fick vi ordning på. Dock gick bilen varm o kokade efter några varv hela tiden. Trots koll av kylsystem löste det sig inte, såg mätarnålen passera förbi skalan på mätklockan så nåt är fel. Toppackning? Spricka i blocket?
Det är rejäl tappad sug just nu, svårt att dölja besvikelsen att inte kunnat köra. Hade inte gjort nåt om jag så kommit sist.😕. Får trösta mig med att det inte är totalras och slapp rasa bilem på bana med sanering typ.. Trasigt i Halland.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Kanske en klen tröst. Men den ser trots allt djäkligt tuff, snabb och hård ut.
Ta hand om er under hösten/vintern. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Satt och duttade fram och tillbaka för att hitta modsportrejset på sbfplay, när jag äntligen hittade det så.. saknades det jag verkligen vill se på banan.
Blev verkligen genuint ledsen över att läsa om detta, visst är det skönt att inte ha rasat bilen, men att hetsa runt och preppa, åka ner och så en sån trist grej. Nää, lider med dig _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
F-n va tråkigt. Termostat (om du har någon) luft i systemet, vattenpump, igensatt, fel på mätaren eller givaren kanske? Toppackning borde du se i oljan, kylvätskan eller på utsidan motorn. Spricka i blocket på samma sätt. Toppackning eller spricka i blocket borde väl inte leda till att den överhettar förrän det har läckt ut för mycket kylvätska.
Hur känns hjulupphängningarna fram? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Tack för era tankar! Värmer gott i själen
Igår morse ( alltså lördagen) ringde frugan oxå och sa att det var vatten på gilvet i tvättstugan, pannan läckte. Hur var det nu med olyckor? Nåväl kom hem vid 19 snåret igår och rede ut pannan, det var stopp i avrinningen för övertrycksventilerna. När vi startade bilen för att lasta av igår tvekade den på någon cylinder, gick tungt. Som om det stod vatten i.. startade dock utan problem. Farsan tyckte dock den spottade ur vatten ur avgasröret, kan ju varit kondens.. Skruvade ur alla stift men de såg alla bra ut. Minns så väl att symtomen är lika som när jag hade en pora i cylinderväggen för några år sen.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Kollade det mesta på banan, termostat, avluftade och fyllde på nytt, var lite, väldigt lite vitt gegg på locket till torrsumptanken. Men var väldigt fuktigt ute... men visst.. sån spricka/ pora i cylinderväggen kan ge märkliga symtom Hjulupphängningarna är ju inte ändrade men kollade mellan träningarna och inget hade rört på sig iaf! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
I rent ( men samlat) ursinne revs topparna av idag. Packningarna såg bra ut, men det ser ut som om det stått vatten i 5ans cylinder samt att det fanns några droppar där när toppen togs av, kan ju varit spill.
Vad tror ni? Fyllde på vatten igen i blocket med toppen av för att se om det trängde igenom men nej. Kan ju behövas lite värme och cylindertryck dock.. Just cyl 5 har gått sönder förut på andra block. I min nova 2ggr! Det är något med dessa block.. Motor o låda togs ur iallafall, tror nog det är blocket som är paj ändå. Tar isär o kollar.. Vi har ett iordninggjort reservblock, får se om vi bara flyttar över grejorna. Ny kam ligger som skulle va kul att testa. Får se om det blir kullen om 2 veckor..😬 Skitig bil, blir att rulla ut och tvätta rent _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Utan att ha någon som helst koll på.dessa motorer, så killgissning de luxe här.. Rover V8 har ett liknande problem, vatten i cylindrarna alltså, om orsaken är samma har jag ingen aning om. Men, kylkanalerna är gjutna lite dumt och ju längre åt ena hållet man går på blocket så blir de mindre centrerade, vilket (på de med stora borret) ger ett jäkligt tunt gods mot fodret mellan två i ena änden. Jag tror att det är just en av mittenkannorna som oftast läcker mot mellanväggen mot yttercylindern. Vissa har labbat med oring i botten som fejkat våtfoder, kombinerat med fläns på toppen av fodret, men när de spricker så kommer det vatten hur man än gör. Vet du om det finns några bilder på itusågade sådana block som du har? På rv8 är grundproblemet jättetydligt när man ser det, men läckan syns inte utan att man tar ur fodren och trycksätter med såpvatten. Vad "heter" ditt block? _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Jo jag håller med som sagt. Det är ju inga precisionsgrejor detta. Troligen som du säger ligger borrningen förskjuten mot gjutningen. Det är gjutna cylindrar, inga lösa foder. På min nova fodrade jag dock om just cylinder 5. Man borrar ut, och limmar och pressar i ett löst foder som sedan bearbetas ihop med blocket, ny toppdeckning samt borrning av fodret på plats. På den motorn fick jag något år senare en pora igen i just den fodrade cylindern! Helt otroligt, även han som borrat och fodrat ( Tommy Flitt, erkänt duktigt) hade aldrig sett något liknande. Minns inte vad det är för foder men det är från någon mindre lastbil han använde som "ämne". Bara för att så fodrade vi om den cylindern igen (galenskap egentligen) och nu har det håll över 10 år. Det är nått i cyl 5 alltså. Blir någon konstig virvel av vattnet där? Blocket är ett så kallat "010 020" block som enligt sägnen skall vara med någon procent mer nickel i .. finns massa skrivet om detta om det egentligen stämmer.. 4 bultade ramlageröverfall. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Trist...men sådant som händer i racing.
Dagens dos av "enabling": Se till att sätta ihop motorn med lite häftigare grejer. Ny kam är en bra start. Då känns det lite mer som en uppgradering och lite mindre som en reparation. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
våga vägra LS? ( Har en ls2 med ls3 toppar i garaget... fast saknar lite för mycket än för att monteras..) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Farsan hämtade nya kolvar / stakarna från ihopmontering.
Ikväll: ihopmontering, tråkigt att det behövdes men roligt ändå..🙄😊 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Moroten ihopsatt ikväll nu, jag och far körde ett maraton, 4timmar. Bara resten kvar nu... satsar på Kinnekulle 2-4 okt.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1 | << 1, 2, 3 ... 33, 34, 35 ... 60, 61, 62 >> 12 besök idag (324365 totalt) |